M103 1963

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

M103 1963

Unread post by Admiral »

Kajastan oma projektiratta teemat siin.
Kõik sai alguse sellest, et tahaks mujal peale raja sõita ning nö kergemat, odavamat :D masinat liiklemiseks. Lisaks nädalavahetustel midagi nokitseda.
Niisiis saigi uuritud kel mida on ning sai midagi ära toodud. Teadsin vaid, et tegu on Moskva 125cc 3. käigulise aparaadiga
mis on lahti võetud kujul. Mõningat uurimist kasutaja hmm käest ja piltidega võrdlemist sai kindlaks, et tegu on M103 isendiga. Mootoriks M1M.
Kolahunnikuga koju jõudes tegin igast asjast pildid ja hakkasin vaikselt edasi nokitsema. Raam, porilauad, küljekarp, amordiprillid survepesuriga
puhtaks. Bensiinipaagi jätan esialgu nii nagu ta on, tolmu alla, sest värv koorub, roostetab ja igaljuhul see -M- kuju säilitada nii kauaks kui võimalik.
Mõni pilt ehk pika teksti kõrvale -
30264660_2085583295060236_1078927850981031936_n.jpg
30441642_2085583325060233_8298873188155129856_n.jpg
30442786_2085583321726900_3307855683914825728_n.jpg
Selge see, et peale kümmet aastat seismist on mõni asi jalutama läinud nagu näiteks:
-esituleklaas koos kroomvõruga,
-süütelukuvõti,
-ühe poole jalaraua pulk -
-dokumendid :( need ehk leiab. Neid asju on kindlasti veel mida pole jõudnud tähele panna.
Eesmärgiks seaks ehk selle, et saaks rattad alla, mootor peale ja mõni ring teha, edasi vaatab kuidas tahtmist, aega on.
Last edited by Admiral on 17. Mar 2019 23:49, edited 1 time in total.
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Reedese- laupäevaga said esiamordid natuke hooldust. Lahti võetud, puhastatud, pildistatud. Vana õli mingi raas oli sees...
Tulevikus peaks uued tihendid hankima, hetkel vanad peavad. Muidugi ei tea mis sõites välja tuleb...
IMG_20180413_212136.jpg
Sisse sai Motuli 10w
esiamordiõli.jpg
Kuna düüsid, kanalid on suured siis võiks ka 15w õli sinna uute tihenditega ära katsetada, saab ehk parem.

Mootoril käike sisse lülitades märkasin, et käiguvahetus hoob käib kuidagi tühjalt ringi, lahti võttes olid nuudid kulunud, peamiselt hooval endal ning varasemalt mingi õllepurgi plekk sinna ümber pandud :D jällegi puhastama ja uurima, ehk saab toimima. Kui ei siis korralikum leida.
Varasemalt jäi töötavana seisma, mingiaeg lahkan seda mootorit lähemalt. Samal ajal eemaldasin lenksult ja selle kinnitustelt suurem osta roostet ära.

