Vene mootorratastele disainitud süüted. Vol2

Üldine mototeemaline arutelu
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1508
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Vene mootorratastele disainitud süüted. Vol2

Unread post by hmm »

Peamiselt on elfa foorumi teema, kuid siinsetele tegelastele ka natuke ülevaadet. Lisaks siia saab paremini pildimaterjali laadida.
http://www.elfafoorum.ee/threads/80618- ... isele-vol2

Ühe versiooni elektronsüütest sain töökorda ja tekkis peas mõte juba teist kokku laduda.
Isenesest lihtne - võta skeem, osta asjad, koosta plaat ja jooda kokku, kuid...

See kupatus oleks vaja kompunnida vanadele 125/175-stele mootorratastele, millel vooluallikaks vahelduvvoolu konaktsüütega generaatorid G401, G411, G421 (G38 jätaks hetkel välja... aga...). Võimalusel võiks see asjadus ühilduda ka kunagiste elektronsüüte G427 jne genekatega, kuid kui palju asju kokku panna ei sobi see ühekski.
Süütepooliks kasutaksin Б50-Б või muud sarnase kujuga elektronsüüte oma.

Mis on minu abisoov:
1. oleks vaja mõõdistada G401, G411, G421 komplektide vajalikud tehnilised võimekused. Netist on midagi saada just G427 kohta ja natuke ka G411 aga... Genekad on füüsiliselt mul olemas. mähiste kirjeldused ja takistused mõõdetud, kuid see ei ole ju piisav.

2. Kindlasti välise süütekarbiga lahendus ja ilma trafota... kuid muutuva süütenurgaga. (võiks ju mõelda ka temperatuuri ja gaasiasendianduri lisamisest - kuid nende lisade juurde genereerimine vajab tugevat abi ja seega keskenduks süütenurgale esmalt)

3. nr1 ja 2 andmetele tuginedes sobilikumad komponendid valmis mõeldud skeemi.

Maailmas on palju valmis süütelahendusi, kui teate nendest mida saab Minsk M1M/M103/M104/M106, Kovrovets K58/K175, Voshod1/2/3-le, "võta-kruvi-külge" lahendustena nii, et ei pea karterit ja selle kaant saagima, viilima, ning võimaldab süütenurka (+ veel väljunedid) muuta - andke teada. Ahjaa nende seadmete hind võiks jääda 60-70€ kanti ning lahendust saaks olemas olevate katete taha peita...

Rahasumma tuleb käesoleva projekti komonentide omahinnast, millega olen arvestanud, kui asjad tellida oomipoest... Ei ole arvestanud igasuguseid "arenduskulusid"

Olen kavandina arvestanud sellist lahendust (viimane versioon):
http://www.wagnerland.ru/index.php?topi ... 6#msg33936

Probleem on selles ,et see on arvestatud D6/D8 võrri mootorile aga mainisin, et mul on kasutada ehk tummisemad vooluallikad...
Last edited by hmm on 22. Jan 2020 22:29, edited 2 times in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1508
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Genekatele G401-421 konaktivaba süüde Vol2

Unread post by hmm »

Natuke ülevaadet ka genekatest ja mõõtmistest.
Mõõtsin siis G401A-d:
G401_G421.jpg
G401_mahiste_mootmised2.jpg
G401_mahiste_takistused.jpg
Kaasnev passiivne mõõtmine ka G421. G411 jäi hetkel välja, sest see baseerub nende kahe vahel.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1508
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: Genekatele G401-421 konaktivaba süüde Vol2

Unread post by hmm »

Olen oma tegemistega jõudnud nii kaugele, et G401 pole mõtet kontaktivaba süüdet peale aretada, sest nii ehk naa valgustusvool ei jõua järele, et täiendavat süütejuhtimist toita. Lihtsalt asendada vene süüteplokiga ei õnnestu, vaid suurimaks probleemiks on andur - kui paigaldada väline andur sarnaselt G427 muutub magnet juba raskemaks ning see ei kanna vilja. Opto ja halli andurile on vaja leida +5V täiendavat voolu.
Kõige parem lahendus on jätta genekas valgust tootma ja süütemähised asendada samuti valgustuse omadega ning geneka korpuse peale paigaldada KTM süüde - nii on tehtud.

