Jawa 500 ohc

Üldine mototeemaline arutelu
Opa
Tavakasutaja
Posts: 23
Joined: 28. Aug 2009 00:00

Jawa 500 ohc

Unread post by Opa »

Tõstataksin aruteluks teema Jawa 500 ohc
Olen avastanud oma jaoks seukse asja ja ei saa enam seda peast. Natuke uurinud ja eestis selliseid asju ei ole, kui siis kuskil peidus.. Omalajal neid toodeti ja kuskil neid ju peaks olema. Või olid nad tõesti nii haruldased, et pole neid lootust leida, üksikud, mis on neid hoitakse ja poputatakse?
Kas Poolast, Tsehhist, Leedust või kuskilt sealtpoolt neid ei võiks leida?
Olen otsinud, aga ei ole nii osav netis surfaja, et leida mõnda kaugemate maade vanavara foorumit, või müügi portaale, kus seiist kraami võiks liikuda.
Äkki on kaasa mõtlejaid, mu meelest väga huvipakkuv masin :)

Esimesel ja teisel pildil on mootorite erinevused silindri peades. Ma ei ole veel aru saanud, kas aastakäikude vahe lihtsalt, või on mingi eri mudel?


Image
Image
Image
--jaan
Tavakasutaja
Posts: 16
Joined: 23. Feb 2011 01:00

Unread post by --jaan »

http://www.jawaczownersclub.co.uk/for_sale.htm
päris krõbedad hinnad neil peaks mainima.
iz350super
Tavakasutaja
Posts: 456
Joined: 07. Oct 2010 00:00
Location: Ida-Virumaa
Contact:

Unread post by iz350super »

kas see on juhus, või see on mingi stiil et peale restaureerimist jäetakse jawale must silinder, kas neid siis originaal spets värviga üle ei ole võimalik lasta?
raivoku
Tavakasutaja
Posts: 135
Joined: 14. Jan 2005 01:00
Location: Tartu
Contact:

Unread post by raivoku »

iz350super wrote:kas see on juhus, või see on mingi stiil et peale restaureerimist jäetakse jawale must silinder, kas neid siis originaal spets värviga üle ei ole võimalik lasta?
Aga äkki sa ei võtaks jawade osas sõna.
Ennem uuri ja siis mõtle ja siis kirjuta.
Jawal ongi originaalis must värv silindril. Teadupärast varem olid silindri ribid malmist. Alates 638st on alu.

See jawa 500 on räigelt dekfa. Eestis on neid paar tk. Müüa ei tahaeta neid. Kui mõni taastab siis juba täie rahaga. See oleks nagu sapika foorumis räägitakse mõnest audi lipulaevast. Jawa puhul on nostalgia vana jawa. jawa 500 on juba nostalgia ja rahakott ja siis veel tükk tühja maad ning ülisuur tahtmine omada midagi erilist.
iz350super
Tavakasutaja
Posts: 456
Joined: 07. Oct 2010 00:00
Location: Ida-Virumaa
Contact:

Unread post by iz350super »

Ärgem mingem isiklikuks, aga kui silindripea on hele ja silinder ise must siis andke andeks...
om
Moderaator
Posts: 223
Joined: 30. Aug 2004 00:00
Location: Läänemaa
Contact:

Unread post by om »

iz350super wrote:aga kui silindripea on hele ja silinder ise must siis andke andeks...
... nagu on enamusel mootorrattamootoritel, millel on malmsilinder ja alumiiniumpea (või siis alumiiniumist klapikambrikaan). Sinule äkki natukenegi tuttavatest nimedest HD, Indian, Royal Enfield, BMW. Nõukogude masinatest M72, K750, Moskva, IZ350 jne jne jne
extinction
Tavakasutaja
Posts: 473
Joined: 29. Jul 2009 00:00
Location: Jõgevamaa

Unread post by extinction »

iz350super wrote:Ärgem mingem isiklikuks, aga kui silindripea on hele ja silinder ise must siis andke andeks...
Kui ei meeldi, värvi oma malmsilindrid halliks ja hakka taluma küsimusi "miks sa ei võinud teha neid nii, nagu nad originaalis olid?"
Harjutamine teeb harjutajaks.
GSX-R 1146
gen
Tavakasutaja
Posts: 132
Joined: 30. May 2009 00:00

Unread post by gen »

Ühes oma raamatust leidsin veidi infot selle masina kohta:
Tootmisse läks selline masin 1952 aastal tüüp 15/00
488cc 26hj,mass 156kg max kiirus 135km/h küttekulu 4l/100km

53a mudelit veid uuendati sai numbriks 15/02.Tehti ümber klapimehanism ja mootori võimsus tõusis 28hj suurenes ka kiirus 147km/hVähe sellest masin läks raskemaks 174kg.
56 aastal sai masin pika sadula ja 1958 aastal lõpetati tootmine.

Selline oli info raamatust.
Kuulu järgi tehti neid ainult siseturule,seega välja rändasid üksikud isendid.

