173,7cc Voshod 3M (kovrov) mootor

Mootorrataste mehaanika, elektroonika, hooldus
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

173,7cc Voshod 3M (kovrov) mootor

Unread post by hmm »

Olen nüüd nii mitmeidki 173,7cc Kovrovi/Voshodi mootoreid lapanud.
Tekkis mõte uutele isikutele pildimaterjali kasutades tutvustada mootori korrastamist. Päris kõike detaile siin ei ava nagu kasutatavad tööriistad, kuidas ikka täpselt mingit laagrit paigaldan, kuidas välja võtan, kuidas mis mõõtmisi, kontrolle, võrdlusi teen jne...
Üldiselt saab aimu kui tegevused enda peas läbimõtled.

Kuid paluti üks mootor korda teha, sest kahjuks oli kasutaja suutnud erienvade põhjustel mõne kümne km õiduga augu kolvile põletada.. mootor ju töötas väga hästi.. Agu tekkimise viga ei olnud praeguse kasutja otsene viga, vaid eelneva isiku mootori komplekteerimine tsemel, mida tavainimene ju teeb.
Samas sai ju ka ise eelenevatel päevadel mootorile pilgu peale visatud ning süüde ja segu paika sätitud tühikäigul - ilma katsesõiduta.

Lisaks saatis veel ühe mootori, et ehk saaks ka selle korda, kuid pigem otsustasime kahest ühe teha.

Kogu korrastamist teen väga aeglase pulsiga, sest kiiret polnud ja ise ei taha kiirustada ka.

Mootori sain sellisena:
20220719_Mot1.jpg
20220719_Moto2.jpg
Kohe sai avastatud, et eesmine mootorikinnitus on viga saanud...
20220719_MotEesminKinnitus.jpg
Mootori korrastamise peamine sümptom:
20220719_Auk-Kolvil.jpg
20220719_KolviSeis.jpg
20220719_Silkupea.jpg
Põhjus...;
20220719_Silkutihend.jpg
20220719_KArpakinnitus.jpg
Silku all puudus tihend ja kahjuks oli kasutatud "punast" silikooni, mis kahjuks ei suuda erinevatele survetele ja bensiinile vastu pidada. Karpa kinnituste ümbruses oli samuti osa tihendit puudu ning ka sealt imes värsket õhku lisaks, mis karpa andis

Silku ise on suht enam vähem... väikese hoonimisega saab veel asja. Mina sain siis põlemiskambri keskelt 61,77mm (+/- minu mõõtevead)
20220719_Silku seest.jpg
20220719_silkumõõt.jpg
Silku mõõt andis vähese kulumise, kuigi mõned vossi iseloomulikud triibud on silkul olemas. Mõned ka kindlasti seotud kolvi pealmise augu tekkega.
Kolvi mõõdud:
Image


Sidurikoda - kuidagi "punakas" ehk nõks rooste karva oli see ollus..
20220719_Sidurikoda.jpg
Sidurikett suht OK
20220719_Sidurikett.jpg
Siduriosad heas korras
20220719_Siduriosad.jpg
20220719_Sidurikettad.jpg
Käimalöömise mehhanism väga heas korras
20220719_Sidurikda_puhas.jpg
20220719_Käimalöömismeh.jpg
Tõmmitsatega karter lahti ning algne pilt oli rahuldav, v.a. siis see punane silikoon
20220719_Karterid lahti1.jpg
20220719_KArterLahtiKK1.jpg
Nõks pani kulme kergitama see, et käiguvahetuse mehhanism on ajast, mil komplekteeriti veel Voshod1 mootoreid... hilisematel ei ole selliseid jämedas korpuses käiguvahetuse plaadi liigutamise nuute.
20220719_KarterLahtiKK2.jpg
20220719_KarterLahtiKK3.jpg
20220719_KarterSeest2.jpg
Kuniks jõudisn selleni, et käiguvahetuse võlli pesa oli mõraga - hilisemates postituses tuleb veel üllatusi selles osas..
20220719_KarterLAhti_KKvahetus.jpg
Võllid suht head
20220719_KK_võll.jpg
20220719_VV_ots.jpg
Edasistes postitustes siis samuti pildid ja jutt.
Last edited by hmm on 16. Feb 2023 14:41, edited 4 times in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: 173,7cc Kovrovi/Voshodi mootor

Unread post by hmm »

