K-58 & M103

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
ullar
Tavakasutaja
Posts: 62
Joined: 30. Sep 2013 23:35

Re: K-58 & M103

Unread post by ullar »

Rikun natuke teemat. Kas Sul K-58-le midagi üle ka on? Mul suurematest asjadest puudu paak,tagumine porilaud koos tulega, silindripea ja õhufilter. Pole praegu aega projektipäevikut pidama hakata, saaks tehnika vähe parema välimusega ritta panna.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Ullar:
Mingisuguse õhufiltri ehk leiab, amööbidega silinder on ka aga sellega ta ei sõitnud hästi..., väga kehv paak on..., porikat koos tagatulega ei ole pakkuda.

Täna oli siis väga päikseline päev ja minsk M103 sai endale nii mõnegi väga heas korras asja juurde. Kõik tänu ksf OstapBenderile ;) kes oleks osanud arvata, et need vidinad on kõigest 300m kaugusel...
Igatahes M103 omad:
1. uus NOS iste - e. varuosana tehtud komplekt samast ajast ja mõeldud M103-le, kasutamata 8 )
2. NOS paagikork
3. NOS tulelüliti
4. ülikorras bensiinikraan aastat 1963 ja M103 paagi küljest
5. M103 suht rahuldavas seisus tagaamordi katted
6. komplekt tehniliselt korras ja õigete poltidega hoobade komplekt.
7. Esitule hoidjad/amordkatted - huvitavad... mainiti, et need on m103 omad, ise natuke kahtlen aga mine tea. Tunduvad liiga käsitöö versioonid. Esimeses postituses on mul pildid, millises seisus ma masinad sain. Seal on kindlasti K58 küljes M103 esihark, sest vanaisa ei kasutanud "uuemate" masinate osi. M103 küljest tõstis sinna amordid, amordikatted pingutuskruvi süsteemi, prillid, komplektse esitule koos juhtmestikuga. Tal ei olnud neid tõesti kuskilt võtta, kui kõrvalseisvalt M103-lt. Just selle pärast ma kahtlen, et saadud asjad on tehase m103 omad. Meenutavad kuidagi M72 või mõne muu sarnase masina tulehoidjat ning alumine osa paistab ikkagi minski oma olevat.
20180814_213809.jpg
20180814_213822.jpg
20180814_213842_001.jpg
20180814_213906.jpg
lisaks pildistasin ka originaal käepidemed.
20180814_202552_001.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Mulle meeldib arutleda asjadest ja ülihea kui ka pildimaterjali viideteks pakutakse.
Sain mõned pildid kinnituseks, et need amordikatted/esitulehoidjad on M103 omad. Samas ei ole ka vale paigaldada M104-M06 omi, sest mingi hetk toodeti ökonoomsem lahend tulekatete koostamiseks e. suhteliselt ühestükis. Neid võidi paigutada viimastele versioonidele, sest laos võisid "vanad" otsa saada.
8dcaf7aae5395794903a23e4a0daf929.jpg
8dcaf7aae5395794903a23e4a0daf929.jpg (38 KiB) Viewed 22379 times
4601034639.jpg
1477566938206_default.jpg
maxresdefault.jpg
minsk_m103__76300578f.jpg
Sama võib olla ka lenksu muutusega, viie valtssoone rummudega ja seisuhargi muutumisega.
M1M oli ju seisuhargiga, vanemad versioonid M103 samuti, siis mingi hetk lisandus "lambajalg" ja siis veel järgmistel versioonidel kadus seisuhark... aga millal - no ei oska hetkel veel keegi seostada raami numbritega.

Eks see M103 oli üks suur arenguprojekt, sest tegelikult taheti ju M101 algselt käiku lasta, siis ka M102 aga need ei projektid ei jõudnud prototüüpidest eriti kaugemale ja ainuke suht väheste muudatustega tootmiskõlbulik versioon oli M103. See omakorda arenes ajas edasi ökonoomsema tootmise poole.

Hetkel, mida suudan meenutada, et mis mul veel puudu on:
1. Paberil originaal kasutusjuhend (nu jah muud dokumendid ka)
2. tööriistakott koos sisuga
3. viie sisemise valtsiga rummud (vot ei oska kindlalt väita, et kas nii esimene, kui tagumine on sellised... igatahes olen käeshoidnud esimest rummu)
4. korralik gaasirutsa - olemas natuke pidune.
5. õige aastaarvuga pirnid.

Lisaks korraliku kroomiga osad (korralikud olemas tulevõru, paagikork, esiamordid, heeblid, süütevõtme kate) on ka puudu aga füüsiliselt olemas (summuti, leegitoru, leegitoru mutter, lenks, tagaamordi alumised katted, mootori hoovad, spidomeetriklaasi võru, kodarad)

Eks ma pean mingi hetk selle ratta korraks komplekteerima, sest asjad on juba päris kaua olnud karpides (kuskil)
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Tahaks kribada mingisugustki arengut k58-st kuid ei midagi... ikka sama hea, mis eelmistes postitustes.
Kodu renoveerimine on suurema osa "vabast ajast" endale võtnud, seega nii K58, Jawa ja Minsk M-103 on natuke tagaplaanil. Esimese kahega saab vähemalt korra nädalas sõidetud mõned kümned km aga viimase osas väga suuri muutusi komplekteerimise suunas pole.
Iseenesest kui lähimate kuude jooksul kere värvimisse ei lähe panen asjad raami külge - jällegi jama selles, et velgi ei saa komplekteerida, sest kodaraid pole mõtet mitu korda kinni-lahti kruvida :evil:
Komplekteerimise eesmärk on pigem see, et veenduda KÕIKIDE detailide olemasolus ja headuses. lihtsalt väga kaua aega on möödas + mitu garaazhi kolimist, et teada täpselt kus mingi detail paikneb.
Probleeme ei ole suurte asjadega nagu mootor, raamidetailid jne vaid pigem mutrite ja poltidega... soov ikkagi ju õigete asjadega komplekteerida.
Siin foorumis nii mõnigi on küsinud, et millest alustada - KOMPLEKTEERIMISEST, sest kere värvimine oskaja käes ja ratta lahtivõtmine värvimise ajaks on see kõige lihtsam ja kiirem tegevus. Aga näe ise seda soovitust ei järgi.

M103 värvimine on seisnud mitme asja taga:
1. raha - korralik värvimine oskaja käes on 500+ €. Mõnes mõttes pole ju palju aga piisav summa, kui muid tegemisi on ka. Lisaks kui juba värvida, siis 100% kõik õiged ja korralikud detailid korraga.
2. Kõik detailid pole olnud 100% õiged ja korras - nt esivelg polnud algse puhastuse/värvimise juures üliheas korras vaid käib-kah olukorras. Nüüd õnnestus saada üliheas korras komplekt... porilaud polnud õige, paagi sai ka korralikuma, lisas ilmus nüüd välja õigemad amordi katted/esitulehoidjad + tutt uus sadul... Hetkel takistaks värvimisse minekul ainult väga heas korras küljekarp. See on küll olemas aga natuke krobeline, sest rooste on teda hammustanud... Natuke kripeldab üks tagumine amort... ta on korras aga "käib-kah" välimusega...
3. Aeg... nii naljakas kui see ka ei tundu, pole värvimise asjandusega eriti tähtaegu planeerinud... sellest ka vähene tähelepanud ja asja venimine...

Nüüd K-58-st.
Sai komplekteeritud ühe teise K58 mootor. Nüüd vaja seda ka "sisse sõita", et veenduda töö kvaliteedis...
Mootor ise siin: viewtopic.php?f=7&t=24268

Kui nüüd kõik plaanipäraselt läheb viskan asja k58 raamivahele ja esimese korralikuma sõidu teen Rakvere-Mustvee-Tartu.
Läbi Mustvee sellepärast, et hea oleks mootori omanikule ka näidata, et asjandus töötab.

