Gauja 1961 Hmm

Kasutajate võrrid, mopeedid ja motorollerid. Tutvusta oma masinat!
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1521
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Gauja 1961 Hmm

Unread post by hmm »

Kriban siia ka, et jääks märk maha - pole ju päris mitu aastat võrridega tegelenud. Kogu mu motonduse huvi hakkas ju Riga7-st kui poisikese hing rõõmustas, kui vanaisa võrr ilusti sõitis Kemba külas Uurita talu maadel.

Nüüd suure ringiga (Riga7->125->175->350->900 + Läti, Leedu... Aadria ja Mustamere, Tatrate ja Transfăgărășani kaudu) võrri juures tagasi.

Üks võrrike tuli pimedast päevavalgele. Oli teine seal päris kaua olnud ning enda külge igasugust mustust hankinud.
Siinkohal võib öelda, et jäi sõitvana seisma...

Igatahes selline ta oli, kui valguse kätte tuli. Sorry, et pilte palju - lihtsalt tuli neid teha...
20240329_Gauja_01.jpg
20240329_Gauja_02.jpg
20240329_Gauja_03.jpg
20240329_Gauja_04.jpg
20240329_Gauja_05.jpg
20240329_Gauja_06.jpg
20240329_Gauja_07.jpg
20240329_Gauja_08.jpg
20240329_Gauja_09.jpg
20240329_Gauja_10.jpg
20240329_Gauja_11.jpg
20240329_Gauja_12.jpg
20240329_Gauja_13.jpg
20240329_Gauja_14.jpg
20240329_Gauja_15.jpg
20240329_Gauja_16_number.jpg
Ega ma Gaujade kohta midagi eriti ei tea. No jah oman küll Riga7, kuid see 10a uuem loom.
Sellelt lehelt sain infot, et Gaujasid hakati töötma 1961 aast veebruaris. 2Teletorni motope" Veiko ütles, et Gauja raami nr lõpp tähistab tootmisaastat.
Raami nr, mille leidsin on 0140 _ _ 61 Raami nr süvendid on valge värviga üle värvitud.
Sellelt saan siis välja lugeda, et on 14 tuhande alguse ratas aastast 1961. Kui tootmine oli ~70 000tk aastas, mis teeks ~7000 tk kuus, kui alustati veebruaris... Seega suht alguse aja masin, kui minu oletused õiged on.
Muide värv on ka kuidagi eriline - pole kohanud sellist värvi Gaujat - on sinakaid, musti, rohekassinakaid, kirsipunaseid jne aga beezi pole näinud.
Lisaks punasega GAUJAkiri ning ka istme õmbluse kummid on punased.
Kahjuks igasugused dokumendid puuduvad selle masina kohta.

Sai proovitud ka mis mootor teeb - sädemeke tuli 1960a. A8y küünlaga ilusti ja see oli juba hea märk. Rohkem sellel päeval mootorist välja ei võtnud.

Egas midagi, leotasin puhastasin, leotasin jne ning hakkas ilmet võtma.
20240329_EsimPesu01.jpg
20240329_EsimPesu02.jpg
20240329_EsimPesu03.jpg
20240329_EsimPesu04.jpg
20240329_EsimPesu05.jpg
20240329_EsimPesu06.jpg
20240329_EsimPesu07.jpg
20240329_EsimPesu08.jpg
20240329_EsimPesu09.jpg
20240329_EsimPesu10.jpg

Rehvid oli tühjad, täispumbata ei saanud, sest ventiilide õhuluku kumm oli paakunud kangeks. Laupäeval sai need uued pandud ning voila, rehvid pidasid ka õhku.
Last edited by hmm on 01. Apr 2024 23:13, edited 3 times in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1521
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Gauja 1961 Hmm

Unread post by hmm »

Siis mootori kallale.
0,5L kütust paaki - kraan pidas ;)
keerasin kraani lahti - no natuke immitses originaalse kütusevooliku vahelt aga ei midagi väga hullu. ujukit loksutades tuli ka nupu alt kütust.
Paar tiiru väntamist ning voila töötas. mida aeg edasi, seda vabamalt käis, kuigi väga tuim oli + üllatavalt vaikne.
Pärast käivitus poole vända pöördest.
Sõites jõudu polnud.

Egas midagi vaja puhastused/hooldused ette võtta.
1. Kütusekraan puhtaks

2. õhufilter lahti ja sõelad puhtaks - seal oli rooste algeid, mis takistasid õhu liikumist.
20240331_Hooldus_03.jpg
3. süütekaan maha ning kontakti vahe kontroll - 0,4, süüte ajastus - 3,7mm enn ÜSS - seega kõik paigas ja seal muutusi ei teinud.
20240331_Hooldus_02.jpg
4. summuti lahti, eelviimane valtsitud plekil avad umbes - no kõik puhtaks ja kokku tagasi.
20240331_Hooldus_04.jpg
20240331_Hooldus_05.jpg
20240331_Hooldus_06.jpg
20240331_Hooldus_07.jpg
5. uus küünal ja proovisõit - nagu töötab aga seda püsivat võrri tõmmet ei olnud, kohati oli aga siis vajus...

