Jawa 559 - hmm

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Ühepütastega rändama.... samas ehk komplekteerin, korrastan ja siis müüki ehk...

Miks 559 - mul on neid juppe nii palju küll, et sõitev isend kokku saada. Tegelikult oli puudu väntvõll ja tikud.

Laadalt sain komplektse mootori - no geneka poolne kaan puudu, kuid see ei tapa hetkel, mingi asi on ka olemas.

Millest siis asi koosnema hakkab:
1. veermik sama, mis 2020-2021 talvel 360 mootori alusena oli - samas on mul 2 raami, mida on vaja kohendada. Ühel raami poolsed jalatugede hoidikud õiget pidi keerata ja vasakpoolne summuti keskmine kinnitus tagasi keevitada. Tisel on vaja tagumine parem küljekarbi/summuti hoidja ära ussitanud. Mõlemad raamid on aastast 1967...
2. eks nipet näpet vaja juurde veel soetada nagu nt: lenks, ehk ka tagaporikas, mis ks lõigatud + kuluosad.
No sama raam ja plekid/559 istmealuste vastu väljavahetada ja ehk ka rattad. Pildil siis 360 mootor asendub 559 mootoriga
Image


3. 559 mootor - no veel vaatan kummale karterile asja laon, kas 559 - 6 - 00754 või laadalt soetatud 559-122378


Aga kõigepealt mootoritest.
559-122378 (küljes avade kaitsmed - pannonia karpa kinnitus, millel all kummist pime ja leegikate mutrid, mille all siis tihendustopsud, et pesuvesi otse silkusse ei uhaks..):
PSX_20211003_222317.jpg
- karter suht ok, väike mõra keti hammaka all. Muus osas väljast kena. Isegi kruvika jälgi pole lahti võtmisel jäetud.
- Silkupea on kuidagi imelik e. mingi valuvormiga + küünlapesa parandatud.
- silku ise seest suht ok. Mina sain 1 remondi mõõdud + natuke kulumist. ehk siis piki sõidu suunda ülevalt 65,29, akende kohalt 65,26. Risti sõidusuunaga ülevalt 65,31, akende kohalt 65,26. (1. remont on 65,26-65,28 ja 2.remont 65,51-63,53)
- kolb ja rõngad suht alamõõdulised. Rõngaste lukupilu tugevalt üle 1mm ja mina sain kolvi mõõduks 65,15 seelikust.
- Silku ja kolvisüsteemi koostööl sain käega käivitusvänta vajutades 6 kg/cm2 survet põlemiskambris, mida on natuke vähe...
- Väntvõll tundub OK, kui siis väga, väga minimaalne kepsulõtk... üleval kolvisõrmel lõtku ei tundnud.

- Käigud lülituvad väga kergelt ja tõrgeteta.
Rohkem asja lahti ei kaevanud.
PSX_20211003_222530.jpg
Kell nullitud 66mm peale.
PSX_20211003_222743.jpg
Huvitavad silkupead.
Mootoril oli peal siis numbriga 25-559-13-011. Kuid teise mootori peal on 25-559-13-021. Põlemiskambri kuju ja küünlapesa samad, erinevus siis pealmise ribide kuju poolest ja valuvormi jäljed. Karterite pooled samade komplekti numbritega.
PSX_20211003_223003.jpg
Tutikas uus kolb 65,2 ja mootoris olev kolb 65,16...
PSX_20211003_223058.jpg



Olemas veel ernevaid juppe sellele mootorile + 1rem tutikas kolb.
Mootor2 ehk 559 - 6 - 00754
- karteris üks lisa ava vänvõlli põskedele... no saab kinni keevitada kui vaja..
- Puudu väntvõll ja muu pudipadi ehk kõik saaks sinna laotud, mis 360 kastist üle jäi. No eraldi on õige sidurikorv ja siduriketi süsteem koos VVhammakaga.

Seega mingi sisu on masinal olemas...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
vaalo
Tavakasutaja
Posts: 57
Joined: 13. Dec 2004 01:00
Location: Tallinn

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by vaalo »

hmm wrote: 03. Oct 2021 23:10 - karter suht ok, väike mõra keti hammaka all. Muus osas väljast kena. Isegi kruvika jälgi pole lahti võtmisel jäetud.
Siduri lülitusmehhanismi eesmine kinnitus on ka pihta saanud...

Ümarate ribidega silindripea on tavaline 559/04 oma; kandiliste ribidega, nagu ikka, on uuem. Mootori numbri järgi pakuks, et see ümmargune, mis tal peal oli, on originaal.
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by Mattu »

559/07 on kandline ja nn suur pea.
559/02 ehk esimese põlve 559 silindripea on ümarate ribidega, kuid küünal on tahapoole kaldu, mitte tsentris ja püsti nagu sellel siin pildil.
See pea on 559/04 põlvkonna oma ehk 1964-1966 (ja see mootor numbri järgi sobitubki sinna viimasesse aastasse).
04 ja 07 põlvkonna põlemiskambrid on samasugused ja keskel, 02 on see erinev.

