K58 mootori korda tegemine e. 123,7cc 3 käiguline

Üldine mototeemaline arutelu
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1508
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

K58 mootori korda tegemine e. 123,7cc 3 käiguline

Unread post by hmm »

Võtsin veel ühe töö endale ette ja nokitsen ühe K-58 mootori töökorda. Kriban siia, et kuluosadest jääks ka mingi jälg, et hiljem hea leida vajaminevaid mõõte, hindasid...
Muudan seda postitust jooksvalt


Konkreetne mootor ise pärit siis hr Võsa poolt müüdud roheka-sinaka K58-lt (1959a), millel preemia installatsioon esiporikal. K58 ise on kahest erinevast rattast kokku pandud ning visati peale ka üks enam vähem komplektne mootor.
Mootor ise on siht OK korras ja jäänud seisma ühe silindri tikkpoldi murdumisega karterisse. Seda on püütud välja puurida aga selle tegemisega natuke rikutud karteri silindri alust pinda.
mootoris puudus ka U-raud. Selle lasin Tõrvandis ühel treialil teha ja samuti võttis ta osavalt välja murdunud tikkpoldi otsa 25.- eest. Lisaks peaks vist parandama karterialust pinda tugevama materjaliga nt keemilise metalliga...
Sidurikettad tekstoliidist 15€ komplekt - täitsa kaubanduses saadaval
Sidurikett... eks paneb oma varudest ühe korralikuma, kuid tagadil oli nende hindadeks 5-15€. Kaubandusest ei leia, mina vähemalt. Pakuti et võib leida kuskilt põllumanadustehikaga tegelevates poodidest...

Samad kuluosad peaksid minema nii M1A, M1M, K125, K55, K58 mootoritele
Erisused tulevad karteri kaante poltide pikkustes ja tikkpoldi paksustes varajasema mootori tikkpoldid on 6mm M1M+, K55+ on tikkpoldid 7mm

Mootori detailid:
U-raua tegemine ja murdunud tikkpoldi väljavõtmine 25€
20180520_K58_U-raua_tegu.jpg
20180424_113842.jpg
geneka ja veohammaka vahelise seina taastamine 15€
Sidurikett 5-15€
Sidurikettas 15€ komplekt
siduri plaadi tõukur (seene kujuline) 1,5€
Veoketi hammakas (7mm paksune) 6€
spidomeetritigu 2,5€

Kolb alates 9,5€/tk
Rõngad alates 2€ tk
Sõrm alates 4€ tk
Sõrmepuks alaltes 2€/tk
Tikkpoldid M7 x 140mm - ei leidnud eesti kaubandusest ja olen tellinud neid Saksamaalt Scooter Centerist ja üks ühele hakkavad (Vespa PX80, PX125, PX150, Sprint GT125 (VNL2T), GTR125 (VNL2T), TS125 (VNL3T), Super, VNA, VNB, VBA, VBB, V90, SS90, PV125, ET3, PK80, PK125, Lambretta LD 125 (since yoc 1956), D 125 (since yoc 1956), LD 150) tikkpoldid.
Hind 9,65€ komplekt (4 tikkpolti, seibid mutrid). Kahjuks miinimum tellimus on 15€, seega kas võtta midagi juurde või tellida 2 kompekti. See järel saatmine DHL ~10€ ja kogu kulu siis ~30€ ehk 15€ üks komplekt. NB kaasatulnud seibid ja vedruseibid ei kannata kriitikat ning ka mutrid on suht pehmed. Need võiks asendada korralike tugevusklassi mutritega.
M1A/K125,( ehk ka K55?) - M1M mootor kuni 1959a. oli M6x140


Kuid kuluosad, (tihendid, laagrid, poldid jne) hetkel siis 23€:
Laagrid: sain Kogu komplekti sain IUANA OÜ-st rahaliselt kokku 12,33€:
- Väntvõllile nr 203 (40x17x12) 3tk (iuna: 6203.2RSR.C3 FAG 2,6€/tk)
- Käigukastipeavõlli siduripoolne nr202 (35x15x11) 1tk (iuna: 6202.2RSR.C3 FAG 2,26€/tk)
- Käigukastipeavõlli veohammaka poolne nr100704 (42x20x9) 1tk (iuna: 100704 GPZ 2,27€/tk)

On võimalik saada ka veel odavamalt, kuid siis pannakse venemaal toodetud laagrid. Need on 2x odavamad, kui FAG laagrid. Hetkel sai valitud suuri pöördeid taluvaid laagrid ja koos katetega - need saab alati ära võtta.

