K-58 & M103

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
ullar
Tavakasutaja
Posts: 62
Joined: 30. Sep 2013 23:35

Re: K-58 & M103

Unread post by ullar » 08. Aug 2018 16:42

Rikun natuke teemat. Kas Sul K-58-le midagi üle ka on? Mul suurematest asjadest puudu paak,tagumine porilaud koos tulega, silindripea ja õhufilter. Pole praegu aega projektipäevikut pidama hakata, saaks tehnika vähe parema välimusega ritta panna.

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 550
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 14. Aug 2018 23:20

Ullar:
Mingisuguse õhufiltri ehk leiab, amööbidega silinder on ka aga sellega ta ei sõitnud hästi..., väga kehv paak on..., porikat koos tagatulega ei ole pakkuda.

Täna oli siis väga päikseline päev ja minsk M103 sai endale nii mõnegi väga heas korras asja juurde. Kõik tänu ksf OstapBenderile ;) kes oleks osanud arvata, et need vidinad on kõigest 300m kaugusel...
Igatahes M103 omad:
1. uus NOS iste - e. varuosana tehtud komplekt samast ajast ja mõeldud M103-le, kasutamata 8 )
2. NOS paagikork
3. NOS tulelüliti
4. ülikorras bensiinikraan aastat 1963 ja M103 paagi küljest
5. M103 suht rahuldavas seisus tagaamordi katted
6. komplekt tehniliselt korras ja õigete poltidega hoobade komplekt.
7. Esitule hoidjad/amordkatted - huvitavad... mainiti, et need on m103 omad, ise natuke kahtlen aga mine tea. Tunduvad liiga käsitöö versioonid. Esimeses postituses on mul pildid, millises seisus ma masinad sain. Seal on kindlasti K58 küljes M103 esihark, sest vanaisa ei kasutanud "uuemate" masinate osi. M103 küljest tõstis sinna amordid, amordikatted pingutuskruvi süsteemi, prillid, komplektse esitule koos juhtmestikuga. Tal ei olnud neid tõesti kuskilt võtta, kui kõrvalseisvalt M103-lt. Just selle pärast ma kahtlen, et saadud asjad on tehase m103 omad. Meenutavad kuidagi M72 või mõne muu sarnase masina tulehoidjat ning alumine osa paistab ikkagi minski oma olevat.
20180814_213809.jpg
20180814_213822.jpg
20180814_213842_001.jpg
20180814_213906.jpg
lisaks pildistasin ka originaal käepidemed.
20180814_202552_001.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 550
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 15. Aug 2018 16:03

Mulle meeldib arutleda asjadest ja ülihea kui ka pildimaterjali viideteks pakutakse.
Sain mõned pildid kinnituseks, et need amordikatted/esitulehoidjad on M103 omad. Samas ei ole ka vale paigaldada M104-M06 omi, sest mingi hetk toodeti ökonoomsem lahend tulekatete koostamiseks e. suhteliselt ühestükis. Neid võidi paigutada viimastele versioonidele, sest laos võisid "vanad" otsa saada.
8dcaf7aae5395794903a23e4a0daf929.jpg
8dcaf7aae5395794903a23e4a0daf929.jpg (38 KiB) Viewed 512 times
4601034639.jpg
1477566938206_default.jpg
maxresdefault.jpg
minsk_m103__76300578f.jpg
Sama võib olla ka lenksu muutusega, viie valtssoone rummudega ja seisuhargi muutumisega.
M1M oli ju seisuhargiga, vanemad versioonid M103 samuti, siis mingi hetk lisandus "lambajalg" ja siis veel järgmistel versioonidel kadus seisuhark... aga millal - no ei oska hetkel veel keegi seostada raami numbritega.

Eks see M103 oli üks suur arenguprojekt, sest tegelikult taheti ju M101 algselt käiku lasta, siis ka M102 aga need ei projektid ei jõudnud prototüüpidest eriti kaugemale ja ainuke suht väheste muudatustega tootmiskõlbulik versioon oli M103. See omakorda arenes ajas edasi ökonoomsema tootmise poole.

Hetkel, mida suudan meenutada, et mis mul veel puudu on:
1. Paberil originaal kasutusjuhend (nu jah muud dokumendid ka)
2. tööriistakott koos sisuga
3. viie sisemise valtsiga rummud (vot ei oska kindlalt väita, et kas nii esimene, kui tagumine on sellised... igatahes olen käeshoidnud esimest rummu)
4. korralik gaasirutsa - olemas natuke pidune.
5. õige aastaarvuga pirnid.