Sidurilahutusmehhanismi esimese kinnitusega on hapusti jah.
Sõidan nagu suudan.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

OK. sellele kinnituse julkarale ei osanud tähelepanu pöörata ning seoses sellega ka hinda rohkem alla kaubelda. Eks see võis olla ka põhjuseks, miks mootor oli maha tõstetud. Tõenäoliselt on kett katkenud, sest ka alumine osa on sees poolt löögi saanud.
Kokkuvõte on siis selles, et mõlemad karterid vajavad keevitust, ning tundub, et selle 559 - 6 - 00754 saab ehk nõks lihtsamalt hakkama aga eks vaatan veel asju täpsemalt ehk võtan ikkagi kõhu lahti. Samas kui keevitamiseks läheb, teeks juba mõlemad korda.
Lisaks see mootor tuli raamiga kaasa ning sobitub sinna rohkem.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
vaalo
Tavakasutaja
Posts: 57
Joined: 13. Dec 2004 01:00
Location: Tallinn

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by vaalo »

Mul endiselt vedelevad mõned 559 karterid, mis võiksid peremeest vahetada :D
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Mulle ekstra neid kartereid lisaks vaja pole, ning ega piduste eest ju eriti neid kopikaid ei saa ka. Aga vahetada võin ju küll...
Kuid 250 genekapoolset kaant võite pakkuda küll
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Täna osandasin laadalt soetatud mootori.
Kiirelt öelduna - see oleks isegi sõitnud veel, kulumise aste oli 5st 4... Ühtegi ohtlikku jama ei olnud. No see automaatsiduri eesmise ühenduse koht aga selle oleks saanud ka lahti võtmata paigata.

Karterite muud kohad on korras, sh. ka liitepinnad.

Väntvõll - väike kepsulõtk ja ka sõrme lõtk.

Sidur: Sidurikett veninud, sidurikorvi hammakad kulunud. Käimalöömise hammakad on saanud omavahel pureda, kuid töötavad veel. Sidurikettad ok.
Üks siduri vedru seib samkompunn, kuid töötav lahendus. Sidurikorvi puks OK. Tõukurvardad ok - no ei kukkunud kuskilt välja varaste vahelist kuuli...

Käigukast:
Võllid Ok.
Kahvlid natuke kulunud...
Hammakad - mõned nuudid kulunud.
Käiguvahetuse kahvel ja plaat - OK
PSX_20211007_234915.jpg
PSX_20211007_235110.jpg
PSX_20211007_235142.jpg
PSX_20211007_235530.jpg


Kuid olen otsustanud, et karterina kasutan ikkagi 559 - 6 - 00754, mitte 04 versiooni.
Põhjuseid on mitu:
1. raami nr läheb õigemini kokku see 6
2. väntvõllil on siduri pool kaks laagrit. (04 versioonil üks)
3. keevitusega parandatavad asjad on lihtsamad.
PSX_20211007_235549.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Täna viimistlesin karteri keevitusi, et silmale parem vaadata oleks.
Madeinussr teostas al.keevitused ja mina nühkisin siledaks, kuidas oskasin.
Nr7 karteril keevitasime siis väntvõlli juurde mineva ava kinni, kus oli mingi keermega suletav junn.
Täitsime ühe poldi pesa kam sest oli kuidagi konarlik see poldipea alune.

Nr04 karterile istutasime automaatsiduri plaadi esimese kanduri ja parandasime alumise seina.
Seda kandurit oli keeruline siledamaks saada aga vähemalt enam vähem. No 0,5mm on madalamal, kui teised aga seibike alla ning asi ok.
PSX_20211021_235800.jpg
Seega nüüd saab edasi minna ning hakata ülejäänud fedailide defekteerimise ja komplekteerimise peale aega kulutama.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by Mattu »

Sellest kinnikeevitatud keermega suletavast kohast mõni pilt on olemas?
Sõidan nagu suudan.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Kinni keevitatud koht on ülevalt teine - ehk pärast keevitust.

Enne... pean otsima, midagi vanadest detailihunnikutes leidsin.
PSX_20211022_113355.jpg
PSX_20211022_113355.jpg (60.99 KiB) Viewed 6259 times
PSX_20211022_113546.jpg
PSX_20211022_113546.jpg (40.96 KiB) Viewed 6259 times
See junn jäi madeinussri juurde.
Attachments
PSX_20211022_113355.jpg
PSX_20211022_113355.jpg (60.99 KiB) Viewed 6314 times
PSX_20211022_113546.jpg
PSX_20211022_113546.jpg (40.96 KiB) Viewed 6314 times
Last edited by hmm on 22. Oct 2021 20:17, edited 2 times in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 746
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by fomoco »

Olen näinud, et vändalaagreid tehakse määritavaks kuid lisa ava väntvõlli juurde on küll üllatus.
Mis eesmärk sel on?
User avatar
madeinussr
Moderaator
Posts: 1552
Joined: 13. Jan 2006 01:00
Location: Kesk-Eestist pooliku Planeta Spordiga

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by madeinussr »

Karteri tühjendamine kui täis jookseb. Teine variant on vaakum bensiinipump.
Mina sõidan oma vanade motikatega. Kas sina ka?
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by Mattu »

Jah, eks kartide peal neid mootoreid oli küll tegelikult.
Sõidan nagu suudan.
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hundu615 »

