Riga - 13

Kasutajate võrrid, mopeedid ja motorollerid. Tutvusta oma masinat!
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Riga - 13

Unread post by Myrka »

Kingiti sünnipäevaks selline transportvahend nagu Riga 13. Sünnipäev oli küll mitu kuud tagasi, aga alles nüüd sain aega et väike teema teha. Ratas enam-vähem komplektne (kingitud hobuse suhu ei vaadata). Sõitis ja puha. Mootorist tulevad hääled nii kenad ei olnud, aga tühja sellest. Plaan on teha see ratas selliseks, nagu oli minu võrr 18 aastat tagasi kui sai ise võrridega ringi joostud ( vahel ka sõidetud).
Praegu on mootor lahti võetud. Tuvastatud kulunud laagrid ja lõtkuga väntvõll. Uued laagrid on soetatud ja ootavad kehva ilma , et saaks paigaldusega tegeleda. ( suvel miljon muud tegemist) . Mootori detailid ilusti puhtaks pestud. Lisaks puhastasin summuti väljast sinna aastatega kogunenud kõntsast. Ega muidu ei tuvasta, kas detail on kasutuskõlbulik või ei. Samamoodi sai puhastatud leegitoru. Pedaalide majandus loksus natuke rohkem kui oleksin tahtnud. Võllile tugevad sooned sisse kulunud ja pukside paremad päevad ka möödas. Treisin pronksist uued puksid. Võllile keevitasin kulunud kohtadele peale ja treipingis siledaks tagasi. Pedaalide majandus on paigaldatud. Vaja veel pedaalide laagrid vahetada ( need laagrid, mis talla alla jäävad ).
Silinder on veidi kulunud ja kerged kriimud on sees. Veel ei tea, mis sellega saab. Võimalik, et panen uue, kindel ei ole.
Üks pilt ütleb rohkem kui tuhat sõna http://album.ee/node/28840477/50345541
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Mootor on uute laagritega kokku pandud. Silinder läks vana peale koos vana kolvi ja rõngastega. Lihtsalt hoonisin hülssi. Tulevikus plaan silinder uus panna koos kolvi ja muuga. Survet jõuab lüüa 7 bari. Käivitada pole proovinud. Lihtsalt lõin läikima ja panin riiulile.
Nüüd oli ka natuke aega raami uurida. Võtsin kõik osadeks. Esihargil väikesed puudused esinesid - ühel pool üks puks puudu, teisel pool nii kulunud, et algul kahtlesin, kas ka puudu on. Tahtis ka natuke keevitamist. http://album.ee/node/28904597/50345541
Aga õnneks oli lähedal üks tuttav keevitaja, kes lahkelt oli nõus aitama. Seda meest näen alati, kui peeglisse vaatan :) Siis raam ise http://album.ee/node/28904601/50345541 täitsa pooleks. Ja kett ka natuke vastu raami käinud http://album.ee/node/28904613/50345541 Natuke nokitsemist ja tulemusega võib vist rahule jääda http://album.ee/node/28904629/50345541
arvutiguru
Tavakasutaja
Posts: 172
Joined: 06. Dec 2012 01:00
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by arvutiguru »

Myrka wrote:Mootor on uute laagritega kokku pandud. Silinder läks vana peale koos vana kolvi ja rõngastega. Lihtsalt hoonisin hülssi. Tulevikus plaan silinder uus panna koos kolvi ja muuga. Survet jõuab lüüa 7 bari. Käivitada pole proovinud. Lihtsalt lõin läikima ja panin riiulile.
Nüüd oli ka natuke aega raami uurida. Võtsin kõik osadeks. Esihargil väikesed puudused esinesid - ühel pool üks puks puudu, teisel pool nii kulunud, et algul kahtlesin, kas ka puudu on. Tahtis ka natuke keevitamist. http://album.ee/node/28904597/50345541
Aga õnneks oli lähedal üks tuttav keevitaja, kes lahkelt oli nõus aitama. Seda meest näen alati, kui peeglisse vaatan :) Siis raam ise http://album.ee/node/28904601/50345541 täitsa pooleks. Ja kett ka natuke vastu raami käinud http://album.ee/node/28904613/50345541 Natuke nokitsemist ja tulemusega võib vist rahule jääda http://album.ee/node/28904629/50345541

kas mootori tagant pooleks olev toru keevitasid ihtsalt ringiratast kokku ja lihvisid siledaks.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Põhimõtteliselt jah, kuid samas mitte päris. Lihtsalt pragu kinni keevitades ja maha lihvides on suur tõenäosus, et murdub uuesti.
arvutiguru
Tavakasutaja
Posts: 172
Joined: 06. Dec 2012 01:00
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by arvutiguru »

Myrka wrote:Põhimõtteliselt jah, kuid samas mitte päris. Lihtsalt pragu kinni keevitades ja maha lihvides on suur tõenäosus, et murdub uuesti.
mis lahendus siis tehtud kui se saladus pole
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by Nobody »

Hästi valitud kingitus! 8 )
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Seda pragu raamis toestab seestpoolt teine toru. Kuidas see sinna sai ? Natuke loovat lähenemist.

