K-58 & M103

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

K-58 & M103

Unread post by hmm »

Pikemat aega vedeleb vanaisa kuuris selline huvitav loom koos teise luukerega...
Algselt arvasin, et M1A (seinapeal rippus selle esihark...), siis M1M (M1A raamiga kindlasti polnud tegu ja M103 polnud veel aimust), aga no ei kuidagi tahtnud kujud klappida, kui juhuslikult nägin M103 pilti netist... seega määrasin selle M103-ks.
Kahjuks ei ole säilinud dokumente...

EDIT: Pealkiri täpsustub, sest leian pidevalt uut infot masinate ja juppide kohta mis kuuris
PET_1319.jpg
PET_1320.jpg
PET_1317.JPG
PET_1321.JPG
IMG_20160626_171527.jpg
IMG_20160626_172543.jpg
IMG_20160626_172603.jpg
Seal on jupid segamini ZAZ 968M omadega + veel erinevate tundmatute tehinavidinatega... Hetkel pole olnud ka aega seal inventuuri teha...
Peaks veel leiduma üks või kaks kasti ka mootori juppidega... aga nendest mul kahjuks vee pilte pole...

Praegu taastama ei hakka aga eks näis, mis asjast saab. Postitasin siia lihtsalt fikseerimiseks...

Edit: hoian siis esimeses postis kogu projekti jaoks vajaminevaid osi - juhul kui teil on midagi nimekirjast pakkuda siis huviga ootan ja kui tingimused sobivad siis ka ostan/vahetan jne...
(mustaga on soov tulevikus -või olemas aga kehvas seisus...; punasega kriitiline e. selle taga komplekteerimine seisab/häiritud; Rohelisega on silmapiiril, ning lähiajal ostmas):

M-103:
Hetkeseis on selline, et pea kõik jupid on olemas ja lahti võetud selleks, et veenduda nende korrasolekus ja poltide/mutrite töötavusest.... (et kui hiljem läheb ilutöödeks siis poleks üllatusi)

1. komplektne juhtraud/lenks - gaasitross läheb lenksu sisse "nokast" (olemas olev komplektne lenks läheks K58-le)
- juhtraud koos kinnitustega - olemas
- siduri heebel - olemas, kuid roostes
- piduri heebel - olemas, kuid roostes
- mõlemad käepidemete kummid

2. Esitule osad (komplektne esituli läheb K58-le)
- Reflektor
- Tuleklaas
- Tulevõru

- Luku plastikust liugkate
- Süütevõti
- Spidomeetritross

3. Esiporilaud

4. pidurid
Esipidurikate - spidomeetritiguga
- Tagapidurikate - mingisugune on...
- 2x piduriklotsid
Tagapidrui varras

5. USSR rehvid ja lohvid 2,5x19" - 20.- tk kaubanduses saada

6. Korralikud 181x3mm nurgaga ja niplitega kodarad - on olemas kaks komplekti vanu kodaraid, kuid niplid roostes...

7. Mootori osad:
- Käiguvahetuse võll
- Tikkpoldid - tellitud VESPA P800 omad M7 x140mm
- Silindripea
- Ketihammakas

8. Hea kui leiaks "punutud" katetega trossikõrid

9. Tagumiste amortide korralikke katteid.

10. Jalatoe kummist katted (juhi + reisija omad)


K-58:
1. M103lt liiguvad K58-le:
- komplektne juhtraud - pole vist originaal...
- tagaratast vaja
- Esituli
- Mootor - puudu heeblite poolne kaan koos siduri reg avaga. Puudu ka õige väntvõll+ u raud väntvõlli hoorataste vahel

2. puudu on Üks tagumine amordikatted

3. Tagakiik:
- puksid
- kiigepolt


4. Kitsas kett 4,5mm

5. Summuti tagumine koonus - olemas küll minski koonus, kuid...
Last edited by hmm on 26. Oct 2016 11:01, edited 5 times in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: Moskva/Minsk M103

Unread post by fomoco »

Päris äge masin.

Kui taastamine üle jõu käib, siis proovi lihtsalt komplekteerida ja käima panna, et omas hoovis kord aastas väike tiir teha.

Komplektsena on need masinad palju toredamad.


Edu :D
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: Moskva/Minsk M103

Unread post by Nobody »

Ühe esihargi pealt paistab, et Su vanaisa on ka kukkumise poolt tunda saanud..

Väga tore masin, liitun eelkõnelejaga. Kasvõi detailid kergelt omavahel kokku kruvida. Tõenäosus, et masin nii komplektsena edasi seisab ja ükskord ka tehniku hoolitsust tunda saab kordades suurem. Võid ka mingi õliga mutreid-polte-liikuvaid detaile üle pihustada. Ära kindlasti pane masinaid kattealla.
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Moskva/Minsk M103

Unread post by hmm »

Njah vanaisa sai kukkumist tunda, ning selle pärast ta motoratta nurka viskas (selle aja arstid ei suutnud pärast kukkumist põlve liikuma panna...), sealt edasi siis võrr riga7 (milelga praegu ringi vuran) ja ZAZ 968M inva versioon... mis juba ammu ära antud...

Tema sõnutsi oli ka ta üks versioon rattast, kus käigud oli toodud paagi juurde, kuid miks ta seda korras ei hoidnud jäigi minu jaoks õhku.
Eks vaatan, mis osad saan kokku kraapida ja kuidas komplekteerida aga suur tõenäosus on, et seda projekti lõpuni mina ei teosta.
Juhul kui 100€ piirides komplektset töötavat mootorit sinna saan, siis ehk nii palju pingutan, et ka ülejäänud osad nii sean, et ratas liiguks.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Moskva/Minsk M103

Unread post by hmm »

Mingi asi andis mõista, et pean täna sealt läbi minema... läksingi ning tegin kiire inventuuri:
1. seal on külalisi käinud... ja valikuliselt asju kaasa võtnud... kurja küll...
2. põhimõtteliselt mootorit pole... on järgi 2x malmist silindrit (mõned ribid katki + väga roostes), 2x väntvõlli koos kepsuga, sama seis, mis silndritekagi, + nipet näpet midagi: mõned võllid ja hammakad ning kaks hooba....
LVO_6345v.jpg
3. Vähemalt kolme erineva minski luukeret...
4. 6 velge... mis ei ole korras + 4 rehvi.

Seega võiksin jätta ühe kompleksema raami ja ülejäänud osad vahetada komplekse mootori vastu... kui ikka väga korras mootor ehk veel midagi juurde... Siis oleks hing rahul ja ehk saaks ka masina liikuma.
Lisan mõned pildid.

Huvitav joonis koorub ülevärvitud kihi alt... pole piltidelt sellist ornamenti kohanud:
LVO_6330v.jpg
Püüdsin siis selle teise raami ka natuke osadega ümbritseda (ei ole veendunud kas just õigetega)
Tundub, et kahe raami vahel on esihargid vahetuses... ja midagi on veel ümberehitatud - nt pandud amordid ja teine tagakiik (see millel number taga...)
LVO_6335v.jpg
LVO_6338v.jpg
siin siis veel mõned jäägid - 3x ketikatet (suurem paistab vist mingi jalgratta oma olema..), esituli koos süütevõtme süsteemiga, 2x summutit (üks jäi ukse taha) + tagakiik, millel taga pool ülemise raami kinnituse link koos tähikuga...)
LVO_6342v.jpg
Siin on nüüd need tagumised porilauad... kõik kolm erinevad. Tundub mulle, et rohelise värviga peaks olema M1A versioon - kahjuks raami pole.. see viimane komplekteeitud loom M1M ja kõige kompleksem (keskmine siis) M103.
LVO_6363v.jpg
Lisaks oli ka üks nahk sadul:
Nahksadul.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Moskva/Minsk M103

Unread post by hmm »

Kas see paak ja hark, tagumine pakikas võivad olla K-125 omad...
Paagi ornament sarnaneb sellele, kuigi on rohkem ette ja alla nihutatud...: http://galerii.tsiklitall.ee/displayima ... m=91&pos=4
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Moskva/Minsk M103

Unread post by hmm »

Nii tegin täna endale sünnipäeva kingi ja võetud siis otsus, et mingi hetk M1M raam sõidab.
Selle suunas liikumiseks sai 100.- soetatud mootor ja suht koht korralik tagaratas.

Mootor selline:
20160706_M1M_mootor1.jpg
20160706_M1M_mootor3.jpg
20160706_M1M_mootor2.jpg
20160706_M1M_mootor4.jpg
20160706_M1M_mootor5.jpg
Vänvõll käib väga kergelt ringi, kahjuks käike ei saanud proovida, sest sidurit ei suutnud lahutada...
Järgmine nädal proovina ka need ning korjan kõik jupid enda lähedale...

Lisan ka video sarnase mootori lahti ja kokkupanekust:
https://youtu.be/sLFT0gcFyT4

Kindlasti, kes näeb ja soovib mind aidata mõne puuduva jupi hankimisel - andke teada.
Juhul kui näete, et mul mingi jupp üle ja kindlasti ei vaja siis soetage ära, parem kui pakute vajalikku juppi vastu.

Millegi pärast kaldun ikkagi arvama, et see trapetsesihark ja paak on pigem K125 omad aga ega neil vist väga vahet pole M1A ja K125...

Edit:
minu otsingud interneti avarustes viivad hoopis teistele jälgedele:
nt see mis on n.ö. komplektsem isend, tundub hoopis olema K-58, millel on vahetatud bensupaak...
Sest kui see sadulatoru juurest plekikate ära võtta on raami osa täpselt nagu sellel restuareeritaval isendil:
http://www.mopedist.ru/forum/thread2953-1.html


see ornamendiga kütusepaak koos trapetsesihargi ja tagumise pakiraamiga pärineks siis K-125-lt

http://bike.by/stats/nashe_moto/1526-kovrovec.html

Massiivne tagaporilaud M1M... paremat ei oska enam pakkuda...

Teine ront peaks siis silmajärgi olema M-103.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Nüüd siis kõk osad enda lähedale toodud.
Puhastasin siis survepesuriga vared ära... ja K-58 hakkas must värv kooruma ning alt tuli hele beez valgete triipudega isend... hunt lamba nahas... lähemalt selgudes, siis ega väga seda taastada ei soovigi, vaid jätan varuosadeks kõrvalt. Ainult tahan andmeplaadi koos vastavate andmetega kõrvale saadud komplektsele K-58-le tõsta.
Põhjus selles, et tagumist osa on keevitustega muudetud ja ei soovi seda tagasi muuta. Jawa amordid aretatud, taga kiigel rattakinnitusi muudetud.
On siis komplektne K58 raam (v.a. see tagaratta juures olev plekist kaheosaline kate) ja tuli (sain mingi korpuse, millel punane ja roheline tuluke peal...). Sisse panin spidomeetri ja püüdsin ka süüteluku sinna panna aga süütelukul on vasakpoolne osa kaitse, mitte roheline tuli..