Tagakiigevõlli keermed tuleb uuesti keermestada, kulunud ning keegi lahti võttes haamriga andnud.
kiigevõll.jpg
Samas on ühe poole keere imelikult lühike, umbes mutri jagu- peaks ehk pikem olema? Olen kaalunud ka treiali juures uut tegemast.
Tagakiigest edasi, taguamortide juurde tuleb leida neile uued kinnituspuksid, alumised mõlemil kadunud.
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Sai õhtupoolikul mootori kallal nokitsetud. Kasutaja Hmm soovitas selle ikkagi teostada. Esialgu võtsin siduripoolse kaane maha. Need poldid/kruvid olid päris kinni, otsisin kõvema kruvikeeraja, asetades selle kruvidele ja haamriga kerged kolksud, peale seda tuli ilusti lahti. Sisse vaadates avanes selline vaatepilt -->
IMG_20180420_200238.jpg
Polnud märkimisväärset midagi, siduripool nii nagu ikka... peale seda kui nägin sellist kohta -->
IMG_20180420_200632.jpg
NB: Vaata keti ja korvihammaka vahele, üks väljapaistetav osa. Seda nähes tekkisid ka küsimused. Tundub, et mingi sodi on käigukastist läbi käinud, midagi katki läinud? Kas see on enne seismajäämist tekkinud või juba ammusest ajast seal? Arvan, et äkki peaks mootoripooled ikkagi lahti võtma?
Samas sai ka silindripea, silinder maha võetud. Üks poldi seib oli ajaga pehmeks muutunud, tuli kahes osas. See selleks, seibe küllalt. Kas silindripea kinnitusmutrid peaksid olema nö kaks tavalise mutri pikkust originaalis?
IMG_20180420_201411.jpg
IMG_20180420_201458.jpg
Kolb, silinder, väntvõll tunduvad ok - kasutuskõlblikud. Kolvi mõõt: 50,5mm Silinder: 51,6...7mm. Väntvõll liikus sees pehmelt, veatult.
Siiski..võtaks mootoripooled igaksjuhuks lahti, äkki..midagi.. Saab ka käiguvahetusvõlli etema panna, simmerid, laagrid, misiganes seal veel vajab vahetust. Selliseljuhul oleks vaja teha mootoritihendid(tihendipappi mul on), vajaolevaid jubinad asendada mis lähiajal saab teada.
Sain kaelakausi laagrite mõõdu teada - 6,5mm ja neid saaks ehk Tartu turupealt olevast jalgratta poest. Samuti sain sealt uue esimese ketihammaka. 14 hammast(vana 15) ja originaali paksuse mõõtmetele väga sarnane. Järjest nokitsedes tuleb puuduolevaid pisividinaid juurde, mis seistes rändama lähevad.
Last edited by Admiral on 20. Apr 2018 23:29, edited 1 time in total.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: M103

Unread post by hmm »

Mootor tundub seest poolt olevat OK. See tökat, mis seal näha on kuivanud õli - seda on kindlasti ka käigukastis. Üldjuhul uus õli leotab selle lahti, kuid kui juba nokitsed siis puhasta korralikult.
Sidurikett tundub Ok olema. Samas sidurikorvi hammakad paistavad olema kulunud...
Kolvi ja silindri vaheline mõõt on liiga suur kui õigesti mõõtsid. Võta kolb kepsuküljest lahti, rõngad ära ja vaata kui tihkelt istub. Rõngastega sama, vaata mis lukupilu (0,2...0,3 oleks uuel OK) teeb terve tööpiirkonna lõikes - kas on ühtlane või muutub...
Silindripea kinnitusmutrid originaalis on jah piklikud ja peaksid olema 10 padrunile sobivad. Vespa tikud hakkavad ka, seal 11 mõõdus mutrid. Tikud paistavad sul olema Ok.
Igaks juhuks, panen siia ka lingi, et kus saab odavalt komplekt tikke
Eks lähiajal/järgmine nädal hangin 2 komplekti kuluosi 125-sele (vända simmerid, laagrid ja 0,2mm tihendipapi, reguleerimisseibe hetkel on)
On olemas ka üks näidis karteritihend - millelt saan maha joonistada - lihtsam natuke, kui karteri peal nikerdada.