Kingitus on hea jah :D
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Kui pole hobi jaoks aega ... siis tuleb lihtsalt hommikul varem tõusta ja enne päevaseid toimetamisi garaazis istuda. Viimaks sai ostetud uued rattalaagrid. Esirattal sai kohe ka vahetatud. Vahetamise käigus panin tähele, et mõned kodarad jube lõdvad. Panin ratta võlli peale keerlema, et pingutamisega asi 8 jooksma ei hakkaks. Selgus aga, et velg viskab üles-alla rummu suhtes. Ei saanud sellega mitte rahul olla. Tundus lihtsam kõik kodarad eemaldada, mutrid ilusti liikuma panna ja alles siis rihtimisega tegelema hakata. Kodaratele aitas wd-40 ja vesipaber. Ainult terve hunnik veel teha. Jääb ainult küsimus - kas puhastatud kodaratega peaks midagi veel ette võtma, või kannatab niisama tagasi panna? Image
Kuna rumm oli tühi, tuli ka sellele natuke parem välimus anda. Proovisin algul heaga ehk siis igasuguseid pastasid. Lõpetasin ikka liivapaberiga. Tulemus pole veel lõplik, aga juba parem. Image
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Palju õlut on vahepeal kõris alla voolanud, või vett merre. Kuidas kellelegi.
Paak ja porilauad on vahepeal käinud liivapritsis ja krunditud. Pahteldamisega vaja veel viimane lihv anda, siis saab värvima hakata. Kodarad käisid Võrus värskenduskuuril ja said uue tsingi selga. Tulemusega rahul, kuigi järgmine kord olen targem. Kodarad, mis eelnevalt said ilusti puhastatud ja natuke vesipaberida poleeritud - tulemus tunduvalt parem kui nendel, mis niisama läksid võrru. Samas loll pea on ihu nuhtlus. Kui kodarad olid poolel teel võrru, mõtlesin, et ,miks ma muid detaile ei saatnud? Eks need lähevad ka varsti sinna poole teele. Kodarad muidu täna ladusin omale kohale tagasi. Väga ilus sai. Pilti kahjuks jagada ei ole, aga tulemata see ka ei jää.