Minsk 103 on selles suhtes korras aga tagant üks amort puudu - palun pakkuge ühte, või kahte head!!
Tõstan siis esihargi 103-le, piltidelt äravahetamiseni sarnane.

Velgesid saab siis kaks komplekti korralikke - M103- le komplekteerin suurtemate rummudega ja K-58-le kitsaste - sarnaselt M1M-le...
Velgedel on puudu suurem osa asju, mis rummu sisse käib... võllid, piduri katted (õiged katted), spidomeetri osa (M103-le), puksid...
Vist on vaja ka kodaraid... mõned vähemalt.

Mootori kered on olemas... kuid puudu on...
M1M mootorilt:
- silindripea - on olemas, kuid dekomressiooni auku on surutud küünal... ei saa seda sealt lahti... klapp olemas.
- uued tikud vaja paigaldada.
- käimalöömise vänt puudu.
- kaante poldid puudu.
- tundub, et kolb ja sõrm pole kõige korralikumad, ja rõngad puudu.

K-58, kirjutan, mis olemas:
- K58 kirjaga suht koras plokk
- töötavad käigukasti hammakad ja vahetus hoovastik - laagrid vaja uued panna.
- sidurikatte kaan...

Ülejäänud osad siis kõik puudu...

Mõlemale mootorile on olemas K55 karbuss - ühel ujuk puudu.
Õhupuhastid, K-58 le väike ja M103 õlifiltri korpusega - sinna sisse kompunnin siis kaasaegse materjaliga "paberfiltri" sisud.

Mootori juppidest on võimalik saada veel peaaegu teise komplekti käigukasti sisusid ja siduri väntvõlli vahelise keti.

Nüüd püüan kered komplekteerida ja kõik ülejäänud kereosad müüki/vahetusse, millega finantseerida mootori ehitusi.

PS pildid hiljem
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by Nobody »

Väga hea asjatamine.

Endal üks K-58 ja veel üks vana lambajalg Minsk M1M ootamas nokitsemist ja varuosi. Vahvad pillid
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by Myrka »

Selliseid teemasid võiks foorumis rohkem olla. Õhtul hea lugeda
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Uuendan oma tegemisi.
Sai siis komplekteeitud M103-e. Võtan selle masina prioriteediks ja jätan K58 kõrvalseisvaks. Põhjus selles, et kuigi K58 raame on kaks ja kindlasti saaks ühe terve neist kokku aga... probleem on tagakiikedega - no ei tule lahti... ühel on see räämas ja teine on kinni...
Lisaks pole ka komplektset K58 mootorit - liiga vähe on sellest masinast koos.

M103 on nüüd siis selline:
20160721_Minsk_M103_1.jpg
20160721_Minsk_M103_2.jpg
Väike kopi ka automoto foorumist:
Mis siis komplekteerimise käigus selgeks sai:
1. poldid ja mutrid on vaja ikka uued panna - vanu saab kasutada, kuid kui juba siis juba uued
2. raam vajab altpoolt ühe tugitoru juures keevitust - pisike praoke on tekkinud.
3. tagakiik on täitsa Ok
4- tagaratta alla panek oli piin - milline on õige tagumine võll - mul kõik võllid keskelt paksud või siis randiga, et ei lähe laagrist läbi. Ratta saab ilusti komplekteeritud, kuidhargivahele ei saa, sest kiigel ju ratta kohad igalt poolt kinni ja kiik ei paindu nii palju, et vabalt saaks komplekteeritud ratta paika asetseda.
5. Kere puudused:
- esimene porilaud pole õige, seal hetkel K58 oma
- lenks on liiga räämas ja üks lenksu kinnituse kronstein on otsakorral.
- eismese ratta spidomeetritiguga pidurikatet pole - ja velg vaja komplekteerida, sinna vaja ka uusi kodaraid.
- paak on mõlkis ja on püütud vasega siluda. Seega korralikumat paaki vaja - võin vastu anda K125, K58 paagid.
- ketikaitse liiga räämas + mootori osa puudu - ehk hakkab K58 oma...
- jalatugede kummid läbi, s.h. kaasreisija omad.
- tagumised amordid - üks on, kuid kui vahetada siis mõlemad.

Ülejäänud asjad tundusid OK olema.

Mootorist siis nii palju, et:
1. Uusi tikkpolte vaja
2. silindri pead ka, sest ei saa olemas olevast dekompressiooni avast sinna topitud küünalt kätte...
3. kolb, sõrm+ rõngad. (kolb ja sõrm olemas, kuid räämas ja mingi väike loks on sees...
4. käiguvahetuse hooba, millel nuudid alles, seda siis koos kasti poolse konksudega..
5. magneti kiilu
6. kaante polte.

Hetkel ei tule rohkem meelde, mis puudu või vigased aga masina väljanägemine andis hoogu juurde.
http://forum.automoto.ee/showthread.php ... #pid398019
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by Nobody »

Igasuguseid kinnijäämise probleeme võiks leevendada üks gaasipõleti segugaasiga. :wink:

https://www.stokker.lt/dujinis-degiklis ... /534788138

Ise lasen analoogsega tihti kinnijäänud mutri korra punaseks, õli peale ja tuleb kergelt lahti.
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Poltidega ehk isegi teeks nii, kuid tagakiigevõlliga nii väga teha ei tahaks.. roostes pole mitte mutrid vaid võll seal pukside sees.
Nüüd siis Motonostalgial käidud... lootsin, et on rohkem müüjaid... aga nagu öeldi "me võrridega ei tegele...." Seega on väga keeruline Minsk 103-le osi leida...
Sain esiratta korras kodarate ja rummuga.
Vaatasin teisi M103 pilte, siis nendel on jämeda rummuga rattad nii ees kui taga. Ok taha ehk saaks aga ette pole mul kuskilt seda rummu võtta.
Masina mootor, õhupuhasti, karburaator läbisid ka puhastuskuuri.
Masin on enam vähem komplektne nüüd ja liigub oma ratastel sain ka õiged võllid mõlemale ratastele, need 12mm läbimõõduga ja ühes otsas siis see auguga pea. Hetkel rehvid lihtsalt velje peale pandud, et korraks näha, milline ratas siis välja näeks.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ratastel on puudu esimene õige pidurikate koos spidomeetri tiguga. Leidsin, mis rummule istub, kuid sellel pole amordile fikseerivat pesa, et pidurid ringi ei tõmbaks...
Mootorile ei saanud veel midagi uut... järgmine nädal püüan ka selle kallal tegutseda: käiguvahetuse hoob korrastada e. nuudid taastada - uut ju ei leia. Kolb maha, puhtaks ja uued rõngad + sõrm. tikkpoldid..., generaatori kiil meisterdada + see vända otsa kinni panna.
Avastasin, et ka keti hammaka tagune plaadipoldid on keti poolt maha nühitud - mingi hetk peaks ka selle korda tegema.
Esmaspäeval kõik uued poldid hankida.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Täna sai siis K58 tagaharke leotatud - no ei tule lahti... las veel ligunevad, enne kui rauasaega kallale lähen ja võlli läbi saen ning seest tühjaks peksan.

Aga M103 sai täna juurde ketikaitsme Wink
Võtsin mootori algosadeks, sest käiguvahetuse võlli ots on täitsa läbi ning ükski hoob ei jää pidama.
Seega on vaja see kas uus või taastada...
Vasakult paremale: Võll, mis oli mootoris, minu kolakasti leid; K58 doonor mootorist; kaks viimast siis jällegi kolakastist...
Image

Lahti ma ta sain ning selgus paari ebameeldivat asja - nimelt väntvõlli pesas ujus ringi ka kolvirõnga tükke... Kui oleksin selles seisus mootori tööle suranud... oleksin tast ilma ka.
Käigukasti hammakad on väga Ok. samas käiguvahetuse hoovastik paindes. Õnneks need saan doonorilt.
Sidur on OK, sh. siduri plaadid ei ole mitte kork vaid ühes tükis mingisugusest plastikust.
Image

Paar küsimust on ka:
1. M103 peaks olema paksu rummuga rattad... kuid tagumise ratta ketihammakas on 5mm (mul uus olemas) aga mootori hammakas 4,3mm. Praegune õhukese rummuga rattal on samuti ketihammakas 4,3 (vist M1A või M1M oma). Kas mootori hammakat on kuskilt saada seda 5 mm. Olemas on ka mootorile tutikas 7mm ketihammakas, kuid seda ei saa võlli otsa kinni - jääb loksuma. Seega eeldan, et see 7mm on palju uuema mootori oma.
Image

2. Kui vahetan kolvi, sõrme ja rõngad - kui palju peaksin ma muretsema väntvõlli tasakaalustamise pärast?

3. Mida kasutada (mis materjali) väntvõlli otsesse hammasratta ja magneti kiilude valmistamiseks. Mul neid pole ja ühte oli surutud mingi väike poldike, mis väga deformeerunud ega toiminud enam kiiluna.

Ehk on pakkuda esirpidurikatet - näidis M106 pealt aga M103 läheb sama:
Image
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
madeinussr
Moderaator
Posts: 1552
Joined: 13. Jan 2006 01:00
Location: Kesk-Eestist pooliku Planeta Spordiga

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by madeinussr »

Kiilud saad minu käest, need peavad olema üsna tugevast materjalist ja täpselt tehtud.
Ise pole mõtet teha.
Mina sõidan oma vanade motikatega. Kas sina ka?
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

OK kajastan ka siis viimaseid uuendusi.
Sai nüüd siis tiba asju M103-le vahetatud - nüüd tagaamordid olemas, kuid katted tahavad korralikku hooldust - juhul kui on pakkuda korralikke katteid siis PS.
Esiamordid saab nüüd korralikud - vaja ainult puhastada kergemast pinnapealsest roostest.
Dekompressiooni hoob olemas.
uus kolb, rõngad, sõrm
Mootor käis Madeussr juures ultrahelivannis suplemas - no sai ikka puhtaks küll, ise oleksin päris hulga aja selle tulemuse saamiseni pannud + puhastusvahendid ka.
Image

Image

Vaja ka generaatori ja ketihammaka vaheline sein korda teha:
Image

Selle M105 mootori vahetan M1M mootori vastu, mis läheb hiljem väikeste tuuningutega (küljekaaned, K58l spidomeeter ju ketihammaka otsas) K58-le.