Jätkan mootori töö kajastamsiga

Karterid nägid välja siis sellised:
29_Sidurikoda_tyhi.jpg
Mingil imelikul põhjusel oli genekaalune tihendi pealmine osa silikooniga kokku mäkerdatud, nagu täiendav tihendamine... seega vaene küttesegu on olnud probleemiks... aga miks ta vaene oli, ei osatud kohta leida...
30_genekaalune_tühi.jpg
Ja genekaalune tihend oli korralikut deformeerunud - väljavõtmisel ma teda selliseks ei teinud...
31_genekaaulne_tihend.jpg
Kolmasvõll ise oli tegelikult suht OK. ja sai ka kõik võllilt võetud laagrirullid reastatud ning puhastatud (mitte loetletud)
32_Kolmasvõll.jpg
34_3vüllilaagrikuulid.jpg
Seejärel asjad mitmeks nädalaks kokku pakitud:
33_asjadKarbisHoil.jpg
Siis sai Ermo juures karteri katkised osad kokku keevitatud:
35_karterkeevitatud.jpg
Hangitud kõik laagrid ja simmerid
36_Karteridpaigaldamiseks.jpg
Valmistasin karteritihendid ja puhastasin keermepuuriga kõik avad:
37_karteritihned1.jpg
38_karteritihend2.jpg
Seejärel sai hangitud liiva/sooda/klaaskuuli pritsikapp ja puhastasin mootori alumiiniumosad klaaskuuliga
Mootor sai karteritihendiga kokku pandud ning veendutud, et silku läks enam vähem jõuga oma pessa. Nimelt, kui panna õhem, kui 0,8mm karteritihend, siis võib juhtuda, et silku kiilub oma kohale panemisel kinni. Seejärel on vaja midagi lõdvendada ja see võib tekitada lisa õhuvõtu karteri pooltev vahel.
Kui nüüd panna paksem, kui 0,8...1mm, siis tekib liiga suur vahe silku alumise seeliku ja karteri vahel ning kolb ei saa korralikult sulgeda sissevõtu ava... see tekitab selle, et karteris rõhu tekkimisel surutakse küttesegu silindri alumise osa ja karterivahelise pilu kaudu karpasse tagasi - see lihtsalt ei jõua põlemiskambrisse. Seda tihendada ei ole võimalik... eriti... püsivalt...
39_KarterPuhtaks1.jpg
40_KarterPuhtaks2.jpg
Võtsin ette käiguvahetuse mehhanismi ja tahtsin selle paika reguleerida ning kulunud labad uute vastu vahetada.
42_siduriketas2.jpg
Paraku mootoris olnud mehhanism oli liiga kulunud ja tuli asenduseks võtta doonori oma. Seal asendasin vahetuse labad ja regullisin seibidega paika.
41_Siduriketas1.jpg
Seejärel sai inspekteeritud sidur ja käigukast - need olid Ok korras:
43_KKjupid_sidur.jpg
44_KKjupid.jpg
Kui asjad said paika märkasin, et käiguvahetuse võll ei olnud ilusti sirge vaid kuidagi viltu... väljavõttes oligi kõver... aga asendasin enda omaga.
Eks kägukasti mingisugune rike oli kaasa võtnud nii võlli, käiguvahetuse plaadi asendamise ja mõra tekitamise võlli pessa...
45_KKjaVVpaigald.jpg
46_Käiguvahetusvõllipaine.jpg
seejärel tuli karterisse paigaldada n.ö. 3 käigukastivõlll
47_Kolvandavõllilaagrpaig.jpg
Enne kolmanda võlli püsivat paigaldamist karterisse tegin ka mitu karteri kuiva kokkupanekut koos karterivahelise tihendiga (väntvõll oli karteris, kuid genekaalune laager oli paigaldamata, mis lihtsustab karteri avamist ja sulgemist.Kokkupanemise mõte oli, et veenduda võllide lõtkudes (0,1-0,3mm vahemikus) ja kõikide käikude lülitustest ning võllide vabaliikumises - ehk kuskilt ei kõrbiseks või nuudid ei käiks üksteise vastu/ei kiiluks kinni jne...
Kolmanda võlli lõtk/vaba liikumine sai enne laagrirullide paigaldamist paika reguleeritud, liigutades karteris olevat laagri välist korpust ning fikseerides reg seibiga.
Seejärel paigaldasin laagrirullid . Loomulikult liimisin laagrirullid laagrimäärdega võllile ja üks hetk olid kuulid otsas aga võllil ruumi küll
48_3Võll_6rullipuudu.jpg
No mis seal ikka, jälle doonorkarter käiku ja võtsin sealt laagrikuulid
49_01_3võll1.jpg
50_kolmandavõllilaager.jpg
51_kolmVüllilaagerpaigald.jpg
Sai valmis meisterdatud ka väntvõlli kahe laagri vaheline tihendussüsteem.
nimelt originaalis on simmeri vedruga suund siduri poole ehk väntvõllist eemale. Samas geneka all on vätnvõlli poole.
Ainuke loogiline põhjus sellele on, et saab jahutust... aga tööpõhimõte on ju sama, mis genekaallgi.
Kõikidel teistel mootoritel nt jawa360 ja ka ühelaagriga 559 on sidurikojas vedruga pool ikka väntvõlli poole