Kui kellelgi on pakkuda korralikke pedaale siis oleks huvitatud.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Võrri rattad koos
DSC03938v.jpg
Raami ja teised punaseks värvitavad detailid said vastavalt vajadusele kas vana värvi eemalduse relaka abil või vana värvi matistamise peenema liivapaberi abil. Rohkem roostes kohad sai ka roostesurmaga üle käidud ja uuesti puhastatud. Kui hästi läheb ( ei unusta punast värvi osta ) siis tahaks järgmine nädalavahetus värvima hakata. Eile ei saanud ka krunti lasta, kuna mul värvikambrit ei ole ja kogu maalritöö tuleb teha samas garaazis. Jube kinnikatmise töö tuleb enne igat värvimist teha - vanad linad riiulite ette, teised rattad lina alla, tööriistad lina alla jne jne ... Eile värvisin valgeid detaile, paaki ja porikaid. Sai esimene kiht peale lastud. Kuivab nädala, saab näha, kas vaja veel pahtlit panna või saab paar kihti värvi juurde teha.
DSC04176v.jpg
Aega veel jagus, sai üle vaadatud muud asjad, mis tellitud sai. Uus tagumine ketiratas, ilus kena, sobib isegi külge ja parema kvaliteediga kui sügisel Tagadilt toodud. Karbuss- füüsiliselt kõige hullem ei paista, augud kattuvad, vast ei ole hullu. Tegelikult oli karpast vaja segukruvi aint. Vanal karpal oli see asendatud millegi valega. Siis süütepool. Visuaalselt ilus ja läikiv, lakki küll natuke palju peal, kõik juhtmed nii koos, et väga ei paindu. Pole hullu. Proovin külge. teen ühe suitsu ja proovin uuesti. 2 tunni pärast oli uus detail küljes nagu uus. Natuke freesi siit ja puuri sealt. Magnet ei tahtnud sisse mahtuda ja poldiaugud olid ... no need olid vähemalt olemas.
See süütepool oli ilmselgelt toodetud vahetult peale palgapäeva seltsimees Vassiili poolt. Mehele tuleb au anda, suutis ennast tööle vedada säherduse pohmakaga ja veel tööd ka teha. No käed värisesid natuke ja paar detaili läks veits viltu, aga pole hullu - tööd sai ikkagi tehtud ja ülemusele ei pea pettumust valmistama. Samas peab ka ülemust kiitma, et sellist detaili taaskasutusse ei lasknud. 5aastaku plaan vajab ju täitmist ja selle täitmata jätmist ei soovi isegi mina.
Tühja need 2 tundi tööd selle süütemähise kallal, see mähis tegelt ei maksa ju nii palju, et võiks või peaks seda 2 tundi ümber ehitama. 2 tundi tööd maksab ju tunduvalt rohkem. Aga asi on põhimõttes.
Lõpetuseks pilt värvist puhastatud detailidest
DSC04177v.jpg
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Sai teise võrri peal igaks juhuks proovitud, kas see mähis töötab ka. Teeb oma töö ära. Samas, ühe vana mähise uuesti mähkimise ( ehk siis korda tegemise peale) kulus vähem aega, kui selle uue kasutuskõlblikuks tegemine. See uuesti mähitud mähis läks väikevenna võrrile peale ja töötab ilusti. Ka uus karpa sai testitud, õnneks paneb mootori käima, kuidas sõidab, selgub ilusamate ilmadega. Paaki, porilaudasid ja ketikaitset nühkisin 1200 vesipaberiga, et leida veel viimased värvi ja pahtlivead. Värvisin veel paar kihti värvi peale. Eks järgmine korda nühin veel 1200 vesipaberiga ja siis vast saab päris värvi ka selga tõmmata.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Sain kätte tükid tsinkimisest. Nagu oleks üks jupp kaduma läinud tsinkimise ajal ,aga väga täpselt ei mäleta ka mis kõik täpselt saata sai. Pole probleemi, vaid lahendamist vajav olukord :) Riiulist uus tükk ja poleeriga ilusaks.
DSC04215v.jpg
Kuna nädalavahetusel oli isu lihtsalt istuda garaazis, ajada lolli juttu ja vedelat leiba tarbida, siis lolli möla kõrval sai tsingitud detailid viltkäiaga üle käidud. Igast jupist eraldi pilti ei teinud, aga ilusaks said need küll. Üks pilt detailist enne tsinkimist, peale tsinkimist ja peale poleerilist
DSC04216v.jpg
Poleerimisega see jama, et toob jube hästi esile kõik mõlgid ja konarused, mida enne ei märganudki.
Paak ja porilauad said veidi vesilihvi ja uue kihi värvi peale. Paak kahjuks tuleb korra veel värvida. Naljakas lugu, traat, millega paak värvimiseks oli üles riputatud, purunes 15 min peale värvimist ja paak kukkus põrandale.
DSC04218v.jpg
Punase värvi sain poest täitsa vale tooni. Müüja oli jumala kindel et neil mingi valmis toon on see õige Läti punane, millega võrre tehases värviti ja sealt samast värvitehasest nemad värvi ostavad jne ... Jutt ilus ja kena, jäin uskuma. Loll saab kirikus ka peksa. Tegelt oli plaan lasta segada näidise järgi õige toon. Igatahes ostetud punane oli pigem oraanž , sellina natuke porgandi karva. Seisin siis garaazis, jupid üles riputatud ja kõik värvimiseks valmis ja värv on ... porgand. Mis seal ikka, eesti mees ikkagi, mõned õlled juba sees, segame siis ise õige tooni valmis. Punast värvi oli, sama seeria musta ka. Tilk musta sekka ja segama. Väike võrdlus, tilk musta juurde, uus võrdlus. Nii see suht sarnane toon valmis sai ja värvima hakata. Õnnestus leida selle suve esimesed 3 sääske ja üks kärbes, kes pidasid vajalikuks mu värskelt värvitud detaile lähemalt vaatama tulla. No natuke liiga lähedalt.
DSC04227v.jpg
Kuivavad ära, siis paistab, mis karistuse need sääsed saavad.
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by Nobody »

Tsingi poleerimine on vist lühiajaline nähtus?

