Page 1 of 2

Izh M-15

Posted: 10. Nov 2016 20:30
by madeinussr
M-15 on minu jaoks olnud püha graal, siiani olen netist leidnud kaks illustreerivat pilti ja ühe albumi kus on reaalsest ratta jäänusest pilt.

Kuna mul muud mudelid on enamvähem olemas Sport Izhe siis võiks ka selle valmis teha.
Täna õnnestus näiteks poolkogemata hankida selle ratta esituli.

K-15 raam on mul ka olemas, asi on sellises seisus, et temast pole kahju M-15 raami teha.
Uus birka on ka hangitud.

Mõned pudinad on hetkel puudu aga no eks ta olegi selline pikem projekt vist.

Illustrerivad pildid.
Mõlemal rattal on väga palju põhimõttelisi erinevusi.

100% originaali kindlasti teha ei suuda, aga selline lahe "gonka" enduuro võiks tast tulla küll.

valmismis tähtaega ei sea sest sarnaseid poolikuid projekte on juba liiga palju.

Re: Izh M-15

Posted: 12. Nov 2016 12:22
by izh350
Lahe, et keegi veel mitmepäeva IŽ-idega tegeleb :D .
Ise küll huvitun veel ainult vanematest "kahetorulistest" mitmepäevasõidu IŽ-idest(IŽ-50, 55, 57, 60, 64 ja 11 mudelitest).
Just ükspäev tegin abinõu, et valmistada esitule ette käivale numbrilauale kõrvasid. Kui vaja, siis saab juurde teha.

Re: Izh M-15

Posted: 13. Nov 2016 13:20
by mk
Tervitus

Kihvti asja oled ette võtnud. Ise ma sellist omanud ei ole, aga ajalugu olen veidi uurinud ja mõne rappe otsa olen ka komistanud.

Ajakirjades kireti 1975 selle ratta suurest tulevikust, kuid ühe allika järgi algas ametlik seeriatootmine 1977. Võta nüüd kinni, kuidas asjad täpselt olid. Tahaks ise ka teada, kui kellelgi täpsemaid andmeid on.

Minu teada peaksid mõlemad Sinu fotod olema prototüübid või nn eelseeriast. Sinu ülemise foto kohta mul kahjuks täpsemat infot ei ole, aga alumine peaks pärinema aastast 1974 ja kandma markeeringut M15A.

Lisan mõned fotod ka. Esimene on ajakirjanduses laialt presenteeritud foto sellest mudelist. Teise kohta mul jällegi täpsem info puudub, aga tundub juba päris seeriatoodangu moodi. Kõige alumine on ajakirjast Za Ruljom, aga olen jätnud aastaarvu fotole juurde kirjutamata ja lähiajal oma arhiivile juurde ei pääse.

Re: Izh M-15

Posted: 13. Nov 2016 14:00
by izh350
madeinussr wrote:M-15 on minu jaoks olnud püha graal, siiani olen netist leidnud kaks illustreerivat pilti ja ühe albumi kus on reaalsest ratta jäänusest pilt.

K-15 raam on mul ka olemas, asi on sellises seisus, et temast pole kahju M-15 raami teha.
Kas netist leitud album on samade jäänustega, mis minu pandud pildil?
Huvitav, et IŽ 15 sixdaysi ja krossi raamid on tagaotsast suht erinevad.
mk wrote: Ajakirjades kireti 1975 selle ratta suurest tulevikust, kuid ühe allika järgi algas ametlik seeriatootmine 1977. Võta nüüd kinni, kuidas asjad täpselt olid. Tahaks ise ka teada, kui kellelgi täpsemaid andmeid on.
1977 aastal võis M15 juba seeriasse küll minna, varem vaevalt, sest olen näinud veel originaalbirkaga 1977 aasta IŽ M11 raami.

Re: Izh M-15

Posted: 14. Nov 2016 09:49
by madeinussr
Leidsin ka ühte video https://youtu.be/Bhm-RJBBZbo
Seal tundub raam nagu tavalise K15 oma olevat (signaali kinnitus siiski olemas ja külgjalg tagakiigel.)

Aga albumis on raam pigem selline nagu iz350 pandud pildil.

Praegu ei suuda enam leida, õhtul lisan, salvestasin ta varem ära.