Igatahes sai tähikseibile lisaks paigaldatud laiem seib, painutatud otsadest nii, et küttesegu õli saaks mingis osas läbi liikuda ja alla auk, et sodi ei sadestuks. Samas seibi pinnad aitavad kuumust natuke eemale hoida.
Õnneks on tänapäeva materjalid head mis taluvad ka nõks rohkem sooja.
52_tihendid.jpg
53_separaatoripanek.jpg
Pärast nende paigaldust sai ka välimine laager paika pressitud
54_LaagritagasiPressimine.jpg
55_sidurikodaValmis_paigaldamis.jpg
Hakkasime sidurit ja käimalöömise süsteemi koostama:
56_sidurikojajupid.jpg
57_Sidurihammakatejoondus.jpg
Kuna pilte on palju, teen väikse pausi
Last edited by hmm on 16. Jan 2023 10:16, edited 1 time in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: 173,7cc Kovrovi/Voshodi mootor

Unread post by hmm »

Jätkame logiga:

Sidurijoondus sai korda, hangitud ka väiksed rõngastihendid käiguvahetuse võlli tihendamiseks. Originaalis ei ole seal tihendeid vaid loodetakse, et nende kahe soone vehele peaks õlike kuidagi pidama jääma ning karterisse tagasi voolama. Seda ehk teebki, kui keskhargil masin seisab aga küljejalal on võll liiga kaldu ja õli pigem otsib väljapoole teed.
See tihend aitab natuke kaasa - ei kõrvalda aga aitab vähendada lekkeid.
Rõngastihend tuleb võllile asetada ning liivapaberiga õrnalt madalamaks lihvida - muidu kiilutab ennast käimalöömise võlli sisse kinni.
58_käiguvahetusvõllitihend.jpg
Kui need asjad on tehtud sh paigaldatud ka käimalöömise võll, siis saab ülejäänud siduri asju kokku panna. Käimalöömise võlli osas peab jälgima, et see pisike ava oleks alla poole - hõlbustab seal olevat õli valgumist võllist välja.
59_Sidurikodakokku1.jpg
60_Väntvõlli_mutterseib.jpg
61_SidurikodaKoos.jpg
Lisaks sai tehtud käimalöömise võlli simmeri kotta ka üks ava - ka see võimaldab seisma jäänud õlil karterisse valguda, et mitte hakata teed otsima väljapoole.
62_SidurikohakaaneMOD1.jpg
63_SidurikojaKaanemod2.jpg
Kui need asjad tehtud, siis sidurikoja kaan reinoziliga kokku ja kinnikruvitud. Siis katsin pinnad, mida ei tohi värviga ning värvisid alumiiniumdetailid MOTIB engine paint värviga 3x. Iga kihi vahel kuivas värv ~12h. Peale viimast värvimist hoidsin detailid puutumatuna 48h.
Katsin siis kõik väljatulevad võllid+simmerid ja nede pesad. korgid, silindri ja karburaatori ühenduskohad - neis ei tohi värvi lihtsalt sellel põhjusel olla, et värv tuleb ikka kuidagi lahti ja siis ei ole pinnad tihedad. Geneka küljel olevad ühenduskohad ka katsin ära. Poldid asendasin uutega, et hiljem orginaalide vastu välja vahetada - et need ei oleks värvitud.
64_värvimise_ettevalmistus.jpg
65_Värv_alt.jpg
Seejärel katted maha
66_Silkupealevärvikatted.jpg
67_Värv_silku.jpg
68_Karteril_värvikatted maas.jpg
69_Karteri_Värvikattedmaas2.jpg
korraks silku peale - täitsa ok välimus.
70_MootorVärvitud.jpg
Järgmiseks kolvigrupp...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: 173,7cc Kovrovi/Voshodi mootor

Unread post by hmm »

Kolvigrupi osas sai võrreldud kolme erinevat originaalmõõdus kolbi:
1. Voshod3
2. Voshod1/2
3. Iz Jupiter
72_Kolvid1.jpg
Kahjuks oli mul ainult üks originaalmõõdus rõngas... ja jupiteri kolviga sain teise juurde, sest ka sellel kolvil oli üks rõngas. Õnneks mõõt klappis ning sobis väga hästi.