Sain ka korralikuma siduri korvi - tiba kõrge on ehk siis paistab, et on uuema mootori oma. Kõik ülejäänud mõõdud sobivad. s.h. ketihammakas ja käimalöömise hammakas.
Kahjuks ei taha hammakaid tõsta vanemale korvile, sest avastasin kaks pragu mootori keti hammaka võllil, kuhu kinnitub käimalöömise hammakas...
Seega teen vist nii, et kui mõistliku aja jooksul teist korvi ei leia, siis lõikan korvi lihtsalt madalamaks.

Käiguvahetuse võllid ja tikkpoldid läksid treiali juurde tuunimisele/uute tegemisele

Sai ka uued vändalaagid soetatud - on küll kummist katetega SKF 6203, kuid eks võtan siis need kummist katted maha - või jätan vändast eemale jäävatele otstele need katted alles - on ka n.ö. simmeritele vedelike hoidmisele toeks!? Ei leidnud veel Rakverest neid simmereid... ega nendel ka väga viga pole aga kui juba siis paneks ka need uued

Küsimusi veel: Sain uue kolvi ja rõngad.
Kolb ise suht tihke selles silidris, ehk siis kui hoian silindrit peopesa peal ja lasen kolvil kukkuda (hetkel kuivalt) siis peopesani vajub ta ~ 2sek, vanal kolvil kulub vaevalt 1sek.. PS mõõdud annan päeva jooksul.

Kas rõnga lukupilu 0,25 on OK või on liiga tihke (kolb kahe rõngaga)...
Image

Palu piibel annab kolme rõnga korral: ülemine 0,4..0,45 mm, keskmine 0,3 mm ja alumine 0,2 mm

Kui suur loks võib olla kolvisõrmel ja kepsu ülemisel puksil?
Sõrm läheb kerge vajutusega puksi sisse - aga tihkelt, kuid sõrme otstest kinni võtta siis saab teda loksutada ehk siis keskelt on ok aga kepsusõrmeava äärtest loksub.
Uus puks on olemas ka, kuid see on erinev võrreldes sellega, mis kepsu sees (õlitusavad...).

Mure jääb praegu vaevama kepsu alumise laagri üle - vaadati seda ning öeldi, et väike loks on aga pole veel hull midagi (kolm erinevat tegelast...). Mure just selles osas, et kui ma juba mootori seest korda teen ja vahetan pidused asjad ära, siis see jääb ju teadlikult sinna.... ja selle vahetus eeldab jällegi mootori täielikku lahtivõtmist.
"õrn" loks on tunda (see tunde küsimus, sest mul ju kogemused selles vallas puuduvad), kui võtta vänt kepsupidi rippu ja peoga koputada kepsu otsa pihta.
Siin kandis ei ole veel leidnud, kes seda tahaks ära vahetada... ise sinna ei roni.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Sai siis see M105 mootor vahetatud M1M "töötava" mootori vastu.
Tulevikus läheb see mootor K58-le peale.
Erinevused võrreldes sellega mida praegu komplekteerin:
1. Silinder ja silindripea on K58 oma
2. Silindril on ülemine ribi millegi pärast silindri lähedalt ümmarguseks treitud...
3. veohammakas on 7mm ja mutri otsas on spidomeetri ajami ühendus.
Image

Eks lähitulevikus proovin sellele korraks hääle sisse ajada, ning veenduda, et asi ikka töötab. Siis on vähemalt üks jõuallikas olemas, et mingit ratast liigutada.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
madeinussr
Moderaator
Posts: 1552
Joined: 13. Jan 2006 01:00
Location: Kesk-Eestist pooliku Planeta Spordiga

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by madeinussr »

Katted võta laagritelt maha.

Kolb peabki tihe olema silindris, kui võimalik käi oma silinder kergelt peene teralise liivapaberiga üle.
Kolb ei tohi kinnijääda silindrisse ja läbi kukkuda, selline 2 sek langemine on väga hea.

Rõnga pilud tuleb ise paika viilida, 0.25 alumine ja 0,30 ülemine on OK. Erilist kuuma see mootor saama ei hakka. Rõngad tõõtavad sisse ja pilu läheb suuremaks.

Sinu väntvõll on väga heas korras, kepsu vahetusel mina mõtet ei näe sõrme puksi oma samuti mitte, sõrm oli seal päris tihkelt, sõrm ei tohi kinni puua puksis.
Kui puksi vahetatakse siis õlitusavad tehakse ise hiljem juurde, samuti hõõritsetakse ta üle õigesse mõõtu,

Kepsu loksu saad mõõta ka indikaator kellaga, võntvõlli põsed tuleb fikseeriga ja keps peab jääma horisontaalsesse asendisse. Indikaator kella mõõteotsa paned vastu kepsu ülemist otsa ja liigutad kepsu horisontaalsihis edasi tagasi, kella pealt näed siis mitu sajandikku loksu on. Enne tuleb kindlasti kepsu alumine laaged mingi piduripuhastus (või mingi muu puhastus) vahendiga läbi pesta, sest õline keps loksub tunduvalt vähem.

Raamatud ütlevad, et IZ planeta keps tuleb vahetada kui loks on 0,1mm. 125 se mootori puhul on see võibolla veidi palju.

Mõõda üle anna teada ja siis foorumi konsiilium otsustab mis sa edasi pead tegema.


hmm wrote:[...]

Sai ka uued vändalaagid soetatud - on küll kummist katetega SKF 6203, kuid eks võtan siis need kummist katted maha - või jätan vändast eemale jäävatele otstele need katted alles - on ka n.ö. simmeritele vedelike hoidmisele toeks!? Ei leidnud veel Rakverest neid simmereid... ega nendel ka väga viga pole aga kui juba siis paneks ka need uued

Küsimusi veel: Sain uue kolvi ja rõngad.
Kolb ise suht tihke selles silidris, ehk siis kui hoian silindrit peopesa peal ja lasen kolvil kukkuda (hetkel kuivalt) siis peopesani vajub ta ~ 2sek, vanal kolvil kulub vaevalt 1sek.. PS mõõdud annan päeva jooksul.

Kas rõnga lukupilu 0,25 on OK või on liiga tihke (kolb kahe rõngaga)...
Image

Palu piibel annab kolme rõnga korral: ülemine 0,4..0,45 mm, keskmine 0,3 mm ja alumine 0,2 mm

Kui suur loks võib olla kolvisõrmel ja kepsu ülemisel puksil?
Sõrm läheb kerge vajutusega puksi sisse - aga tihkelt, kuid sõrme otstest kinni võtta siis saab teda loksutada ehk siis keskelt on ok aga kepsusõrmeava äärtest loksub.
Uus puks on olemas ka, kuid see on erinev võrreldes sellega, mis kepsu sees (õlitusavad...).

Mure jääb praegu vaevama kepsu alumise laagri üle - vaadati seda ning öeldi, et väike loks on aga pole veel hull midagi (kolm erinevat tegelast...). Mure just selles osas, et kui ma juba mootori seest korda teen ja vahetan pidused asjad ära, siis see jääb ju teadlikult sinna.... ja selle vahetus eeldab jällegi mootori täielikku lahtivõtmist.
"õrn" loks on tunda (see tunde küsimus, sest mul ju kogemused selles vallas puuduvad), kui võtta vänt kepsupidi rippu ja peoga koputada kepsu otsa pihta.
Siin kandis ei ole veel leidnud, kes seda tahaks ära vahetada... ise sinna ei roni.
Mina sõidan oma vanade motikatega. Kas sina ka?
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Saadud mootor töötab :D

Veidi niblimist: istutasin M103 raami peale, oma karburaator K55D peale, natuke kütust, tiba süüdemängu ülevaatamist ja 3,8mm enne ÜSS-i ja popsti läheb teise vajutusega tööle. :P

Seega on mul üks mootor, mis töötab kindlasti, teine ehitamisel.
Järgnevalt panustan veermikku: Rattad korda, rehvid täis, kett peale, pidurid tööle.
M103 panen ikkagi 7mm ketile jooksma. Keti sain... ühel mootoril on ka hammakas olemas. Tagumine ketihammakas on vist ikkagi treitud 5mm peale...

Täna läks gaasitross õhtale, kiud tulid välja.. ja mingi müstika lõi gaasikäepideme juurest trossi hoidva alumiinimum rõngast killu välja... krt kohe. Sai ka uus tross hangitud.
Kas on kuskilt saada "ajastu kohast" trossikõrisid - neid punutud katetega...

Ok, eks siis panen selle ehitatava mootori mingi hetk ka kokku, kui hoovad ja tikud kätte saan.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Aga sain täna siis masina ka liikvele, ning paarsada meetrit sõita.
Rehvidele uued sisekummid, tagumine pidur tööle, ajutine kütuseanum, 7mm kett peale - kahjuks tagumisel veljel on 4,3mm hammakas, seega pikalt ei sõida.
Aparaat käivitub poolest vändast, tõmme hea.
Sidurisüsteem pole kõige parem - mingi kotermann on trossisüsteemis, kuskilt annab järgi ja kohati jääb kangeks aga töötab.
Kuna esihark sai lihtsalt komplekteerimise jaoks külge kruvitud, siis laagreid kaussides pole ja väga puine/kange on keerata.

Siin siis minu töötav M103 peale sõitu, meelega sai kaameraga mootori juures filmitud, et asjatundlikum kõrv ehk eristab seal mingeid helisid, mis ei peaks olema (nt kõrin silindris...)
https://youtu.be/FlOXqRwTLoU

PS see iste on lihtsalt pakiale tõstetud ja ei peaks M103 oma olema, kuna kinnitused ei hakka.

Olen rahul, sest motokuuris saadud soovitus sai täidetud
fomoco wrote:Päris äge masin.

Kui taastamine üle jõu käib, siis proovi lihtsalt komplekteerida ja käima panna, et omas hoovis kord aastas väike tiir teha.

Komplektsena on need masinad palju toredamad.