Enamustel toimis bensiini pump tagavõllilt,need vene aegsed hõrenduse pealt töötanud pumbad ei olnud eriti töökindlad.
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 746
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by fomoco »

Eks ta peab sinna vähemusse kuuluma kuna karteri tühjenduseks tuleks auk teha alla.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Talv täeshood ning sai natuke ka mõõdetud ning mõne jubi varuks hangitud, nt 559 karpa
PSX_20220123_100941.jpg
Infoks veel nii palju, et selle 04 mootori küljes olnud genekal aastaarvuks 1964.
Mõõdu võrdlus siit:
http://www.jawaold.su/main.php?sec=__bo ... =mih-04#05

Kuid mõõtsin silkude olukorda, et millist lasta esimesena puurida ning kas saan uut kolbi kasutada.
Uus mh kolb 1r:
Sõrmeava pealt 65,14
Seelik 65,17

Kasutatud 04, mootoris olnud kolb
Sõrmeava pealt 65,03
Seelik 65,14

07 mootori küljes olnud silku on nõks kehvemas olukorras.
Seega tasub see silku järgmisesse e 3. remonti puurida, uus kolb, rõngad ja sõrm.
Silku, piki /risti
Ülevalt: 65,53/65,48
Vv akn pealt: 65,60/65,48
Vv akn alt: 65,71/65,46
Seelik 65,33

04 mootori silku oli parem 1r, ning minu uue kolviga ning uute rõngastega saaks hoonimisega enam vähem heaks.

Silku, piki /risti
Ülevalt: 65,26/65,26
Vv akn pealt: 65,29/65,30
Vv akn alt: 65,31/65,30
Seelik 65,27
PSX_20220123_101021.jpg
Puurimine 2r oleks ehk parem, kuid... see nii või naa varuks või ülejäänud kompotiga müüki.
Põhimõtteliselt saaks kohe komplekteerida kaks mootorit, sest juppe piisavalt aga kahjuks üks väntvõll on.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Komplekteerin veereva raami selliseks, et tulevikus saaks mootori tööd sellel proovida.
Kuna pea aasta on asjad olnud erinevates kastides ja vahepeal ka garaazhi turgutatud, on korralik otsimise töö, et kõik detailid üles leida.
Paari asja ei ole veel leidnud, kuigi tean, et need mul olid kindlasti.
Aga täna õhtuks siis raamike selline. Aistevahele panin veel tühja 559 4 karteri koos silkuga, et sumnutid saaks ka paika. Silmale ka parem vaadata.
PSX_20220228_202744.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Selle masina komplekteerimne toimub väga aeglasel pulsil.
Lähiajal sain endale pritsikapi ning võtsin kaks karterit ette, ühe Voshod3 oma ja siis selle 559-6 mootori jubinad.
Kapp mahutab siis maksimaalselt 559-6 karteri - no nõks veel suuremaga saab ehk ka hakkama, kuid kitsaks läheb, seega mulle on kapp paras.

Klaaskuulid teevad head tööd ning olemas oleva kompressoriga saab hakkama - no võiks olla nõks tummisem, kuid aega mul on.

Igatahes puhastasin 559-6 karteri, karterikaaned, silkupea, karpakatte.
Eks järgmiseks värvin alumiiniumist detailid ja ehk mingi aeg alustan komplekteerimist ka. Samal ajal pean komplekteerima ka ühe vos3 mootori...

Silmanurgast otsin ka ühte 559 väntvõlli, mis võiks olla kuidagi moodi kasutatav, saaks ka 559-4 mootori kõrvale laduda.
20221209_174542.jpg
20221209_175038.jpg
20221209_200853.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 746
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by fomoco »

Hea on vaadata, millise põhjalikkusega sa asju teed.

Võiksid veel hüdropressi omale muretseda ja ühe korraliku väntvõlli omale ise koostada.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Põhjalikkus võib ju olla aga oskas siis midagi teha ka...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 746
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by fomoco »

Keeruline on 360 väntvõlli koostamine ja rihtimine.
559 väntvõll on rohkem kui poole lihtsam.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

559-6 väntvõll on korda tehtud ehk rihitud ja uus puks ning sõrm. krt ei mäleta, kas lasin ka kepsu vahetada.... pean lehe pealt üle kontrollima...
Teist vänta võiks mingi hetk kõrvale saada ka, siis saaks ka 559-4 mootori kokku.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 746
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by fomoco »

Kepsude vahetamiseks on mul selline torujupp:

Image

Image

Märgid algseisud, põskede kaugused jne... Pressid lahti ning uute juppidega kokku tagasi.

Hiljem rihid ära kellade järgi.

Kui vaja siis ma võin seda toru sulle laenata.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Tänud, ma lähiajal ei plaani teha kepsude vahetust kodustes tingimustes .
Juhul kui sellise võime endale loon, siis hangin endale kõik vajaminevad tööriistad ja vahendid - töövahendite laenamisega väga õnne ei too, siis pigem lasen kepsud tööriistade omanikul vahetada.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Pärast Vos3 mootori kokkuladumist pööran pilgu sellele asjandusele.
Mõned detailid sai lätist jube tellitud, natuke ka leedust peale.