Natuke olen jännis K58 elektriga... kogu elekter on millegi pärast läinud üle 12V peale, kuigi genekas on 6V 35W... Hetkel nii ees, kui taga 12V pirnid ja need töötavad enam vähem. Tühikäigul on tuhmid aga 3000RPMi suht OK. Ees on eriti võimas pirn masina jaoks 12V 21W+48W. 21W särab ilusti aga 48W hõõgub - üllataval kombel ei tõmba masinat kooma, mida see pirn enne tegi. Seega kuskil kurivaim, peab olema möödaviik e. lühis...
Kurb meel on selle, et nii elementaarsest elektriskeemist ei saa jagu... ega vist muud aita, kui juhtmesti korraks maha võtta ja uus kokku panna. Nii ehk naa kasutab K58 minski juhtmestikku :? tal endal peaks olema "heledate" rüüdes riideskattega juhtmed. Heledad katted ja riidest kattega juhtmete otsad on olemas... eks peab ühe komplekti kokku keerama.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Eks pean natuke siia teemasse ka kribama selle projektika ja jawa ning veel ühe M1a aitamise kõrvalt.

Nimelt viskasingi selle "korda tehtud" mootori aiste vahele ning ilmnesid mõned asjad, millega polnud rahul.
1. Mootor töötas kärsitult - no ei saanud kaasas olnud K55 karburaatorit hästi tööle.
2. Käigukastist sõiduajal ei lülitanud hästi 2-1-le käike. tuli otsida vahepeal vabakäiku, siis uuesti teist ja siis meelitada esimest...

Kuid sai siis ikkagi ülevaatusele sõidetud ning see ajsatamine ära teha. Polnud probleemi ja ülevaatus tehtud ning võib veel üks aasta rahulikult maanteed mõõta.
20180929_K58_yevaatus.jpg
Mootorist veel, et nii ehk naa oli vaja silinder eemaldada ja uued tikkpoldid panna, mis sai saksast ostetud.

Võtsin kõhu lahti - no see reinozil on ikka tihke ja tugev kraam. Oli ikka tegu, et karteri kaani ja karterit lahti saada. Seega julgen soovitada seda silikooni - saab motohoovist.
Käiguvahetuse jama ajan vahetusekahvli juhtjulkara loksu kaela - see ikka loksub väga tugevalt ning ei juhtinud neid hammakaid täpselt. Seega neetisin selle paremini kinni, et loksu poleks.

Samas sai vaadatud ka silindri ja karteri ühilduvust - see vajab ikka tugevalt viilimist, et küttesegu saaks paremini ja takistusteta põlemiskambrisse tööd minna tegema.
20181004_231720.jpg
Eks kahe kolme nädalapärast viilin asja joonde. Lisaks sai tagadilt sinna ka ühe K55D karburaatori vraki hangitud, et asi paremini jooksma hakkaks.

Nüüd K58 raam hetkel ilma mootorita, kohe kohe viskan sinna voshod1 mootori uuesti aiste vahele, sest sellele sain uuema K65V karburaatori. Ehk hakkab paremini tööle--- eks näis.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Ah panen ka siia inimestele vaatamiseks mõned K58 pildid.
Suvine pilt Motonostalgia võitudest (3.10 oli suht OK aeg... nõks veel ruumi oli...sest teine käik jupsis ju):
20180730_200336_1.jpg
20180730_200346-1.jpg
Protokolli leiab siit:
http://www.motonostalgia.eu/tutvustus/sprint

Hetkel on ta legaalne raam mootorite testimiseks. Kahjuks on kuhjunud mitme mootori korraga tegemine... Jawa638, K58 oma mootor vajab korraks kõhu sisse vaatamist, ja see teine K58 mootor vajas käigukasti korrastamist, sest esimene käik ei tahtnud häste töötada.
Seega, et raam seisma ei jääks sai voshod1 mootor sinna tõstetud.
20181013_K58_175cc_engine01.jpg
20181013_K58_175cc_engine02.jpg
20181013_K58_175cc_engine03.jpg
20181013_K58_175cc_engine04.jpg
20181013_K58_175cc_engine05.jpg
Nüüd õnnestus veel hankida M103-le juppe - pean ikka selle komplekti korraks raamile keerama, et saada ülevaade mis olemas ja korras ning mis üle.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Siin teemas kajastan ka M103 tegemisi, siis tänu ksf OstapBenderile sain veel mõned õigemad ja korralikumad osad.
Kuna enda M103 on kastis ja jagan siin õpetusi, et lao-esmalt-masin-ratastele-ja-sõitma-ning-alles-siis-tee-ilusaks... otsustasin asjad korraks raamile asetada. Seejärel otsustan, et mis on OK ja mis mitte.
20181020_M103-komplekteerimine_1.jpg
Selle ladumise jooksul sain aru, et ega mul need jupid nüüd nii korras ka polnud e. parajad apelsiinid, lisaks veel uuema minski omad ka.
Ainult, mis minu osadest alles jätan on raam, porikad, paak, lenksuhoidjad, esituli. Ülejäänud kõik läksid ostapi omad.

Üllatus oli esiamortidega. Ma ise oleks kasutanud M105 oma, sest tundus ju õige. Kuid võrreldes siis oriignaalidega on vahe olemas...
Väljast paistavad ainult kaks asja - ülemine kork on kandiliste avadega, amordi simmeri mutril on see konksuvõtme koht ilusti keskel, mitte alumises osas... vt pilte.
Sees on asi täiesti erinev e. ülemine putkel on õliavad teistes kohtades, alumine silindri kinnitus on täiesti erinev ja M103 ka väiksem...
Õnneks ei ole suurt erinevust alumise amorditorus, kui just kalvaanika värvus...
Nägin ka veel ühte minski amorti millel alumine osa ka erinev...
20181021_M103vsM105_amordid.jpg
Veel märkasin, et käepidemed võrreldes kaasaegsete replikadega on korralik vahe sees.
20181021_M103_origvsreplica.jpg
Lisaks on kasutada vähemalt kahe ratta jagu polte.. kuid ega eriti palju korralikke seal polnud - eriti väiksed...
Aga pühapäeva õhtune tulem on siis selline:
20181021_M103.jpg
Häirima hakkas sadula tagumine kõrgus. Ei saanud kohe asjast aru, kuid eile õhtul lähemalt uurides selgus, et sadula raami on muditud vedrude kinnituste osas. Kinnitused on toodud teise kohta, miks ei tea..
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Seda teemat pole ammu puutunud... vahepeal on ilusad ilmad olnud ning sai teema pealkirjas olevad loomad kõrvuti välja aetud :twisted:
Viimati olid nad omal jalal kõrvuti 26. august 2016.a 8O ja koos toetasid ratastel 22 sept. 16.a Seega 2a. läinud suht kiiresti.
Nüüd said siis loomad päikse kätte ja mõned pildidki tehtud. Muide minski mootor veel ei tiksu, sest kütusepaak ja juhtmestik korralikult ühendamata.. K58 õitseb Voshod1 mootoriga, mis eile ilusti ka käivitus.
20181104_112732.jpg
20181104_112923.jpg
Minski jaoks sai ka mõned sajad eurod kõrvale pandud (vossi müügist+ veel nipet näpet) ning hakkan otsima head värvijat, kes suudaks tehase tasemele värvikihi viia.

Saabus ka üks pakk ukrainast...
20181109_PakkUkrainast.jpg
Võrdlus M103 originaalpaagil olevaga (M1M-l on ülemine osa kollane, M103 ja M104 punane)
embleem_new.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Ohsa, viimati kribasin novembris 8O
Aga, päev enne naistepäeva lõppeb siis aastane kohustuslik liikluskindlustus ja loomulikult teeme uue. PZU-st siis üheks aastaks 14,04€ (täpselt sama hind oli ka aasta tagasi 8 ) ).
Ülevaatus sai siis sügisel tehtud ning see oli ka seal 15€ juures. Seega aastane püsikulu legaalselt maanteed mõõta sellise aparaadiga on 30€ ehk 2,5€ kuu.