Edit:
Lisan siia ka käigukasti sisu pildi (sidur siis paremal):
20180414_145702.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Said täna karteripooled üksteisest lahutatud. Hammakad korras, kasti ehitus ülilihtne. Võibolla ühe hammaka vahetaks ühe murdunud kõrva pärast ära mis nende all on.
31086777_2092297044388861_6468752155489599488_n.jpg
Järgmisena tuleks leida korralik käiguvahetusvõll(minu ideaalis), kas siis originaal või ehitada uue 4-käigulise minski omast sobiv. Mootorilaagrid olid enamvähem. Kolb ise silindris tihedalt. Tundub, et mootor on värskelt remonditud enne seismajäämist, sest rõngastel on veel need nö tehasejooned peal. Kepsu loks kõrvale Ok, üles-alla ei ole loksu.
Lukupilud OK
Sain ka enda küsimustele ilusti vastused seoses selle piluga käigukasti sees mis kunagi tekkinud. Varasemalt kast korda tehtud ning seoses sellega muu osa ülekäidud. Kui leian kellegi kes teeks selle koha korda siis teeb, kui mitte siis las olla..
31120875_2092297041055528_4255536150443196416_n.jpg
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Panen siia lenksu pildi mida sooviti. Panin esialgu kuivalt kokku, et oleks lihtsam liigutada. Laagrid kaelakaussidesse sisse loodan lähiajal saada.
31070970_2092297104388855_2594679173322637312_n.jpg
Lisaks on mul sellised huvitavad, 5-sooneliste rummudega esirattad 2tk. Üks roostes ja teine kasutatav. Kui keegi teab nende kohta mingit infot siis oleksin tänulik. Tagumine on tavaline, 3-soonega.
31064407_2092297094388856_5418206354638635008_n.jpg
31037923_2092297084388857_3406471066493648896_n.jpg
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Väike puhkus on siin olnud, uuendan veidike.
Peale minski ja muude asjadega tegutsedes sai omale ka üks õnnetu Iz planeta 3 toodud, tolle tulevikku hetkel ei oska ennustada.
Laagrid said kaelakaussidesse ostetud 5,5mm kuulid, need sobisid ilusti ja sinna läks neid 19tk rea peale.
Üks teadis rääkida, et nemad omalajal panid jalgratta keskjooksu laagrikuulid mis nö raami sees asetsesid.
Lisaks panin ka määret neile.
36225268_2130524507232781_9034349233372659712_n.jpg
Järgmisena lasin treialil uue kiigevõlli treida. Lühemale keeremele lasin igaksjuhuks 2mm juurde panna.
Natuke raske oli keermesammu lugeda aga saadi hakkama.
(vasakul treitud)
35476041_2130593940559171_4713086992240345088_n.jpg
Põlvast ostsin 175cc käiguvahetusvõlli puhtalt sellepärast, et saaks M1M mootori käiguvahetusvõllil nuudiosa ära vahetada.
Homme ehk saab selle treiali kätte antud ning ühesi ka esiratta võllil keerme taastada või treida uus.
36088306_2130527950565770_1516815984604741632_n.jpg
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Lisaks sai varumootor toodud Rakvere kandist. Tänud foorumikasutaja "hmm"-ile väikse transpordi eest.
Peale mootori on lisaks veel sadul, taguamordid (K58), paak ja tulekorpus kust saan kroomvõru ja klaasi.
Mootor ise on komplektne, 1961 aasta isend, K58 silindriga. Käiguvahetushoova saan vist sellelt kuna nuudiosa tundub OK olema.
Genekas G38. Eks näis mis kergel lahkamisel veel välja tuleb.

36087950_2131705953781303_7018221997570129920_n.jpg
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: M103

Unread post by hmm »

Sai korraks ka seda mootorit vaadatud. Võtsin korraks silindripea maha ning see on korras ;) rohkem edasi ei kaevanud
Kolb, rõngad ja silinder vajakisd 1 remondi teostamist. M1M karterila K58 silindri panemine väga palju head ei tee, sest mootor ei saa täit jõudu kasutada - ülevoolukanalid ei ühti hästi.
Ülejäänud osad tundusid rahuldavas korras ja mootor komplektne, e. kõik asjad mootori töötamiseks olemas.