Aga tõin asjad sooja, defekteerin veel ettevalmistatud asjad üle.
20230129_161402.jpg
Käigukast sai tõstetud lauale ja hunniku hulgast leitud kõige vähem kulunumad detailid.
20230129_220828.jpg
Karteris vaja vahetada ka käiguvahetuse võlli puksid - need paistavad olema kulunud, sest originaalvõllil on jäljed peal ja ega siis ka need puksidki paremad ole. Seejärel karterivahelise pinna lihvimine (õrnalt... eks näis).
Seejärel komplekteerin/reguleerin kasti.
Silku puhastamine pealt ja värvimine. Püüan kuskilt leida motip engine paint musta värvi...

Paigaldan väntvõllile laagid, kuumutan karteri, asetan võlli karterisse. Komplekteerin karterid ja paigaldan siduripoolsed detailid, kaan peale.
Siis värvin ka karteri.
Kolb kepsukülge, tikud ja silku ning peakski suures osas olema tehtud.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Igasugused värvid hangitud ladu24.ee lehelt ja postiga rakverre ;)

Silku pinnad, mida ei tohi värvida, katsin kinni ja 3-4 kihti värvi... st 4 päeva värvimsit ja silku saigi valmis.
20230207_211832.jpg
20230207_211813.jpg
20230207_200003.jpg
20230210_153129.jpg
20230210_153342.jpg
20230210_153116.jpg
Paralleelselt komplekteerisin karteri käigukasti juppidega ning reguleerisin paika. Ainuke kuhu tuli seibe panna oli alumise võllile 3x0,1mm seibi, et pikilõtk oleks OK. Ülemisel võllil polnud vaja seibitada, sest kõik hammakate asetused läksid ilusti paika ning ka 3 võlli e. veohammaka võll sai pandud nii, et hambumine OK oleks.
Kahvlid uued, kahvlite juhtvõll ilusti sirge ja õiges mõõdus. Vahetusplaat läks 638 oma. Seda oli vaja natuke kohendada, sest plaadil oli mingi jõnks sees - painutasime sirgeks, lihtvisime natuke käiguvahetuse tihvtide juhtpindu ja sai pärsi hea. Käiguvahetuse plaat sai kruvidega kinni, millele lisasin keermelukustit.
20230206_184425.jpg
20230206_183137.jpg
20230212_170755.jpg
20230212_170801.jpg

Kontrollkäiguvahetused töötasid väga hästi.


Otsustasin ka käiguvahetuse pesa juhtpuksid vahetada - kuigi otsest vajadust polnud aga näign seal soonesid.

Seejärel laager väntvõllile, kast karterist välja ja ahju. 15min 120 kraadi juures küpses, väntvõll samal ajal õues -3 kraadi juures.
No ei läinud hästi paika, viimast otsa oli vaja paika tõmmata - paras tõmmitsate keberniitus, et korrektselt tirida.
Seejärel laager väntvõllile ka geneka poole (enne ei pannud, sest oli vaja käigukasti tööd veel kord proovida)
krt ka see ei läinud lõpuni, kuigi temperatuuride vahe oli 120 kraadi... lõpu ots oli vaja jälle peale lükata isetehtud tööriistada - aga sai lõpuks ilusti.
20230212_192033.jpg
20230212_192401.jpg
Seejärel genekapoolne karter ahju, valmistasin ette poldid, et ei peaks hakkama otsima. Paigaldasin karteri poolele Reinozil sooned - õlitasin ka laagrid ja panin igaks juhuks valmis ka tööriista, kui peaks olema vajadus väntvõlli osa paika tõmmata.

Reinsoziliga sai ohtralt ümber käidud, sest ühenduspinnad polnud kõige kvaliteetsemad... ehk jääb ikka ilusti pidama.
20230212_192957.jpg
20230212_193053.jpg

Õnneks see karteri poole läks hästi peale ja sai korralikult kinni. Väntvõll liigub pingevabalt ja käigud lülituvad ka hästi ning võllid ei poo.

Nüüd asi kuivab, siis eemaldan tihendi jäägid ja valmistan karteri ette värvimiseks.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Prii
Tavakasutaja
Posts: 345
Joined: 19. Jan 2007 01:00
Location: Tallinn/Jõgeva
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by Prii »

Iga kord, kui on 559-st juttu, siis mul tuleb kohe silme ette sakslaste tuunimise video: https://www.youtube.com/watch?v=H3s_CemOJ9c
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Jätkame mootori koostamist.
Paigaldasin prooviks silkut... oli vaja natuke kohendada karteri silku äärset ala.


Katsin karterikaande avasused ja natuke ka genekapoolse karteri sees olevaid võlliotsi ning kinnitasin kaaned.

Paigaldasin vanad tikkpoldid ning kasutasin neid "riputamise vahendina", et saaks karterit korraga igalt poolt värvida.
Värvisin ka karburaatori kaane ning silindrikaane.
20230213_193737.jpg
20230213_200308.jpg
20230214_191330.jpg
Peale värvimist kuivas asi siis üle 24h ja alustasin sidurikoja komplekteerimist.


Väntvõllile paigaldasin simmeri - millele tegin kahe õlituskanali asukohtadesse süvendid - kuigi ma ei lükanud teda vastu fikseerimisseibi... aga parem, kui nad seal on. Seejärel laagri pesa vägakuumaks ja laager ise ka ning popsti läks ilma suurema võimlemiseta võllile.


