Page 1 of 1

Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 14. Jul 2021 17:21
by madeinussr
See on minu viies Jawa. Eelneval on mul olnud 555,559,354,640. Alles on vaid 640, teised olid liiga kehvas seisus ja leidsid uued omanikud.

Aga eelmine nädal tuli müüki suhteliselt komplektne 559, suured rummud ja lennuk, see mulle meeldib. Isal oli ka kunagi selline. Kahepütise poole ei julge pärast hmm-i seiklusi vaadata ja tegelt piisab mulle Jupiteridest.

Roostet on kroomil ohtralt. Rattad samas täitsa sirged ja kodarad liiguvad. Plekid viisakad, lennuk, akukarp, sadulapõhi ja esiporilaud tahavad vahetust/kõpitsemist. Rehvid pumpasin täis. Amordid tühjad aga liiguvad kergelt.

Karbussi on veidi ratsitud ja kate katki, tagumine ketikaitse puudu aga sain ühe uuema tüübi nos kaitsme kaasa.

Õnnestus hankida ka komplektne varumootor, koos mõne lisavidinaga.

Kompressioon on olemas ja lähiajal poovin käivitada. Siis mõtlen edasi kuidas selle ratta taastamine välja näeb. Eks oleneb sellest, mis hinnaga varuosad kätte tulevad.


Keegi võiks ajastukohasust ka kontrollida, et mis jupid valed. Mainitud on, et süütelukk peaks olema valge ja sadulanahk on vist vahetatud?

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 15. Jul 2021 10:58
by hmm
250 peaks olema teine spidokas e. max 120 kellal. Spidotross on 360 oma e. pikem.
Silkupea on sul teistsugune kui mul e. küünal üleval taga, mul üleval keskel. Seega põlemiskambri kuju on juba parem ja küttesegu suunatakse tahaüles. Minul üles keskele.
Sadulanahk on vahetatud vist jah, sest naha tekstuur ei tundu originaal, kuigi oli ka punakaid sadulaid.
Mul üks suure rummuga ratas vedeleb - on pöid saanud löögi.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 15. Jul 2021 13:46
by Mattu
250/350 on erinevad spidotrossid muidu. Alumine kinnitus on ühel mutriga, teisel läheb pesasse ja kruviga kinni.

Väga ilus ratas ja väga hea, et tal õige silkukaas ka peal on! Spido võiks originaalis jah 120 olla aga ma peseks ta lihtsalt puhtaks ja sätiks sõitma nagu on. Vajadusel kroomi saab välja vahetada aga muidu on see kõige ilusam ovaalne masin.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 15. Jul 2021 13:47
by Mattu
P.S. Kas need NOS ketikaitsmed sobivad nuutsüdamikuga ketirattale või sobivad uuema sordi, kummileevendiga ketirattaga masinale? Need on erineva sisemise läbimõõduga, sisemiselt küljelt. Süütelukk jah hele, võiks isegi olla sile, ilma triipudeta hele lukk.

Tee mõningaid lähivaateid, siis saab täpsemalt öelda, kas ja mida seal võiks vahetada.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 16. Jul 2021 00:53
by madeinussr
Säde on olemas😁

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 16. Jul 2021 02:27
by madeinussr
Üks väga huvitav link, isegi vist üks hmm-i tehtud pilt on seal ära toodud, küll aga ilma viiteta autorile…

https://forum.jawafreunde.de/forum/inde ... /&pageNo=2

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 16. Jul 2021 08:46
by hmm
Kui säde olemas, siis on jäänud vaid kaks asja (küttesegu ja ajastus), et ka tuli kolvil - tahan popsumsit kuulata ja üüber sõitu näha ;) Seega nõks on jäänud, et jõuad küll sellega reisile tulla.
Viskad teiselt rattalt vape sinna peale, saan sulle ka istme laenata ja rohkem polegi nagu suuri asju sinna vaja....

Huvitavast lingist: Muudad oma jawa samasuguseks e. teed sarnased tuuningud?