Edu :D
Komplektsena on need masinad palju toredamad.
Ja seda nad on :D

Järgmiseks tuleb siis ilu peale hakata mõtlema... või võtan selle K58 ette ja panen ka selle liikuma.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Nu nii, nüüd siis natuke nauditud masina töötamist, ning lastele ka sõitu tehtud Wink
Sai siis alustatud plekkide puhastamist, rooste eemaldamist, kruntimist.
Soetatud pisikese liivapritsi, kuid sellega kulub ikka mõnus aeg, ning ega see ka tõhus pole. Saan palju kiiremini rellaka ja terasharjaga.
Tehtud siis tagumine velg koos rummuga, paak, esitule korpus, tööriistakarp, ketikaitse. Lisaks puhastasin ka ühe velje pöia, mis pigem kuulub K125 või M1A-le.
Sai uuesti vanaisa kuurides ringi nuusitud ja ikka leiab asju - kõige suurem üllatusleid oli ketikaitse osa n.n. kalasaba, mis ühendab mootoriosa ja tagumist ketikaitset - nüüd peaks olema pea kõik detailid koos - v.a. esiporilaud ja reisijaistme raam.
Image

Lisaks sai erinevas mõõdus polte-mutreid koju tassitud - need ju nüüd päris kallid...
Mida ei leidnud on küünla piibud - vaja oleks kahte ajastu kohast piipu: üks sirge ja teine nurgaga.

Proovisin ka elektriga möllata - kuidagi, midagi ju töötab (signaali plärina sain kätte, esitulepirni sain helkima) aga segab tugevalt mootori tööd e. kuskilt jookseb midagi massi...isegi ilma tulesid sisse lülitamata. Skeem on liiga lihtne... saan aru, et esitules on märgitud lisagabariittuli lihtsalt 3,8 oomise takistina..
elekter.jpg
Lisaks sai natuke hullatud kroomdetailidega - WD40 ja metallist pesukäsnaga roostet tõrjutud... need läksid silmnähtavalt puhtaks, s.h leegitoru ka.
Vahetasin ühe esiamordi doonori omaga, ning sain nüüd siis kaks enam vähem rahuldava välimusega amorti ette.
- küsimus, mis õli käib amortide sisse ja kui palju?

Ehk siis, mis detaile ikka veel vaja:
1. esimest porilauda - pakutakse 15.- ehk peab ikka selle peale minema...
2. kroomitud lenksu koos heeblite ja käepidemetega - võib ka eraldi neid pakkuda.
3. korralikke tagumisi amorte - või katteid
4. tagapiduri varrast - see tuleb vist endal valmis teha...
5. jalatsite kumme
6. Korralikke kodaraid ja esipiduri katet...
7. Kaasreisija istme raami - istet ennast pole vaja.
8. Esitule klaasi ja kroomvõru...
9. käiguvahetuse hooba.

K58 kohta arenguid nii palju, et kangutasin tagahargi doonoriküljest ära, et see tõsta oma raamile - pidin võlli otsad rellakaga läbi lõikama, sest ei tulnud kohe kuidagi pukside külejst lahti. Aga ega see mind päästnud - ikka ei tule... seega pean kuskilt pressi leidma, ka lihtsalt välja suruma, sest löömine ja kuumutamine ei aita.
Vahepeal tekkis mõte, et paneks kõik K58 jupid (pea 2 komplektset keret+ töötav mootor ja üks mootori plokk koos käigukasti sisu ning kaantega) siia müüki aga siis tekkis see väike kihk, et paneks ühe ikkagi ratastele ja sõitma ning siis müüki - ainuke takistus ongi see sama tagakiige võll...
Pildil siis kaks K58 keret + üks M103 vare.
Image
ABBC3_OFFTOPIC
Ära nende iseimevate liivapritside peale eriti looda, isa ütles kunagi tabavalt - paras kahvleid puhastada. Tööd teeb surve all olev liivatünn ja kruvikompressor.
Ega jah midagi ta eriti ei teegi, kuid hea on puhastada nt ketikaitse ja paagi alumist nõgusat osa, kuhu rellakas ei ulati ja drelliotsa hari jääb kipakaks. Seal ei paisku liiv väga laiali ja teeb asja ilusti puhtaks.
Näiteks tööriistakarpi on õudus kuubis sellega puhastada - liivatormi rohkem kui asi väärt. Karbil on palju nurki ja paindeid ning see suunab õhujoa koos liivaga igale poole laiali.
Tegin ka n.ö. kasti, mis liiva ilusti kinni hoiab aga suurem probleem on ikkagi pritsi enda efektiivsuses.
ABBC3_OFFTOPIC
See ei ole päris nii. See "lihtsalt 3,8 oomine takisti" on lähitule hõõgniidi lisa- šunttakisti, mis peab vähendama vastutulijate pimestamisohtu. Pole akut - pole gabariittuld, ega see mõni "Panoonia" või I seeria M1M ole, kus aku oli mõneti ainult gabariittule toiteks mõeldud.
Last edited by hmm on 31. May 2017 22:48, edited 1 time in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by Nobody »

Endal on hea kogemus peale detailide puhastamist-pesu Buvanoliga ülepintseldamine. Võtab rooste kinni ja töötleb detailid meeldivamaks hallikaks. Samuti pidurdab roostetamist. Hiljem teed kas liivapritsi või karestad ja pesed silikonipesuga enne 2 komponentse krundi lisamist üle.

Kas seal pestud mootorikülgedel on värv või silikon? Selle saad ära Motipi vms värvieemaldi aerosooliga, pihustad vahuna peale, lased seista ja lased suruõhuga puhtaks. 8 )
115227401.jpg
115227401.jpg (15.55 KiB) Viewed 53465 times
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
User avatar
madeinussr
Moderaator
Posts: 1552
Joined: 13. Jan 2006 01:00
Location: Kesk-Eestist pooliku Planeta Spordiga

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by madeinussr »

tagapiduri varrast ja esitule kroomvõru on pakkuda uut.
Mina sõidan oma vanade motikatega. Kas sina ka?
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Puhastatud detailides on punane ollus silikoon - tänud pakkumast, ehk enne kokkupanemist saan sellest abi.

Madeussr - võtan ühendust...

Kajastan natuke ka Automoto foorumis toimunut:
ABBC3_OFFTOPIC
No mida on selle kohta kirjas iidsetes ürikutes? Muidugi tuleb selle teada saamiseks vallata paberkandjal oleva trükimusta dešifreerimise unustuseõlma vajunud ja vähestele jõukohast kunsti.

Vanaaja meistrid on niisiis rääkinud esihargi kummasegi torusse valatavast 100 ccm-st segust, mis koosneb 75 ccm-st "autotraktori- või diisliõlist" ja 25-st ccm-st valgustuspetroolist. Mõned antiikautorid on oma teostes maininud lihtsalt "vedelat õli", mis nende nägemuse järgi koosneb kas transformaatori ja turbiiniõli segust (1 : 1) või "mootori õlist", millele on lisatud natuke valgustuspetrooliumi (9 : 1).
Muidugi pole neid salapäraste nimetustega aineid eriti kusagilt võtta ja teema autor oma küsimusele vastust ei saanud, kuigi mina vähemalt siiski vastasin...
Jah trükimusta lugemise oskus on ka kohati hea omada, kuid küsimuse suund oli pigem mida sinna sisse kallata tänapäeva kaubandusest saadavale.
M103 raamat/biibel... räägib nii:

Tsitaat:
В каждое перо должно быть залито 150 см3 веретенного масла (АУ ГОСТ 1642–50). В крайних случаях, при отсутствии веретенного масла, можно залить смесь, состоящую из 80% автола АКЗп 10 ГОСТ 1862–60 и 20% осветительного керосина ГОСТ 4753–49.
Koguse sain teada 150 cm3, mitte 100...
Ehk siis räägitakse ikkagi spetsiaalsest amordiõlist... juhul kui ei ole seda saada siis äärmuslikul juhul võib panna 80% mootoriõli + 20% lambipetrooliumi
ABBC3_OFFTOPIC
Jah, tuleb välja, et see amordiõli küsimus on täpne ja tundlik teema. See 100 ccm jms peaks käima K58 kohta, K175A,B-le 120 ccm, K175V-le aga juba 140 ccm seda õli AU (AY), millest võib samuti lugeda (keda huvitab, mind eriti ei huvita Toungue
https://www.google.ee/webhp?sourceid=chr...0%BB%D0%B0
ABBC3_OFFTOPIC
eelpool olevast asjalikust arutelust ei suut mina miskit spets amordiõli teemalist tuvastada. tundus nigu rohkem värtnaõlist jutt olevat.
otsisin oma freespingi jaoks värtnakat, ei leid kuskilt. isegi idanaabri naftabaasidest mitte. lõuks läks tavaline prosta industriaalõli loosi ja toimib küll.
No ei ole hullu, otsing aitas ning tänapäeva kaubanduses on amordiõli täitsa olemas alates 5W...15W-ni Aga hea arutelu ikkagi.

Täna sai siis peamiselt elektri kallal nokitsetud - klassika - puhasta klemmid, kontaktid, võta korraks juhtmed lahti ja puhasta oksiidist, vaheta pirn ning voila.
Nüüd kõik funktsioonid töötavad, ainult signaali andes tuled tuhmuvad.
Mingi ussike ronis mootorisse - kohati poolest vändast ja teine kord jällegi rapsi ennast segaseks.
Pigem tuleb kiigata seda generaatori süsteemi ja süüte poolt.

Sidur ka libiseb... ehk on sidurivõll liiga pingul...

Tänasest siis suurem hoog maas ja hakkab nende masinate korrastamine kaootlisemaks jääma - puhkus läbi :wink:
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

K58 arengust nii palju, et sain tagakiige seest võlli kätte - vanemad inimesed on parandamise osas leidlikud olnud...
Võll ise oli 12mm diameetriga - puksid aga 13mm diameetriga - tihenduseks oli pandud plekiriba ümber võlli mõlemasse otsa, no loomulikult tekitasid need võlli väljavõtmisel kiilu efekti.
Kiiluefekt seisnes selles, et need plekid kulusid pukside järgi, s.h. ka randid. plekk ise 0,5mm ning voilaa...
Aga miski pole ületamatu kui rakendada piisavalt jõudu...
Kuna võlli tervena kätte ei saanud siis on vaja kahte (äärmisel juhul ühte) 13mm läbimõõduga võlli, millele saab mõlemasse otsa mutri keerata, võlli min pikkus 270mm (raamil tagakiigele kinnituste laius 240mm).
Teine variant on 12mm võll ja täiendavad puksid mõlemasse otstesse...

Ehk saab keegi need treida (Tartu, Rakvere...)?

Kui juba metalli tööks läheb, ehk saab taastada ka käiguvahetuse võllide nuute? (alternatiiv on, et puurin lihtsalt risti täiendava polti ava ja kinnitan nagu jalgratta vändad.. aga kahe kiiluga - see ei taga ilusat lõpptulemust...)