Oma teada olin siduri süsteemi juba valmis pannud, kuid ilmnes, et olin ainult välja valinud millise sidurikorvi panen - ega ma teda polnud puhastanud. No mis seal ikka mustad sidurikoha detailid läksid puhastusse ning sai otsitud kastidest kõige korralikumad kettas, plaadid, vedrud jne.
20230214_221945.jpg
Paigaldasin käiguvahetuse võlli, mille karterist läbi varda mökerdasin kokku kuullaagri määrdega, et ta niiskusest ei hakkaks roostetama ja et mingigi määrimine neis puksides toimuks. Ega seal kanalis õli, kui sellist väga ei ole.
20230214_222245.jpg
Rihtisin korvi joondumise paika, selleks tuli sidurikorvi puksi alusele seibile lisada laagri poole 0,5+0,1mm reg seib 14mm sisemõõduga. Joondus sai hea.
20230214_224402.jpg
Oli olemas ka enda arust suht OK korras sidurikett - korvi hammakale panduna ega eriti midagi eemale tõmmata ei saanud. Pannes sidurikotta jäi ikka lõtv ja joonlauaga mõõtes sain karteri servast 45mm. Paigaldasin uue siduriketi ja mõõtes samast kohast lõtku sain 38mm. Seega läks uuskett.
20230214_224618.jpg
20230214_224747.jpg

Komplekteerisin siduri, kinnitasin mutrid (lisasin sidurimutrile ka natuke keermelukustit, et hiljem raskem lahti keerata).
20230214_230251.jpg
20230214_230615.jpg
Reinoziliga ühenduspind kokku ja sidurikoha kaan külge.


Lähiajal siis geneka poole koda komplekteerida (krt oleks võinud simmerid enne sidurikoja komplketeerimist paigaldada.... ) ja siis kolb ja silinder.
Last edited by hmm on 21. Feb 2023 19:56, edited 1 time in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Võib öelda, et mootor on koos.
Koos1
Koos1
Proovisin silindrit koos peaga karterile ning panin ka uued tikud külge, kuid huvitaval kombel ei olnud kuhugi mutreid keerata... uued tikud lühikesed, kuigi Leedujawa lehelt tellitud 559 omad. Joonlauale pannes -10mm.
Tikudm uued vs vanad
Tikudm uued vs vanad
Tikkude pikkuse vahe
Tikkude pikkuse vahe
Egas midagi vanad tikud penetration oiliga kokku, pesukäsnaga puhtaks ja brakecleaneriga veel puhtamaks ning särama nad jäid. Lõpuks penetration oiliga veelkord kokku ja paberiga natuke kuivemaks - siis ei hakka kohe roostetama...


Karteri alumine tihend 0.8mm tihendipapist, ääred ziletiga mööda silku servasid paika ja konttollisin ka karterilt.
Silkualuse tihendi valmistamine
Silkualuse tihendi valmistamine
Rõnga lukuvahe kontroll
Rõnga lukuvahe 0,25
Rõnga lukuvahe 0,25
Kolb kuumaks, sõrm pessa ja lukud külge.
Kolb ja tikud paigas
Kolb ja tikud paigas
Väike mõõtmine ka.
Silku 65,99 (seelikust) ja 66.00 ülejäänud kohad. Kolb 65,85
Väga tihke, korraks ka läks natuke takistusega silkusse, ümardasin akna servi ja takistus kadus.
Kolvinõõt piki ülevalt
Kolvinõõt piki ülevalt
Kolvimõõt piki alt
Kolvimõõt piki alt
Kolvimõõt sõrme alt
Kolvimõõt sõrme alt
Kolvimõõt sõrme pealt
Kolvimõõt sõrme pealt
Silkumõõt 1
Silkumõõt 1
Silkumõõt 2
Silkumõõt 2
Silkumõõt 3
Silkumõõt 3
Kolb liigub kepsupuksis natuke kangelt... no õlitasin ka korralikult 10w50 käigukasti õliga, mida olen n.ö. montaaziõlina kasutanud kogu mootori liikuvate osade määrimiseks.

Vanad tikud keermelukustiga alt kokku ja karterisse. Puuklots kolvi alla, reinosil tihendi ja silindri vahele, rohkel montaaziõli kõigile hõõrdepindadele ning silku kolvile. Siis fikseerisin silindri ja reinozili ka karteri peale. Kuna ei ole kindel, et karteril silkualune pind täiesti sile oleks.... ei lasknud ka ju töödelda kuskil pingis.
Silku paika1
Silku paika1
Silku paika2
Silku paika2
Silku paika3
Silku paika3
Silku paika4
Silku paika4
Kolvi liikumise kontroll ASS
Kolvi liikumise kontroll ASS
Kolvi ÜSS
Kolvi ÜSS
Tikkpoldid momentvõtmega astmeliselt risti 8nj kaupa pingutatud kuni 30nm

Seejärel võtsin karpa pulkadeks, puhastasin ja vahetasin ujuki uuema vastum, sest nõela ots oli natuke kulunud. Peaks ka ujukikambrikaane vahetama, sest vooliku ots on natuke kõver ning kui juba ujuk on kulunud, siis võib ka kaanepesa seda olla.
Karpa osandatud
Karpa osandatud
Düüsidest:
Peadüüs 90 vist nii nägin...
Toores 90
Õhudüüs 50
Düüsid
Düüsid
Ühendasin tooreklapi trossi, et julkarad ei kaoks. Samas kui need karpase panen on klappi keeruline kätte saada.

