M103

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
Online
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 24
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

M103

Unread post by Admiral » 14. Apr 2018 23:49

Kajastan oma projektiratta teemat siin.
Kõik sai alguse sellest, et tahaks mujal peale raja sõita ning nö kergemat, odavamat :D masinat liiklemiseks. Lisaks nädalavahetustel midagi nokitseda.
Niisiis saigi uuritud kel mida on ning sai midagi ära toodud. Teadsin vaid, et tegu on Moskva 125cc 3. käigulise aparaadiga
mis on lahti võetud kujul. Mõningat uurimist kasutaja hmm käest ja piltidega võrdlemist sai kindlaks, et tegu on M103 isendiga. Mootoriks M1M.
Kolahunnikuga koju jõudes tegin igast asjast pildid ja hakkasin vaikselt edasi nokitsema. Raam, porilauad, küljekarp, amordiprillid survepesuriga
puhtaks. Bensiinipaagi jätan esialgu nii nagu ta on, tolmu alla, sest värv koorub, roostetab ja igaljuhul see -M- kuju säilitada nii kauaks kui võimalik.
Mõni pilt ehk pika teksti kõrvale -
30264660_2085583295060236_1078927850981031936_n.jpg
30441642_2085583325060233_8298873188155129856_n.jpg
30442786_2085583321726900_3307855683914825728_n.jpg
Selge see, et peale kümmet aastat seismist on mõni asi jalutama läinud nagu näiteks:
-esituleklaas koos kroomvõruga,
-süütelukuvõti,
-ühe poole jalaraua pulk -
-dokumendid :( need ehk leiab. Neid asju on kindlasti veel mida pole jõudnud tähele panna.
Eesmärgiks seaks ehk selle, et saaks rattad alla, mootor peale ja mõni ring teha, edasi vaatab kuidas tahtmist, aega on.

Online
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 24
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Unread post by Admiral » 15. Apr 2018 12:28

Reedese- laupäevaga said esiamordid natuke hooldust. Lahti võetud, puhastatud, pildistatud. Vana õli mingi raas oli sees...
Tulevikus peaks uued tihendid hankima, hetkel vanad peavad. Muidugi ei tea mis sõites välja tuleb...
IMG_20180413_212136.jpg
Sisse sai Motuli 10w
esiamordiõli.jpg
Kuna düüsid, kanalid on suured siis võiks ka 15w õli sinna uute tihenditega ära katsetada, saab ehk parem.

Mootoril käike sisse lülitades märkasin, et käiguvahetus hoob käib kuidagi tühjalt ringi, lahti võttes olid nuudid kulunud, peamiselt hooval endal ning varasemalt mingi õllepurgi plekk sinna ümber pandud :D jällegi puhastama ja uurima, ehk saab toimima. Kui ei siis korralikum leida.
Varasemalt jäi töötavana seisma, mingiaeg lahkan seda mootorit lähemalt. Samal ajal eemaldasin lenksult ja selle kinnitustelt suurem osta roostet ära.

Tagakiigevõlli keermed tuleb uuesti keermestada, kulunud ning keegi lahti võttes haamriga andnud.
kiigevõll.jpg
Samas on ühe poole keere imelikult lühike, umbes mutri jagu- peaks ehk pikem olema? Olen kaalunud ka treiali juures uut tegemast.
Tagakiigest edasi, taguamortide juurde tuleb leida neile uued kinnituspuksid, alumised mõlemil kadunud.

Online
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 24
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Unread post by Admiral » 20. Apr 2018 22:09

