Kuidas vanast lambist saab tänapäevane LED-lamp.

Mootor, veermik, elekter, hooldus, probleemid
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Kuidas vanast lambist saab tänapäevane LED-lamp.

Unread post by Sapi-Vana »

Mopeeduritele ja jalgratturitele, kes kasutavad voolu saamisel dünamot, oleks sihuke lamp suurepärane abimees. Antud juhul ise kasutasin nõukaaegset mingi kooperatiivi toodetud lisapidurituld (kes seda aega mäletab, see teab, MILLINE tuuninguelement see oli, sellega said võistelda ehk vaid need laste loobitavatest plasttaldrikutest tehtud esilaternakatted "kopikatel").

Kõigepealt sai siis kontaktid noaga haljaks aetud ja miinusklemmi külge sai joodetud kaks tugevat jämedat juhet (sest ratas ju rappub ja LED-i jalg on ise stabiliseerijaks liiga õbluke) ja plussklemmi külge peenem juhe. Nüüd siis läksid miinusklemmide külge Power-LEDide miinusjalad ja plussjalad said kokku ühendatud ning selle peenema juhtme külge tinutatud. Ja ongi valmis. Juhtmed lähevad pärast tüüpilise jalgrattadünamo külge ja see annab jõudu mõlemale dioodile küllaldaselt, et need eredalt ergaksid.

LED-id läksid kokku maksma 40 eurosenti. Vastava dünamo sain Lätist euro eest. Pärast punase klaasi peale panekut hakkas asi täiesti kenasti ergama.

Pilt kah töö käigust. Pilt pole ehk kõige teravam, aga saate aru küll, kuidas see asi käib.

Image
om
Moderaator
Posts: 223
Joined: 30. Aug 2004 00:00
Location: Läänemaa
Contact:

Unread post by om »

Viga A - dünamo toodab vahelduvvoolu. Mõtekas oleks ledi eluea suurendamiseks ja koormuse vähendamiseks üldahelasse paigaldada kas täisperioodalaldi või vähemalt üks diood, mis küll pulseeriva aga siiski alalisvoolu tekitaks.

Viga B - ahelast puudub koormustakisti. Ilma selleta saab led ülekoormuse ja põleb varsti lihtsalt läbi.
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Unread post by Sapi-Vana »

Koormustakistit ei peaks vaja minemagi, kuna kahe rööbiti ühendatud LEDi oma töökoormus ületab dünamo jõudluse. Kui nad oleks jadas, siis paneks küll mõtlema.

Mis aga puutub nüüd vahelduvasse voolu, siis selle koha pealt võib õigus olla. See tähendaks, et süsteemi peaks minema veel dioodsild. Samas aga ongi ju diood selline vidin, mis saab voolu ainult ühesuunaliselt juhtida... seega ei peaks ka nii suurt probleemi olema.

Aga eks praktika paneb asja paika :)
extinction
Tavakasutaja
Posts: 473
Joined: 29. Jul 2009 00:00
Location: Jõgevamaa

Unread post by extinction »

Mitu järjestikku ühendatud tavalist LED-i (üks vajas vist u. 3,4 V pinget) elavad kõrgema pinge üle, kuid rööpühenduses põlevad läbi.

Täisperioodalaldi võiks ka vahel olla, neljast dioodist saab selle ise valmistada ning vajalikud komponendid on saadaval kasvõi mõne vana nõukaaegse televiisori sees. Kunagi aastaid tagasi tegin isegi televiisori tükkidest võrrile ikka väga vinge lisavarustuse võrreldes teiste küla vahel liikuvatega, nimelt oli mul ainus säärekas millel olid töötavad suunatuled, mille vilkumissagedust sai reostaadiga muuta. :twisted:
User avatar
ats97
Tavakasutaja
Posts: 81
Joined: 29. Nov 2005 01:00

Unread post by ats97 »