Aga ära kärbeste pärast põe, see on täitsa normaalne, et ka keset talve oskavad nad värvilõhna peale kohale tulla. :mrgreen:
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
urmet48
Tavakasutaja
Posts: 343
Joined: 28. Jul 2009 00:00
Location: Dagö
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by urmet48 »

Oli vist mõni leib liig palju sul juba sees. Oled ju kahe võrri tükid punaseks võõbanud :D Kas poleerimine mitte seda õhkõrna tsingi kihti seal maha ei võta? Tee veega märjaks ja pane niiskesse kohta seisma paariks nädalaks.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Poleerimine nägi välja selline pigem vaha peale kandmine, suuremat nühkimist ei teinud. Veidi vilti ainult. Suure tõenäosusega see läige kaua ei kesta jah, aga see polnudki eesmärk. Kokku pannes saab ühe ilusa pildi teha vähemalt :)
Kahe võrri osad sai värvitud jah. Kui juba värvipüstol käes oli, miks ka mitte :) Teist võrri teeb väikevend kooli tarbeks, mingi uurimustöö või lõputöö vms.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Vaikselt hakkab asi ilmet võtma. Sai mõned tükid omale kohale laotud (mõned ka valesti). Siinkohal tuletaks kõigile meelde, et enne detailide värvimist tuleks veenduda, et teil on esiteks kõik detailid õiged ja teiseks, ega midagi puudu ei ole.
Kuna see võrr, mis mul väiksena oli, oli väikse tagatulega, siis praegune tuleb ka selline. Ehk siis vahetasin ära tagumise porilaua. Aga mitte porilaua kinnitusi, mis on veits teistsugused. Õnneks õiged olemas, tuleb värvima hakata. Eriti hea on avastada, et keegi on kunagi (ilmselt heade kavatsustega) raamilt eemaldanud tagapiduri trossi kinnituskohad. Enda keevitatud lenksupiiraja oleks võinud 2mm pikem olla. Kõik puha enda lollus tegelikult :) Pole hullu, midagi ületamatut ei ole.
Vähemalt käivitus tagarattast käega tõmmates.
DSC04266v.jpg
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Täna tegelesin tervisespordiga, ehk käivitasin võrri. Mingi kala on mootoris sees. Käivitub, koha pealtöötab ilusti, tühikäik ilusti olemas. Sõites jõudu ... no ei ole. Vaevaliselt liigub edasi. Süüdet kruttisin siia ja sinna, aga rahuldavat tulemust ei saavutanud. Kahtlane on see, et kohapeal läheb pöördesse nagu ... ma ei teagi, nagu mootorsaag, trimmer. Laulab nagu antsu viiul, päris palju pöördeid arendab. Võrdluseks kõrval 2 teist riga 13 , mis sõidavad enam-vähem, ei anna nii palju pöördeid välja. Pika peale, kui ükskord hoo üles saab, siis liigub. Natuke on kiirust ka. Nagu alumine ots pööretel täiesti jõuetu. Kahtlustan kulunud silindrit ja kolvi. Nagu igal teisel võrril, siis ei pea pead vaevama pronkspuksi suhtes, sellel nagunii parim enne möödas.

Kuidas kellelgi kogemus on, kas võib osta tutika silindri-kolvi ( näiteks osta.ee´st) või on see raha raiskamine ja mõtekam vaadata Tagadilt vana hea vähesõitnud asi?
Võidusõidule ei plaani minna, tahaks lihtsalt paar tiiru maal põristada vahest.
urmet48
Tavakasutaja
Posts: 343
Joined: 28. Jul 2009 00:00
Location: Dagö
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by urmet48 »

Kogemus ütleb, et vaheta puks, sobita kokku korralik silinder-kolb ja naudi sõitu.