Karpa tikud samuti kermelukustiga kokku, distansile mõlemale poole tihend +reinozil ja külge.
Karpa vahetükk
Karpa vahetükk
Karpa paigatud
Karpa paigatud
Seejärel osandasin siduri kronsteini, puhastasin klaaskuulipritsiga, katsin zink sprayga... poleerisin hallivärvi natuke tsingimaks - suh OK välimus tuli.
Määrin liigendi ja paigaldan originaalkuuli 6,3mm (oli kasutada ka jalgratta keskjooksu laagrikuulid, kuid need on 5,9mm ja võivad paigutuda varraste suhtes liiga äärde). Pesa kus vardad kohtuvad kuuliga on 6,5mm sisediameetriga.
Sidurikronstein
Sidurikronstein
Neutraaliandur ka juppideks. Õnnestus laagrite paikamisega anduri korpust sulatada.... võtsin yeise korpusem kus vedru puudu ja vahetasin sisud
Neutraali andur
Neutraali andur
Igatahes mootor koos, kuivab/taheneb ja eks korrastan ka raami nii, et saab esimesed sõidud sellega teha.
Koos2
Koos2
Koos3
Koos3

Reisile minnes panen 360 raamile ja korrastan ka seda... nt vahetan tagakiige võllindusem sest lõtk on sees.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Eile õhtul paigaldasin mootori puhastatud raamile.
20230312_230821.jpg
20230312_230812.jpg
Jalapiduri kronsteini ma 559 vastu ei vaheta - suht väike erinevus on aga saan hakkama.
Paigaldasin vape mootori külge.
360 vapel on vaja eemaldada rootori juurde minevalt juhtmelt läbiviigu kate - see on n.ö. 5 sektoriga ehk pikem. 559-l on vaja poole lühemat e. kahe sektoriga. Lisaks ei saa samma kohta jätta ka süütepooli, sest 559 on kõrgema silkuga ning süütepool plokeerib küünla väljavõtmist + piip ei lähe peale.
20230312_225214.jpg
20230312_225219.jpg
On olemas ka ühesilindrilise vape süütepool..., pean vist ikkagi seda kasutama. Alternatiivina saab 360 süütepooli ka kasutada, kui parema poole silku kõrgepinge juhtme massiga ühendada. Vape kahe küünlaga süütesüsteem on selline (minu süütepooli asetuse osas), et kõrgepinge mähist initseeritakse toimetab ta nii: parempoolselt silindripealt mass -> säde parema silindri küünlale -> Süütepooli kõrgepingemähis ->vasaku silindri küünlal säde -> vasaku silindri küünlalt massi.

Seega kui soovin kasutada ainult ühte küünalt, siis tuleb "paremapoole" küünlajuhe ühendada massiga, et kõrgepinge mähise üks ots oleks ühenduses. Kui seda ei tee, siis hangib mähis oma massi kus jumal juhatab. See sama kehtib ka kui kontrollida sädet, siis mõlemad küünlad peavad olema massiga ühenduses.
Lisaks kontrollin ka süüteajastuse, ahjaa vape andur on vaja 250cc sätetesse tõsta, seal plaadil on kaks kinnituskohta - hilisem 350cc ja varasem 250cc.
Täiendavalt on KÕIKIDELE VAPE poltidele vaja panna keermeliimi - need kipuvad lahti tulema.

Täna õhtul teen siis need elektri pooled korda, ühendan aegu näinud leegikad (roostes+natuke ka mõlkis) korras summutitega, lisan paagi ja õhufiltrisüsteemi ning püüan käivitada mootorit.
Lisaks korrastan natuke ketikaitset ja värvin istmealused plekid. Need plekid sain musta värviga kaetuna aga korralikud.
20230312_214016.jpg
Leedust tellin juurde uued leegikad, et vaade ilusam oleks + veel nipetnäpet nt tagahammaka katteplekk - olemas olev on ikkagi roostene, tagavõlli distanspuks (üks on puudu), uus Favor gold veokett - olemas olev DID on juba ~9000km vuranud ja iga päevaga lõdnveneb...

Seega masin lähinädalal omaljõul ei liigu
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Täna sain tule kolvile ning saab jätkata natuke teiste asjadega:
1. Küljeplekkide ja trossi juhiku viimistlemine
2. Veoketi süsteem s.h. ehk ka ketikaitsme korrastamine
3. Leedust või lätist tellida:
- uued leegikad,
- leegitakte tihendid nii silku kui summuti poolele
- roostevaba tagahammaka kate,
- tagarummu distansmuhv
- esimene 18 hammakas
- veokett favor gold
- 360 õhufilter.
4. Käigukasti siis motul 7100 10w50... ja seguõlina nagu ikka motul 510 või siis scooter excpert
5. Spidoka näidikut vaja mudida, et see õigesti näitaks ning asetada 559 spidokatross
6. lenksu vaja natuke painutada, et kuju õigem oleks. Praegu lenksu otsat natuke ees, vaja lennuki järgi painutada istuja poole. Siis on ka mul nõks mugavam sõiduasend.