Päris karm töö, mida ta sellest 559st välja võtnud on.
146km/h sai pildile ;)
Kus nüüd need vanakesed on, kes masina kõrval heietavad - no 140 jooksis ilusti välja.... vaevalt nad teist küünaltki vahetasid, mis tehasest peal oli :lol:

Mina elan selle plagiaadi üle, eriti veel, kui sellel teemal on minu tegemisi kuidagi moodi jälgitud 8 )

Aga lihtsamatest asjadest, mida võiks isegi kasutada on need temperatuuri kleebised... ja rulllaagrid vändal. Need küll kiirusele midagi ei mõjuta aga asi seegi.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 17. Jul 2021 00:33
by madeinussr
Täna olid suures edusammud.

Karbussi puhastasin, gaasurulli, trossi ja tooreklapi süsteemi tegin korda. Mõned matsud ja pill käis, karpa puhastamisel oli tühikäik liiga kõrgeks läind. Vaatasin alguses, et saab jubedalt lisaõhku aga kui pöörded maha keerasin hakkas mootor päris mõnusalt tuksuma.

Huvitaval kombel käigud lülitusid aga ratas ringi ei käinud.
Teintsi soovitusel tsekkasin sidurit ja seal oligi probleem, kettad olid nii läbi küpsetatud, et sidur libises meeletult. Lisaks oli sidur veidi erinev teises mootoris olevast sidurist. Teises mootoris tundub uus sidur, peabki sealt ümber tõstma.

Vända raamlaagid on täiesti läbi,väntvõll loksub aksiaalsuunas 2mm ja ülesse alla ka 1mm umbes aga mootor töötab, usun et kannataks peale laagrite vahetust isegi sõita.

Uued rehvid jõudsid täna kohale.

Esialgu jääb välimus omasse mahla. Seetõttu otsin akukarpi, lennukit, vasakpoolset summutit ja leegitoru, vanatüübi esimest porikat.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 17. Jul 2021 07:59
by hmm
Mul on pakkuda lennuk (see musta värvi, millel peal puuritud mõned augukesed) ja mingi akukarp, mis tahaks seest natuke lappimist.
Sul keevitus olemas ning saad korralikud asjad.
PSX_20210717_075843.jpg
Värviparandusteks vasutasin motip autolack acryl värvikooiga 41190
PSX_20210717_075201.jpg

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 17. Jul 2021 13:38
by Mattu
Vanatüübi sidur ja korv ka hambuline nagu saag. Su varumootori oma läheb sinna tervelt sisse.

559 on visa loom, kõik võib loksuda aga edasi astub veel küll. Löö laagrid ringi ja vaata kas keps loksub ning kui palju kolv loksub. Sellel vist küll uus silinder mingi hetk peale pandud.

Hmm-i akukarp koosneb sobivast tagumisest poolest ja vanema generatsiooni kaanest, mis ei sobi tagumise poolega kokku.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 17. Jul 2021 16:40
by madeinussr
Mattu tänud info eest, ma suht võhik jawa asjus. hmm-i karbile on mul korralik kaan olemas. Täna sain lisaks 353 raami ja 360-0 mootori. Mõlemad on varuosa vahetuse fondi jaoks soetatud.

Uue tüübi sidur parem ka vist? Miks arvad, et silinder vahetatud, on neid vahet?

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 18. Jul 2021 10:17
by Mattu
Uuemal tüübil pole selliste murduvate osadega rummu lihtsalt, muidu vastupidavus... Ketaste mõõt on sama nii, et ses osas pole vahet.

Isiklik kogemus on näidanud, et kui raamid otsa saavad, siis võiks olla kas esimene silinder juba puuritud ja uuesti puurimist vajav ning kuidagi puhas tundub ka. Muidugi tõde selgub, kui silkupea maha võtta ja kolvilt markeering näha on.