PS! Ostas müüdav kraam on täitsa kasutatav.
minimo
Tavakasutaja
Posts: 459
Joined: 21. Jun 2008 00:00
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by minimo »

Segu liiga lahja on, siis on ka alumine ots jõuetu ja peab gaasiga meelitama, ülemisest otsast liigub hästi. Proovi natuke segukruvi lahti keerata ja vaata, mis siis teeb. Uued silindrid on üsna halva kvaliteediga, pigem äkki lasta puurida silinder üle ning uus kolb.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Segukruvi sai keeratud küll ühele, küll teisele poole. Märkimisväärset edu ei toonud. Kinnise õhuklapiga natuke nagu oleks parem, kuid samas tahmas nii küünla ära jube kiirelt. Lahtises asendis õhufiltriga oli küünal enam-vähem õiget värvi, selline kohvipruun. Täna mõtlesin, et peaks silindri surve ära mõõtma, saaks äkki ühe vastuse. Samas tean, et silinder kriime täis ja kolbi pole ise vahetanud.
arvutiguru
Tavakasutaja
Posts: 172
Joined: 06. Dec 2012 01:00
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by arvutiguru »

Myrka wrote:Segukruvi sai keeratud küll ühele, küll teisele poole. Märkimisväärset edu ei toonud. Kinnise õhuklapiga natuke nagu oleks parem, kuid samas tahmas nii küünla ära jube kiirelt. Lahtises asendis õhufiltriga oli küünal enam-vähem õiget värvi, selline kohvipruun. Täna mõtlesin, et peaks silindri surve ära mõõtma, saaks äkki ühe vastuse. Samas tean, et silinder kriime täis ja kolbi pole ise vahetanud.
alustama nyyd peakski silindrist.neid uusi silindreid pole mõtet osta.need suht kehvakesed.sain omal nahal tunda.pigem katseta oma mootoril erinevaid silindreid.selgita välja milline enamvähem heaste käib.edasi juba puurimine hoonimine ja uus kolb.minukäest saab kolbi uut 38.25mm koos rõngastega.silindri puurimine hoonimine ca20eur pytt.
kui uus komplekt peal juba,siis hakkad kindlaks tegema kyttepuksi pidavuse.tööd veel palju kui tahad mootorit heaste käima saada ja et ikka kestaks ka.edu selle projektiga.
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Vahest on hea , kui vihma sajab. Saab garaazis nokitseda. Võtsin vana silindri maha ja tuulasin venna varudes, lootuses kabedam silinder leida. Kõik sellised ... väikseid kriime täis. Ainuke enam-vähem oli D-4 oma. Mis seal ikka, panin selle peale. Kolvi jätsin vana, istus ilusti. Rõngad panin ka teised, ka kasutatud , aga lukupilud olid päris head. Ja siis proovima. Kohe esimesest meetrist käima ja liikus täitsa rahuldavalt. Umbes 500 meetrit. Jätsin seisma, käivitasin uuesti ja siis oli jõudu vähem. Sättisin veidi süüdet ja läks paremaks. Ühe õige silindri peaks leidma ikkagi.
Üks pilt ka
DSC05041v.jpg
Myrka
Tavakasutaja
Posts: 326
Joined: 13. Jun 2008 00:00
Location: Pärnu

Re: Riga - 13

Unread post by Myrka »

Tänaseks seis sealmaal, et kannatab täitsa sõita. Seda ainult tänu kondimootori abiga. Külmast peast ei ole probleemi, käivitub ilusti, jõuab vedada ilma eriliste probleemideta. Tippkiirust vähevõitu, aga pole hullu. Aga umbes kilomeeter sõitu ja mootor nii tuline, et täitsa jube. Rumala peaga põletasin käe ära, nii et lausa villid peal, kui katsusin, kui soe on. Ja eks loomulikult nii tulisel mootoril pole jõudu. Sai proovitud teist karburaatorit teise toimiva võrri pealt. Muutusteta. ka teine võrr sõitis minu karbussiga ilusti, ei läinud kuumaks. Proovisin ka teise võrri silindrit. Ikka läheb tuliseks. Kusjuures minu silindriga läks teine võrr nii hästi edasi, et kahekäigulisel mopil oli probleeme järele jõudmisega.
Teist silindrit ja karbussi sai proovitud lihtsalt sellepärast, et saaks need välistada.
Kellelgi häid ideid ülekuumenemise suhtes?
sass14
Tavakasutaja
Posts: 83
Joined: 26. Dec 2012 01:00
Location: Tartumaa, Nõo
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by sass14 »

Minu teada kui süüde on vale, siis kaob jõud ära ja hakkab liialt kuumenema. :roll:
arvutiguru
Tavakasutaja
Posts: 172
Joined: 06. Dec 2012 01:00
Contact:

Re: Riga - 13

Unread post by arvutiguru »

sass14 wrote:Minu teada kui süüde on vale, siis kaob jõud ära ja hakkab liialt kuumenema. :roll:
kas syyde vale,või siis kolb liiga tihe.
syyte moment d4 pytil 3mm enne ylmeist surnud seisu peab kontakt avanema hakkama.
Post Reply