Muide võrrile pakub sama kinldustus üheks aastaks 15,36€ :lol:
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Nüüd on aeg siia kribada, sest K58 mootorile sai uuesti tuli alla tehtud.
Kuna originaalraam on veel kokku keevitamata, siis kasutan K58@100 e. klooni raami.
Mootor töötas viimati ~augustis 2018... sai see siis maha tõstetud - nüüd peaaegu samas sätetes tagasi pandud, kuid:
20190908_K58_kloon-125_install11.jpg
20190908_K58_kloon-125_install21.jpg
20190908_K58_kloon-125_install31.jpg

1. süüde läks korras G427 + kommutaator 251.3734, süütepool 2102.3705, küünal Denso iridium IWF24. Hiljem asendasin kommutaatori 252.3734 vastu. Igasugused muud huipu installis võtsin vahel välja. Seega tavaline 7V vahelduvvoolu süsteem, kus kõik elektri seadmed 02 väljundis - lisaks on 252.3734 ainult üks 02 sisend ning väljundeid kaks: stabiliseeritud 6V (02) ja alaldatud kahe dioodiga 01 - seega sobib piduritulele.
Süüde paika 3,5 enne üss... lisaks sätitud vahemikus 4 kuni 2,5, lõpuks 3mm
2. karpa... kunagi olnud seades ei tahtnud mootor kohe kuidagi töötada - tühikäik OK, kuid nii kui gaasi puutusid - böööörrr... õrnalt meelitades sai pöörded üles aga ega ta ilus olnud... Puhastatud nii brakecleaneriga, kui karburaatori spets puh.vedelikuga., ujuk vahetatud, et tase kõrgem oleks, sest kui seisis tugijalapeal kaldu, kippus välja surema - püstises asendis seda ei juhtunud. ühenduskoha tihendasin silikooniga - sealt imes õhku juurde, läks paremaks, kuid mitte heaks. Lisaks proovitud nõela (pikkus 45mm ja sälkude kaugused alumisest otsast 42,5; 40,5; 38,5; 36,5) kõigis asendis... lisaks proovitud ka teist nõela (pikkus 43mm ja sälkude kaugused alumisest otsast 40,5; 38,5; 36,5; 34,5) - 45mm nõelaga parem... Proovitud ka teisi düüse (peal oli 145): teist 145 ja 135. 135 düüsiga kohe mitte kuidagi ei tahtnud tühikäigult edasi minna... ideaalis sooviks 155 düüsi proovida aga seda pole...

Seega kõrgem tase ujukikambris, düüs 145, nõel 145 - võiks proovida 135mm nõela, et ehk annab rohkem peale juba alguses... Õhufiltri eemaldamisel asi ei muutu.
Seega tööd veel on, kuid sõita saab - no 55km/h on ok.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Eile sai sõidetud - no ütleme, et vajab veel seadistamist. Küttesegu pole õige ja lõpuks andis asendatud 252.3734 süütekarp otsad... ning tuli ratas käekõrval koju lükata (õnneks vaid 1km...)
Max kiiruseks kogunes 70km/h... seega ruumi veel on aga 175sega võrreldes ikka suht võrr.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Täna külastasin ülevaatuspunkti ning koos muljetamisega saime ka tehnoülevaatuse tehtud.
Kontrolliti raami- ja birka numbreid, tulesid ning sooviti näha, et masin ka pidama saab. Kõik oli positiivne.

Mina ise ei jäänud mootori tööga rahule... pean vist ikka K55 karpa sinna panema või suurendama K55Д peadüüsi suurust 145-lt - 150le või isei 155-le.
Kahjuks neid numbreid mul käepärast võtta pole - njah on 155 küll, kuid seda K30P karburaatoris ja see düüs K55-le ei istu.
On olemas K55Б (165 düüs) ja K55B (185 düüsiga)... no võin ju 165 düüsi korraks proovida, kuid loogika ütleb, et liiga suur.
Huvitav on see, et kunagi ei tahtnud see mootor tavalise K55-ga sõita vaid K55Д oli see, mida ta aktsepteeris.
Nõelade vahetus ei loonud pilti ilusamaks, seega pikem nõel on OK.
Praegu saab sõita, kui jahedam mootor, siis vaja nõks piirata õhu juurdevoolu, kuid siis ei lähe väga pöördesse - jääb tõristama. Kui mootor on väga soe 15 min täisgaasil 55-65km/h sõitu, siis mootori töö on enam vähem Ok. Kõik kõrvalised õhujuurdepääsud olen kinni pannud ning brakecleaneri pihustamine karpa ümbruses ei muuda mootori töö - geneka alune on kuiv.
Seega kõik märgid näitavad, et mootor saab liiga õhurikast segu ning kui piirata õhu juurdevoolu, siis ei saa piisavas koguses.
Tühikäik on OK.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Ühes izhi teemas läks motoapteeki peale ning panen ka oma asja siia üles. Mul peaks olema sealt puudu ventiili sisu ja kork. kuigi peaks ka mingi liim olema, kuid ruumi selle jaoks ei ole.
20190609__Motoaptek1.jpg
20190609_Motoaptek2.jpg
20190609__Motoaptek3.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Vabam6tleja
Tavakasutaja
Posts: 72
Joined: 01. Mar 2019 21:34

Re: K-58 & M103

Unread post by Vabam6tleja »

Osad paigad käisid rehvipeale vulkaniseerimis meetodi, põhimötteliselt kas elektriliselt vöi siis tikust süüdates (mingi pölev kemikal oli vahel) kuumutasid end kinni. Siin peaks loogiliselt olema siiski liimpaik.
Need suured paigad teevad kadetaks, Saad sa mulle öelda nende möödud, teen ise kaks järgi ja kleebin ühele poolele kile peale.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Vabam6tleja wrote: 20. Sep 2019 06:52 Need suured paigad teevad kadetaks, Saad sa mulle öelda nende möödud, teen ise kaks järgi ja kleebin ühele poolele kile peale.
Mina sain mõõtudeks 95x45mm

Eile sai klooni raamil K58 mootor sõita. 60-70km/h liigub... väga sujuva kiirendusega e. nagu võrr, ei mingit rapsimist. püsiv kiirus jääb spidoka järgi 65 juurde, elektrooniline spido ütleb 60-62.
Igatahes kontaktsüüde sobib 125-sele (K58, karpa K55D, originaalõhufilter) paremini, kui voshodi kontaktivaba.

Kontaktsüüte rajasin G401A, KM01 ning Denso iridium IWF22, ning ei mingit pörrri, kui gaas põhja keerata.
Kontakivaba (genekas G43.3701, kommutaator 251.3734, süütepool 2102.3705, küünal Denso iridium IWF22). Mudisin karpat e. tõstsin kütusetaset ujukikambris ~2mm ja asi läks paremaks. Tõstmise põhjus oli selles, et kui ujukit alla surusin, siis pörri polnud nii kui ujukikambris tase stabiliseerus normaalseks - pörrr täisgaasiga.
Seega peab sinna veel nõks suurema düüsi ka panema, sest sõites tõristab, kui koormus stabiliseerub ~50km/h@3.käik, mitte ei tööta normaalse 2T häälega (nimetan normaalseks 2T hääleks purinat 8 ) krt nende häälte kirjeldamine tekstina - peaks vist mingi noodirea siia panema :lol: ). Normaalne 2T hääl saabub siis, kui mootor väga soe - nii kui jahtub, kohe jama. Ilus hääl tuleb ka kui õhu juurdepääsu vähendada, kuid siis jääb täisgaasiga nälga.
Aga eks see ole klooni tööshoidmise projekt, sest K58 originaalraam vajab tõsist tegemist ja algosadeks võtmist.
- katkine koht koos sisemise tugevduspuksiga kinni keevitamist.
- mootorikinnituskohad parandamist (suureks veninud augud õigesse mõõtu ja tugevdus seibid peale/asemele keevitamist.
- Seisuhark vajab kohendamist, kinnitused väljaveninud ning kinnitusvõllil sooned sees e. uut võlli vaja treida.
- veljed sirgendamist ja tagarehv vahetamist.
- amortide hooldus e. simmerite vahetus
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Pean siia teemasse ka natuke kribama, sest püüan hoida lahus 125-ste (K58 ja M103) ning maailmaränduri K58@100 projektika.
Kuna praegu on K58@100 raamivahel K58 125 mootor, siis kajastan natuke seda osa just siin.

Täna oli suurepärane 17.nov päev, +7 kraadi sooja ja sai sõita nii, et ei pidanud ennast kubujussiks pakkima 8 )
Mootor käivitub hästi ning liigub tavapärase erksusega, nii nagu ta 2a. tagasigi sõitis.
Kui jään töristama, siis töristabki aga kui 1 ja 2 käik peeneks lasta, tuleb elu sisse 8 )
20191117_150510.jpg
Sai ka õhtul sõidetud 8-9 vahel... no ikka oli hää

Muide Genekas G401+ kommuka (251.3741) valgustusvooli stabikas + VAZ 6103 lähitule element koos H4ga ei näita eriti midagi. Kommukas on ülearune, sest genekas on niigi 35w ja 6-8V. Esituli hakkab oma tööd tegema, kui 14V genekas koos stabilisaatoriga tööle saan.