Simmerid/kaelustihendid (sisemõõt, välismõõt, paksus: mm) Kogu komplekti sain IUANA OÜ-st kokku 4,9€ :
- väntvõllile karteri poolne 17, 40, 10 (iuna: TC-17*40*10 TTO 1,2€/tk)
- väntvõllile geneka poolne 17, 30, 7 (iuna: TC-17*30*7 TTO 1,2€/tk)
- käigukastile veohammaka alla - 25, 35, 7 (iuna: TC-25*35*7 TTO 1,3€/tk)
- käimalöömise võlli ümber -20, 30, 7 (see on siis K58-l ainult) (iuna: TC-20*30*7 TTO 1,2€/tk)

Veovõlli tihendid tundusid väga OK olema, sest on topelt kraed, mida SKF omadel pole.

tihendid (rullina papp 0,25mm) karteripoolte ja siduripoolsele karterikaane vahele, silindri alla, geneka all oleva simmerihoidjale ja veohammaka juures olevale simmeri hoidjale. Valmis tihendeid ei ole kuskil enam saada vaid need tuleb ise teha!
Tihendipapp võetud siis tööriistamarketist 0,25mm paksusega 50x33cm leht, hinnaga 2,5€
Silindripea alune tihendiplekk, sobib ka uuema minski silindrpea alune tihend 1€ on õiges mõõdus vaskseib
20180520_K58_kuluosad.jpg
Poldid M6 (pikkus mm) võtsin balticboltist, kõiki pikkusi polnud seega tuleb võtta lähim pikem mõõt ja õigeks lõigata. rahaliselt 3,29€ (puudu on veel M4x11 peitpea poldid) :
karteri ühenduspolt 20mm 8tk (DIN84 zn M 6x20 0,0828€/tk)
karteri ühenduspolt, millel juhtme kronstein 25mm 1tk (DIN84 ZN M 6x35 0,0691€/tk)
karteri ühenduspolt kõrgendusel (3tk) ja sidurikaane tagumine (1tk) 45mm 4tk (DIN84 ZN M 6x45 0,0818€/tk)
Sidurikaan esiratta poolne 75mm 2tk (DIN84 ZN M6x100 0,228€/tk)
Sidurikaan keskmised 60mm 2tk (DIN84 ZN M6x100 0,228€/tk)
Genekapoolne kaan 82mm 3tk (DIN84 ZN M6x100 0,228€/tk)

M4x11, peitpea - geneka aluse kaelustihendi hoidjale 3tk ja käigukasti veovõlli aluse hoidale 5tk. kokku 8tk - hetkel baltiboldis polnud, kuid kindlasti seal on aga müüja oli...

Polt M7 (geneka magnetile) - ka siin võib olla erisusi M1A-K58 jne vahel (DIN931 8.8ST M 7x80 0,6348€/tk

reguleerimisseibid - eks näis palju neid vaja, paksused siis 0,1...1mm
sisemõõduga:
17mm - väntvõlli joondumiseks
15mm käigukasti hammakate joondumisteks

Ülejäänud asjad paistavad korras olema, sh käigukasti sekundaarvõlli liugurpuksid.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1508
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K58 mootori korda tegemine e. 123,7cc 3 käiguline

Unread post by hmm »

Natuke siia teemasse ka väntvõlli asjandust. Kui ma midagi nihu panen, siis palun parandage.
Käepäraste vahenditega tuleks väntvõllil kontrollida kahte asja:
1. Viskumist
2. Tasakaalustustegurit.

1. Viskumist saab kontrollida kui paigaldada väntvõlli laagritele ja indikaatorkellaga mõõta nii võllide, kui ka põskede erinevate suuna muutumist. Kui see näit jääb 0,03mm juurde on asi selle mootori osas Ok. Silmaga võib ju ka seda vaadata... aga üldjuhul on mõõtmine kindlam.
Mida suuremad on näidud, seda suurema vibraga mootor :roll:

2. Tasakaalustustegur.
Selle tegelase jutu järgi on üldlevinud tegur 55% 45 kraadise silindriga mootoril. Mida püstisem, siis nõks suurem, kui horisontaalse silindriga seda väiksem. Samas ei ole olemas ühte ja õiget, vaid see oleneb mootori ehitusest kinnitustest jne...
Palu piibel räägib, et see võis jääda 50-60% vahele ja eriti suurte pööretega mootoril isegi 45%
Tasakaalustustegur leitakse järgmiselt:
a. kepsu pea kaal - aseta kaalule võimalikult horisontaalselt ja mõõda kaal.
b. Liikuvosade kaal (kolb, sõrm, rõngad, sõrmelukud) + kepsupea kaal
c. tasakaalu mass, mis tasakaalustab väntvõlli koos kepsuga (kepsu küljes pole kolbi, rõngaid, sõrme ega midagi muud...)