Ülejäänud kontaktidega genekatega võiks sama aluseks võtta, mis g401 aga 421 on väike poteniaal olemas
Hoopis teine tera on kontaktivaba genekatega....

Genekate link, mille füüsilised parameetrid ja mõõtmised: viewtopic.php?f=9&t=24552

Lisaks nendele genekatele on mul veel 80.3734 (14v90W ja sisemise süüteanduriga, magneti saab eemaldada ilma tõmmitsata e. 12@1,25 keermega polt sisse ja vopsti lahti), kuid selle füüsilised parameetrid hiljem.

Nüüd natuke ka kontaktivaba (G427, 43.3701, 80.3701) genekatega komplektis olevad süütesüsteemi komponentidest ka.
Г-427 (7V 65W) originaalis koos КЭТ-1А, БКС 251.3734,
43.3701 (14V 65W) originaalis koos БКС 261.3734
80.3701 14V 90W) originaalis koos БКС 70.3734

Lisaks veel genekaid, mida mul kahjuks pole olnud au proovida/katsetada ГМ-02.02, ГМ-03.02, Р71, 92.3702М-02.02, ГМ-03.02, Р71, 92.3702 ja süütekarbid БКС 94.3434, БКС 1МК211

Üks oluline viide, mida müügikuulutuses näete, et süütesüsteem on 6V ja 12V - see ei ole oluline, sest need voldid viitavad valgustus e. tarbevoolule ja ei ole seotud süütesüsteemiga mitte kuidagi (v.a. massi ühendus). Tuleb eristada genekate tüüpe ja andurite tüüpe ning nende järgi valida sobiv süütekarp.

Kontaktidega genekad produsteerivad 150...300V pinget, millega kontaktide suletud olekus laetakse kondekat ja süütepooli primaarmähise pingestamisega tekitatakse mähise ümber magnetväli. Tekkinud magnetväljas salvestub samuti osa energiast. Kontaktide avanemisel vooluring katkeb ning mähist ümbritseva magnetvälja kiire kokkutõmbumise tulemusel indutseeritakse magnetvälja ja kondensaatorisse salvestunud energia arvel primaarmähisesse 200- kuni 300-voldine pinge. Tekkinud pinge tulemusel indutseeritakse süütepooli sekundaarmähisesse 20 – 30 kV kõrgepinge, mida kasutatakse süüteküünlal sädeme tekitamiseks. Seega nii generaator, süütekontrollahel ja süütepool moodustavad ühtse terviku - siin pole midagi pistmist valgustusvoolu pinge ja tugevusega.
6 ja 12V tulevad mängu, kui hakatakse süüdet modifitseerima ning koostatakse transistor (TCI)süüde... kuid sellest kunagi tulevikus.
Kondensaatori ja türistori süütesüsteemis ehk CDI toimub süsteem üldjuhul samamoodi, kui kontaktidega, kuid kontakte asendab türistor koos süüteanduriga. Lisaks on pinged madalamad e. vene süsteemis piiratakse pinge 150V juurde. Siin on nüüd põhjus, miks ei sobi kontaktsüüte süsteemi süütepoolid kontaktivaba süütele. Teisisõnud nad ei kordista piisavalt e. on "tuimemad" ja ootavad tugevamat pinget primaarahelale. Lisaks on jama panna kontaktivaba süüte süütepool kontaktidega süütele - kordistaja on oluliselt suurem ja seega on oht süütepool või küünal läbipõletada.
Tuletan meelde ühe kõige olulisema elektroonika tööpõhimõtte - kõik elektroonika komponendid töötavad suitsuga, oluline on hoida suits komponendi sees. Kui suits komponendist lahkub, siis seda sinna tagasi panna ei saa ja ese lakkab funktsioneerimast