Kuna 175-sed on laua peal lahti + teine K58 mootori kokku panekul tekkis üllatus (nimelt pole seal sees U-raua pesa :evil: ), siis ei hakka mootoril kõhtu lahti võtma. Kõhtu on vaja kahe asjapärast lahti võtta:
1. 2 käigu viuu-viuutamine
2. vaikselt hakkab käivitusvända juurest simmeri vahelt õli immitsema...

Muus osas on asi tipp-topp.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Masin samas setingus nagu kuu aega tagasi. Väljas +2 kraadi ja päike paistab, tuli kihk korraks ringi vurada.
Mõte hää, fotokas kotti, soojalt riidesse ja masin tööle. Ikkagi II advent ja advendiküünal peab põlema - seega sai siis küünalt süüdatud no ütleme ~2000-4000 korda minutis ja nii mitu minutit järjest 8 )
Munakivi tänavalt välja sõites tahtis ristmikul ratas alt ära libiseda - väga libe, kui päike ei ole teed soendanud. Siis sai väga vaikselt vuratud bensiinijaama, panin paagi peaaegu täis e. lisatud 6L kütet. Siis sõit vallikale, pilt ja koju tagasi, sest tõesti liiga ohtlik on vurada ja sellistes tingimustes rõõmu pole.

Aga pildi sain kätte :wink:
LVO_1214.JPG
Telefoniga tehtud käkerdised läksid FB-sse
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

FP-sse läksid pildid üles, kuid panen siia ka, sest koduteema on minsk M103 jus see.
Minsk M103 1963a. Sai kogutud asjad uuesti kastist välja võetud ning komplekteeritud, et saada ülevaade, mis OK ja mis mitte ning et asjad ei kaoks. Igatahes püüan kogu ratta õigete komponentidega kokku laduda (s.h. jälgin ka osade pealelöödud daatumeid). Asjad, mis kindlasti pildil ei ole asjakohased on:
1. Rrummud on kolme randiga (M103 hilisemad + M104, rehvid gost aastast 64+). Üks õige 5 randiga olemas, kui need panen siis kui rummudega veljed kompleteeritud;
2. Heeblid (M105) - õiged olemas aga roostesed, õigetel pole heebli otsas "kulli nokka";
3. Kütusevoolik koos filtriga - sõita oli vaja. Ajastu oma on olemas
4. bensiinikraan aastast 1974) - olemas 62a. kraan ja õige voolik, klambreid vaja;
5. Puudu esipiduri- spidomeetritross - oli vaja mujale tõsta korraks,
6. Puudu ka tagaketikaitse - see läks järeletegemise näidiseks ja juhe tagatulele, see olemas aga pole külge pannud.

Kahtlen õhufiltri kaane mutris - kas oli liblikaga või mitte?
63a. numeratsioon järgmistel detailidel:
Karburaator K55D; Generaator G401; spidomeeter, signaal C35, Küünal AH8, süütepool KM01, tagatulepirn.

Mul pole veel 63a. markeeringuga bensiinikraani, küünlapiipu ja esitulepirni, spidomeetri trossikõri,
Muide kui leiate, et mul midagi on ikkagi, mis 63a. M103 kindlasti ei olnud andke teada ning viidake õigele detailile.

Pildid ka, kuid mingil põhjusel meeldib mulle see masin rohkem, kui K58... ta on kuidagi saledam ja peenema olekuga:
20191213_Minsk_M103_01.jpg
20191213_Minsk_M103_02.jpg
20191213_Minsk_M103_04.jpg
20191213_Minsk_M103_05.jpg
20191213_Minsk_M103_06.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

K58 sai siis uuesti aastase kindlustuse PZU-st 14,40€.
Originaalraam on veel kokku keevitamata aga juba osandatud ;)
Ülejäänud asjad nii M103 kui K58 seis sama e. muututmatu.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Eile õhtul oli nõks aega. Jawa arvelt sain kuuri ruumi ning tirisin nurgast Minsk M103 välja ning eesmärk oli uuesti tuli katlasse panna.
Minu üllatus oli suur, kui masin ei käivitunud - säde oli, küte ka - süütenurk ka õige.
Mingi hetk kadus säde, OK hakkasin asju välistama:
1. Teine küünal - sädet ei olnud.
2. küünlapiip koos juhtmega - takistus väike, seega korras
3. süütepool... kõrgepinge juhtme pesa ja kahe klemmi vahel ühendust polnud - OK viskasin teise süütepooli, millel takistused ok - ikka sädet polnud.
4. Geneka G401 ja süütepooli vaheline juhe - takistus aksepteeritaval tasemel e. alla 1 oomi. Ühendasin juhtme otsad lahti ning massiga lühist polnud - ikka säde puudus.
5. vahetasin genekal kondeka - ikka ei midagi.
6. vahetasin geneka mähiste osa, teise G401 vastu - ei midagi, kolmanda - ei midagi, puhastasin kontakte jne - ei midagi
7. lõpuks võtsin ossi välja - tavaline 16...18V süüteahelas, mis peaks minema süütepooli. Normaalne oleks vähemalt 180V. OK. vahetasin koos magnetiga G411 vastu. ikka ei midagi, kuid oss näitas juba kontaktide tööd, järelikult midagi on tulemas.
8. vedasin otse juhtmed süütepooli, nii süüteimplusi kui massi - säde olemas...
võtsin otse juhtmed ära - säde kadus. Seega kuskilt ei saa massi.
Pingutasin kõik kruvid, poldid ja puhastasin nende alused pinnad - säde olemas.

Masinale paak peale tagasi, paagil kraani tihendid korda, kütus sisse.
Süütenurk ~3,5...4mm enne ÜSS. Sellel masinal kellaga paika panna ei saa, sest küünal on nurga all. Kellaga saab panna, kui silindrikaan maas. Teine alterantiiv on väike kudumisvarras, mis annab painduma... aga see pole väga täpne. Kolmas alternatiiv on kraadidega ketas - seda hetkel ei kasutanud.
Masina sain käima, kuid ei töötanud hästi, karpa polnud nüüd väga tasemel.
Egas midagi, kolahunnikust korralikum K55B (vene V) karpa - sellel sama lõõri laius, mis D versioonil ning suurem kui tavaline K55. Düüs ja nõel läks K55D omad sisse. V versioonil on nõel lühem ja düüs 165. D versioonil 145.
Lisasin karpa ja silku vahele ka täiendava kummist rõngastihendi ning panin metallklambri (sama, mis õhupuhastil) millega sain tugevamalt pingutada.
Ekstra panin tihendi ka trossi juures ülemisele keeratavale korgile.
Pärast seda sain masina rahuldavalt tööle. Eks nüüd tule nõks süüdet veel sättida ja peaks heaks saama.
Mootor on siis sama, mille selle sama teema 1 leheküljel e. 4.nov 2016 kokku ladusin ;) Viimane korralik tuli oli mootoris 7.03.2017 ja siis korraks midagi eelmisel aastal Motonostalgial, kui aitas hädast välja K58@100, millel kett maha jooksis...
Mootori on töötanud tõenäoliselt ~100km ringis, sest siis polnud ratas arvel ning väga palju tiirutada ei saanud, pigem Tõrvandi ümbruses 10km kaupa...