Paak, iste, amordid ja tulekorpus, siis 1960a. K58-lt (aastaarv siis spidomeetril, signaalil). Mootorratta mark tuleb tulekorpuse, paagi (paak seest ilus, kork pealt kroom maas, sisemine osa OK), tagumiste amortide ja istme kombinatsioonist. Tiba hullatud tulevõruga - sai ilusti läikivaks küll - natuke poleerimispastat ja villast kinnast ning voila. Kahjuks reflektor läbi aga pirnipistik õige.
Igatahes hea karteri toorik varuosade võtmiseks.
Ülejäänute osadega M103 juures pole eriti midagi teha...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Teema päris ära ununenud, siiski pole masin teistesse kätesse lennanud vaid aega oodanud teiste projektide kõrvalt. Vahepeal on garaazi
ka uusi seadmeid lisandunud. Nüüd on hea soe tegutseda tänu gaasipuhurile.

Puhkusele jätkuks: Rakverest soetatud mootorist sai korraliku käiguvahetusvõlli ja hoova - nuudid korralikud seega läheb sealt see käiku.
Mootor sai lahatud juppideks ja kõik laagrid-simmerid uued soetatud(SKF).
Simmer suuruses 17*40*10 sai asendatud 17*40*7 suuruses kuna polnud õiget kohapeal. See 3mm õhem simmer suurt halba ei tohiks teha?
Laagrid väntvõllile 203 numbriga 3tk
kk siduri poole 202 nriga 1tk
kk veohammaka poolne on puudu kuna ei olnud seda jällegi kohal aga nr 1007C4.

Mingiaeg tuleks ka siduriga midagi ette võtta(kett, hammakad) mõlemad väsinud. Õnneks sai need Rakvere 61 aasta mootorist korralikud saadud.
Siiski käib peast mõte läbi see uuema minski sidurisüsteemile ümber ehitada. Kas keegi on katsetanud seda?
Karterite jaoks võtsin uued sisekuuskant poldid, puudu on veel sobivad seibid alla.
M6x20 ja M6x50 poldid. Igaksjuhuks on vanad originaalpoldid alles ja olemas kui tahta neid tagasi kruvida.

Mõõdaminnes sai ka silindrile pilk peale visatud, üsna kriimuline teine. Õnneks on nö töötamise kriimud, allpool on vähe sügavam "vagu".
Panen väikse pildi ka sellest :
53435244_2246123025714637_209354774934454272_n.jpg
Hoonimine vist poleks eriti mõtekas?
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Võtsin naljaviluks vanal kolvil rõngad maha ja proovisin neid silindris. Kuna pole seda varem teinud siis läks üks katki, teisele andsin
leeklambiga kuuma ja meelitasin üle.
Laskumine VANA kolviga silindrist on ca 1-2 sekundit. Istub rahuldavalt sees. Paar korda jäi viimasesse lõppu seisma, üsnagi veider miks nii.
Peab silindri seest põhjalikult ära mõõtma.
Istutasin selle kuumutatud rõnga ka silindrisse, lukupiluks mõõtsin lehtkaliibriga 0.55 . Ilmselt on kuumutades natuke muutunud suurus ning ka natuke sinakaks visanud : ) Ilmselt läheb uus kolvikomplekt järgmises remontmõõdus. Kas kellegil on NOS komplekti pakkuda?
52868269_618349068614760_1592159207149273088_n (1).jpg
Vaikselt alustasin raamile asjade külge panemist, et näha mis asju on puudu ja mis välja vahetamist tahaks. Esihark ning tagakiige külge, peamine stoppamine on olnud tagumistes amordikinnitus puksides, nimelt pole neid kuskilt välja võluda. Ülemised tuli k58 omadest sobitada ja alumised tegin varasemalt ostetud Põlvast mõne võimsama liikuri amordipuksidest mis nii ja naa istuvad, kui jäädavalt sõitma panna siis peaks välja vahetama. Mäletamist mööda peaksid olema K175 omad - umbes 2x pikemad koonuselised. Rattad käivad ka päris hästi kaheksat, tuleb üle vaadata kas uued kodarad või vanu timmida.
Väike pilt vahelduseks
53255453_256365161962110_4823485888178683904_n.jpg
Kindlasti võiks parema tagumise porilaua leida kuskilt. Seda on proovinud keegi kunagi ammusel aegadel taastada pahtli ja hullemas osas lihtsalt
pleki pealekeevitamisel - pole just parim lahendus, siiski jääks see varuks ja saaks hästi käeharjutamiseks ära kasutada.
Kui kellegil on heas korras tagumist porilauda siis palun pakkuda. Võib ka muud nodi pakkuda.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: M103