Re: Izh M-15

Posted: 27. Jan 2017 00:12
by madeinussr
Täna leidsin vene foorumist ilusa pildi
RgYk5FfHl68.jpg

Re: Izh M-15

Posted: 27. Jan 2017 13:24
by Vihmamees
Vbla natuke offtopic, aga: 26-27 aastat tagasi oli mul Planeta 5. Ja eks noore nokana oli ikka soov "tuunida" motikat, eelkõige hääled siis kõvemaks. Õnneks niipalju oidu jagus et originaalsummutile saagi sisse ei pannud. Tuttav noorhärra oli mahajäetud naabertalust leidnud miski summuti, sobis täpselt Planeta 5 leegika otsa. Paraku oli too ikka liiga lärmakas, kinnitamine oleks "porno" olnud ja ega see disaingi võrreldes originaaliga üldse parem polnud. Nii ta mul seisma jäigi pikkadeks aastateks. Kuniks 4-5 aastat tagasi koos muu minu jaoks väärtusetu :roll: motometalliga Kuusakoskisse rändas.
Ja siis mõned aastad tagasi, olles peale pikemat pausi motolainel tagasi, avastasin netis kolades et tegemist oli K/M15 summutiga... 8O
Nüüd on mul natuke häbi... :oops:

Re: Izh M-15

Posted: 28. Jan 2017 22:49
by MrBungle
K ja M summutid on erineva pikkusega. M 15 sumps küll plameta 5st eriti lärmakam pole.

Re: Izh M-15

Posted: 28. Feb 2017 11:19
by madeinussr
Nüüd ka kõige kriitilisem osa sellest mootorrattast olemas tänu ühele kaasfoorumlasele.
Peab kõik selle ratta pudinad nüüd ühte kohta koguma.

Re: Izh M-15

Posted: 13. Mar 2017 10:37
by madeinussr
Tegin hiljuti midagi meeletut ja regasin selle ratta Motonostalgiale...
Loodetavasti ei ole 4,5kuud liiga lühike tähtaeg projekti valmimiseks.

Re: Izh M-15

Posted: 13. Mar 2017 11:36
by hmm
No eks ole näha... mul kah mõlemad 125 sinna kirjutatud aga üks neist ainult sõidab e. jätsin "tagaukse praokile" 8 )

Re: Izh M-15

Posted: 13. Mar 2017 13:09
by Nobody
Tore kaeda, et ka tütarlapsed on hakanud Sport Izhe ehitama ning pakuvad autorile konkuretsi osalejate näol :P

Re: Izh M-15

Posted: 19. Mar 2017 00:48
by madeinussr
Sai ühe vanatehnika huvilisega kaupa tehtud...

kolmas kord kirjutan ja kustub, enam ei viitsi.

Re: Izh M-15

Posted: 27. Mar 2017 22:39
by madeinussr
Kunagi ammu lubatud ühe albumi aadress, seal on natukene ühte M15-st näha.
http://photo.qip.ru/users/zoltex/425940 ... nImageLink

Mina korjan aga juppe. Raami remont saab loodetavasti ka üsna varsti tehtud, uued porikad on ka olemas. Karteri suuremad vead on keevitamisega likvideeritud. Silinder läheb lähipäevil puurimisse.
Kolb nõukaoriginaal ja teine remont, loodan ,et silinder annab välja.
Väntvõlli tegi sõber juba ammu valmis, see lihtsalt ootas oma aega.

Hetkel on veel puudu:
Esitule kinnituskõrvad.
Uued käiguvahetuse kahvlid.
Üks jalaraua vedru.
Küljejalg.

Re: Izh M-15

Posted: 04. Apr 2017 20:23
by madeinussr
Täna sain vahetuskaubaks ühed väga vähe kasutatud komplektsed esihargi torud.
Pole veel sanud mõõta aga pikkus tundub täpselt hea.
Hetkel on veel traaversid puudu aga vaatan, kas sobivad tänavasõidu omad ka.
Silinder oli ka täna kuuldavasti puurpingis ja saab lähipäevil kätte.