kontaktivaba süüte genekatest natuke:
Г-427 ja 43.3701 - andur eraldi pooliga geneka korpuse peal ja mida juhitakse püsimagneti kõrgendusel oleva valgustusest ning süütesüsteemist eraldi magnetiga. Süüteenergiat toodetakse kahe kõrgepinge mähisega, mis asuvad tarbevoolu mähiste reas metallist kaitse taga ja indukseeritakse samade N-S vahelduvate magnetitega nii valgustuse kui süütesüsteemi mähistele. Mõlemal genekal identsed süütemähised e. omavahel vahetatavad. Andureid saab samuti genetakte vahel vahetada, kuid vanematel G427-tel on genekale kinnitus teine - n.ö. siin. Kuna andur asetseb muust geneka magnetväljadest eraldi, siis signaal on puhas ja stabiilne. Andur töötab päripäeva ja vastupäeva pööreldes, kuid siis on erisus polaarsusel e. sädeme tekkimise ajastuses (sädeme algus ei ole anduri ja magneti samas kohas e. juhendiga määratud anduri ja magneti kohtumise kohas).Vastupidise pöörlemise korral ajastuse paika seadmiseks tuleb kasutada strobovalgust ja tavaline mm ja magneti/anduri kohtumise koht ei tööta.

80.3701 - Kogu süütesüsteemi osad on paigaldatud geneka korpuse sisse, mis vähendavad pöörlevat massi ja geneka mõõtmeid. Süütesüsteem produtseeritakse ühe kõrgepinge mähisega ja väljund pinge on sama, mis 427 ja 43.3701. Lisaks on paigaldatud kaks üksteise peal jadaühendusena andurimähist, mis annavad magneti pöörlemisel andurile ettenähtud magnetite kohakuti jõudmisel anduri impulsi, mida vastav süüteplokk suudab identifitseerida kui süütehekte. sellelt genekalt saab häda korral ainult valgustusmähiseid eelnevate genekatega vahetada... süütesüsteemi ei saa. Lisaks sellele, et anduri mähised asuvad geneka sees ja ühes rivis nii süütemähise kui valgustusmähisega, produseeritakse andurite mähistele erinevaid magnetvälju, ning andurilt tuleb palju väikseid võnkeid e. häireid.

Süütekarpidest, abistava ja alusmaterjalidena kasutan seda saiti: https://old-bikes.ru/index.html@p=214.html Lisan juurde oma poolsed tähelepanekud. süütekarpide töökirjeldust lugeda lingilt - kui ei saa aru, kasuta google tõlget. Kui ka siis aru ei saa - ÄRA NÄPI vaid hangi õigele genekale korras süütekarp.
КЭТ-1А: Basic ja kõikide vene süüte süsteemide alus. peamise puudusena toon siin välja (sarnaselt lingile):
1. "lõpu" kondekas/kondekad on 160V pinge taluvusega, mis on nibin nabin 150v piiratud süütevoolust kõrgem. Lisame komponentide hälve 10%, siis suitsutaluvuse piirid kattuvad e. nende kondekate riknemine on suur tõenäosus, kui seadet on kasutatud pikemalt ja erinevates kasutustingimustes.
2. anduri ahel on lihtne ning ei oma filtreid, seega vajab puhast ja konkreetset signaali, et türistor saaks aru, millal sulgeda/avaneda.

1. põhjust saab likvideerida kui vahetada kondensaator vähemalt 250V taluvusega. kas siis üks 2,2uF 250+V või kaks 1uF 250+V mida suurema pingetaluvusega ja mahtuvusega seda suurem kondekas - vali nii, et korpusesse mahub 250 on mõistlik, kuid 400 mahub ka ja on kindlam. Nüüd kui kondekad on vahetatud võib süüteahelast eemaldada pinget alandava takisti - sellel pole enam mõtet, sest kondekad taluvad genekast ja pingestabiliseerimise hälbe tekitatud pinget ilusti. Takisti eemaldamisega suurendatakse väikestel pööretel süütevoolu, mis tagab tugevama sädeme.