Unread post by hmm »

Aga positiivne, et asi edeneb - suht pikalt oli vaikus.
Eks töötanuid rõngaid ongi keeruline kolvilt võtta, kuid eks see üks meelitamine ole. Kõige parema tulemuse saad, kui kasutaksid plekkpurgist võetud peeneid ribasid, mis takistaksid rõngal soonde tagasi minna.
1-2 sek on selline subjektiivne näitaja, eriti veel, kui motoori juures 0,05 on enam vähem... ja üldjuhul saab asju mõõta...
Seega mõõda mikromeetriga kolb ja sisemõõdikuga silinder vähemalt kolmes kohast.
Kui soovid mootorist viimast võtta, siis puuri järgmisesse remonti koos uue kolvi ja rõngastega.
Kui viimast taga ei aja, siis nii sama kärutamiseks pane sama komplekt, kuid vaheta rõngad.

Tagaporikas on kujult sama, mis M104, M105 ja M106-l ainult neil on mõned lisad juures nagu tagumised põsed, numbrikinnitamise kronstein ja ehk mõni auk isegi teises kohas, kuid need on lihtsalt parandatavad/kõrvaldatavad.

Kui sul see 4007 laager veel väga ei loksu, siis las ta olla - muidu mine võta endisest iuanast/pro mehhaanikr Tartus tähe tn lõpust. http://www.promehanika.lv/et

Mina karteripoltide alla seibe ei pane - tihendan lihtsalt silikooniga siduripoolse kaanepoldid, et õli välja ei immitseks. Karteripoldid lihtsalt käega kinni ja siis nõks juurde.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Lõpuks sai see "eriline" laager promehanikast ostetud mida alas-kuul kohapeal pakkuda ei suutnud. Küll sai aga tellida...
Vene kirjaga laager ja pole nii kvaliteetne kui SKF aga küll ta käigukastipeavõlli alla käib. Imelikult ilma laagrimäärdeta on, võibolla müüaksegi nii.
Panin 10w50 õli tilgakese vahele, et libedamalt ringleks.
Mootori alumine pool on koos, kui käima tahta panna siis oleks vaja veel kolbi + rõngaid või vähemalt rõngaid vanale kolvile.
Mootori pooled panin 0,2mm tihendipapi ja musta tihendisilikoniga kokku. Käigud lülituvad sisse :D
2x puksi + uued stopperid on olemas. Lisaks genekas külge panna ja juhtmestik üle vaadata.
Edasi mõeldes kuhu hetigaasid suunata siis võtsin ette väljalaske süsteemi. Diislit ja harja näidates kadus suurem sodi maha. Välja ilmus
leegikal väike pragu, ehk saab tulevikus ära lappida, teravam silm näeb pildil ära(seal kus genekas peaks olema). Töötlesin traatkettaga akutrelli otsas veel üle. Eks ajahammas on purenud ja jälgi jätnud.
54435380_391193431663755_1824983156562853888_n.jpg
Vaatasin üle oma veohammakad, juhul kui tule kolvile saab siis võiks ka juba sõita. Nimelt neid on 4tk olemas ja eri paksustega. 7mm, 6mm ja 4,5mm, viimane peaks vist see õige olema, sest ka tagumine hammakas on sama 4,5mm. Ketti kahjuks pole, panustaks Tagadi peale kuid kel neid ikka alles on.. 6mm sai tartust ostetud seega on see tutikas. 4,5mm hammakas loksub ikka rohkem kui paar mm ringi, peaaegu hüppab pesast üle. Kas uuematüübi minski tagaratta hammakas ei istuks taha? Pole kahjuks varunud.
53934014_253879228883516_4999752222179852288_n.jpg
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: M103