Aga väike video kah
https://youtu.be/YrK0XVBo1XU
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Kindlustuse aasta saab märtsis läbi, PZU tegi uue pakkumise ning isegi ei vaevu mujale kiikamast:
08.03.2021 - 07.03.2022 periood ja 13,32€ kokku... ehk üle euro odavam kui eelmine aasta - selle euro investeerin jaffi.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Eile ja täna sai Minsk M103 näpitud, sest hing ei andnud rahu, et ta tuld kolvile ei võta.
No päris suur geberniit on sinna paigaldatud G411 genekaga. Kui olin juba 30min seda va õnnetud sädet otsinud arvasin, et panen teise geneka - no olin need garaažhi soojustamise raames kuhugi üüber kastide hulga alla matnud... ning pidin ikkagi G411 leppima.
Vahetasin kondekat, mõõtsin väljund voolud (jäid sinna 4....9V AC - mis on ju vähe, tatsin näha seal 70-90V...), takistusi jne - no ei midagi.
Vahetasin küünla ja nägi sädet... OK küünal külge ja käima ta läkski. Külmast peast ilusad taktid, soojaks minnes hakkas puristama - seega lisaõhk - seda kinnitas ka brakekleaneri pihustamine karpa kinnituse juurde ning ka väike leke ülevoolu kanalite kaante vahelt.
Sai ka mõned tiirud tehtud ning mingi hetk gaasirutskalt tuli tross lahti.
Gaasirutsa oli samkompunn kellegi poolt, sest trossihoidmise koht on ära murdunud ja mingi kiil sinna aretatud. Lihtsause huvides panin M104-M105 rutska.
Seejärel kaevusin jälle geneka maailma. See genekas on saavutanud oma kulumise asmte sellise, et kui natukenegi puutud muutub kontaktivahe. Puutumise alla lähem ka õrnalt geneka karteri fikseerimispoldi keeramine veerad pööret...
Genekas ei istu oma pesas tuugalt vaid natuke saab liikuda risti võlliga - see muudab kontaktivahet kuidas juhtub. Nüüd kui varasemaks keerata on kontaktivahed ka paigast. panen kontaktivahed paika pole süütenurk enam eelmisest sättest varasem vaid jumal teab kus - kas väga palju varasem või läks hoopis hilisemaks...
Igatahes võtsin lihtsalt ette selle sättimise ja katse meetodil tahtsin masina käima saada. Keerasin 0,5mm genekat - sättisin kontakti vahe 0,4 peale ja siis akudrelliga mootor pöördesse - vahepeal peab veenduma, et säde ikka küünlal on... nii nõksutasin genekat ühele ja teisele poole kuniks popsuma hakkas. Rohkem puutuda ei tohi, sest piisab korraks mingit mutrit keerata kui hakkad jälle otsast peale süüte kohta otsima...
Kuid lõpuks masin töötab ja nii, et välja ei surnud. Mõned tiirud ja ning üldmulje on hindele 3.

Kuna masin on n.ö. lihtsalt kokku laotud, siis ega sõiduvalmis see masin ju pole -amordid tühjad, roolikaussides laagrid puudu, liigendid pingutamata...

Masina olen planeerinud komplekteerida ikka pea 99% õigete juppidega - s.h. ka aastaarvud peavad olema õiged kuni pirnideni välja 8 )
Puudu on
1. 1963a. märgisega kütusekraan KR12 (on 62 ja 64, kuid 63 pole)
2. 6V 25+32CB eistule pirn, millel tuleklaasil 63a märge - on 70ndate ja 58a. omad...
3. Viie "lainega" tagarumm, on kolme lainega tagarumme tükki 5... ja 5 lainega esirumm + kolmelainega päris mitu.
4. Laenasin korraks (mõni aasta tagasi...) ketikaitsme... nüüd on kaks tükki, kuid need on räbalad.. Eks pea siis replika laskma kellegil teha - tean mitmeid, kes seda saavad teha ja on teinud ka.
5. Puudu on õiged heeblid - on olemas minsk M105 heeblid, kuid neil on otsas n.ö. väike kullinokk - originaalis neid paindeid seal pole ja on natuke õhemad ka. Ehk siis on samad, mis M1M-l.
6. Vaja taastada ka gaasirutska trossihoidja... või lasta gaasitrossi trossi osa pikem teha.
7. Puudu on 63a. märkega spidotross

Ülejäänud asjad on mul olemas - no jah, kroomdetailid ja mõned kummidetailid vaja ka korralikumad...
20210927_162751.jpg
Video masina tööst:
https://youtu.be/jhJZOiEyR-o
20210927_162805.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Lõpuks, üle 2a on k58 originaalraam olnud katki, nüüd on kokku keevitatud. Vaja veel keevitused lihvida, siis nõks värvi peale ja masin kokku tagasi.
Raamilt leidsin huvitava K tähe...
PSX_20211022_231514.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

hmm wrote: 19. Sep 2019 19:47 Ühes izhi teemas läks motoapteeki peale ning panen ka oma asja siia üles. Mul peaks olema sealt puudu ventiili sisu ja kork. kuigi peaks ka mingi liim olema, kuid ruumi selle jaoks ei ole.
20190609__Motoaptek1.jpg

20190609_Motoaptek2.jpg

20190609__Motoaptek3.jpg
Nüüd leidsin minsk m103 kastist veel ühe komplekti. See paistab olema 11juuni 1965 templiga. Viimasest numbrist tahaks 3 välja lugeda kuid paistab ikkagi selle 5 püstine sirge osa olema... ja alumine paun. Kui sirget osa poleks saaks ilusti 3 taandada.
Kuid korras liimipurk on puudu ja eks komponente ole seal kasutatud ning oma suva järgi ka komplekteeeitud. Hea, et kasutusjuhend koos loeteluga olemas.
20211229_202400.jpg
20211229_201935.jpg
20211229_201943.jpg
20211229_201957.jpg
20211229_202203.jpg
20211229_202207.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Kui oktoobri kuus sai raam korda tehtud, jätsin selle pukile seisma. Sai ka mootor sinna pandud ning ühele huvilisele mõned detailide paigutamisest ka pildikesi saadetud.
Iga kord kui pukist mööda läksin, segas kurivaim. Egas midagi, natuke aega oli ja otsustasin masina ratastele panna.
20220123_144736.jpg
Alustasin tagakiige kinnitamisest - võll korralikult määrdega kokku ja kiik raami külge - korralikult ka pingutatud nii, et kiik jäi ilma amortide panemiseta oma asendisse.
Seejärel amordid - eks tulevikus pea need ka lahti võtma ja tihendid vahetama - vasak lekib natuke.
Siis mootor aiste vahele kinni. Kuna kinnitused said uued ja M8 poldile (vossi mootori jaoks), oli plaanis teha n.ö. ülemineku puksid M6 poldikinnitusele, sest 125sed on just M6 poltidega. Kuid praegune K58 mootori karter oli juba M8 poltidele muditud, panin roostevaba M8 poldid laiade seibidega kinni.
20220123_153619.jpg
Tulevikus peab nendesse kohtadesse karteris tegema puksid, et M6 kinnitada.

Järgmiseks traaversid.
Kausid raami püstakus loksuvad natuke e. sellest ka väike vedelus. Egas midagi pinnad korralikult puhtaks ja laagriliimiga kokku ning oma kohtadele.
Kuulid ka brakecleaneriga puhtaks, laagrimäärdega kokku ja traaversid raamile.
20220123_162900.jpg
20220123_163001.jpg
20220123_165619.jpg
20220123_170010.jpg
20220123_170243.jpg
20220123_171927.jpg
20220122_183436.jpg
Esiamordid... kah vaja tulevikus üle käia, veel parem, kui saaks uued torud. Parempoolsel amordil on amordikäigu lõpu osas roostekahjustus, ning see tõmbab natuke õli välja e. ei lase tihendil tööd teha.
Amordid ka traaversitesse ja kinni.

See järel tagaratas alla ning kookisin porikad välja. No need on parajalt piinelnud ja rooste+vibra korralikult ratsinud.
Esiporikas enam vähem, kuid hoiab ennast veel ilusti koos.
Tagaporikal väga palju eelnevalt paigatud lappe + lisaks keevise juurest ka rebenenud uuesti. Täiendavalt poltide läbiviigud suurenenud... tuleb puhastada katkised kohad + täiendavad lapid paigata.
Lisaks porika kinnitused kunagi nõukogude inimese mõttemaailma valguses gaasilõikajaga ratsitud, et jawa amordid saaks panna...

Esirattalt olin kunagi rehvi maha võtnud, kuid kell sai juba hiline ning see jäi panemata.
20220123_212424.jpg

Vaja masinal teha:
1. tagaporikas lappida
2. tagaporika hoidjad parandada või saada kuskilt korras asjad.
3. pakika aluskronstein hankida või ise väänata 2mm plekist.
4. esiratas komplekteerida ja alla
5. juhtmestik selliselt, et oleks nii kontaktidega kui ka kontaktivaba geneka paigaldamise võimalus + tagatuli vaja üles leida. Lisaks vaja elektrooniline 6V ja 14V regulaator paigaldada ja peita silmade eest. Pole neid 6V pirne siin laristada mõtet ja ilma regulaatorita läheb neid nagu sooje saiasid.
6. spidokas koos trossiga
7. gaasirutska koos trossiga.
8 Hankida on vaja tagumine ketikaitse. Mul kahe ratta peale üks komplekt ketikaitsmeid.