Voshod3 kolb oli kaalult kõige raskem, kuid rõngalukkude kohad kõige sobilikumad - seega läks see käiku.
Vos2 oleks ka sobinud, kuid Vos3 osas on rõngalukud paremas kohas.
Jupiteri kolb voshod 2/3 silkusse ei sobi, sest rõnga lukud on ülevoolu kanaliga ühtivad. See kolb sobiks hästi K175/Vos1 silkusse, kus ülevoolukanalid pole nii laiad. Muide jupiteri kolb on ka kõige kergem.
72_Kolvid2.jpg
Loomulikult on vaja enne silku panemist kontrollida silindrisse mineval kolvil rõnga lukkude ja tihvide omavahelist kokkusobivust. Siin oli päris palju viilimist, et lukud korrektselt tööle hakkaksid. Rõnga luku kohad ei tahtnud kohe kuidagi kolvi tihvtida koostööd teha - kiilustid pilusse kinni, siis ei mahtunud ümber tihvti jne, lõpuks sain asja ja rõngas hakkas kolvil oma tööd tegema.

Silku sai ka hoonitud käsihooniga, millel kolm kivi. No enam vähem ilusaks sai silku ja nüüd on mida rõngastel enda järgi kujundada.

Silindri tikkpoldid panin keermeliimiga karterikülge kinni, seejärel 0,8mm tihendipapist silkualune tihend, mida täiendasin mõlemalt poolt reinoziliga. Silku peale, mutrid ka ning 22nm jõuga pingutatud (Alustasin käega, siis 2..5nm kaupa pingutasin risti peale)
74_Silku_kokku.jpg
Pärast seda sai paigaldatud Jikovi karpa üleminek - selline oli tal olnud juba tehasest... no kui nii.
73_Karpa_kinnitus.jpg
Praeguseks loen selle mootoriga tegelemise lõppenuks. Juurde ootan veel generaatorit ja gekenapoolset kaant, mida siis puhastada ja värvida.
Siis panen ka mootori tööle ning teen esimese 1...3h töötamise ning kui aega siis ka mingisuguse sissesõidu.
75_mootorKoos.jpg
76_Mootr_koos1.jpg
77_Mootorkoos2.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: 173,7cc Kovrovi/Voshodi mootor

Unread post by hmm »

Lõpetame siis ikka korralikult, kuigi eelmises postis sai seda mainitud.
Lõpuna tegin selle, et sain ka genekakaane kätte ja puhastasin ning värvisin.
20230202_182017.jpg
paigaldasin sidurivarda, lisaks sidurivarda ja siduri tõukuri vahele kuulike.
20230208_200911.jpg


Spidoajameid on kahte tüüpi, kitsa ja laia spidotrossi ühendusega
20230208_192037.jpg
Paigaldasin spido/siduri ajami kaanele,


Enne kui kaane külge kruvisin ühendasin Jikovi karpa, selleks tegin paroniidist aluse, mille kinnitasin reinozil silikooniga karpa üleminekule. Põhjus selles, et jikovi ühendusmuhvi kummil oleks suurem SILEDAM kontaktpind. Kui praegu seda kinnitust vaadata, siis poltide avad on liiga lähedal ning sealt võib hakata lisaõhku võtma.

Lisaks tegin paigaldasin 80.4301 14V 90w sisemiseanduriga geneka, süüte reguleerisin 2,5mm enne ÜSSi, testisin ka sädet mootorig kaasa mineva süütekarbiga (94.3734) ja enda süütepooliga B300. AEG akudrelliga sai mootorit ringi aetud ja ~1500 pöördel säde korralik.
20230207_215042.jpg
20230208_203009.jpg

Mootori omanik hetkel ei soovi, et tule kolvile teeksin, seega pakime ja saadame mootori talle.
20230209_171745.jpg
20230209_171823.jpg
20230209_171914.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
madeinussr
Moderaator
Posts: 1552
Joined: 13. Jan 2006 01:00
Location: Kesk-Eestist pooliku Planeta Spordiga

Re: 173,7cc Voshod 3M (kovrov) mootor

Unread post by madeinussr »

Vaatasin seda kolvi teemat nii ja naa. Pildilt hästi ei paista aga Jupiteri kolvi peal olev nool peab näitama karpa poole ja toftid jäävad ette. Mulle tundub nagu tiftid oleks ka karpa poole? Jupiteri kolb oleks seal mootoris imesi teinud ;)
Mina sõidan oma vanade motikatega. Kas sina ka?
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: 173,7cc Voshod 3M (kovrov) mootor

Unread post by hmm »

Ma ei teadnud kuidas nooled jupiteris näitama peavad. Ei võrrelnud, et kas tihvdid ette seatuna oleks saanud kolbi kasutada. Igatahes tihvdid taga pool ei ole mõtekas jupi kolbi kasutada, sest rõnga serv hakkab kimdlasti üöevoolukanali aknasse käima
Jupiteri kolb oli oma valu poolest kõige õhem ning tundus kvaliteetsem.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Post Reply