2. põhjust saab ka likvideerida, kuid siis tuleb installeerida/paigalda vähemalt 1MK211 filtrite süsteem - sellest hiljem.

БКС 251.3734 ja 2613734 - süütelahendus sama mis КЭТ-1А e. samad puudused ja paranduse võimalused. Lisaks on juures tarbevoolu (valgustuse, suunad, jne) vahelduvvoolu pinge piiramine. 251 on disainitud 6V süsteemile ja 261 12V. on võimalik ühe zener dioodi vahetamisega tarbevoolu piiramist tõsta-langetada. lisaks ühe takisti vahetamisega ka parandada pinge kõikumise vähendamist.
Sisude osas e. elementides võib olla varieerumisi lähtuvalt tootmisaastast, kuid põhimõte on sama. Lisaks võib olla 1 kondeka asemel 2 jne... 252 ja 262 on siis uuemad peale 88 aastat toodetud ning teistsuguse paigutusega ja kaasaeksemate elementidega aga põhimõte on sama.
25 ja 26 seeriad ei sobi 80.3701 genekale just selle pärast, et geneka enda anduri aheals on väga palju väikseid häireid. Need plokid ei suuda filtreerida ning hoiavad türistori kas pidevalt töös (ühe pöörde ajal nt 4 sädet) või ei hoia töös nt suurematel 2000+ pööretel... e. sädet ei teki.

Nüüd filtri ja signaali stabiliseerimine ehituseks on skeemidel rohkem ruumi ja tuleb pärast dioodi paigaldada paralleelis 19k takisti ja 22uF 100V elektrolüütkondekas. Eemaldada veel takisti türistori ja massi vahelt ning asendada 3,3 uF 25V elektrolüüdiga ning lisada türistori ja elektrolüütkondeka kohast diood suunaga 1N4007 süüteahela kondeka juurde. Selline filter peaks suutma tasandada häireid ja võimendada teatud nivoost üle tulevat anduri signaali - mis on türistorile indikaatoriks.

Kõige selle toimingu raskendav asi on selles, et kogu elektriskeem on karbis, mis on täidetud vahuga :evil: Vahu ainukene postivne mõte on hoida komponendid paigal e. kaitsta vibratsiooni ja tolmu eest. Niiskusega eemalehoidmist vaht ei takista. Ehk siis võivad mõned asjad olla seal oksüdeerunud... VAhu eemaldamine on oma ette ooper. Ei ole veel leidnud kemikaali (White Spirit/lahusti/lakibnesiin; Atsetoon, Penzoil kuivanud vahu eemaldaja jne...), mis eemaldaks vahu ja jätaks komponendid terveks. Kõige efektiivsem viis on 2mm lapik kruvikeeraja ja vaikselt nokitseda vaht lahti. Vanematel mudelitel <88a on vaht väga kange ja tugev, hilisematel nt 252... ja 262... kus sisudisainis muutusi, on vaht pehmem.

БКС 70.3734 on paaris 80.3701 genekaga, eelmiste süütekarpide puudused on kõrvaldatud ja on suht ok asi. sarnane, kuid millel parem filter on ka 1MK211. Rohkem kahjuks ei oska selle kohta pajatada omast kogemusest, sest pole karpi lahanud, küll aga üleval toodud lingilt.
sama on БКС 94.3434, mille ainuke suurem eristus on see, et sisse on ehitatud tagurpidi töötamise plokeering, ning anduri filter sama, mis 70.3734.

Aga eks mõned illustratiivsed näited plokkide tööst tulevad ka...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Peeter38
Posts: 2
Joined: 09. May 2021 00:05

Re: Vene mootorratastele disainitud süüted. Vol2

Unread post by Peeter38 »

Tere kas te oleksite nõus müüma g421 geneka maha?
Post Reply