Muus osas on masin OK ja kui ka see masin tule torule võtab on mõlemad ratastel ja liigutatavad.
Ehk Kovrovets K58 ja Minsk M103 komplektsed.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Täna lõpetasin elektritööd. Ehk siis 100% uued juhtmed, g427 geneka ja vene süütekarbi kasutamise juhtmed ning vajadusel lihtsalt kontaktsüütele üleminek.
20220129_223330.jpg
20220129_223458.jpg
Süüteks siis plaanin jätta g427 6v ja 6v valgustusvoolu reguleeringu.
20220129_223811.jpg
20220129_223820.jpg
Kahjuks kontaktivaba väikest süütepooli pole, on ainult B300 ehk see suur... ei sobinud ilusti sinna paagu alla. Jätsin km01, piibu valisin ilma takistita seega säde peaks enam vähem ok olema.
Paagile ka korralik kr12 kraan ja 4l bensiin sisse.
20220129_223637.jpg
20220129_223740.jpg
Hakkasin siis masinat käima lööma ja iga löögi ajal sisss, sisss. Nagu dekompressiooniklapp avatud. Kontroll - ilusti suletud. Uuesti vänta ja jälle sisss. Kuulates tuli see hääl mootori alt. Seal üks auguke otse väntvõlli kotta... krt kohe. Nüüd tuleb meelde, et enne oli mingi alumiiniumjunn epoga sinna liimitud. See tuli ära... eks pea siis selle ava ka kinni keevitama.
20220129_223701.jpg
20220129_223706.jpg
Siin on see kurjajuur näha:

Image

Selleks vist peab mootori osandama aga eks teadjad suuda öelda, kas saab ka ilma. No korralikult tehes vist oleks mõistlik lahti võtta.
Homme püüan pakika kronsteini valmis väänata.

Aga siia siis natuke valgust
https://youtu.be/5iUeYc6leyM
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: K-58 & M103

Unread post by Nobody »

Näib täitsa korraliku avana karteri põhjas. Kas sinna polt ei käi?
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Ei. See on sinna puuritud. Kahjuks ei saa ka keermestada, sest seina paksus on vaid 5mm ning kohe seal lähedal on väntvõlli põsk.
Seega peab mingi hetk ikkagi asja lahti võtma ja kinni keevitama. Ma ei mäleta ka, et kas käigukasti probleemist kuidagi lahti või on see veel alles. Ehk siis teine käik viskab üle ja teatud pööretel võtab korraks jõu tagant ära ning siis haakub kohe uuesti.
Mootor sai ju kokku pandud 2017. Sõitnud on ta tegelikult vähe. Arvan, et max 1000km kui sedagi.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Eile valmistasin ka ühe pakika raua. Pakikas oli, kuid kinnitamiseks alus puudus.
Võtsin phe 4x40mm lattraua, toru, kruustangid ning haamri ja painded said paika. Siis pakika kinnitamise augud 6mm puuriga. Nendest sai mõõdetud alumised 8mm augud. Siis jooned peale ning relakaga kuju õigeks. Viimased alumise otsa paonded kah.
Eks hiljem värvi.
PSX_20220203_235636.jpg
PSX_20220203_235812.jpg
Nüüd TIG keevitus kah töökorras ja saab varsti külgmised raamiosad ka korda teha ning natuke oskusi lihvides ka plejäänud porika praod paigata.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Sai nüüd TIGiga hullata ning k58 tagumise porika hoidjad parandatud. Teisisõnu likvideerisin gaasilõikajaga ratsitud augud.
Tõesti kõige esimesed TIG käkerdamised.
No oli ikka tegu, et algajal asjad korralikult tehtud saaks. Kuid eks pean esimesena tehtud hoidja üle keevitama, et neid keevise rante ei jääks, vaid oleks sile metall.
PSX_20220204_222635.jpg
PSX_20220204_222750.jpg
PSX_20220206_194734.jpg
Mingi hetk peab ka porika korda tegema. Seal suhteliselt õhuke metall... mis selliseks roostetanud. Eks näis kuidas sellega hakkama saab. Eks mõni osa vaja lihtsalt välja lõigata ning uus plekk asemele.

Lisaks hakkas silma üks hoob. See oli siis sama, mida vanaisa kasutas sellel rattal käikude vahetuseks. Tal nimelt eelmise minsk m1m väike õnnetus. Kuskil Kuusalu kandis metsavahel, pimedas sõitis traktor keset teed vastu ning vanaisa põrutas rattaga metsa ning üle kaela, kukkudes kännu vastu. Arstid ei suutnud enam põlve liikuma saada ning sellest ajast jalg põlvest liikumatu. Kuid sõita oli vaja ning selle hoovakese ta sinna leiutas.
Hooba on vaja natuke mudida, et ta vabamalt paagi põlve kummi vahel liiguks - rooste ja konarlik pind takitsab korralikult.
PSX_20220206_195050.jpg
Arutlen natuke selle ratta värvikihtidest ka:
Kahtlemata oli originaal beež.
Peale seda tuli tumeroheline kiht
Tumerohelise peale aga must.

Tundub, et tumeroheline kiht tuli sinna selle pärast, et vanaisa isal oli K125 - see oli vist tumeroheline. K58 ei saanud olla ametlikult registris, sest erinevate toimingutega võis see hoopis kuuluda kellegile teisele... K125 kulus parajalt, et sellega enam sõita ei saanud ning K58 roheliseks, number külge ja minekut. K125 edasist kulgu ei tea - olen leidnud K125 jäänukeid (Esihark, tuli, summuti, jne ning need siis juba maha müünud), kuid raami mitte. Pigem muutus ratas juba selliseks, et polnud mõtet korda teha. Seega siis saigi K58 oma võimaluse.
Mingi aeg 60ndatel oli ju ka kollaste nr kohustuslik vahetus mustade vastu - kui ratast polnud ei saanud vahetada. Siin võib peituda põhjus, miks M1M mängu tuli. M1M oli vist ikkagi ametlikult - see oli musta värvi. Kuna sellega juhtus õnnetus ja enam korda ei saanud/ei tehtud. Pigem K58 musta värviga üle võõbata ning M1M reg nr külge ja edasi.
Kuna ka K58 kulus parajalt, eriti olematutel teedel esiosa siis saadi doonoriks kõrvale Minsk M103. Millegi pärast ei sõidetud ka sellega... vaid tõsteti minski esiosa K58-le. Pigem ikka selle pärast, et see oli juba käejärgi kasutamsieks muditud.
Mulle endale tundub loogilisena see versioon, mida lihtsamalt sai ratta sõitma juppide vahetamise teel. Kuna Minsk ja Kovrovets on korralikult erinevad oma ehituselt, siis lihtsam, oli K58 sõitmas hoida, kui Minskit üles lüüa.

Kahjuks ei ole mul kuskilt neid hämaraid verisoone kontrollida, sest teadjat enam meil pole, M1M raaminr loetamatu, K125 raami ja sellele kuulunud nr kah pole, et teha päring kuskilt registrist.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Mõtlesin, et võtan mootori korraks lahti, et see auguke lasta kinni keevitada....
Defekteerides avastasin, et karter on saanud kannatada rohkem, kui sooviks.
1. Käigukasti alumise võlli puksid täitsa õhtal ja lisaks käiguvahetuse liugur ka loksub.
2. Väntvõllilaagrid tulevad ilma kuumutamata ja jõudu kasutamata pesadest välja
3 keps kõver ja kepsu alumine laager läbi.

Kokkuladudes mäletan seda, et väga pingsalt jälgisin, et asjad oleks korras, kui koostan mootori. Väntvõll läks karterisse kuumutades. Puksid olid korras ja vänt ise ka minimaalse loksuga.