353 ja 559 raamid on mõnevõrra erinevad, nt ülemise raamitoru ristlõike osas. Ilmselt said ühe Jaanuse nimelise käest selle komplekti 😀

Kuigi 350cm3 versioon on käbedama minekuga kui 250 on ka endale see ühepütane kuidagi südamelähedasem :)

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 18. Jul 2021 12:48
by tom
Midagi vanemast ajast mootori 559 parendamise kohta ajakirjast moto-revüü.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 19. Jul 2021 00:04
by madeinussr
Tänud hea info eest tom ja Mattu. Mootor tuleb laiali võtta ja veidi võiks seda järele aidata küll. Kodusest majapidamisest tulid välja mõned mootori jupid. Leidsin oma varudest korraliku käiguvahetus/käivitus võlli. Mootoris oli väga väsind olemisega võll ja pedaal oli samuti peaaegu otsa saand, kõver ja viimase vindini kokku pressitud. Õnneks leidus ühel motonostalgia laadalisel just õige ja täiesti korralik pedaal olema. Korraliku lennuki, jalaraua kummi ja vasakpoolse leegitoru sain ka. Vasak summuti on ka soolas. Kui selle ka saaks siis ei peakski kohe uut komplekti ostma.

Varuosa 353 raam tuli jah Jaanuse kaudu, Eesti nii tilluke, kõik teavad kõiki 😀.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 19. Jul 2021 16:00
by Mattu
Kas käiguvahetus/käiviti võll on ka 559/634 oma? Vana Jawa 250/350 võllid on erineva pikkusega ning 353/559 võllid on ka erinevad. 634 seest aga leiab sama võlli, mis 559 sees on :)

Ketikaitsega on soe soovitus hakata otsima kasutatud vanasordi omasid ja kui kunagi tõesti veab, siis äkki leiad ka NOS-id. Mina pole neid oma eluea jooksul näinud nii, et nende leidmine ilmselt võib raske olla. NB! Kas olemasolevatel kaitsmetel on sisemisel küljel (ülemisel kaitsmel), keti hoolde/kontrolliluuk ka või on tegemist hilisema varuosa kaitsmekomplektiga, millel see võimalus puudus? Ma arvan, et hoia need omale, peatselt see järgmine Jawa laekub :)

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 20. Jul 2021 01:05
by madeinussr
Ei teagi,mille võllid on aga pikkus sobib kenasti ja nuut oli korras, muu seal väga ei saa rikki minna.

Täna jõudis järgmine koorem 1965a 360 jäänused, umbes pool motikat. Mootor oli otseses mõttes poolik. Sealt saan enda ratta kehad osad ilusate ja heade vastu vahetada. Esihargi ja lennuki alumise osa, esiporika ja veidi parema akukarbi kui hmm andis sain ka. Lisaks signaali kronsa, keskhargi, tagumised jalarauad, polte, esihargi ja nipetnäpet veel.

Ühed tänava CZti rattad koos 16-3,00 barumi rehvidega tulid ka kaasa ja on üle.

353 viisakas raam koos tagakiigega on pakkuda.
360 väga viisakas raam koos tagakiigega on pakkuda, lisaks sadula alune plekk ja mootoritagused plekid. Ja veel 360 spetsiifilisi detaile. Teen juppideks, sest ise ehitama ei hakka seda kindlalt ja nii saab rohkem inimesi omale vajalikke juppe.
360 silindrid koos peadega ja pool karterit, vbka vahekasutatud väntvõll kui roosakummik loobub.