Mul K-750M korvituledesse ise tehtud LED lambid. Pilte ei teinud, kuid asi sai sedasi tehtud: võtsin läbipõlenud hõõglambi ning eemaldasin sellelt klaaskolvi ning kogu sisu. Seejärel tinutasin kokku powerLEDi + klemmi ette takisti, - klemmi tinutasin kesta külge ning + otsa viisin lambi sokli +avasse ning lasin täis liimipüstoli liimi. Küljes olnud juba aasta ning siiani töötab täiesti normaalselt.
om
Moderaator
Posts: 223
Joined: 30. Aug 2004 00:00
Location: Läänemaa
Contact:

Unread post by om »

Keskmiste dünamote väljund on 6V 2,5-3W

Seda, et need teemas olevad oleksid 1 või 1,5w powerledid ei taha ei välimuse ega hinna järgi hästi uskuda.

Aga eks tõesti, aeg näitab kõige õigemini, kas jäävad ellu ja kui kauaks.


P.S. päriselt on ledide kasutamisel mopeedide tuledes üks teine aga veel - sellega annate miilitsale võimaluse, kui tal tahmine teid n****** tekib ja muud põhjust selle tegemiseks ei leia, seda siiski teha - seaduse järgi on ledide kasutamine hõõgpirnile ettenähtud tuledes keelatud.
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Unread post by Sapi-Vana »

Testitud. Õigus on nendel, kes ütlevad, et peab enne LED-e dioodsilla vahele ehitama. Muus osas OK.
gen
Tavakasutaja
Posts: 132
Joined: 30. May 2009 00:00

Unread post by gen »

Pildilt paistavad tavalised Led pirnid.

Sai ka kunagi igavusest ristatud 9lediga taskulamp jalgratta tulega.See mõte tuli sellest et rattadünamoga näpuvahel proovides hakkasid minu üllatuseks led pirnid põlema.
Kahjuks ei jõudnud asi rattapeale(jäi sahtlisse tolmu koguma).

Seega arvan asi täitsa toimib,kuigi pidev pinge muutus võib asja lõpuks läbi põletada.

Ootan huviga katse lõpp tulemust.
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Unread post by Sapi-Vana »

No LEDide kohalt võin öelda nii, et valgust viskavad looma kombel. Aga kindlasti on nad sellised viletsama kvaliteedi asjad, kuna hind on neil juba sihuke.

Mõtlesin kondeka vahele panna, see peaks voolu hüppamist kõvasti taltsutama. Selline 10V 20000 mikrofaradine elektrolüütkont peaks oma tööd täitsa ilusti tegema.

Kindlasti annan teada, kui asi suuremat progressi näitab.
Melx
Tavakasutaja
Posts: 32
Joined: 04. Nov 2010 01:00

Unread post by Melx »

LED ei tohi töödata ülepingega, samas liiga madala pinge juures ei hakka ta enam tööle(tavaliselt ~30-35% nominaal pingest)
Aga kui keegi ehitab ise led valgustit siis viskava valgusvihu juures peab arvestama õige nurgaga peegelpinda sest vastasel juhul tavalisi kuppel dioode kasutades pestakse see "sinine-roheline" valgusvihu serva. Hajutava või rifeldatud klassi kasutamine on üks võimalus aga seal on omad agad ...
Muude laternate ning värvide juures pole peegelpind oluline kuna need toodavad puhast värvi valgust ning on väga erksad, üldiselt.
: )
User avatar
vintizvint
Tavakasutaja
Posts: 151
Joined: 13. Feb 2008 01:00
Location: Soome> Riihimäki
Contact:

Unread post by vintizvint »

Kondeka lisamisel, ahelasse pinge tõuseb. Poleks paha pingestabilisaator lisada. Ise kasutan LM tootesarja tihti. Näiteks http://www.national.com/mpf/LM/LM317.html#Diagrams
Skeemil oleva R2-e saab vabalt püsiväärtusega takisti vastu vahetada, et säilitada skeemi töökindlus. + Ripmontaaz ja silikooni valamine.
Post Reply