Teguri leidmine: (a+c)/b ja näit siis %

eelmise postis oleva mootoril:
a: 58g
b: 235,1g (kolb+rõngad 149,3g + sõrm 27g + sõrme stopperid 0,8g + keps 58g)
c: 45,1g
Tasakaalustustegur (58+45,1)/235,1=43,8%

Nüüd kui kolvi kaalu vähendada kuni 35g saame teguriks 52%
Kolb ise kaalub koos rõngastega 149,3g ehk kolvi enda kaal jääb sinna 145g juurde - 35g sealt võtta no... vaevalt.
Igatahes on see mootor oma kupatuuri kohta liiga kohmaka vända ja kolvigrupiga... seega sellelt mootorilt standart sätetes üle 6000-7000 pöörde saada on keeruline...

Ehk siis liiga suur on edasi-tagasi liikuvate osade kaal väntvõlli suhtes. :| Samas hea on see, et saab kanalite voolavuse/sujuvuse parandamiseks pingevabalt kolvi viilida...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1508
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: K58 mootori korda tegemine e. 123,7cc 3 käiguline

Unread post by hmm »

Kui Nobody kribas oma teemas Izhide tähtede seostest aastaarvudega, siis hiljuti on tulnud vajadus seletada/otsida jne K58 mootori modifikatsioonide seost tähtedega.

Mulle tundub, et tähed K58 mootorile löödi tähestiku järjekorras, mitte mingi süsteemi alusel... Seega tähestiku järgi on enam vähem võimalik öelda mootori vanust/tootmise aega. Nüüd täpset tootmise aega pakkuda pole, vaid on varajasem/hilisem versioon.
Vene tähestik on ju lihtne:
А, Б, В, Г, Д, Е, Ё, Ж, З, И, Й, К, Л, М, Н, О, П, Р, С, Т, У, Ф, Х, Ц, Ч, Ш, Щ, Ъ, Ы, Ь, Э, Ю, Я.

Tähistasin П tähe sellepärast, et olen siit sealt saanud infot, et enne seda tähte oli K58 mootoritel U raud sees:

Nt on mul olemas kaks K58 mootorit.
Sõitev mootor on algustähega Н - sellel U-raud sees.
Siin teemas illustreeriva K58 mootori nr algab В - ga.
Lihtsalt karterid algustähega Ф - U-raud puudub.

Hilisematel, e pärast П, U-raud mootoris kadus. Kahjuks ei oska öelda, mis on see tootmisaasta, millal muudatus sisse viidi.
Miks see raud sealt seest kadus ei oska täpselt öelda, pigem võib siin otsida põhjust tootmise ökonoomsusest vs mootori võimekus.
U-raud ei anna üüratut jõudu mootorile juurde - ehk mõnes pöörete vahemikus on kütuse liikumine põlemiskambrisse väiksema viivitusega, kuid mootor ise ju mannetu 5hp-d ainult...
U-raud ehk aitas <0,2...0,5hp-d kuskilt leida, kuid pigem oli efekt parem teiste kujuga akendest + karburaatoris. Lisaks selline peenhäälestuse ja tehnilist arengut nõukogude inimene ei tajutnud/osanud rõõmu tunda... julgen väita, et ka tänapäeva lihtkasutajal pole sellest U-rauast sooja ega külma.

Need, kes kasutasid võistluseks neid mootoreid - nemad paigaldasid selle raua sinna igaljuhul.

Kõrval märkusena saan öelda seda, et K55 mootori hilisematel versioonidel on samuti U-raud sees - vot selline K55 mootor on mul olemas ka. Mis tähestiku osas see muudatus tuli... ei tea.
Minul oleks ühte sellise lisaga K58 karterit vaja küll... vastu saan anda sama lisaga K55 karteri.

Alternatiivse infona ütlen, et kunagise teletorni poe tegelane "Veiko" püüab tsehhi ketitehases lasta valmistada Moskva/minsk kolme käiguliste, Kovrovets 175/Voshod 1-2-3 mootoritele sidurikette. Ehk tulevad samast tehasest, kus Jawa ketid.

Siduri ketastena võiks tekstoliidist kettad Taiwani/vene jne omad - mis töötavad tegelikult ilusti ~5-10000km, asendada ehk ukraina metallraamile sulatatud/liimitud kork siduriketastega Atlant tootekood: AT0007814
Eks peab need mingi hetk ka hankima.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Post Reply