IZH Planeta / 1964

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
plaes
Posts: 3
Joined: 20. Dec 2013 21:41

IZH Planeta / 1964

Unread post by plaes » 14. Oct 2015 18:04

Oli vist kevad 2013, kui mainisin ühele tuttavale, et minu vanaisal on mõned mootorrattad, mis on aastaid maakodus kuuri all seisnud, mille peale tema siis õhinaga küsis, et mida ma ootan ning hakaku tegutsema - tema on mind alati valmis abistama.

Mõeldud-tehtud (kuigi esialgu sai tehtud rohkem ja mõeldud vähem) ning saabuval suvel hakkasingi pihta. Alustuseks võtsin siis neist kõige hullemas olukorras oleva 1964. aasta sinise Planeta, mis oli peale seismajäämist veel mõned head aastad katkise kuurikatuse all niiskust taluma pidanud.

Masin ise oli ikka vett ja vilet näinud - eks ta oli olnud vähemalt 20 aastat igapäevasõidukina kasutuses olnud (sõltumata ilmast ja teede seisukorrast) ja elanud üle ka mitmeid kukkumisi. Kulumise ja kasutamise märke oli kõvasti - kasvõi käepäraste vahenditega "paigatud" heeblid ning aastatega kogunenud tolmu-õlisegust "notti" (vist päris mitu kilo) masina küljes..

Image

Esialgne plaan oligi siis see asi tuua oma elukohale lähemale ning selleks sai masin laiali lammutatud ja oma sõiduautosse ära mahutatud. Mootor istus ilusasti kõrvalistuja toolil turvavöö peal ;)

Esimese sammuga siis sai ette võetud suurem "lammutamistöö" ning kõik vähegi koosolevad jupid sai jõuga laiali lammutatud. Mõned stiilinäited (ehk siis asjad mida teha ei tohiks):
  • Kuna esihark oli kõvasti vett saanud, siis selle lahtikangutamiseks sai lõpuks amordipulgad relakaga puruks lastud (eks nad olid ikkagi suht roostes ka).
  • Isegi esiporitiiva külge needitud alumiiniumist kinnitus, mille sees istusid kaks kinnituspolti sai samuti lahti puuritud. Kuigi pool põhjust oli vist selles, et need kinnituspoldid olid ka suhteliselt surnud.
  • Seejärel sai see krempel liivapritsi viidud ning enam-vähem viisakad jupid valge pulbervärviga üle lastud värvida. Oeh..
Hetkel on siis seis umbes selline:
  • Mootor/käigukast - kap-remont tehtud, vaja veel silinder peale panna ning sidur kokku lapata.
  • Elekter - vaja teha: generaator puhastada, juhtmed, tuled korda
  • Esihark - oeh..
  • Tagaamordid - üle vaadata, muidu komplektsed ja enam-vähem töötavad olemas, aga roostes.
  • Summutid - vaja puhastada, korda teha...
  • Sadul - olemas, aga 2 tükki - üks neist nn. käepidemega, teine rihmaga.. käepidemega variant on suht läbi omadega, kahtlustan et tegemist originaaliga.
Mõningaid tähelepanekuid seoses selle Planeta ning uuemate Planeta/Jupiteri juppidega: Tööde jooksev nimekiri, mis järjekorras on:
  • Sidur kokku
  • Kolb kepsu külge ning silinder peale
  • Mootor külge
  • Esiamordid ja kahvel
  • Tagahark
  • Tagumised amordid...
  • Rattad...
  • Elekter...
  • Leegitorud/summutid...
  • Jalarauad/poldid?
  • ...
Last edited by plaes on 15. Oct 2015 07:26, edited 3 times in total.



roosakummik
Tavakasutaja
Posts: 767
Joined: 09. Mar 2005 01:00
Location: Raplamaa
Contact:

Unread post by roosakummik » 14. Oct 2015 20:02

Oled õigel teel, peasi,et isu otsa ei saa. Esihargi torud oleks lahti saanud ka ilma lahti lõikamata, kuigi jah ega nende tööpind on tavaliselt väga roostes. Lihvimine poleerimine ei aita eriti kuna roosteuss tavaliselt väga sügavale söönud.
Kas wd 40 ja kuuma andmine esiproilaua puhul ei aidanud.



User avatar
Prii
Tavakasutaja
Posts: 267
Joined: 19. Jan 2007 01:00
Location: Tallinn/Jõgeva
Contact:

Unread post by Prii » 15. Oct 2015 23:23

Väga tore, et esimese seeria Planetast mõni teema tuleb. Mul endal 62 aasta A-raaminumbriga ning 63 aasta (vene) B-raaminumbriga.
Planeta 2 erineski peamiselt väikestes muudatustes - silindripea, puuduv käsikäigukang ja seega ka teistsugune käigukasti lülitus-hammasvöö ning küljekaas, mainitud paagi sisemised plekid, tagatuli, hilisemad 18 velgedega jne.

Õige iste on sangaga. Näiteks minu arvates päris hea originaalkomplektsusega on ratas selles kõrvalfoorumi teemas: http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=26209

Pildid võiksid siia foorumisse attachmentina panna, siis on suurem tõenäosus, et jäävad ka järgmistele põlvedele :)



Post Reply