Siiani pole veel leidnud kaubandusest M7 140mm tikkpolte M1M mootorile... või ei oska otsida... pakuvad M7 polte maks pikkusega 110mm

Ülejäänud jubinate soetamise võtsin aja maha korraks 1-2nädalat...

Edit: mõned pildid juurde, et mahlakam lugeda oleks Wink

Mootoril siis ketihammaka ja generaatori vaheline sein lastud kinni keevitada - hetkel rahul, sest genekat ei sega ja keti liikumist ammugi - natuke oleks saanud sirgemalt aga... pole ise keevitaja. Teostaja ise kartis, et plokk võib kõveraks tõmmata sise pingete pärast aga näe ei tõmmanud...
Image

Velgede pöidade erinevused - krunditud velg kõige laugem, ehk siis vanemate rataste oma, millel sise rumm ebasümmetriline (K125, K58, M1A, M1M), keskmine, must originaal värvi, siis peaks olema ülemineku versioon, millel rumm juba sümmetriline M103, M104, ja sinine on siis 104+ masinate oma
Image

Komplekteerin M103 siis keskmiste pöidadega ja K58-le lähevad need, mis praegu M103 all - laugete pöidadega. Seega see puhastatud, roostetõrjutud ja krunditud pöid jääb üle... see pole ka väga sirge, mingi väike jõnks on sees. Lisaks jääb veel velgi üle... aga...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by Nobody »

Tundub, et tikkpoldid tuleb treialil valmistada näiteks 10.9 keermelatist M10. M7 keermesamm on 1mm,

Samas päris paljudel varuosakuulutustel olen näinud oksüdeerunud karteripooli. Ehk tuleb komplekt nendest kokku?

Hea teema! Hea 125ste erinevusi teada saada.
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Ega jah, see teema on siin rohkem enda mälu värskendamiseks ja n.ö. oma pea tühjana hoidmiseks (pole vaja meeles pidada asju, mida saab üles kirjutada...)
Ega selle asja juures ju midagi ülejõu käivat polegi, kui ainult on vaja kahte asja:
1. aega
2. raha

Põhiliselt käib ju nende kahe kombineerimine. Lihtne on ratast renoveerida, kui töövahendid ja ruum olemas - siis kulub suuresti ainult aega, et asi korda teha.
Aga kui töövahendeid pole (räägime käsitööriistadest suurematest asjadest: trei-, freesimis pink, press, keevitus jne...) siis vaja töid kellegile teha anda = raha + aeg
Kõige lihtsam on osta kohe korras ja renoveeritud masin ja nautida tehnika kasutamist ;)
Ma ise oma tegemistes olen aeglane kätega töö tegija, kui millegi vastu kaotan huvi, või see muutub tüütavaks, siis see asi jääb mul katki. See ongi piir kuhuni ma asjaga aktiivselt tegutsen kuniks leian uue stiimuli.

Ega ma ei prentendeeri nüüd vanade 125-ste eksperdiks... oo ei, pigem uurin, mis kirjanduses olemas, võrdlen pilte ja püüan loogiliselt järeldada.
Sest tõde pole olemas - see on vaid võitluse küsimus, ning võidab see kelle tõde tundub usutavam ;)
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by Nobody »

Levib ütlus, et raud süüa ei küsi. Mis on nende rataste puhul hea, sest saad alati komplekti kastides ootele jätta ja näiteks 3 aastat hiljem, kui majaremont, pulmad, laps vanem või talu remonditud, jätkata :)

Endal ootab M1M ja K-58 seda õiget aega ja puuduvaid varuosi.
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

mis sul M1M ja K58-st puud on?
nagu näha on mul neid osi üle... aga jah, mitte just kõige parems seisus...
M1M osad viskasin korraks Osta.ee-sse üles:
https://osta-ee.postimees.ee/minsk-m1m- ... src=search
Neile leiab nipet näpet veel juurde.

K58-st jääb järgi pea terve kerekomplekt (sinise jätan järgi, osad detailid kolivad musta/beezi peale üle): http://forum.automoto.ee/attachment.php?aid=59131

Nagu mainisin panen ka ühe K58 ratastele ja sõitma. Seejärel teen garaazhi rauast puhtaks.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Täna sai siis põgusalt masina juurest läbi astutud... korraks käimagi pandud - tööle läks kohe aga nagu kuivale jäi... sätitud siibris olevat pulka kaks sälku kõrgemale ja asi juba hea...
Silma hakkasid K58 küljest ära võetud jawa amordid... sai võrreldud M103 katetega ning oh imet - mõõdud klapivad Big Grin

Ehk siis jällegi, kui on kellegil pakkuda katteid, siis eriti huvitab mind see alumine kroomist osad - korraliku kroomiga...
Image Image

Lisaks on Jawa amordil paksem vedru... ja teised kinnitused, et seega otse seda masinale panna ei saa vaid nõuab ümberehitusi...

Lisaks kõrvutasin korraks M1M ja K58 mootoreid ja pisike erinevus kepsu ümbrises ju on. Samuti on K58-l väntvõlli ümber mingi U täidis vaja lisaks panna e. teisisõnu seal puudub M1M.le sarnane rant... M1M-l puudub ka see käigunäitaja avasus. Ülejäänud osad tundusid samad olema. v.a. siis see sidurihoova poolne kaas, kuhu sisse käib spidomeetri ajam, mis minskitel on esirattas.
Image
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Et teil hea unejuttu lugeda oleks annan järgmise peatüki.

Tänane garaažis olemise eesmärk oli:
1. õppida tundma tagumiste amortide hingeelu - s.h. vahetada M103 amortide katted JAWA omade vastu - ega silm neil vahet tee...
2. Panna vanake K58 ratastele.

Mõlemad eesmärgid õnnestusid.
1. Amordid... sai siis väike rakis ehitatud käepärastest vahenditest kus vahel sai siis neid pigistatud nii, et poolkuud ilusti lahti sai.
Sisus ei ole väga vahet JAWA ja M103 omadel, erinevad on kinnitused ja vedrud - JAWA omad on tiba paksemad ja ühe poolkeeru jagu lühemad. Samas alumised kroomist katted ühe ja sama välise mõõduga, kuid väike erinevus on... millegi pärast ei läinud jawa amordi vedrus M103 alumiste katete sisse.... seega tõstin nii katted, kui ka vedrud ringi. Katetel on veel vahe selles, et minski omadel on näha keevise rant pikki katteid... s.h. ka kroomi omal. Jawal keevise jäljed puuduvad. Seega kui originaali täista taga ajada peaksin need keevise randid järgi tegema.... aga tänan ei.
Image

Amordid jäid kangemad... kui enne oli kuidagi natuke pehme, siis nüüd suudan ma oma üliraskekaaluga ~68kg... Cool , 3-4cm amorte alla vajutada... originaalidega läksid need ikka rohkem kokku...

M103 amordi katted siis jawa omadele peale ja K58-le alla tagasi... välimuselt sobisid paremini, kui need kriiskavad punased...

Aga veel... K58 ratastele ja mõned jupid veel, et ratta nägu oleks.
Velgedega on ikka kamm... minski omad on väiksemate laagritega... K58 komplektset tagaratast polnud võtta... tuli kuidagi moodi minski velg alla ehitada... ei olnud hea aga all ta püsis - sõita ei kannata...

Lisaks sai ka varuosa doonor hoovile tiritud.
Image

Image

Varuosad hakkavad liikuma nii, et M103-le tuleb nahast sadul, ja õige porilaud. Lisaks mootor tuleb korralikum ja pildilt näha olev K58-l olev silinder koos kaanega M103-le.
Tumedamale K58-le läheb siis sadul ja silinder, mis on hetkel M103 peal, ning arvata on, et ka karteri sisud... karteri pooled jäävad need, mis peal.
Lisaks tulevad siniselt doonorilt tagumine porilaud, ketikaitsmed, seisuhark. Tagumise kiige ehituse osas veel kaalun, kõik oleneb, kas saan ühele amordile veel katted või mitte. Kui saan, siis võtan selle vahetuse/korrastamsie ehk ka ettegi.
Ahjaa, M103 le tulevad teised veljed, ning need kompunnin K58-le alla - lihtsalt laager teine sisse.
Image
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Nii suur lubadus, et kompunnin M1A/K125/M1M veljad K58 alla... no ei kompunni ikka küll. Põhjus selles, et K58 kasutab 202 laagrile mõeldud rumme ja võlle. M1A... aga 201 mõõtudele s.h. ka tagakiige võlli avad ja kiige laius ikka oluliselt väiksem.
Kui veel kuidagi saab M103 esiratta uuema minski rummuga (st 202 laagriga) asetada, siis K58 tagaratast nii ei saa.
Lõpptulemus on ikka paras jama ratastega - M103 pole õiget esiratast (sümmeetriline rumm laager 201) ja (2x)K58-l pole tagaratast (ebasümmeetriline rumm laager 202).

Samas väike järjejutt ka teiset foorumist:
Ladusin siis kuivalt n.ö. "uue" vana mootori kokku, et veenduda kõikide osade sobivuses (hetkel ei pannud tihendeid...)
Ilmnes, et pean vist ikkagi kepsu sõrmepuksi ka uue panema, kolb loksub päris korralikult. Puksi vahetuse teen ikka siis, kui see kõrin väga mootori töös jõhkraks osutub.
Puudu on üks sõrme stopper vedru.. ehk on kellegil pakuda, või mainida, kus ma tartus selle vidina saaksin.
Tundub kuidagi, et käigukasti hammakal, mis veoketihammakaga ühes, on loks piki võlli kuidagi suur... aga eks see simmer vist fikseerib selle kuidagi... Seega reguleerimisseibe pean hakkama hankima.
Sain ka uue korraliku silindrikaane Wink
Sidurikorv, mis mul oli hammakad väga OK, aga liga kõrge. Võtsin siis rellakaga madalamaks, ning kui paika panin ja kett peale sai... oli kett väga lõtv. Mõõtmisel selgus, et siduri küljes olev ketihammakas on oluliselt väiksem... Olude sunnil pidin hetkel vana tagasi panema. Seega jällegi korras sidurikorvi vaja. Muidugi võin ju ka keti parajaks teha, siis on ülekanne tiba kiirem, minu raskuse all oleks ta isegi vist jõuaks vedada aga kui jurakas selga istub võib jõust puudu tulla.
Siinkohal võiks isegi arvutada, kas tuleb.. samas nede valemite ritta seadmine on paras insenertehniline pingutamine, millel suurespildis pole mõtet - kes tahab võib mult ju andmeid küsida ja proovida teaduslikult näidata masina suutlikkust ja arendamise kohti. Eks kange tahtmine on kolmekäiguline masin saada lõpuks 90km/h liikuma. Hetkel pakutakse miinimum kiirust 70km/h.
Esimene eesmärk on saada masin tehniliselt korda, värivalla ja sõitma..
Kogemus võrriga (riga7 D6) originaal sätetes pakub tehas kiiruseks 40 km/h, minu kaalu (<70kg) ja sirge tee, tuulevaikse ning kontaktsüüde jne saan pidevaks kiiruseks 45-50 km/h - kohati 55km/h


Genega otsa eksentrik on vist ka läbi, sest kontaktid avanevad ja sulgevad laineliselt, mitte sujuvalt... aga selle veendumisega on veel aega (ahjaa, seda magneti kinnituspolti kah pole...)

külgede kaante poldid pean ka valmistama - ehk siis mõõtu lõikama (samas, kui kellegil vedeleb originaale, siis ootan pakkumisi)
Muus osas on asi OK.