Unread post by hmm »

Mine võta poest tavaline võrri kett ehk siis neid veel ilusti kaubanduses müüa.
Leegikaga on nii, et kui raamile paned ja summutiga ühendad, on leegika otsa vaja nii palju, et tihedaks saada. Kohati on kasutatud vanema versiooni leegikat ja nendel läheb see ots liiga sügavale. Sellisel juhul tekib kehvem gaasilukk leegitorus.
Seega mõõda kui palju leegikas summuti sisse läheb ja võta üleliigne sealt otsast ära aga kui see pragu jääb olulisse kohta siis suts keevisega kinni.
Kolbe ja rõngaid on saada kas või osta.ee-st... mõõda silinder ja seota selle järgi.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103

Unread post by Admiral »

Nüüdseks asi veidike rohkem arenenud.
Paar nädalat tagasi sai pähe võetud, et nüüd natukese aja pärast peab see masin häält tegema ning nii ka oli.
Tartu turu poest sai ostetud kolvile rõngad, uus kett ja kepsule uus sõrme puks. Reaalselt viimast vaja
polnud kuid ehk...
Laupäev panin rõngad kolvile, silinder peale ja kokku ära. Mootor raami vahele tõstetud. Taguamortidele otsisin vajalikud mutrid ja seibid ning
pingutasin ülejäänud kiige, istme jne mutrid. Veohammakas külge, kett peale ja saaks iseenesest sõita. Ka siduriga oli väiksed probleemid.
Nimelt sidurikojal on lahutamis mehhanism kinni kiilunud ja ei liigu. Tross on ennast soonde sisse sõõnud ja lahti ei tule. Hiljem leotan lahti kuid
hetkel sai pandud varu mootori sidurikaan. Keskööks jõudsin nii kaugele, et nägin ka esimese sädeme ära.

Pühapäeval tegin esimesed käivitamised. Paar korda lükates ei teinud piuksugi, säde oli aga ilus.
Panin trelli sappa ja natuke ringi ajades käis päris rahuldavalt mõnekümned sekundid. Siis aga enam käima ei läinud ja säde lahkus.
Kuna asi on endale suhtkoht võõras siis sai naabrimees appi kutsutud ja peale mõnda sättimist käis jälle ilusti.
Kontaktid puhastatud, rakverest saadud mootori süütepool ja uus piip. Kraan lahti, natuke uputamist ja gaasiga mängides läks vändast käima.
Muidugi ei jäänud ka proovisõit tegemata :lol: eks ma siin vaikselt popsutasin 200m gaasitross ühes käes ja teise käega lenksu hoides.
Gaasirutska tuleb ikkagi mingisugune panna, käega trossi hoides pole just kõige meeldivam ringi kärutada. Üks hädine izi rutska ka ei jäänud pidama.
Hetkel vajab väikest häälestust, kohapeal käib tsipa kiiresti.
Nädalavahe lõpuks koorus midagi siukest kokku:
54233825_2283837305195790_7189416031029297152_n.jpg
54428685_418705832216252_8363294970290896896_n.jpg
Paak on teine sest originaalil kraan mingi riidega ümber seotud, ei hakanud arutama.
Tagupidurile on lahendust vaja, varrast ja hooba mul ei leidu. Kas kellegil on pakkuda?
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103 1963

Unread post by Admiral »