Lisaks korraliku kroomiga osad (korralikud olemas tulevõru, paagikork, esiamordid, heeblid, süütevõtme kate) on ka puudu aga füüsiliselt olemas (summuti, leegitoru, leegitoru mutter, lenks, tagaamordi alumised katted, mootori hoovad, spidomeetriklaasi võru, kodarad)

Eks ma pean mingi hetk selle ratta korraks komplekteerima, sest asjad on juba päris kaua olnud karpides (kuskil)
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 550
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 21. Aug 2018 10:10

Tahaks kribada mingisugustki arengut k58-st kuid ei midagi... ikka sama hea, mis eelmistes postitustes.
Kodu renoveerimine on suurema osa "vabast ajast" endale võtnud, seega nii K58, Jawa ja Minsk M-103 on natuke tagaplaanil. Esimese kahega saab vähemalt korra nädalas sõidetud mõned kümned km aga viimase osas väga suuri muutusi komplekteerimise suunas pole.
Iseenesest kui lähimate kuude jooksul kere värvimisse ei lähe panen asjad raami külge - jällegi jama selles, et velgi ei saa komplekteerida, sest kodaraid pole mõtet mitu korda kinni-lahti kruvida :evil:
Komplekteerimise eesmärk on pigem see, et veenduda KÕIKIDE detailide olemasolus ja headuses. lihtsalt väga kaua aega on möödas + mitu garaazhi kolimist, et teada täpselt kus mingi detail paikneb.
Probleeme ei ole suurte asjadega nagu mootor, raamidetailid jne vaid pigem mutrite ja poltidega... soov ikkagi ju õigete asjadega komplekteerida.
Siin foorumis nii mõnigi on küsinud, et millest alustada - KOMPLEKTEERIMISEST, sest kere värvimine oskaja käes ja ratta lahtivõtmine värvimise ajaks on see kõige lihtsam ja kiirem tegevus. Aga näe ise seda soovitust ei järgi.

M103 värvimine on seisnud mitme asja taga:
1. raha - korralik värvimine oskaja käes on 500+ €. Mõnes mõttes pole ju palju aga piisav summa, kui muid tegemisi on ka. Lisaks kui juba värvida, siis 100% kõik õiged ja korralikud detailid korraga.
2. Kõik detailid pole olnud 100% õiged ja korras - nt esivelg polnud algse puhastuse/värvimise juures üliheas korras vaid käib-kah olukorras. Nüüd õnnestus saada üliheas korras komplekt... porilaud polnud õige, paagi sai ka korralikuma, lisas ilmus nüüd välja õigemad amordi katted/esitulehoidjad + tutt uus sadul... Hetkel takistaks värvimisse minekul ainult väga heas korras küljekarp. See on küll olemas aga natuke krobeline, sest rooste on teda hammustanud... Natuke kripeldab üks tagumine amort... ta on korras aga "käib-kah" välimusega...
3. Aeg... nii naljakas kui see ka ei tundu, pole värvimise asjandusega eriti tähtaegu planeerinud... sellest ka vähene tähelepanud ja asja venimine...

Nüüd K-58-st.
Sai komplekteeritud ühe teise K58 mootor. Nüüd vaja seda ka "sisse sõita", et veenduda töö kvaliteedis...
Mootor ise siin: viewtopic.php?f=7&t=24268

Kui nüüd kõik plaanipäraselt läheb viskan asja k58 raamivahele ja esimese korralikuma sõidu teen Rakvere-Mustvee-Tartu.
Läbi Mustvee sellepärast, et hea oleks mootori omanikule ka näidata, et asjandus töötab.

Natuke olen jännis K58 elektriga... kogu elekter on millegi pärast läinud üle 12V peale, kuigi genekas on 6V 35W... Hetkel nii ees, kui taga 12V pirnid ja need töötavad enam vähem. Tühikäigul on tuhmid aga 3000RPMi suht OK. Ees on eriti võimas pirn masina jaoks 12V 21W+48W. 21W särab ilusti aga 48W hõõgub - üllataval kombel ei tõmba masinat kooma, mida see pirn enne tegi. Seega kuskil kurivaim, peab olema möödaviik e. lühis...
Kurb meel on selle, et nii elementaarsest elektriskeemist ei saa jagu... ega vist muud aita, kui juhtmesti korraks maha võtta ja uus kokku panna. Nii ehk naa kasutab K58 minski juhtmestikku :? tal endal peaks olema "heledate" rüüdes riideskattega juhtmed. Heledad katted ja riidest kattega juhtmete otsad on olemas... eks peab ühe komplekti kokku keerama.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 550
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 08. Oct 2018 22:09

Eks pean natuke siia teemasse ka kribama selle projektika ja jawa ning veel ühe M1a aitamise kõrvalt.

Nimelt viskasingi selle "korda tehtud" mootori aiste vahele ning ilmnesid mõned asjad, millega polnud rahul.
1. Mootor töötas kärsitult - no ei saanud kaasas olnud K55 karburaatorit hästi tööle.
2. Käigukastist sõiduajal ei lülitanud hästi 2-1-le käike. tuli otsida vahepeal vabakäiku, siis uuesti teist ja siis meelitada esimest...