Re: Izh M-15

Posted: 01. Nov 2017 15:57
by madeinussr
Asi vaikselt ja visalt ikka edeneb.
Sõber ütles kenasti, et peal juba ratsutada saab.
Enamus puudulevaid raami pulkasi korjan nv-l kokku ja proovin külge kruvida.
Mõned probleemid on aga ei midagi ületamatut.
Mootori toorik on ka juba lauale tõstetud.
Suurematest modifikatsioonidest on plaanis VAPE süüde ja Mikuni karbuss, muus osas jääb niisama.

Re: Izh M-15

Posted: 01. Nov 2017 20:47
by madeinussr
Kevadel uurisin, millega oleks mõistlik mootor vanast sodist ja värvist puhastada.
Liivaprits põhimõtteliselt hävitab mootori pealispinna kui vähegi hoolmatult lasta.
Klaaskuul on küll õrnem kuid jätab alumiinium pinna samuti krobeliseks ja vähegi mustema käega pinda puutudes jäävad kohe inetud plekid peale.
Seega valisin soodapuhastuse. Ma nüüd ei mäleta täpselt kas pesin mootorit kaultrahelipesuvannis või olin ta survepesuga puhtaks teinud, igatahes oli pind üsna sodine. Peale puhastust jäi ilus puhas alumiinium pind, soovikorral võiks seda isegi üsna lihtsalt poleerida. Mina arvatavasti värvin.

Kolm pilti enne ja peale puhastust.
20171101_195633_resized.jpg
20171101_195515_resized.jpg
20171101_195617_resized.jpg
Kahjuks ei ole pildil täpselt sama mootor aga puhtuse aste on täpselt sama.

Tegijaks oli Tähetorni 21k Jaano nr 53067499 ja soodapritsi tunnihinnaks 55 euri. Ta teeb ka liiva ja klaaskuulipritsimist.
Kohapeal oli ka üks IZ planeta 1963a, mis oma järjekorda ootas.

PS: kui kellelgi on infot, mis värvi oleks õige kasutada, siis ärge hoidke infot omale.

Re: Izh M-15

Posted: 05. Nov 2017 19:06
by madeinussr
NV-l avanes soodne juhus tuua veel üks sobilik toorik M-15 ratta jaoks.
Tähtsamad jupid olemas, ka kõige defkam jubin minu arvates ehk summuti.

Kõikidel nendel krossikatel või enduurokatel on üks suur viga, keegi on neid raame 99% juhtudest ratsinud ja siis tuleb neid paranda.
Seekord on seis loomulikult sama.


Pilt kogu hunnikust siin.

Re: Izh M-15

Posted: 06. Nov 2017 23:41
by madeinussr
Päris täpne olles, ehitan mina ratast IZ M15-01, ehk siis krossika raamiga enduurot.
Esimese M15 raami pole minul õnnestunud näha mujal kui piltidel ja taastatud rattad mida tean on samuti sellised nagu mina teen.
Siin siis üks väike pilt ka, aimu saab.
Kevadel hõikasin välja, et Motonostalgiaks on valmis- no ei saanud ju.
Praeguseks on kõvasti rohkem tehtud ja hõikan uue valmimise aja välja Motonostalgia 2018. Loodetavasti jõuab.
95% juppe on juba olemas, nüüd on vaja kokku laduma hakata.

Re: Izh M-15

Posted: 07. Nov 2017 01:31
by madeinussr
Panen siia veel pilte, ühest venelaste taastatud M15-st.
Rohkem pilte http://www.spezo-eng.ru/index.php/proje ... z-m15-1983

Re: Izh M-15

Posted: 08. Nov 2017 22:24
by mk
Kas sa oled sotti saanud, millistel modifikatsioonidel oli lühike ja millistel pikk kiige?

Re: Izh M-15

Posted: 09. Nov 2017 00:16
by madeinussr
Mis sa sellega täpselt mõtled?
mk wrote: 08. Nov 2017 22:24 Kas sa oled sotti saanud, millistel modifikatsioonidel oli lühike ja millistel pikk kiige?

Re: Izh M-15

Posted: 12. Nov 2017 14:11
by mk
Osadel fotodel on näha lühem tagakiige ja osadel pikem (murtud joonega).
Kas krossiversiooni ja mitmepäeva erinevus? Igatahes on need kuidagi väga kaootiliselt fotodele jäänud ja mina pole süsteemile pihta saanud.