Töösse sai antud kroomimisse originaalsed käiguvahetue kaks hooba, need järelturu omad ei kannata kriitikat oma kuju poolest.
20230314_213750.jpg
Kui välimus saab korda ning lumi sulanud koos püsiva + kraadidega, saab alustada mootori sissesõiduga.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Sammuke masina valmimise suunas astudud.
1. ei teiunud... st ei viimislenud midagi
2. ei tenud st ei korrastanud
3. ka sellega ei tegelenud
4. Kasti panin siis 7100 10w60, sest see oli poe riiulil ning jahedate ilmadega ei hakanud 20w50 panema. läks nõks üle liitri enne kui kontrollavast midagi välja tuli, eks sai ka korraks lödistatud kah. Lisaks oli vaja veohammaka poolse alumisele poldile lisada tihendavat silikooni. Selle poldi ava sai ju taastatud ning vist ei saanud väga ilusti nurkade alla töödeldud. Nüüd poldi all tihendisilikoon ning peab.
5. Spidoka näidikut veel ei mudinud aga spidotrossi paigaldasin
6. lenksu kuju muutsin.

Õhtul popsus kevadekuulutajana ~30min. Esimesed 5+5 min töötas ikka raskelt, värvkate suitses kui kurat. Järgnevad kümned minutid hakkas juba mootori häält tegema.
Karpat oli vaja sättida ning sätted väljusid minu eelistustest. Kiire pilk manualile ja natuke rahunesin ning eks täna pean mõne sätte õigemaks keerama/paigutama.
Nimelt mul ju 250 karpa 2926 SD11b ehk siis koos tooreklapiga:
Peadüüsi suurus vist on 96... igatahes nagu eelnevatelt piltidelt näha ega täpsel aru ei saa.
Õhudüüs 5.0.
Nõel on mul ülevalt 3 sättes ehk keskel -> juhendi järgi sissesõidul ülevalt 3 sälgus ja peale sissesõitu ülevalt 2 sälgus. No nii mul ka on...
Õhudüüs 1/4 lahti.. No seal ta praegu on ka, isegi nõks vähem <- just see säte ajas segadusse, sest normaalselt on 1...1 1/2 pööret aga nagu näha on jaffi tegelased teisel arvamusel.
Image

pisike kevadine popsumine kuuris, eks nüüd pean karpaga harjuma, ta mul ju nõnna värske veel.
https://youtu.be/_nAtu6HUYRI
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Eilne eesmärk oli masin liikuma saada ning see mul ka õnnestus.
Karteri ketihamaka all olev poldiava paranduse kohast sai täiendava rõngasvaskseibiga käigukasti õlilekke pidama.
Veohammaka ja sealse simmeri vahelt millegipärast nõks ikkagi imitseb.... eks pean paarema simmeri panema.
Kett sai YBN valikust seekord. No peaks enam vähem olema.
Ketikaitset ei uuenda... vist.
Käigukastile hinne 4... vabakäigul midagi õrnalt krõbiseb... muidu käigud vahetuvad väga sujuvalt ning konkreetselt.
Vabakäigutuli põleb nii ositi 1 kui vaba käigu ajal.
Mootor on kohapeal töötanud 2h.
Masin sõitnud linnas 10km

Väike sõiduvideo ka
https://youtu.be/AskhrTpksc0
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Kuiv ilm oli täna ning mõtlesin nõks veel linnas sõita. Sai ka jawa guru juurest läbi astutud ja ka seal tegeleti kevade tunde süvendamistega ehk grilliti.
Siis pandi mõte pähe, et ega linnas saagi masina tööst aimu ja on vaja vähemalt 10+km järjest 4 käiguga sõita - siis ehk tuleb ka silindri töökindlus välja. Egas midagi tükk liha hambusse ja tln-nrv maanteed mööda Haljala poole. Kui olin juba Arkna lähistel tekkis mõte, et miks mitte ka reisikaaslase juurest läbi astuda ehk Karepa kanti sõita. Mõeldud-Mõeldud ja ratta nina sinna suunda. Kuna erinevad karpa seadistamise juhndid annavad nõela säteteks 2 ja ka 3 sälk ülevalt, oli mul hetkel 2 sälgus. Pidevalt sõites 5+ km oli tunda, et ei liigu masin nii vabalt kui võiks. Väike peatus ja 3 sälk läks käiku. Rattal natuke vabam hingamine.
Külas käidud, tumeda visiiriga pimedas tagasi ;)
Kaardi pealt mõõtsin kogu teekonna ja sain 69,4km. Odomeeter start 21626 ja lõpp 21701 ehk 75km. St vahe on sees... ja see 7,5% erinevus tuleb mingitest hammakatest... liiga palju...
360 motoriga luges km täpselt.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 746
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by fomoco »

Sinu tegemisi ja pildimaterjali on lausa lust vaadata.

Sul piltide ja tekstidega võiksid konkureerida A.Palu piiblitele, kui vaid kaante vahele saaks.