Kuid sai siis ikkagi ülevaatusele sõidetud ning see ajsatamine ära teha. Polnud probleemi ja ülevaatus tehtud ning võib veel üks aasta rahulikult maanteed mõõta.
20180929_K58_yevaatus.jpg
Mootorist veel, et nii ehk naa oli vaja silinder eemaldada ja uued tikkpoldid panna, mis sai saksast ostetud.

Võtsin kõhu lahti - no see reinozil on ikka tihke ja tugev kraam. Oli ikka tegu, et karteri kaani ja karterit lahti saada. Seega julgen soovitada seda silikooni - saab motohoovist.
Käiguvahetuse jama ajan vahetusekahvli juhtjulkara loksu kaela - see ikka loksub väga tugevalt ning ei juhtinud neid hammakaid täpselt. Seega neetisin selle paremini kinni, et loksu poleks.

Samas sai vaadatud ka silindri ja karteri ühilduvust - see vajab ikka tugevalt viilimist, et küttesegu saaks paremini ja takistusteta põlemiskambrisse tööd minna tegema.
20181004_231720.jpg
Eks kahe kolme nädalapärast viilin asja joonde. Lisaks sai tagadilt sinna ka ühe K55D karburaatori vraki hangitud, et asi paremini jooksma hakkaks.

Nüüd K58 raam hetkel ilma mootorita, kohe kohe viskan sinna voshod1 mootori uuesti aiste vahele, sest sellele sain uuema K65V karburaatori. Ehk hakkab paremini tööle--- eks näis.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 550
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 16. Oct 2018 23:42

Ah panen ka siia inimestele vaatamiseks mõned K58 pildid.
Suvine pilt Motonostalgia võitudest (3.10 oli suht OK aeg... nõks veel ruumi oli...sest teine käik jupsis ju):
20180730_200336_1.jpg
20180730_200346-1.jpg
Protokolli leiab siit:
http://www.motonostalgia.eu/tutvustus/sprint

Hetkel on ta legaalne raam mootorite testimiseks. Kahjuks on kuhjunud mitme mootori korraga tegemine... Jawa638, K58 oma mootor vajab korraks kõhu sisse vaatamist, ja see teine K58 mootor vajas käigukasti korrastamist, sest esimene käik ei tahtnud häste töötada.
Seega, et raam seisma ei jääks sai voshod1 mootor sinna tõstetud.
20181013_K58_175cc_engine01.jpg
20181013_K58_175cc_engine02.jpg
20181013_K58_175cc_engine03.jpg
20181013_K58_175cc_engine04.jpg
20181013_K58_175cc_engine05.jpg
Nüüd õnnestus veel hankida M103-le juppe - pean ikka selle komplekti korraks raamile keerama, et saada ülevaade mis olemas ja korras ning mis üle.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 550
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 23. Oct 2018 23:10

Siin teemas kajastan ka M103 tegemisi, siis tänu ksf OstapBenderile sain veel mõned õigemad ja korralikumad osad.
Kuna enda M103 on kastis ja jagan siin õpetusi, et lao-esmalt-masin-ratastele-ja-sõitma-ning-alles-siis-tee-ilusaks... otsustasin asjad korraks raamile asetada. Seejärel otsustan, et mis on OK ja mis mitte.
20181020_M103-komplekteerimine_1.jpg
Selle ladumise jooksul sain aru, et ega mul need jupid nüüd nii korras ka polnud e. parajad apelsiinid, lisaks veel uuema minski omad ka.
Ainult, mis minu osadest alles jätan on raam, porikad, paak, lenksuhoidjad, esituli. Ülejäänud kõik läksid ostapi omad.

Üllatus oli esiamortidega. Ma ise oleks kasutanud M105 oma, sest tundus ju õige. Kuid võrreldes siis oriignaalidega on vahe olemas...
Väljast paistavad ainult kaks asja - ülemine kork on kandiliste avadega, amordi simmeri mutril on see konksuvõtme koht ilusti keskel, mitte alumises osas... vt pilte.
Sees on asi täiesti erinev e. ülemine putkel on õliavad teistes kohtades, alumine silindri kinnitus on täiesti erinev ja M103 ka väiksem...
Õnneks ei ole suurt erinevust alumise amorditorus, kui just kalvaanika värvus...
Nägin ka veel ühte minski amorti millel alumine osa ka erinev...
20181021_M103vsM105_amordid.jpg
Veel märkasin, et käepidemed võrreldes kaasaegsete replikadega on korralik vahe sees.
20181021_M103_origvsreplica.jpg
Lisaks on kasutada vähemalt kahe ratta jagu polte.. kuid ega eriti palju korralikke seal polnud - eriti väiksed...
Aga pühapäeva õhtune tulem on siis selline:
20181021_M103.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Post Reply