Re: Izh M-15

Posted: 12. Nov 2017 20:45
by madeinussr
Izh M15 on lühema kiigega, mille amordikinnitused on üsna tagavõlli lähedal ja kiige on sirge.
Izh M15-01 on sama raami nagu K-15, ehk kõver kõvera kiigega.
Seda ma kahjuks ei tea, mis aastal toimus raami üleminek ja kas birkal ka mingi teglik muudatud oli.
Väidetavalt on Eestis olemas üks kasutamata M-15 ja loodan seda kunagi näha.

Re: Izh M-15

Posted: 04. Dec 2017 19:05
by madeinussr
Varuosade otsimine on täies hoos, pikalt oli mure esimese tule kõrvadega, lootust neid leida on üsna väike.
Õnneks juhtusin võrdlema oma M-16 ja tavalise spordi tulekinnitusi ja kuigi tulekronstein on kõvasti erinev on alustoru täpselt sama.
leidsin paar kehvemat tänava Spordi kõrva ja need saavad M-15 tulekõrvade toorikuks.
Lisaks sain ühe komplektse pumba tsiklile.
Rattad koos pidurite ja rehvidega on ka enamvähem komplekteeritud. Kasutan Pirelli traieli rehve, nendega on tee peal vähekene mugavam sõita kui tavalise krossi kärnaga.

Re: Izh M-15

Posted: 05. Dec 2017 23:20
by madeinussr
Suur probleem on käigukahvlitega, selle taga tegelikult mootori kokkuladumine hetkel seisab.
Olemas umbes 20-30 kahvlit aga kõigile on hammakad sisse söönud.
On kellelgi kogemus pealekeevitamise ja hilisema mahafreesimisega? Kas pinnad jäävad sirgeks või tõmbab kahvli keevitamisega kõveraks?

Re: Izh M-15

Posted: 11. Dec 2017 00:04
by madeinussr
Vaikselt nokitsen, õige tagakiige on remondis, seega ajutiselt panin M-16 kiige ja ratta alla.
IZ on ikka mõnusalt kõrge masin, minu 190+ pikkusele päris paras.
20171210_172041_resized_1.jpg

Esitulekinnitused on puhtaks käiatud ja mõlgid välja toksiud, uued kõrvad vaja külge keevitada.
Kõrva sablooni pean maalt mõõtma, samuti tagumise tule aluse.
Enne ja pärast.
20171210_154736.jpg
20171210_155012.jpg
Küljes.
20171210_172056.jpg
Sry pildi kvaliteeti pärast, pime aeg noh.

Re: Izh M-15

Posted: 07. Feb 2018 00:29
by madeinussr
Juppide kogumine käib, heade inimeste abiga saab õigeid juppe hakkata järjest külge keerama.

Raami ja mootori jupid on enda teada kõik olemas ja mootori koostamine saab olema järgmine suurem ülesanne.

Paar kronsteini on vaja teha ka veel tulede jaoks aga selleks puudub hetkel 2mm ja 2,5mm terasleht.

Re: Izh M-15

Posted: 08. Feb 2018 16:09
by rivare
Mis sa nendega jamad, kas kasutamata originaale ei taha külge panna?
Tulekinnitused
Tulekinnitused

Re: Izh M-15

Posted: 09. Feb 2018 00:24
by rivare
mk wrote: 12. Nov 2017 14:11 Osadel fotodel on näha lühem tagakiige ja osadel pikem (murtud joonega).
Kas krossiversiooni ja mitmepäeva erinevus? Igatahes on need kuidagi väga kaootiliselt fotodele jäänud ja mina pole süsteemile pihta saanud.
Mina sõitsin krossi iz 15-ga 1979-1982 sellel ajal kõverat kiiget küll ei mäleta. Krossikaid tehti ka endurodest ringi, mida parajasti ALMAVÜ laos oli!

Re: Izh M-15

Posted: 10. Feb 2018 21:12
by madeinussr
MInu tulevase enduuroka küljes on kuulsust ja au teeninud krossisõitja ratta jupid. Uhke värk.