Ok... võtsin sidurikaane maha - krt seal alumises väntvõlli ümbruses oli tihend puudu... tegin uue tihendi.
Pärast seda töötas hästi, kiirust oli võrrile piisavalt ja võrri tõmme ka tekkis.
20240331_Hooldus_08.jpg
20240331_Hooldus_09.jpg
20240331_Hooldus_10.jpg


Täiendavalt sai hoodlatud jalgratta genekat, akudrelliga ~1000rpm lastes tuli sealt häidsed 2V AC-d... eks selles osas pea natuke süvenema, et kuidas see suurepärane elektrisüsteem tööle originaalsena tööle saaks.
20240331_Gauja02.jpg
20240331_Gauja0104.jpg
Masinal on ka väikseid puudseid, mille sooviks mingi aja möödudes likvideerida.
1. esipiduri link ja tross on puudu
2. Pakika kauba kinnitamise vedru süsteem
3. tööriista kott, koos tööriistadega
4. õige elektrijuhe geneka ja lambi vahel - hetkel panin 0,75 valge vene aegse juhtme, kuid originaalis vist oli mingi spiraalis olev juhtmeke...
5. Punba alumine kinnitus puudu - see vist sarnane jalgratta omale... Kui keegi näitab, milline on originaalpump, siis ehk leian ka selle...
6. küljeplekkide õige kujuga kinnituspoldid - järeldan loogiliselt, et peaksid olema sarnased porika kinnituspoltidega (ümar pea kuju + tsingitud), kuid ei ole kindel. Hetkel panin veneaegsed ilma pinnakatteta M6 ümara peaga miinus poldid, mille alla nõks laiemad tsingitud seibid. Geneka kaane külge, kõige alumine, jäi D4 polt, laia seibiga... Seal ju M4 keere.
7. Selle kütusevooliku peaks ka läbipaistva panema - hetkel must, kuid läbipaistval, mis sain, olid praod sees.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 748
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: Gauja 1961 Hmm

Unread post by fomoco »

Väga äge leid!
Kas on plaanis ka registrisse kanda masin?
Mul on 2 käiguga Riga millel veel Jawa mootor tehasest.
Käisin sellega kohalikus registribüroos paar aastat tagasi ja ei saanud arvele ning põhjused olid väga jaburad.
bombard
Tavakasutaja
Posts: 42
Joined: 27. Jun 2011 00:00

Re: Gauja 1961 Hmm

Unread post by bombard »

Äge aparaat! Mul peaks keldris sellele mõningaid juppe olema, iseasi kas paremas seisukorras kui sul.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1521
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Gauja 1961 Hmm

Unread post by hmm »

Tegelikult ei ole plaani registrisse kanda... samas kui vaja saab seda ilusti teha.
Registriga on see jant, et sealt ära teda ei saa...no jah õnneks automaks teda ei tüüta kui ta registris vedeleb, kuid kindlustuse jama võib hakata tüütama küll, mis siis, et peatatud reg kanne aga ikkagi.
Temaga pole väga mõtet kuskil rallida ta selline rohkem n.ö. näituse asi, kui tarbeese.
Originaalis oli ta ju jalgrataste registris... nüüd kohe mopeed - eriti võimas asi ;). 49cc, 1hp mootor ja puha, valmistaja kiirus kuni 40km/h... sellega lööb laineid. Ta läheb ju Mopeedi klassi, pisimopeedist eristab vaid valmistaja kiirus...

Aga jah, osasid juppe läheb vaja küll.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1521
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Gauja 1961 Hmm

Unread post by hmm »

mmm, kui ma nüüd tähelepanelikult vaatan, siis ma näen valgeid triipe ketikaitsme valtside peal. Lisaks on valge värviga esile toodud ka number.
Pole tegelikult kohanud, et Gaujat oleks triibutatud... samas see nii lihtne triip, et algselt võis ju ettevõttel see disainis olla.
Nüüd kuna tootmist oli vaja suurendada, siis iga töökäsi oli oluline, ning see triibutamine ju aeglustas korralikult - värv ei kuiva ju kiiresti ;) Samas nii ehk naa oli vaja ju GAUJA kiri šablooniga peale kanda.
Huvitav on veel see, et kasutati kahte erinevat värvi - kiri punane ja triibud valged, jällegi tootmise seisukohast pole see ratsionaalne...
Või oli tõesti tegu mingi eripartiiga, näituse masina vms...

Hilisematel masinatel lõpetati igasugune täiendava värviga mökerdamine ära ja kui juba stansiti katteplekke, siis lisada stansina kiri GAUJA tuli kiirem ja efektiivsem lahend, kui seda šablooniga peale kanda.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Post Reply