Esmaspäev ostsin käigukasti õli ja 2 taktilise seguõli. Mõlemad Teboil ning täissündid, eks näis kuidas masinale mõjuvad.
Käigukasti panin 15W50 ning toimetab päris eduliselt väikse testsõiduga. Turult võtsin ligi gaasitrossi varuks, läks see kohe ka peale.
54517498_413112876159045_5234277683017285632_n.jpg
Täna oli ka super ilm, et masin välja ajada ja väike tiir teha, tuul oli tugev aga ega see ei takistanud. Panin masinale veel porilauad
ja küljekarbi külge. Läks see sama sõelunud tagaporilaud külge.
Seguks on 1:20..25 tehtud, panin tilgakese juurde. Käib tühikaigul päris kobedalt ning on "vändapill". Ei puudu ka sellest mootorist see
"kilin" silindrist mille põhjuseks on kolvi vastukäik silindrile. Käiguvahetus on hea, võibolla natuke harjumatu on see, et esimeselt teisele
käigule pannes tuleb vahele tühikäik ja alles siis teine. Läänekal läheb kohe teisele.
Külavahel töristades ca 5-10km, ei jälginud spidomeetrit kuid kiirus on tunde järgi ehk peaaegu ok, samuti läbisõidu näidik kerib.
Teise ja kolmanda käigu vahe on tõesti suur nagu väidetakse, peab teisega suhtkoht piirajasse laskma ja alles siis kolmanda panema.
Kahjuks on see rutska siuke nohjah toimiv, rull ise originaal aga rulli kinnitused on izi pealt võetud ja natuke ümber tehtud.
Ostsin motohobist mingisuguse krossika rutska, et oleks midagigi mis toimiks aga sellega jääb tross liiga lühikeseks, kui kõri lühemaks
teha siis peaks ok olema.
Esiamortides vahetasin õli ära, panin selle sama 10w aga koguseks 70ml ühe amordi kohta. Amordikäik on nö samm-sammult ehk astmeliselt.
Miks ta nii käib? Kas peab lahti võtma ja puhastama kuigi eelmine aasta sai tehtud ning peale seda sõitnud pole. Või saab hakkama paksema õliga?
Sõites muid puudusi välja ei tulnud, võibolla peaks veel tagakiige puksi ära määrima ning pidurid...neid ju pole :D
Ette panin klotsid ära kuid trossi mul kahjuks varudes pole.
Tulevikus tuleb rattad ette võtta, ehk kodarad pingutada, uued lohvid ning rehvid.
55937568_625167244570998_4974177014782099456_n.jpg
54517958_1027045650820848_2022752789792292864_n.jpg
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103 1963

Unread post by Admiral »

Saabus uus birka sellele masinale, kui hea või halb ta on kahjuks öelda ei oska kuna pole varem näpuvahel hoidnud neid.
54727676_379147959585823_9032310300728098816_n.jpg
Nüüd kui saaks pidurid ja genekal üks klemm ning süütepoolil üks klemm ühendada saaks tuled toimima, siis võiks proovida isegi
arki minna. Muidugi birkale vajalikud nrid lüüa. Mida veel kontrollitakse? Nipet-näpet asjad vajavad veel üle vaatamist.
Ehk:
1. Seisujalg - lukustusnurk ning jalg ise väga kulunud ja logiseb
2. Gaasirutska - no see kompunn ei sobi siia, sõidud saab tehtud aga...
3. Tuled, juhtmestik
4. Esiratta kodarad - mõni liigub väga vabalt ringi
5. Rehvid ja uued lohvid sisse
6. Jalarauad parajaks tegema
7. Pidurid - ette tross ja taha hoob+varras
Võtsin ka tagakiige puksi ette, ehk siis lahti - puhtaks ja uue määrdega kokku. Siis kui see masin kunagi sõitis on kett kiiget söönud.
Ilus jälg peal ning see ka sügav, kui oleks natuke veel liigelnud siis oleks läbi. Koduse keevitusega sai natuke parandatud ja lihvitud ning
käib mõneks ajaks uuesti. Keti pingutasin ära.
55857667_430779611059392_1987773644125765632_n.jpg
Muul juhul on olnud kalla ja talla situatsioonis. Hommikuti esimesest korrast käima.
Karteri alune õlikork ei pidanud, uus tihend tehtud ja ei immitse enam. Ühesi panin uue kasti õli, vana käiks ka ning oli näha kulumisest tulenevat
rauapuru vastu helkimist.
Seega ca 12aastat seisnud, unustuses olnud masin sõidab jälle. Peamine eesmärk on püstitatud.
Kui tõin oli ls spidokal 15967 ja nüüd 16007. Seega sõidetud on ~40km ringis + veel proovisõidud kui spidokas ühendatud polnud. Kui õieti ta loeb vat see omaette küsimus...tunde järgi nii palju sõitnud pole.
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103 1963