Täna sai siis õuele tassitud uus doonor sinine M104.
Sellelt lähevad käiku esikahvel koos lenksu, amortide, porilaua ja esitulega - kõik need on korralikud. Ikka ei õnnestunud 201 laagrile esiratast saada... sellel kõik rattad puudu. Oli küll üks aretus 202 laagrile puksidega istutatud 12mm võllile tagaratas - rattal siis 4 poldiga tagahammakas - minul on 6 kinnituspoldiga.
Muud jubinad jällegi kuuri seisma ning hiljem siis pea vanaraua hinnaga müüki (kahjuks ka paak, sest kork on peale surutav plastik junn, mitte nagu minul vaja korraliku kroomiga keeratavat korki. Üks võimalus on lõigata see korgi osa ära ja asendada vanemaga aga... Tagadi pole kaugel
Ehk siis, kui keegi raami vastu huvi tunneb andke mingi hetk ka teada.
Raam on võimalik komplekteerida paagi, esihargi, tagahargi + mingisuguste amortidega) tagaporilauaga, õhupuhasti + uuema minski summutiga

Seega neid nipet näpet asju ikka tekib, mille nimel vaja siputada...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Projekti edasiliikumine on ikka vaevaline, nagu kass, kes tasib oma poegi ühest kohast teise... ja siis pajatab teile muinasjutte Wink

Aga, eilse päeva eesmärk oli töötav mootor tõsta K58 peale, rattad alla ning M103 raam transpordi valmis seada.

Eelnevas postis kirusin siin rataste mittesobivusi võllide suhtes - ühe lahenduse leidsin, kui kasutada 6002 laagrit (15mm@32mm x 9mm), saab Minski (M1A...M104) rattaid 15mm võllile panna ilusti, kuid... kahjuks ei hakka ilusti need võllil olevad laagri katted peale... jäävad näiliselt "suuremad".
Kahjuks olen kuhugi pimedasse nurka paigutanud tagaratta fikseerimise eksentrikud... joonised on ainult jäänud - peab korralikumalt inventuuri hakkama tegema.
K58 siis suuresti komplekteeritud ja põhimõtteliselt anna vaid vänta ja töötab...
Hetkel ei paigaldanud veel juhtmestikku, ketti, ja õiget parempoolset katet + veel nipet näpet jamasid...
Väljanägemine on selline õnnetu murjam - vaikselt hakkab meeldima...

Image

Ehk siis, kes soovib M1A/M1M tagaratast siis vahetan selle ainult K58 tagaratta vastu!!

M103 sai siis juppideks võetud ja pakitud. Hetkel jäi raam veel ratastele aga nende eemaldamine on 10min töö...

Image
minski osas kavatsen kõigepealt mootori tööle saada (vaja reguleerimise seibe, tellida tikkpoldid...), seejärel teen selle ilusaks e. värvin
Raami + muud detailid püüan okt/nov puhastada kruntida ehk ka värvida..
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
rainer
Tavakasutaja
Posts: 65
Joined: 11. Jul 2013 13:51

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by rainer »

rattad on kihvtid ja energiat sul jagub!
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Nu jah, sai siis sinu käest saadud mootor kokku laotud:
Täna siis päev kütmata garaazhis veedetud... jahe on ikka... ja sai eesmärgiks võetud, et kunagi algupärane mootor kokku laduda.
Eelnevalt on siis kõik osad puhastatud nii ultrahelivannis, kui ka "tavaliselt"
Karteri pooled, silinder, väntvõll, käisid ultrahelivannis ujumas. Silinder veel ekstra roostetõrjet väljast poolt + motip kuumuskindel must värv selga.
Silindri pea sai korralik soetatud, leotatud ja pestud... aga ikkagi jäi natuke "liiva/muda" jääke ribidevahele aga ei häiri praegu, sest veel ei värvi.. Dekomressiooniklapp lahti võetud ja puhastatud, küünla leidsin uue väärse originaali А11У.
Uued tikkpoldid (tellitud kaks komplekti, sest alla 15€ ei saanud tellimusi teha) e. 7€ komplekt...
Uus remontmõõdus kolb (vana kolb kaalus 125g uus 135g) + sõrm. Sai mõõdetud kogu kolvimängu pikikepsu liikumise loksu ja sain 0,25mm, peaks olema OK.
Kui juba kaalumiseks ja arvestamiseks läks, sai vaadatud seda Palu piibli väntvõlli tasakaalustustegurit... Kogu arvutuste tulemus oli 0,74. Palu mainib, et see peaks jääma vahemikku 0,5-0,6. Isegi kui eksisin oma 10% vastukaaluga, siis alla 0,7 ei saa kuidagi (loodan, et eksisin rohkem...) . Seega puht tehniliselt ei peaks mootor väga suurtesse pööretesse minema aga see eest tühikäigul peaks olema hea. Aga ei pööra praegu sellele väga suurt tähelepanu, lihtslalt mootor oli ju lahti, mõõteriistad käepärast ja tiba aega ju oli Wink .
Pea uued sidurikettad, käimalöömise sektor ja kett.
Seekord jätsin veel vana sidurikorvi, millel räämas käimalöömise hammakas... aga korralik ketihammakas. Ei hakanud praegu K175 sidurikorvi sinna paigutama, veendun enne mootori ja käigukasti töös, siis ehk võtan selle "tuuningu" ette.
Käigukastis vähekenegi mitte uue väärse väljanägemisega hammakas ära vahetatud uue väärse vastu s.h. uus veohammakas 7mm paksusega. Sirutatud käiguvahetuse hoobasid ja käiguvahetusvõlli hoova poolne ots taastatud (oleks saanud paremini aga...)
Kõik laagrid vahetatud uute SKF vastu v.a. üks hiinakas, mis läks käigukasti peavõlli ketiveo hammaka juurde - see oli 8mm paks. Originaal on 9mm ja sellega hakkas käigukasti kinni pooma. See oli põhjus, miks sai mootor peale silikoontihendiga kokku panemist uuesti lahti võetud...
Kõik uued poldid. Kahjuks on nende välja nägemine natuke erinev vanadest - väike pealmine faas uutel puudub ja uued näivad "paksemad"
Kokku pannes (ilma tihendipapita, vaid sai kasutatud Locktite SI5920, ainuke tihend läks vändaotsa ja generaatori vahel olevale simmeri hoidja alla) sai kõik võllide loksud jäetud 0,2-0,3mm piiridesse (väntvõlli pikki võlli liikumine 0,3; käigukasti peavõll 0,2; alumine võll 0,3) kõik võllid kokku pannes ja poltide pingutamist liiguvad vabalt. Simmerid olid enam vähem korras, vahetatud ainult käigukasti peavõlli veoketi hammaka juures olev simmer. Väntvõlli siduripoolsele simmerile jätsin hammaka poolsele laagrile vändapoolsesse otsa laagrikatte alles - simmerile toeks, sest sealt poolt ei tohiks laagri õlitust tulla....
20161009_M103Mootori_kokkupanek.jpg
Rahalises mõttes jääb kogu uuenduskuur sinna 100€ juurde + mootori hankimine ehk siis soovida täitsa korras ja renoveeritud mootorit, siis ~200...300 +x € eelarvega tuleks arvestada
Hetkel paistab, et mootor sai korralikult kokku ning seest puhas, korras ja tummine. Eks näis kas "paistmisel" ka tõepõhi all.

Huvitav on ikkagi see, et kui süüdet paika ajada siis 4mm enne ÜSS on väga raske saavutada, nii genekas, kui ka kontaktplaat peavad kõige äärmistes asendites olema, siis on nibin nabin. 4+ enne ÜSS on edasine reguleerimise võimalus, alla selle ei saa kohe kuidagi. Samas tundub ka ekstentrik olema korras ja korrektses asendis ankru otsas.

Sai mootor sooja toodud, et tihendid paremini kuivaksid, ning kui homme hästi läheb peaks tule ka sisse saama.
Last edited by hmm on 14. Oct 2016 23:24, edited 1 time in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Ei saanud tuld alla :(
Kompressioon on, säde on, küünal kuiv e. kütus ei jõua põlemiskambrisse.

Säde on, kompressioon on, küünal kuiv e. kütus ei jõua silindri põlemiskambrisse...
Tänase pusimise peale ikkagi ei saanud. Säde on nii, et lööb toa valgeks... sädeme sain ka õigeaegseks. Küünal läheb õrnalt niiskeks ja isegi korraks õrn pops käis... ja kõik.
Eks täiendavalt tihendan need "ülevoolu suunajate kaaned" silindri külgedel, praegu lihtsalt olemasolev tihend ja 8ne polt - ei julge ka tugevalt keerata, sest oht keeret vigastada suur...
Karburaatoris viga vist ei ole, sest kui see tõsta "suvel töötavale mootorile" siis selle mootoriga asi funkab.
Seega arvan, et silinder tirib lisaõhku nendest ülevoolu kanali suunajate kaante vahelt, ning kütust sinna ei tirita.
Igatahes panin selle mootori korraks jälle nurka seisma ja tõstsin K58 aiste vahele "suvise" mootori (selle, mille vahetasin M105 mootori vastu) ja panin selle tööle.
Ega kaua saanud töötada, sest säde muutus laisaks. Uurimuse tulemusel avastasin, et mootorile oli sobitatud generaatori magneti rull selliselt, et oli süvendatud vända poolne ots nii, et otstihendil oleks süvend. Kui paigaldasin korras magneti, siis seda korralikult kinni keerates kiilutas mootori vastu otsatihendi kaant kinni... lahendusena meisterdasin vända võlli otsa seibi, mis taksitaks sellel magnetil liiga sügavale minna.
Sädeme lahjalisus on põhjustatud sellest, et magnet ei ühti genraatori mähistega...
Seega liiga paks karteritihend on pandud... üle 1mm - see seda põhjustabki vända ots ei ulatu piisavalt karterist välja...
Mõned pildid K58-st, millele siis M103 mootor ja summuti peale tõstetud. Õigema mootoriga ei saanud enam väljas pilte teha - pimedaks läks.
20161014_K58_millelM103Mootor.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Hing ei andnud rahu ja pidin leidma põhjuse, miks tuli mootorisse ei tahtnud minna.