Nagu ma siin eelnevalt rääkisin siis heade sõprade abiga on õnnestunud mõned puuduolevad asjad hangitud.
Nimelise tänu avaldan siis kui projekt valmis.
20180210_182330_resized.jpg
20180208_204841_resized.jpg
20180112_141012_resized.jpg
Selliseid mootorrattaid on väga raske ehitada kui sul ei ole suurt gruppi sõpru kellel sarnased huvid on.
20180208_232840_resized.jpg

Re: Izh M-15

Posted: 13. Feb 2018 09:14
by donn
Just leidsin Sinu tsikliteema hommikukohvi kõrvale. Vägev. Ootan huviga peatset projekti jätku, kärsitult nagu millennialile kohane! 8 )

Re: Izh M-15

Posted: 13. Feb 2018 16:52
by madeinussr
Eile tegelesin värvimise ja küpsetamisega.
20180212_203917_resized.jpg
20180212_211229_resized - Copy.jpg
20180212_211224_resized - Copy.jpg
20180212_221630_resized - Copy.jpg
Minu arvates jäi veidi hõbedane aga no vaatame siis uuesti kui mootor kokku on laotud. Paremat värvi kusagilt ei leidnud ja tegijad mehed soovitasid sama.
Värviks siis mastoni kuumakindel "silver" oli olemas ka motipi sama värv aga see jäi proovitükil kuidagi kehvake.

Re: Izh M-15

Posted: 11. Apr 2018 19:33
by madeinussr
Suur suvi kohe kohal, minul masin siiski veel ei sõida.
Midagi on õnneks tehtud, kuna õiget mootorit ei viitsi kokku laduda siis võtan ühe olemas oleva ja ennast tõestanud mootori ning tõstan selle raami peale.
Enne seda tuli aga tagakiige laagrid vahetada - tehtud.
Nüüd seisab ees mootori raami vahele tõstmine ,mul on üks teine ülesanne kirvena peakohal kuid arvan, et näpistan lähipäevil aja ja panen mootori peale.
Tellisin ka VAPE süüte, millegipärast ei taha müüja minuga kontakteeruda, seetõttu jääb esialgu peale minski süüde, mis ka tegelikult enamvähem toimis.
Ahjaa, uus Mikuni VM 34 karbuss jõudis USASt kohale, k62m asemel kasutan seda.

Re: Izh M-15

Posted: 21. Apr 2018 14:08
by madeinussr
Tõstsin mootori peale aga huvipärast kiikasin ka, mis seisus silinder ja kolb on. Arvan, et mootor on peale remonti sõitnud vast 500km ~10-20h. Kolb oli kõvasti vatti saanud, paar korda olin ta peaaegu kinni lasknud. Kraapse ja nähtavaid kinnijooksmise märke õnneks polnud. Kolviks on ART tehase Suzuki kolb. Sellisest kolvist paremat on raske leida Planeta Spordile. Rõngad olid ka veidi kulunud, lukupilu 1mm, praegu panen need samad tagasi.

Väntvõll on kasutatud originaal, toimib kenasti veel. Minu üllatuseks väntvõll liikus karteris edasi tagasi. Kuna see mootor sai koostatud 10a tagasi (uskumatu kuidas aeg lendab, alles see ju oli) siis päris täpselt ei mäleta ka kuidas oskused ja kvaliteet sellel ajal olid. Külgloksu saab õnneks seibidega
ära kaotada ja väntvõlli karteri keskele paika reguleerida.

Kolmandaks vaatasin mis karul kõhus on, ehk siduri poolse kaane võtsin maha. Sidurikorv loksus edasi tagasi 3-4mm. Arvatavasti on laager korvi põhjas lahti, see on ka põhjuseks miks käimalöömisvänt üle andis aegajalt. Sektor ja sidurikorvi põrkhammakas läksid nihkesse. Rohkem lahata ei jõudnud sest kell läks paljuks ja tööinimesele on 4h und juba liiga vähe.

Ebameeldiva üllatusena kukkus kurat teab kust üks seibilaadne toode ka karterisse :S, väljaõngitsemine ei andnud tulemusi ja nüüd on vaja mootor tagurpidi pöörata, et pagulane oma õigesse kohta tagasi toimetada.

Pildimaterjali lisan hiljem.


Eesmärk on hetkel Motonostalgia, seda hetkel veel ei tea kui toorel kujul see ratas sinna kohale jõuab, suure tõenäosusega jääb raam värvitama.

Idee on ka Vape süüdet Minski oma asemel kasutada aga tsehhid ei ole mu tellimusele vastanud...

Re: Izh M-15

Posted: 22. Apr 2018 14:28
by madeinussr
Üks ähmane pilt ka.