Sai õhtupoolikul mootori kallal nokitsetud. Kasutaja Hmm soovitas selle ikkagi teostada. Esialgu võtsin siduripoolse kaane maha. Need poldid/kruvid olid päris kinni, otsisin kõvema kruvikeeraja, asetades selle kruvidele ja haamriga kerged kolksud, peale seda tuli ilusti lahti. Sisse vaadates avanes selline vaatepilt -->
IMG_20180420_200238.jpg
Polnud märkimisväärset midagi, siduripool nii nagu ikka... peale seda kui nägin sellist kohta -->
IMG_20180420_200632.jpg
NB: Vaata keti ja korvihammaka vahele, üks väljapaistetav osa. Seda nähes tekkisid ka küsimused. Tundub, et mingi sodi on käigukastist läbi käinud, midagi katki läinud? Kas see on enne seismajäämist tekkinud või juba ammusest ajast seal? Arvan, et äkki peaks mootoripooled ikkagi lahti võtma?
Samas sai ka silindripea, silinder maha võetud. Üks poldi seib oli ajaga pehmeks muutunud, tuli kahes osas. See selleks, seibe küllalt. Kas silindripea kinnitusmutrid peaksid olema nö kaks tavalise mutri pikkust originaalis?
IMG_20180420_201411.jpg
IMG_20180420_201458.jpg
Kolb, silinder, väntvõll tunduvad ok - kasutuskõlblikud. Kolvi mõõt: 50,5mm Silinder: 51,6...7mm. Väntvõll liikus sees pehmelt, veatult.
Siiski..võtaks mootoripooled igaksjuhuks lahti, äkki..midagi.. Saab ka käiguvahetusvõlli etema panna, simmerid, laagrid, misiganes seal veel vajab vahetust. Selliseljuhul oleks vaja teha mootoritihendid(tihendipappi mul on), vajaolevaid jubinad asendada mis lähiajal saab teada.
Sain kaelakausi laagrite mõõdu teada - 6,5mm ja neid saaks ehk Tartu turupealt olevast jalgratta poest. Samuti sain sealt uue esimese ketihammaka. 14 hammast(vana 15) ja originaali paksuse mõõtmetele väga sarnane. Järjest nokitsedes tuleb puuduolevaid pisividinaid juurde, mis seistes rändama lähevad.
Last edited by Admiral on 20. Apr 2018 23:29, edited 1 time in total.

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 490
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 20. Apr 2018 23:00

Mootor tundub seest poolt olevat OK. See tökat, mis seal näha on kuivanud õli - seda on kindlasti ka käigukastis. Üldjuhul uus õli leotab selle lahti, kuid kui juba nokitsed siis puhasta korralikult.
Sidurikett tundub Ok olema. Samas sidurikorvi hammakad paistavad olema kulunud...
Kolvi ja silindri vaheline mõõt on liiga suur kui õigesti mõõtsid. Võta kolb kepsuküljest lahti, rõngad ära ja vaata kui tihkelt istub. Rõngastega sama, vaata mis lukupilu (0,2...0,3 oleks uuel OK) teeb terve tööpiirkonna lõikes - kas on ühtlane või muutub...
Silindripea kinnitusmutrid originaalis on jah piklikud ja peaksid olema 10 padrunile sobivad. Vespa tikud hakkavad ka, seal 11 mõõdus mutrid. Tikud paistavad sul olema Ok.
Igaks juhuks, panen siia ka lingi, et kus saab odavalt komplekt tikke
Eks lähiajal/järgmine nädal hangin 2 komplekti kuluosi 125-sele (vända simmerid, laagrid ja 0,2mm tihendipapi, reguleerimisseibe hetkel on)
On olemas ka üks näidis karteritihend - millelt saan maha joonistada - lihtsam natuke, kui karteri peal nikerdada.

Edit:
Lisan siia ka käigukasti sisu pildi (sidur siis paremal):
20180414_145702.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Online
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 24
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Unread post by Admiral » 21. Apr 2018 23:59

Said täna karteripooled üksteisest lahutatud. Hammakad korras, kasti ehitus ülilihtne. Võibolla ühe hammaka vahetaks ühe murdunud kõrva pärast ära mis nende all on.
31086777_2092297044388861_6468752155489599488_n.jpg
Järgmisena tuleks leida korralik käiguvahetusvõll(minu ideaalis), kas siis originaal või ehitada uue 4-käigulise minski omast sobiv. Mootorilaagrid olid enamvähem. Kolb ise silindris tihedalt. Tundub, et mootor on värskelt remonditud enne seismajäämist, sest rõngastel on veel need nö tehasejooned peal. Kepsu loks kõrvale Ok, üles-alla ei ole loksu.
Lukupilud OK
Sain ka enda küsimustele ilusti vastused seoses selle piluga käigukasti sees mis kunagi tekkinud. Varasemalt kast korda tehtud ning seoses sellega muu osa ülekäidud. Kui leian kellegi kes teeks selle koha korda siis teeb, kui mitte siis las olla..
31120875_2092297041055528_4255536150443196416_n.jpg