Unread post by Admiral »

Ärataks natuke seda teemat talveunest.
Kohe kui läks natuke soojemaks läks tulid mõtted selle suvekuulutaja peale, masin oli talvega tolmu alla ära mattunud ning tuli teine puhtaks teha ning vaadata kas hääli teeb. Egas muud midagi kui kraan lahti ja natuke uputamist ning 3-4ndast kergest vajutusest hakkas vaikselt masin nurruma.
95019097_1586710918163244_202449863386857472_n.jpg
Samuti meenub, et enne talve sai pandud uus siduriketaste komplekt ning õligi sisse. Siiani on toimetanud ca 20km need hästi.
95283805_480186842705571_8224127872302841856_n.jpg
Enne talveunest äratatuna ajas ka silindripea vahelt vaikselt läbi - tihend. Eelmine aasta sai mitu korda tihendit "korrastatud", samuti olid ka tundemärgid, et käivitus, käis halvasti. Suurema käiakivi peal lihvisin silindripea ringikujuliselt liigutades ühtlaseks, sirgeks - loodame, et nüüd asi parandatud. Samuti eelmise aasta sõitnud kolb pealt :
95224065_658776471354468_3133002033376788480_n.jpg
Täna käivitus masin aga hoopis teise küünlaga, vana A11-3 sai vahetatud PAL N8 Superi vastu ning natuke uputatud ja kolmanda löögiga masin töötas. Kahjuks kipsis käega ei saa tiiru teha. Leegitoru ajab päris palju silindri juurest tossu välja, mutrit lahti keerates sain asjale pihta - kuidagi ära söönud või murdunud see krae seal. Ilmselt keevitatakse, lihvitakse see korda või oleks mõtekas kuumakindla nööriga tihendada? No ja uut leegitoru on ilmselt veidike lootusetu leida?
94881883_280364642969191_456888025264160768_n.jpg
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: M103 1963

Unread post by hmm »

Rõõm kuulda, et asi ikkagi funkab.
Ei ole leegikat lootusetu leida, Osta.ees on suht tihedalt neid liikunud.
Sinna käib vaskseib, kuid mina sain vossil pidama, kui panin summuti tihenduspastat segamini kuumakindla nööriga ja lasin ~12h taheneda s.h. kuumutades kohta kuumapuhuriga.
Aga kihuta edasi
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Admiral
Tavakasutaja
Posts: 44
Joined: 19. Oct 2015 23:24
Location: Tartu lähedal.

Re: M103 1963

Unread post by Admiral »

Asi kaldub natuke uuema asja peale

Laual on üks uuem minski mootor mis on 4 käiguline.
Mootor on kaua aega ilma silindri ja silindripeata seisnud ning pole mingit katet väntvõllile peale pandud. Ilmselt on nii mõnigi sellise olukorraga tuttav olnud ning küsiksin kuidas sellisele väntvõllile läheneda või leotada?
Pean silmas just igasugust tolmu, puru mis sinna sisse võib kukkuda ja laagri vahele sattuda.
Esimese asjana oli mõte brake cleanerit lasta vahele ja pärast õliga kokku teha laager uuesti ning nii saigi tehtud.
Lisaks oli sellel nõellaager, kas see saab piisavalt õlitust?
Vaatasin, et tutikaid minski väntvõlle müüakse ka just nõellaagritega kolvi puksil, et ehk siis ongi asi õige aga tahaks kinnitust siinselt rahvalt.
20201008_004009.jpg
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: M103 1963

Unread post by hundu615 »

Kui sa kepsu tappi koos laagriga ära ei vaheta,siis pidu lühike.
Post Reply