:wink:
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Paluga ma ennast kohe kindlasti ei võrdleks. Käkerdamist on ikkagi palju... lubamatult palju. Nagu Hyndai rallitiim juba või M-sport.
Mulle endale on hakanud meeldima see logi pidamine just siin keskkonnas. kohati on hea vaadata, et mida/kuidas kokku panin, sest ega lõpuks eriti ei mäleta detaile.

Ega ka selle mootoriga veel kõik korras pole. Ehk õnnestub ilma kõhu lahti võtmata käigukasti kõrbinast lahti saada, sest vaba käigul on väike krõbin nuutide vahel - lükates hammakat 1 käigu poole kõrbin lõppeb.
Seega on peavõllil olev 2 hammakas võlli nuutide suhtes nihkes või siis peavõll liiga siduri poole, et sisemised nuudid õrnalt puudutavad hammaka nuute. Üks lahendus on võtta 3võllilt ehk tagaketi veohammaka võllilt ära simmer (uus simmer ikkagi lekib... peab uue nii ehk naa soetama) +stopperseid ja reg seib, mis laseks peavõllil ketihammaka poole liikuda. Siis väike toks ja kogu peavõllindus ketihammaka poole koos siduri aluse laagriga. Siis laagrile 0,2mm distansseib välimise randi ja stopperseibi alla. Regullida sidurikorv samuti nõks kaugemale e. 0,2mm võrra. Seejärel kolmanda võlli lõtk kah paika ning peaks lahendatud saama... . Kuid eks sidurikaane mahavõtmisel ja endoskoobiga kasti uurides saab parema pildi.

Muidu funkab kast sujuvalt ja hästi.
Esimesed km kah olid südant rahustavad ja paljulibavad just mootori osas.
Mida ma ei mõõtnud ega kontrollinud oli vabakäigu anduri funktsioneerimine 638 käiguvahetuse plaadiga. Praegu on nii, et anduri vastus plaadil on liiga sujuv, et annab massisignaali ka 1 käigu ajal - nõks ehk aitaks andurit tihendiga välja poole viia. Vahetatud sai sisu, mis laseb tihvtid liikuda suht kaugele, samas kohu korpus on praegu vana tihendi ja silikooniga karteri küljes - ehk lisada ka seib ja sellega saab nõks kaugemale, et puudutab ainult vahtuse plaadi tippu vaba käigu ajal...!?
Muide 638 kahvlite rajad on 1:1 peegelpildis 559/560/634 esimeste seeriate käiguvahetusplaatidega e. millel on 1 üles ja ülejäänud alla. minu 360 on 634 hilisema versiooni käiguvahetuse plaat, millel 1 alla ja ülejäänud üles.

559 korrastamiseks on mul veel vaja hankida:
1. leegikad + mutrid (pigem välimuse pärast)
2. leegikate silku ja summuti poolsed tihendid
3. karteri spidomeetri ajam - vaatasin küll korralikuma, kuid ikkagi immitseb
4. karteri spidomeetri ajami tihend.
5. tagakiige õlituse julkar
6. 559 spidokas ehk 120km max kiirusega - ehk on kellegil pakkuda, sest 360 oma ei loe õigesti.
7. Esimesed veohammakad 18 ja 19
8. õhufilter
9. Üldises mõttes võiks piduriklotsid vahetada ka...


Esitulesse tahaks LED pirni, mis töötab P45t socetil: https://www.classiccarleds.co.uk/produc ... ights-p45t
Või soetan adapteri https://www.classiccarleds.co.uk/produc ... lb-adapter
ja 2xH4 kit https://www.classiccarleds.co.uk/produc ... sion-9-32v
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by Mattu »

Mis aasta oma see sul ongi, et sa 120st kella otsid?
Sõidan nagu suudan.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Mattu wrote: 20. Mar 2023 15:24 Mis aasta oma see sul ongi, et sa 120st kella otsid?
Ma ei tea aastat, kuid mootori nr on 559 - 6 - 00754.
120 kella ei otsi aasta pärast vaid, et õigem lugemine oleks.
Saan ka arvutused teha kui vaja, selleks on vaja ülestähendada kõik hammakate hambad + tagaratta ümbermõõt.
Mind ei huvita eriti kiiruse õige näit vaid km lugemine.
Kas 120 ja 140 odomeetri hammakad on samad?
Kiiruse osas peaks olema erinevus osuti pingsuse vedrus.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
argo1974
Tavakasutaja
Posts: 80
Joined: 09. Oct 2005 00:00

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by argo1974 »

Aasta on 1967.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

argo1974 wrote: 21. Mar 2023 10:05 Aasta on 1967.
Mhh peaks siis ka õigema porika ühe jutina koos istmealuste plekkidega värvima ja ka paagi ilma põskedeta korda tegema, saaks välimuse õigemaks :roll:
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1515
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Jawa 559 - hmm

Unread post by hmm »

Selle projekti paneme mõneks ajaks pausile, sest raam läheb tagasi 360-le ja 559 veermik on praegu lihtsalt kooslus...
Ehk teisisõnud mootor töötab, kuid vajab käimakastis sobramist - lähiajal ei viitsi/pole aega sellega tegeleda.
20230709_141424.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=6a51hwBqqPc
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Post Reply