Krt alles 3kuud tagasi müüsin ilma U-rauata karteri maha koos muude pudinatega, sest mul oli ju korralikult töötav mootor....
Vaatasin ka k55 mootorit, mis kõrval oli... see erinevatest pooltest kokku laotud... äärmisel juhul saaks genekapoolset karterit kasutada, sest seal u-raua koht olemas, kuid valuvormi välisküljed ei ühti. Kuigi mõlema karteri valu märgiks on N-1. Erinevus on geneka alustes toetuspindades.
Mis põhiline, ma pole kindel, et väntvõlli laagriteljed korrektses joondumises oleks. Selle kontrollimiseks peaks ühe kalibreeritud 17 - 0.02... -0.05mm pulgaga veenduma.
Nende pesade korda tegemine pole rahaliselt mõistlik, eriti veel kui tegu pole sellele raami originaal mootoriga.
Seega tõenäoliselt jätan k58 mootori kooste ja töölepaneku ootele, kuniks mõistliku hinnaga karteri saan. Muud asjad on olemas.
Last edited by hmm on 15. Feb 2022 10:04, edited 1 time in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: K-58 & M103

Unread post by Nobody »

Niru uudis! Tagadil tuleb siis silmad lahti hoida kevadel. 🙂
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Egas midagi. Peab hakkama keskenduma reisi mootoritele e. Vos3 ja jawa 559-07
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: K-58 & M103

Unread post by fomoco »

Kui abiks on siis ma võin sulle Rakverre tuua mõned siduripoolsed karterid millele mina rakendust ei leia:

http://erinevadpildid.blogspot.com/2022 ... 3.html?m=1
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Proovida nendega ju võib...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Nobody wrote: 14. Feb 2022 22:45 Niru uudis! Tagadil tuleb siis silmad lahti hoida kevadel. 🙂
Tagadi kullakoormast sai üks hilisem k58 mootor ligi võetud. Hilisem selles suhtes, et mootori nr hakkab ц tähega, mis paikneb tähestikus suhteliselt lõpus ja U-raud puudub.

Mootori kareripooltel ja sidurikaanel ühed ja samad kontroll nr 73. Lisaks paistis väljalaskeavast kasutusjälgedeta kolb. Mootori kinnituse kohad on ka vigastusteta ning lapikut kruvikat pole karterite avamiseks kasutatud. Poldid paistavad origiginaalid ning minimaalsete lahtivõtmise jälgedega.
Hea algus.
20220502_234748.jpg
Kuigi võiks ju mootori tööle panna, sest paistis ok... ei tohi sellist mõtet kaaludagi, kui ei tea kes ning kuidas asja kokku on ladunud. Isegi, kui paistab, et kõik on ok - tuleb veenduda, mitte EELDADA.

Mind häiris paksu õli väljatulek väntvõlli pesast... ja kast oli suhteliselt tühi, kuigi samuti natuke oli sealgi sama õli sees - jäi arusaamatuks, miks nii palju õli väntvõlli karteris oli - ei saanudki täpselt aru, võib olla simmer enam ei pidanud ning immitses kasti õli ka sinna.

Silku maha, see polnud nüüd värskelt hoonitud, kuid rahuldavas seisus 58.0... 58,03 oli silku seest mõõdetud tolerantsid... lisaks oli see hoopis K55 silku... järelikult midagi on originaal silkuga juhtunud. Tutikas vene kolb sees. Ühtegi lõtku kolvigrupis pole. No kepsul väike vasakule paremale on.
Kolb kuumaks sõrm välja, väga tihkelt. Kepsus uus puks. Natuke tahaks nagu lõdvemat sõrme liikumist kepsupuksis aga eks sissesõi selles osas aitab ka...
20220502_234856.jpg
Sidurikoda oma olemuselt OK. Siduirikett ei joondnud õgiesti, sest väntvõlli hammakas oli natuke liiga sees või siis siduri all liiga paks seib või mõlemad vead. Siduri ja väntvõlli hammakad pingutamata/fikseerimata e. lahti. Kaks sidurivedru paikamata. Siduri friktsioonkettad väga vähese kulumise jälgedega ja võib öelda, et raske oli märgata õrnaid jälgi ketaste fikseerimise hammastel. Vaheketastel jäljed tuntavad aga need saab ilusti siledaks.
Sidurikett ja mõlemad hammakad väga vähese kulumisega - võib öelda, et uued.
Väntvõlli hammaka all oli mingi imelik seibide rägastik - taheti vist seda hammakat välja poole saada aga nii ju ei saa. Muide selle hammaka all oli ainus "korralikult tööd saanud" laager.
Käimalöömise võll täiesti korras, vedru on tummine - ei tundu üldse 125/175-se oma olevat - raske ka veel... aga töötav.
Huvitaval kombel on selles karteris käigukasti "vaatamise" ava ümarast ovaalseks tehtud...
20220502_235104.jpg
Karter tõmmitsaga lahti. Eelnevalt kuumutasin laagri ümbrust, et pesa ei rikuks.
Kõik simmerid on märkega M1A ja suhteliselt pehmed...
Kõik GPZ laagrid uued v.a. väntvõlli kõige siduripoolsem. Väga väikese lõtkudega, eriti käigukasti pirmaarvõlli mõlemad laagrid.
20220502_235324.jpg
Käigukasti jupid nagu uued. Lisaks kollaka märkega küljes. Käiguvahetuse hoovastik tummine ja põhimõtteliselt kulumata.
Kahjuks käigukasti alumise võlli siduri poolne puks terasest... pean pronksi vastu tagasi vahetama, sest muidu rikub võlli ära. Kui karter oli koos, siis kast ei töötanud vabalt, vaid poos - seega head nahka sealt poleks tulnud.
20220502_235951.jpg
20220503_000230.jpg
Igatahes asjad korralikult puhtaks, paika regullida õigete lõtkudega uued simmerid ja üks laager ka ning k58 silkuga mootor kokku tagasi.
Nüüd on mul lihtsalt mõttekoht, et ehk paneks väntvõllile geneka aluse laagri ka rulllaagri nagu vossi mootorile sai pandud... teisest küljest, seal praegu ülikorras GPZ 203 laager. :roll:
No igatahes kõik M1A märkega simmerid lähevad vahetusse aga hea näha selliseid korras asju - no geneka alusel tihendil oli ka natuke kulumise jälgi... :wink:
Last edited by hmm on 03. May 2022 12:01, edited 2 times in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
madeinussr
Moderaator
Posts: 1552
Joined: 13. Jan 2006 01:00
Location: Kesk-Eestist pooliku Planeta Spordiga

Re: K-58 & M103

Unread post by madeinussr »

Hea leid, kas silinder ka uus või lihtsalt vähe kulunud?
Mina sõidan oma vanade motikatega. Kas sina ka?
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

madeinussr wrote: 03. May 2022 08:10 Hea leid, kas silinder ka uus või lihtsalt vähe kulunud?
Just muutsin teksti - silku K55 oma ning 58.00 kuni +0,03mm töötanud, suhteliselt OK kulunud. Põhimõtteliselt sama, mis minu K58 silku, mis oli töötanud ~800-1000km

Mootor pole mitte ühtegi töötakti teinud pärast remonti. Mootor on väga pikalt seisnud kuskil kütmata ruumis, sest välised metallist elemendid (poltide pead, veohammakas ja selle simmeri ümbris, sidurivarda välimine osa olid piisava roostega kaetud. Samas rooste ei ole veel söövitanud metalli ennast. Karteri keneka poolne osa on ka pealt natuke oksudeerunud. Seega kütmata ruumis otseselt vihma peale ei sadanud, kuid õhuniiskus oli nagu väljas - tüüpiline puukuur või kivist laut... MuTu (Mulle tundub), et ~30+ aastat julgelt, kui mitte rohkem on ta seisnud. Samas silku oli seest korras e. ilma korrodeerimise jälgedeta s.h. ka rõngad nagu uued - õli rõngastel polnud. Õli oli karterisse oma seismise jälje söövitanud aga oli puhas õli. Tänu ehk puhta õli suurele kogusele karteris, suutis silku sees niiskust eemale hoida, et see silku seintele ei ladestuks. Mootori kokkuladumisel on kastutatud nõukogude aegseid tihendikomplekti (nii kaante vahel, silku all paksust papist ja ka silindri peaall asbesttihend - mul neid vanaisa kuurist kaasa võetud mitmeid...)
Aga krt seda teab - ligia palju eeldusi, mis enam rolli ei mängi.