Online
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 24
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Unread post by Admiral » 22. Apr 2018 00:04

Panen siia lenksu pildi mida sooviti. Panin esialgu kuivalt kokku, et oleks lihtsam liigutada. Laagrid kaelakaussidesse sisse loodan lähiajal saada.
31070970_2092297104388855_2594679173322637312_n.jpg
Lisaks on mul sellised huvitavad, 5-sooneliste rummudega esirattad 2tk. Üks roostes ja teine kasutatav. Kui keegi teab nende kohta mingit infot siis oleksin tänulik. Tagumine on tavaline, 3-soonega.
31064407_2092297094388856_5418206354638635008_n.jpg
31037923_2092297084388857_3406471066493648896_n.jpg

Online
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 24
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Unread post by Admiral » 24. Jun 2018 22:54

Väike puhkus on siin olnud, uuendan veidike.
Peale minski ja muude asjadega tegutsedes sai omale ka üks õnnetu Iz planeta 3 toodud, tolle tulevikku hetkel ei oska ennustada.
Laagrid said kaelakaussidesse ostetud 5,5mm kuulid, need sobisid ilusti ja sinna läks neid 19tk rea peale.
Üks teadis rääkida, et nemad omalajal panid jalgratta keskjooksu laagrikuulid mis nö raami sees asetsesid.
Lisaks panin ka määret neile.
36225268_2130524507232781_9034349233372659712_n.jpg
Järgmisena lasin treialil uue kiigevõlli treida. Lühemale keeremele lasin igaksjuhuks 2mm juurde panna.
Natuke raske oli keermesammu lugeda aga saadi hakkama.
(vasakul treitud)
35476041_2130593940559171_4713086992240345088_n.jpg
Põlvast ostsin 175cc käiguvahetusvõlli puhtalt sellepärast, et saaks M1M mootori käiguvahetusvõllil nuudiosa ära vahetada.
Homme ehk saab selle treiali kätte antud ning ühesi ka esiratta võllil keerme taastada või treida uus.
36088306_2130527950565770_1516815984604741632_n.jpg

Online
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 24
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Unread post by Admiral » 26. Jun 2018 00:13

Lisaks sai varumootor toodud Rakvere kandist. Tänud foorumikasutaja "hmm"-ile väikse transpordi eest.
Peale mootori on lisaks veel sadul, taguamordid (K58), paak ja tulekorpus kust saan kroomvõru ja klaasi.
Mootor ise on komplektne, 1961 aasta isend, K58 silindriga. Käiguvahetushoova saan vist sellelt kuna nuudiosa tundub OK olema.
Genekas G38. Eks näis mis kergel lahkamisel veel välja tuleb.

36087950_2131705953781303_7018221997570129920_n.jpg

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 490
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 26. Jun 2018 09:17

Sai korraks ka seda mootorit vaadatud. Võtsin korraks silindripea maha ning see on korras ;) rohkem edasi ei kaevanud
Kolb, rõngad ja silinder vajakisd 1 remondi teostamist. M1M karterila K58 silindri panemine väga palju head ei tee, sest mootor ei saa täit jõudu kasutada - ülevoolukanalid ei ühti hästi.
Ülejäänud osad tundusid rahuldavas korras ja mootor komplektne, e. kõik asjad mootori töötamiseks olemas.

Paak, iste, amordid ja tulekorpus, siis 1960a. K58-lt (aastaarv siis spidomeetril, signaalil). Mootorratta mark tuleb tulekorpuse, paagi (paak seest ilus, kork pealt kroom maas, sisemine osa OK), tagumiste amortide ja istme kombinatsioonist. Tiba hullatud tulevõruga - sai ilusti läikivaks küll - natuke poleerimispastat ja villast kinnast ning voila. Kahjuks reflektor läbi aga pirnipistik õige.
Igatahes hea karteri toorik varuosade võtmiseks.
Ülejäänute osadega M103 juures pole eriti midagi teha...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Post Reply