Võtsin ette siis need silindri seinale kinnituvad katted (mis suunavad kütust kolvi peale).
Lahti võttes selgus, et sealt peabki läbi laskma, sest vanad tihendid olid n.ö. topelt pandud ning polte ei saanud tugevalt pingutada.

Üleval siis geneka polt M7 ~75mm, mida BaltiPolt ei suuda müüa :?
Image

Sai korralikult puhastatud, tehtud uued tihendid, keermed puhastatud ja keermepuuriga ülekäidud. Asi läks tummiselt kokku, hing rahul, et nüüd ei tohiks olla ühtegi takistust.

Image
K58 raamile siis M103 mootor peale kruvitud, geneka ankru polt ümbertõstetud, kontrollitud sädet - no ilus oli, süüde 4mm enne ÜSS. aga.... tuld ei tulnud.
Küünal maha - märg :P
Seega nüüd on ainult süüte seadmise küsimus ja leidsin ka selle koha.
Mootor töötab 8 ) ja peaaegu ilusti, seda probinat tuleb väga harva, läheb ilusti pöördesse aga mitte väga kiiresti. Mootori töös on silindrist kosta ikka seda kõrge heliga kõrinat... kas tõesti siis see kepsupuks loksub liiga palju...

Seega timmimist veel on aga nüüd on siis kaks mootorit, mis on sõidukorras.

Homme ehk saab ka väikse video töötavast mootorist.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Prii
Tavakasutaja
Posts: 345
Joined: 19. Jan 2007 01:00
Location: Tallinn/Jõgeva
Contact:

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by Prii »

Tere

Väga huvitav teema. Loen seda mõnuga.
Endal on kunagi sellise süütemänguga olnud probleem, et varaseks keeramisel kadus säde ära. Kuna see oli ca 15 aastat tagasi ning siis väga ei mäleta, mis viga oli ning mis lahenduseks sai, kuid selline seik on meeles.

Baltic Boltis muidu lühemaid polte oli? Nagu oleks meeles, et M7x1 sealt ikka ostetud.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Ega jah siinne teema kajastus on rohkem oma blogi pidamine ja hea unejutu kirjutamine.
Ma ise ka avastan neid rattaid kokku pannes seda maailma - mis sa ikka keskeakriisi saabudes targemat teed :lol:

Sain siis K58 sõitma, aiste vahele istutasin M1M e. M103 mõeldud mootori. Algselt oli käimasaamisega ikka tegu aga kui ta juba mõnda aega oli töötanud läks ilusti esimesest löögist.
Tuled põlevad, signaal teeb ka hädise prööksatuse... pidurid on väga kehvad... amordid on õlivabad hetkel... (jah esimene amotr on K175 või uuema Voshodi oma)
Päris mitu tiiru sai tühjal tänaval tehtud n.ö. prooviks. Samas ega mootori sätted just paigas polnud. Võim tuli hilinemisega st keerasid rutskat ja mootori pöörded tõusid aeglaselt (räägime 2 käigust), siis nagu äketse tuli mingi tõmme.
Tegin ka väikese video masina tühikäigul töötamisest - kuulda on prõbinat, mis viitab ebaühtlasele tööle ja lisaks väga häiriv hele kõrin silindris.
Kui kuulata suvel pandud videos eelmise mootori tööd, siis ega väga paju häältes erinevusi pole, suvine käib lihtsalt mahedamalt ja tiba ühtlasemalt.
https://youtu.be/KiQaz4l6uBY
Esimeses postituses on siis näha milline ta aasta alguses oli... natuke on asi muutunud...

Eks see algaja asi ole, sest tehes t
ulevad ikka vajakajäämised välja nagu:
- ei paigaldanud tihentit väljalaske torule - ei olnud käepärast sellist rõngast võtta. Seega videolt näha ka tahmanud kütusejääkide immitsemist...
- Karteri õlikork ei pea - ei kontrollinud tihendi korrasolekut
- Minskilt võetud siduritross ei sobi K58-le - lühike on. K58 raami ehitus on teistsugune ja mõõdult on ta lenksu suhtes nii, et seal on vahemaa mootorini pikem. Samas tagaratas on mootorile lähemal (kett tuli 3 ketilüli võrra lühemaks teha...)
- karteri alumine õlikork ei pea - ei kontrollinud tihendi korrasolekut...
- kui mootor oli pea 1h töötanud, siis hakkas säde väiksemaks jääma - ei alustanud uusi otsinguid, kuhu säde kadus. Tõenäoline koht on magneti "oma pessa" loksumine e. magneti ja generaatori mähiste asetus muutus...

Nüüd täna sain õige K58 tagaratta. Kahjuks ketihammakas kasutuskõlbmatu. Peab kuskilt treiali või CNC pingi mehe leidma, kes ketihammaka uue teeks. Kui originaal veoketisüsteem on 5,4mm peal siis uue teeks 7mm peale - lihtsalt neid osi on võimalik järelturul saada...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Nu nii, K58 liigub enam vähem M103 mootoriga ja iga töös oldud ajaga muutub hääl paremaks. Aga eks tal veel aega sissetöötamiseks (ainult ~1,5L kütet on mootorist läbi lastud ), on ju uus kolb, rõngad ja silinder seest korda tehtud remontmõõtu.
Eile sai siis vanake ~15km liikumismõnu tunda, pärast hinnanguliselt üle 40a. seismist (minu teadlik mälu on näinud seda ratast koguaeg leitud olukorras seismas, vt esimest pilti, vanaisa kuuris).
Arvan, et kiirused üle 50-60km/h ei tõusnud (kahjuks spidomeer pole ühendatud ja GPS-i ei kasutanud).
Suurem osa eelnevas postis olevaid vigu on käepäraste vahenditega kõrvaldatud. Ainukeseks lekkeks on veel käimalöömisvända võlli ja küljekaane avast immitsev õli (st. kaanes olev tihend on kehv...)
Mootori tööst nii palju, et hinnanguliselt (olles kohati võhik selliste mootorite tööhääle tundmises) on rahuldav. St kohati on ilusti eraldi kuulda popsumist ning kohati vajub ühtlaseks probinaks - nagu 4 taktiline mootor. Pöörded kõiguvad. Küünal pärast sõitu ilusti kohvipruun ja silndrisse piiludes kolb pealt puhas (haljas) - küttesegu (B95 + Motul 510 2T: suhtena 20:1)

Nüüd järgnevateks eesmärkideks on K58 detailide oma kohle tagasi pookimine ja M103 juppide vabastamine.
- summuti vaja korda teha - sees on treilaastud ja summuti ots keevisega kinnitatud, mitte mutriga...
- M1M karteriga K58 silindriga mootorile K58 küljekaaned panna... (hiljem, kui "U" raua väntvõlli juurde saan, siis laon mootori K58 karteripooltele.) Hetkel on vaja taastada siduripoolse kaane sidurireguleerimise ava mutri keermed - peaaegu saab lõppu keerata aga hakkab pooma...
Huvitaval kombel ei ulatunud käimalöömise vända võll piisavalt kaanest välja... kuigi M1M kaanega oli asi Ok. Paigaldasin kaane silikoontihendiga, seega tihendist ei saanud kaugust juurde tulla, pigem vähenes.
- Korralik siduritross on vaja ehitada... või siis kaubandusest soetada.
- Tagaratta hammasratas on vaja lasta uus teha või siis olemas olev taastada - ehk saab keegi selles osas aidata. Pidurirummu osa on OK, pidurid kitsale klotsile. Minski ketiratas koos piduritrummliga EI HAKKA - poldiavad on teises kohas (isegi M1M, M1A kitsad ja M103-104 paksemad ning täitsa uued jne omadega võrreldes)
- Esimesed amordid vaja vahetada, sest hetkel on all K175 omad...

Keretööde peale hetkel ei mõtle, kuigi seal vaja korrastada alates jalatoedest (mis on väänatud tahapoole...), amordikinnitustest kuni porilaudade kohendamiseni.

Aga mõnusad masinad on, nüüd ka uus talvekodu neil Tartu kandis :wink:
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103...K125/M1A

Unread post by hmm »

Täna võtsin siis käsile K58 mootori ehitamise.
Oli ju olemas n.ö M1M karterile ehitatud K58 silindriga hübriid ja nurgas oli K58 karterid... viimase tõuke andis õli mustus... mis ei tohiks nii vähese töötunniga mootoril selline välja näha. Häiris ka see, et genekat ei saanud korralikult ühendatud ja spidomeetriajam kah.
Mulle paistis, et põhjuseks oli karteri tihend - selleks oli kastutatud liiga paksu pappi (1,5mm + tihendi silikoon). Geneka magneti ühendamine on ilmselt ka selles, et väntvõlli hoorataste vahe on 8,2mm, kuigi peaks olema 9mm. Kõik see kokku põhjustas selle, et väntvõll ei ulatu piisavalt välja, et geneka magnet sinna korralikult kinnituks.