Mootori remondi põhjust on samuti rakse eeldada, kuid vaatluse lühikokkuvõte:
1. K55 silku + uus kolb koos rõngastega ning uus väntvõll koos originaallaagritega
2. Väga vähese kulumisega, võib öelda, et uus käigukasti sisu... (mingil põhjusel oli asendatud käigukasti alumise võlli siduripoolne puks ja tehtud see terasest... Lisaks kõik väntvõlli laagripesad korras.
3. Natuke oli karteris ka vana õli jääke, mis oli kinnitunud sidurikoja poolsel karteris väntvõlli tsoonis...
4. Kõik tihendid originaalid ja oma olemuselt veel pehmed ning tunduvad veel töötamas
5. Ainuke rohkem töötanud osad olid: väntvõlli siduripoolse hammaka alune laager ja käigukasti kolmas võll, sest võlli hammaka alustel nuutitel keerme osad maas - mis näitab, et hammakas on seal loksunud mõned sajad kilomeetrid - Kolmanda võlli laager üliheas seisus... Hetkel oli ka pandud uus hammakas, mis on 428 ketihammakast treitud õhemaks 420 ketile.
Väga tugevad hõõrdumise jäljed väntvõlli pesas genekapoolsel küljel - ütleksin, et nii tugevad, et väntvõll ei saanud enam pöörelda ja mootor jooksis kinni. Ei märganud ka kahte asja geneka poolsel väntvõlli laagril - tähikseibi ja reguleerimisseibi, mis oleksid takistanud laagri välja poole liikumist nii, et väntvõlli põsk vastu karterit läheks. Aga olemas olev vänt ei ole karterit lihvinud, kuigi tahtnuks ~1...2 mm siduri poole liigutamist - ei asetsenud karteri keskel.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Tänasel Seidla laadal õnnestus saada üks väga heas korras suhteliselt haruldane K58 13L paak.
Paak on täiskomplektne e. originaal kork - sarnane tilga kujulise paagi omaga, kuid puudub õlimõõte topsil. Selle puudumine on tingitud sellest, et kork on keskel ja kohe korgi all on suhteliselt vähe ruumi ning vastu tuleb raamitoru pealne painutuse koht... Vot selle pärast on ülejäänud paakide korgid kolinud äärde - siis on piisavalt ruumi ka õlitopsile.
Korralikud üksteise vastas istuvad "paksud" jänesed.
Põlvepadjad.

Paak on seest väga puhas ning pealt täpselt seda värvi, mis mul vaja - beeži peal natuke rohekat ja siis must, mis on mõnusalt kulunud.

Komplekteerisin kiiresti K58 (no tühi mootor peale) ning paak ka. Sest K58@100 puuduvad suure paagi kinnituse kohad e. eesmised ülemised - need tuleb sinna teha. Lisaks ei õnnestunud istme esimis kronsteinasid omale kohale kinnitada...
K58:
20220702_K58_1.jpg
20220702_K58_2.jpg
Aga kaks pätti näevad välja nii:
20220702_K58_K58-100_1.jpg
'
20220702_K58_K58-100_2.jpg
20220702_K58_K58-100_3.jpg
20220702_K58_K58-100_4.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: K-58 & M103

Unread post by fomoco »

Kas see on selline paak, millel kork käib lahti keerates, vastupäeva?
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

jahm kuid vastupäeva keeramine on tingitud paagil olevast korgiavast. Kork on keskel, sama, mis K58-l, kuid puudub õlimõõte tops korgi all.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Prii
Tavakasutaja
Posts: 345
Joined: 19. Jan 2007 01:00
Location: Tallinn/Jõgeva
Contact:

Re: K-58 & M103

Unread post by Prii »

Kas on mingi vahe K175 ja K58 paakidel? Mul alguse otsa 59 aasta K175-l ka samasugune ilma õlitopsi ja vastupäeva keeramisega korgiga paak. Samas müüsin kunagi maha ühe 59 aasta lõpu (raami numbrite järgivõrdlesin) K-175, millel oli juba platist kork, nagu uuematel.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Minu teada oli kandilisematel paakidel 175sel kogu aeg plastikkork ning 125sel metallist kork.
Ümar 13l paak oli K-175stel metallist korgiga e. Kolmekäikulistel 175cc. Pärast seda tuli 4 käiguline k-175A, millel sarnane paak, kuid plastikust kork.

Minu paak:
20220702_092042.jpg
20220702_134239.jpg
20220702_134309.jpg
20220702_134321.jpg
20220702_134452.jpg
K175 13l ümar paak:
20211130_185657.jpg
20211130_185756.jpg
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Prii
Tavakasutaja
Posts: 345
Joined: 19. Jan 2007 01:00
Location: Tallinn/Jõgeva
Contact:

Re: K-58 & M103

Unread post by Prii »

hmm wrote: 03. Jul 2022 14:49 Minu teada oli kandilisematel paakidel 175sel kogu aeg plastikkork ning 125sel metallist kork.
Ümar 13l paak oli K-175stel metallist korgiga e. Kolmekäikulistel 175cc. Pärast seda tuli 4 käiguline k-175A, millel sarnane paak, kuid plastikust kork.
Mu kolmekäiguline 1959 K175 oli minu kätte jõudes ca 7500 km sõitnud. Kõik trossid, käepidemed, akukasti sisu jne viitas sellele, et nii ka on. Peal on selline paak, nagu sinu piltidel. Raami number on 053xx. Tehasest veljed musta värvi. Pildil ei ole originaaliste, kuna ei tahtnud seda sõidul trööbata.
Teine 1959 K-175, mis mul oli, omas oluliselt suuremat raaminumbrit (hetkel ei leia pilti üles). Sellel olid plastkorgiga paak ja kroomveljed. Läheb kokku selle kolmekäigulise 1959 K-175-ga, millele on välja antud must number, ning raami number on 15847 https://arhiiv.evkl.ee/aktid/aktid_2015 ... 201959.pdf
20170415_172335.jpg
Ühesõnaga, tõenäoliselt millalgi 1959 aasta kestel toimus muudatus ning metallkorgilt mindi üle plastkorgile. Plastkorgiga ava on oluliselt lihtsam toota ning ka kasutada. Keegi sai ratsionaliseerimise eest preemiat :D
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K-58 & M103

Unread post by hmm »

Ok. Ehk saad paagi tagumist kinnitust näidata. Paistab, et paakide osas on tehas olnud väga loominguline. Ümar suur paak pandi samuti esimestele kolmekäigulistele.
Mis K175 sul on? kas ilma täheta või A. Kui on A, siis on arusaadav, et kandiline paak, kui tähte pole, siis eeldaks ümarat paaki. Erinevate juttude järgi oli ümar paak K175 ilmal lisa täheta< 59 aastani, ning 1959 aastast tähega A.
Sul paistab olema n.ö. ülemineku versioon K175-st: ümar 13L (1958 lõpp...) -> kandilisem suure korgiga (<59 keskel) -> kandiline plastikkorgiga (59 keskel +...).

Võibki täitsa nii olla, et suurt e 13L ümarat paaki tehti mingi ports ja kui need lõppesid siis pandi ka kandilisemat paaki edasi ning kõigepealt siis suurekorgiga - hiljem väikse korgiga.
Kandiline paak oli planeeritud k58 mudelile ja ehk ka k175 paigladamiseks, kuid laod olid 9l tilkadest pungil... nii neid miksiti või... võib ju täitsa olla, et kandiline paak (suure korgiga) oli planeeritud eksport mudelitele (nii K58, 19" täisrummudega veljed, karteri kaantel valatud kiri 125 jne, kui ka K175), neid suure korgiga kandilisi paake on ülivähe. Oluliselt rohkem on olnud liikvel 13L ümbaraid, kui kõnealuseid. Aga see kõik on eeldamine ja fakte kahjuks pole. Internetti usaldada ka ei saa.

Paraku pole teinud ka logi raaminr osas, et milline konf masinatel oli.
Ka minu paagil paistab olema pika pehme istme kokkupuute kulumise jäljed. Paagi originaaltoon on BEEŽ, mis on mingi hetk roheliseks ja siis mustaks võõbatud. Sarnane muster, mis mu vanaisa rattalgi beež roheline must.
Samas ostsin k58 juppide hulgast selle ja ka müüja väitis seda. 175 jupid olid tal juba vossi omad.
Last edited by hmm on 04. Jul 2022 10:35, edited 6 times in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Post Reply