Lisaks panin täna ühe põletatud siduriga tänavasõidu CZti käima. Puhastasin vahekettad tahmast puhtaks ja panin uued sidurdsmise kettad. Lisaks uus sidurikaane tihend, karbussi puhastus ja süüte hetke seadmine ja ratas ärkas paari käivitusliigutuse peale ellu. Jawa ja CZ meeldivad mulle just sellepärast, et kui on komplektsena seisma jäänud, siis reeglina saab ka ilma remontimata tule torusse.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 20. Jul 2021 15:45
by vaalo
Mattu wrote: 15. Jul 2021 13:46 Spido võiks originaalis jah 120 olla...
Kas on täpsemat infot, mis ajani 559-l 120 spidot kasutati? See periood peaks suhteliselt lühike olema, ise pakuks kõhutunde järgi, et 1963 oli juba 140 spido (või oli siiski 559/02 versiooni lõpuni sügisel 1964?). Muudatusi tehti tavaliselt vist kevadel ja sügisel, seega üks raaminumbrite andmebaasi omav kaasfoorumlane oskaks ilmselt täpsemalt määrata, mis kuu sees ratas toodetud on ja kas spido on originaal või mitte.
Aga muidu jah, väga ilus ja tõupuhas 559/02.
hmm wrote: 17. Jul 2021 07:59 Värviparandusteks vasutasin motip autolack acryl värvikooiga 41190
Kuidas selle koodini jõudsid? Mis autotootjate analoog see on?

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 20. Jul 2021 18:44
by hmm
Mina ei tea, mis analoog see on. Jalutasin Rakveres anome autoosade poodi, proovitükk kaasas ja võrdlesin korgi värviga. Hiljem värvides märkasin, et puhtale metall pinnale kolm korda värvi kanda annab väga sarnase tulemuse.
Minu eesmärk polnud leida audentset värvi vaid suht sarnast, et vajadusel mingi väike detail üle võõbata

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 22. Jul 2021 13:04
by Mattu
Need 120sed spidod on sealjuures kahte tüüpi veel. Peene või jämedama pirnipesa jaoks. Peenem musta värvi korpus, jämedamad klassikalised hallid.

Argo tabeliga on see asi, et kuni pole iga aasta kohta paarkümmend ratast kirjas on kvartalit või kuud raske hinnata ikkagi. Ja kui 354/06 ja 360 on kirjas sadakond siis 250seid on kuulise täpsuse jaoks siiski liialt vähe.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 23. Jul 2021 23:39
by madeinussr
Lätist sain hunniku juppe raami ja mootori jaoks.
Ja mingi ime läbi otsustasin Vape ka osta kuigi plaan oli selgelt vaid elektrooniline laadimisrelee osta. Aga mis seal ikka. Esmap silinder puurimisse.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 01. Aug 2021 16:09
by madeinussr
Täna käisin Melliste laadal ja sain nos akukarbi sealt oma Jawale.
Sellega seoses peaks olema suurem varuosa otsing lõppenud olema ja poest vaja lihtsalt kroom osad tuua.

Lähiajal peab hakkama ka arvele võtmise peale mõtlema.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 23. Aug 2021 15:23
by silverMR
Mattu wrote: 19. Jul 2021 16:00 Ketikaitsega on soe soovitus hakata otsima kasutatud vanasordi omasid ja kui kunagi tõesti veab, siis äkki leiad ka NOS-id. Mina pole neid oma eluea jooksul näinud nii, et nende leidmine ilmselt võib raske olla.
Huvi pärast küsin, millised need NOS ketikaitsed on? Kas saad õige asja pilti näidata?

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 23. Aug 2021 16:06
by madeinussr
Uuema tüübi omad ilma ketipingsus kontroll-luugita. Pilt on ùleval teemas olemas.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 30. Aug 2021 13:00
by madeinussr
Jawa registreerimiseks TA poolt luba antud. Homme lähen regsma.

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 31. Aug 2021 18:37
by Nobody
madeinussr wrote: 30. Aug 2021 13:00 Jawa registreerimiseks TA poolt luba antud. Homme lähen regsma.
Õnnitlused!

Re: Jawa 559 1963a madeinussr

Posted: 06. Sep 2021 23:26
by madeinussr
Dokumendid ilusti käes. Täna saabus jawa.lv pakk kus on mu rattale uued veljevõrud, kodarad ja niplid, lisaks leegitorud. Tulemata on veel summutid, ehk saab septembri teises pooles. Selega on 99% vahetamist vajavatest osadest vist olemas ja võib kapitaalremondiga pihta hakata.