Kusagilt kuuldu kus keegi teenis Tzehhis ja neil oli seal luureüksusel sellised masinad.Kui teised masinad vajasid pidevalt remonti siis nendega ainult sõideti.

Ise olen sellist iludust oma silmaga näinud,(kunagi ühe poe ees nägin JAWAdega motomatkajaid Saksamaalt,ühel oli selline)tõsiselt ilus ja ihaldusväärne masin.
iz350super
Tavakasutaja
Posts: 456
Joined: 07. Oct 2010 00:00
Location: Ida-Virumaa
Contact:

Unread post by iz350super »

Kui originaal siis originaal.
Minuviga.
Opa
Tavakasutaja
Posts: 23
Joined: 28. Aug 2009 00:00

Unread post by Opa »

Olen nüüdseks isegi rohkem uurinud ja tundub, et just sellist ikka tahaks saada. Kuna selgub, et hinnad on korralikud, siis kulub vähe aega sellise asja saamiseks. Masina hind on küll suur, aga mitte võimatult kättesaamatu. Kui valida, kas osta poest tutikas kaasaaegne mootorratas, või selline vana ihaldusobjekt, siis valin Jawa. Mulle enam pikad mootoratta sõidud huvi ei paku ja pigem tahaks suvel stiilselt paar väikest tiiru teha asjaga, mis räigelt omale meeldib. Pealegi selle masina hind enam ei lange. Oleks ka viisakas pensioni sammas.
Aga ikkagi, millistel neti lehtedel peaks hakkama silma peal hoidma. Saksa, Inglismaa, Tsehhi, Poola, jne? Kus sellist kraami liiguks?
User avatar
izh350
Tavakasutaja
Posts: 120
Joined: 28. Apr 2006 00:00

Unread post by izh350 »

:roll:
Last edited by izh350 on 24. Sep 2012 12:54, edited 1 time in total.
argo1974
Tavakasutaja
Posts: 78
Joined: 09. Oct 2005 00:00

Unread post by argo1974 »

Tegelikult on nii, et 500 OHC mudeleid on kolm, st 15, 15/01 ja 15/02. Kõigil on üksjagu erinevad mootorid, eriti just klapiajami/plokikaane osas.
Toodeti neid rattaid Jawa Libeni tehases ehk 250cc/350cc/jne muust masstootmisest eraldi. Tootmisarv oli veidi alla 3000, seega suht haruldane ratas.

Silindriplokid on kõigil alumiiniumsulamist valatud ja hülsitud, musta värvi kasutati lihtsalt soojusjuhtivuse parendamiseks.

Eestis on pealinna kandis vähemalt üks restaureerimata ja suht komplektne 15/02 täitsa olemas, kas ka müügiks, ei tea. Lätis on samuti üks 15/02 liikvel, nüüdseks originaali restaureeritud.
Jawa fännina oli endal ka kunagi tõsine soov 500 OHC omandada. 90-ndate alguses T¨ehhis käies oli üks saadaval u 1500 eek eest, mis oli meil u 3 kuupalka ... siis jäi ostmata. Siis miski 4-5a tagasi juhtusin netis ühe heas seisus restaureerimata 15/02 + tagavaramootori peale Austrias, T¨ehhi piiri ääres, kogu komplekt 5000 EUR. Kuna 6 nädalat hiljem pidi toimuma Brno laat, siis otsustasin sõidud ühildada ... kahjuks sai müüja vahepeal kuskilt parema pakkumise ja minuga kokkulepe oli unustatud. Kolmas diil oli üks Kanadas restaureeritud 15/02 hinnaga 10000 CAD, aga kuni ma transpordi jms asju korraldada püüdsin, läks jällegi enne kaubaks. No siis sai isegi minusugune põmmpea aru, et selle ratta soetamine pole lihtsalt ette nähtud ... nüüdseks on ka huvi omajagu jahtunud.

Kui aus olla, siis ega suurt sõiduratast tast pole, vana 360 on ka erksama minekuga. Lõppkiirus ja võimsus on muidugi OHC kasuks, aga suurt kiirust kardavad nad veelgi rohkem kui 360 ... mootorid kipuvad lihtsalt laiali minema. Suuremateks murelasteks on raamid (pehmed, enamik lenksu juurest pooleks läinud ja keevitatud), magneesiumsulamist mootorikarterid (oksudeerumine ja väljamurded, väga kehv keevitada), tagavedrustus (vähegi lainelisel teel kipub ujuma), osadel mudelitel alumiinumkepsud (kippusid pooleks minema) jne, jne. Suurte piduritrumlite ja koonusratas-klapiajamiga 15/02 ehk veel kuidagi kõlbaks, aga 15 ja 15/01 on ikka parajad murelapsed.

Praeguseks on T¨ehhimaa suht viimane koht, kust neid otsida, sest hinnatase on seal kõrgeim. Kalliduselt järgmine on Saksamaa, seal restaureerimata isendid u 10000 EUR, aga Hollandist, Belgiast võib leida sarnase ratta juba 7500-8000 EUR eest ...
Post Reply