Võtsin mootori lahti (kurja brake cleaner sai otsa...) ja ega ta ilus polnud - tahmane õli ja natuke ka metallipuru kuskilt tulnud... Punane on siis loctite tihendimastiks, mis tundub, et on väga hea Sai siis eelmine päev küljekaan eemaldatud ja paigaldatud K58 küljekaan, millel siduri reg. ava. Siis nähtud ka seda musta õli.... Paigaldada lihtne, jääb püsima ning ei ole veel lekkeid tekitanud ja lahti võtta hea.
20161014_K58_mootori_uuendamine.jpg
Silindri ja karteri ülevoolukanalid ei olnud kohakuti... need ju erinevate kujudega. Lisaks väntvõllil liikumissuunas päris suur loks - peamine põhjus väntvõlli laagrid, mis karterikülge käivad - need raksusid ja loksusid korralikult... ülejäänud loksud "tundusid" sarnased minski M1M võlliga.
enne kui uute juppide järgi jooksen, alustasin ümberladumist, et veenduda mis hakkab ja mis mitte.
Esimese ajsana oli üllatus selles, et geneka juurde käiv väntvõlli otsasimmeri metallkate on M1M-st erinev - lihtsalt M1M oma ei mahu ilma, et peaks karteri pooles midagi viilima... Samas leidsin oma kolahunnikust veel kaks katet ja üks hakkas ilusti. Mõõtes oli natuke üle 1mm läbimõõdus väiksem... (diameetrid: M1M - 62,6mm; K58 - 61,6mm)
Järgmine jama on käimalöömis vända võlliga ja sektori vedru alla käiv suure seibiga - see minski augustatud seib on seal liiga suur, ei mahu pessa... samas tuleb meelde, et teisel mootoril olev seib jäi sinna loksuma... Võll ise on ka ei ulatu piisavalt karteripoolest välja (rant takistuseks). Kui alla panna seib, siis ei lähe kaan kinni...
Hetkel rohkem erinevusi ei näinud (no kui just kethammaka kinnitus mutter on teise kujuga - seal otsas peab olema kaks naga, millelt spidomeeter saab oma ühenduse. lisaks ka siduriplaat on teine.
Homme siis hangin puhastamise vedeliku, ühe paberrulli ka ning 2x katetea laagri 203 + üks kattega laager 203. Simmerid...

Edit: Läheb juba suht tihedaks kirjutamiseks aga no mis teha.

Lisan siia juurde siis inventuuri kasti sisudest. Nagu näha on mul pea täis 3 komplekti mootorit (M1M, mis töötab ja arvestatud M103 peale, K58 - mille saab tööle, kuigi osad jupid vajaksid uuendust; M1M mootori pooled, millel komplekt käigukasti sisu ja nipet näpet veel)
Image

Mõned jupid on kasutud - st kas katki või väga kulunud. On ka suurema mootori juppe (võib olla K175 omasid...) nt üks käigukasti alumine võll + hammakas, sidurikorv ja selle sisu...

Ladusin siis käigukasti sisu M1M karterisse (ei ole kolmandat väntvõlli...) ja võtsin ära K58-le vajaminevad jupid, siis järgi jäid need:
Image
Jah mõned nipet näpet saaks veel M1M mootorile kruvida nt käimalöömise sektor... jne.

Annan endale ka aru, et neid juppe väga palju ei liigu enam ning nende hoidmine raha ei võta. Samas oleks hädasti vaja ühte komplektset ja töökorras K58 mootorit.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Sai siis M103 mõeldud M1M mootor uuesti lahti võetud, sest sisse läks ju vana katkine sidurikorv... lisaks vajas ka käimalöömisvõll ja alusseibi K58, kaasneva nähtusena vahetasin välja ka käiguvahetuse võlli - mul oli kasutada üks taastatud võll, mis oli kellegi poolt kokku keevitatud ja ~5mm lühem. Seda sai siis M1M mootoril kasutada aga K58-l mitte, lühikeseks jäi.
Seega sai ikkagi kinnitust see, et minski ja kavrovetsi 123m3 mootoril saab omavahel vahetada vaid käigukasti hammakaid sidurikorvi, laareid, kolvi süsteemi ja ehk ka väntvõlli ja mootori sisest ketti.
Ülejäänud vidinatel on vähem või rohkem erisusi...

Aga mootorist on läbikäinud ~3L küttesegu ja seega korralikku töösooja pole mootor veel saanud - jah sõidetud seal ~30km jagu.Mootor lahti võttes väga puhas... kuigi töös olles tuli ebatiheda summutiühendustest korralikku musta jääke. Samas summutist gaasid ei tossanud. Kasutasin siis eelpool mainitud MOTULI 510 2T õli suhtena 20:1-le.
Image

mootorit uuesti kokkupannes panin ka puuduvad tihendid käimalöömissüsteemile, et sealt vahelt õli ei immitseks ja vända karteri poolsesse otsa uus simmer - sai see metallist korpuse osa välja vahetatud, see lasi läbi.
Mõned väiksed asjad jäid veel tegemata... nt generaatori all olev vända simmeri katte alustihend...
Mootori töötab uuesti ja seega olen rahul.
Nüüd suunan oma huvi siis K58 mootori komplekteerimisele. Sealt on puudu üks väga oluline detail - U raud väntvõlli poolte vahel - ehk on kellegil pakkuda või ehk saab sellest koopia teha...

Sai K58-le uus siduritross tehtud - pikem natuke, kui minski omal.

Aga toon siia ka pildi, millised on käimalöömise võllide erinevused, vasakul K58, paremal Minsk M1M võll:
Image
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Eile õhtul sai planeeritud korraks ratta juurest läbi käia, ning carburator cleanerit kasutada. See järel mõõtsin K58 väntvõlli viskumist... no lappas igalepoole palju, kohati 1mm viskusid põsed külgede suunas, laagrid viskusid tiba vähem 0,3 mm, kuid silmaga näha, et laperdavad. Võlli otsad samuti. Igatahes ei ole väntvõll sellises olukorras mootorisse paigaldatav (st pole mõtet, kui on juba ette teada, et jamaks jääb).

Ehk on teil pakkumisi, kelle juures ja mis ajal saaks lasta väntvõlli korda teha - kui juba, siis vahetaks ka kepsu alumised laagrid. (see ei ole siis M103 väntvõll, mida siinsed foorumlased on katsunud ja heaks kiitnud)

Vaatasin ka, et K58 all on K175 esiamort koos prillidega (esipiduri fikseerimine ei olnud õige - K175 on sälguga võlli juures ja K58-l sarnaselt minskile poolkuu toetus amordile). Erinevatel piltidel vaadatuna tundus, et K58 on minskiga sarnane amort v.a. siis ülemised katted. Lootsin, et viskan lihtsalt toru ringi ja asi tehtud, kuid...
K175 amorditorud on 5cm pikemad ja läbimõõdult kitsamad. See tingis asjaolu, et samu prille kasutada ei saa (s.h. plekke ja esikahvli pingutuse vardasüsteemi). Seega tõstsin sama minski hargi K58-le tagasi, mis seal kunagi oli... Ainukese asjana paigaldasin kavrovetsi vedrukorgid.
Loomulikult läks aeg üüratu kiirusega ja planeeritud 3h asemel läks 5... ja töö jäi päris lõpuni tegemata.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Jällegi natuke tähelepanu pööratud mõlemale masinale.
Kokku laotud M1M/M103 mootor töötab iseenesest rahuldavalt, kuid soojana töötamisel kipub nagu pudisema/probisema - eks seda peenhäälestust (segu + õigem süütenurk) saab ka hiljem teha.
märkasin ühes kohas mootori all õlitäppi - käigvahetus hoova fiksaatori kinnitus laseb läbi 8O . Teisisõnu käigukasti sees olev hoob fikseeritud n.ö. kuuliga, mis asetseb mingis tifti sees, mis omakorda kinnitud karteri külge ja on n.ö. läbiv. Selle tifti kinnituskoha vahelt immitseb natuke õli... samas sinna tihendit ju ei käi. Eks tulevikus peaks selle tifti ümber looma mingi tihendi või siis välja pressima ja tihendi silikooni ümber panema.

Pöörasin tähele panu ka korraks väntvõllile. Sai eemaldatud kolb ning tõdetud, et kolvisõrm ja kepsuülemine puks on täitsa kulunud. Kõik minu käsutuses olevad sõrmed loksuvad väga palju + kolvis olev sõrm tuli kolvi seest välja lihtsalt käevahel surudes, ilma et kolvi kuumutada oleks vaja või mingit pressi abi kasutada :?
Sai kontrollitud ka slindri ka kolvi oma vahelist suhet, siis see on OK.
Kolvi väline mõõt on 51,65mm (suht ümar on, kõikumine on ~0,1mm), silinder 51,86, samuti suht ümar - kolb ei kuku silindrist läbi, kui pihuga katta silindri ülemine osa (on kasutada ka 51,4mm kolb, see kukub kolinal, samas on ka kolb, mille mõõt on 51,85, siis see silndrisse ei lähe)
Rõngad on läbi, sest pilu oli alumisel 1,76mm ja ülemisel 2,6mm
Seega tulevikus on vaja sõrme ja rõngaid (puks on olemas ja ei näe vajadust kolbi vahetada) samas kui juba...
Sai eraldi mõõdetud ka kepsu alumise laagri lõtku, siis käega katsudes on tunda, silmaga kepsu liikumist näha ning numbriks annab 0,2 - 0,3mm (nii võrd kui hästi suutsin mõõta indikaatorkellaga)
Samas väntvõll viskab hirmsasti igale poole ja lintsalt ei suuda viskumist korda saada (korraks nagu sain laagrite külgedele viskumise korda aga põsed viskusid üksteise suhtes pöörlemise suunas...)

Seega K58 mootorit käesoleval aastal töökorda ei sea.
Ps puudu on ka U-raud, ehk on kellegil pakkuda ;)
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Nüüd peaks olema kõik osad olemas, et K58 mootor kokku laduda - rõngad veel vaja hankida...
Sain K58 silindri - suht korraliku, ainult silindri sisepind oli vaja kergest roostest puhastada.
kolb kah olemas mõõdus 51,65(67) see vajub silindris alla ~2-3 sek. Seega suht koht tihke.
Korrektne silindripea.
Leidsin väntvõllide hulgast ühe väga korraliku - viskumine "ainult" 0,05mm võllide otstes. uued laagrid peale ja liikus väga vabalt oma pesas.
Uus sõrmepuks - see vaja nüüd õigesse mõõtu hõõritseda.

Kunagi ühes teemas arutlesin lihtsalt teoreetiliselt voshod sidurikorpuse koos ketiajamiga sinna istutamisest. proovisin ka voshod väntvõlli otsahammakat - istub päris hästi sinna... Ainuke mure ongi, et kas mootori võimsusest piisab selliste ülekannete suhetega hakkamasaamiseks (K-175 on jõudu küll aga K58...) proovimise asi. Praegu komplekteerin ikka originaalosadega.

Järgmine/ülejärgmine nädal peaks vist mootori ka kokku saama.

Sain ühe lõigatud alusraami mootori pukiks - lähemal uurimisel näen, et see vist K125/K55 raam puruks lõigatud :evil:
20161202_K58_mootor1.jpg
Millest järeldan:
1. seisuhark
2. seisuhargi vedru tuleb ülesse mineva toru küljest
3. Pidurihoob on paksemast rauast, kui minskitel
4. jalatsite kattekummid nagu kavrovetsitel...

Mitu projetki korraga söövad aja ära. Samas kohas on nii minsk M103, K58 ja siis veel see Voshod/K175...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Post Reply