Re: Izh M-15

Posted: 29. Apr 2018 19:19
by madeinussr
Vaikselt edeneb. Otsin sädet taga.

Üks garaazi pilt ka.

Re: Izh M-15

Posted: 29. Apr 2018 22:42
by madeinussr
Ja üks veidi parem pilt päevavalguses.

Re: Izh M-15

Posted: 04. Feb 2019 11:40
by madeinussr
Pikk vaikus ei tähenda pikka pausi.
Töös on ka teine samasugune ratas, raam on praeguseks juba paradantud ja ootab viimaseid pukse enne värvimist.
Tsink on ka ettevalmistamisel, samuti on käsil mootori remont.

Enda oma käima ei saanudki, sest töökorras mootor, mis sinna peale tõstsin ajutiselt otsustas kinni jääda. Hetkel ei teagi, kus viga täpselt on.

Tegin Tsehhi ka süüte tellimused, Üks on CZ 125 sobiv süüde, mis istub ka Izhile täpselt (selle tahan krossi versiooonile panna). Teine on välisrootoriga süüde, nagu jawadele pannakse. Pöörleb vastupäeva ja on ilma välise süüteandurita (PS-i süüte juures ei ole väga ruumi).

Kevad tuleb ja praegu on viimane aeg mootorid korda teha, raami osa on suvel palju lihtsam putitada.

Re: Izh M-15

Posted: 08. Feb 2019 10:50
by madeinussr
Uue projekti M-15 ja M16 kartereid oli vaja mõnest kohast parandada, keevitasin TIGiga peale ja andsin freesija kätte.
Hunnik pukse tuleks ülesse joonistada ja treialile viia, või siis proovida oma pinki...Mul on ju ka treipink kodus, seega miks mitte. :D

PS: kui kellelgi on vaja alumiiniumi keevitada, siis saan sellega aidata, hinnad mõistlikud, aja ja materjalikulu järgi.

Re: Izh M-15

Posted: 08. Feb 2019 13:24
by hmm
Treipink ja al keevitus :mrgreen: eks siis peab mingi hetk hakkama seda suunda rohkem külastama...

Re: Izh M-15

Posted: 19. Feb 2019 23:07
by madeinussr
Suurem kogus juppe on tsinkimiseks ettevalmistatud, kõigepealt ultrahelipesuris suurem sodi maha ja pärast traatharjaga üle.
See ettevalmistus on tegelikult päris aeganõudev. Roostes ja õliseid asju ei ole mõtet tsinki viia.
Pilt ununes teha muidugi...

Ahjaa, Tsehhist jõudsid süüted ka kohale aga kuna tellisin nad maale siis ligipääs puudub :cry: .

Re: Izh M-15

Posted: 22. Feb 2019 09:37
by madeinussr
Uudiseid kah, täna peaks üks suurem ports juppe tsinki minema. Pärast seda võiks rattad kokku laduda ja hakata raami värvimisele mõtlema.

Re: Izh M-15

Posted: 22. Feb 2019 22:28
by madeinussr
Süüted käes, veidi nõutuks teeb vasakukäeline SZ40 süüde, mille rootori nool näitab paremale ja kaasa pandud SZ10 manual näitab, et vastupäeva hakkab süüde tööle alates 2000rpm. Neil kahel süütel peaks olema erinev pöörlemis suund ja ainuke erinev komponent nimeliselt on staator( mis mul on õige vasakukäelise oma).

Suht nõutu, tundub, et tõde selgub alles käivitades, sest vaevalt, et kellelgi nendega kogemust on. Internet tundus ka täiesti tühi.

Oelks nyyd ühte tsehhikeele oskajat appi vaja.🧐

Re: Izh M-15

Posted: 24. Feb 2019 22:32
by madeinussr
Nagu olin kartnud, siis esmasel vaatlusel tuleb karterit tuledega versiooni puhul modida. Samas kui nüüd mõelda, siis tegelt saaks ka staatorile uue põhjatüki teha. Tuleb veidi veel ajusi ragistada ja vaadata kumba muutmine kokkuvõttes lihtsam on.

Mõlemaid rootorite koonuseid tuleb töödelda. Koonilisus on õige 1:5 aga veidi liiga " peenike" lähevad vaid mõni mm väntvõlli koonuse otsa.