"Metsik" - saksa mootori peale ehitatav mopeed

Kasutajate võrrid, mopeedid ja motorollerid. Tutvusta oma masinat!
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

"Metsik" - saksa mootori peale ehitatav mopeed

Unread post by Sapi-Vana »

No mis ta nüüd mopeed enam tuleb... aga raam on R-7 oma, nii et... mingil määral. Huumorit ja õpetust on aga loos palju.

Alibaba.com pakub mistahes kollast kaupa sokkidest rakettideni. Hinnad on kosmiliselt... madalad... ainult et saatekulud ajavad asjad hulluks. Aga kaupu liigutavad ikka inimesed, kes mõnikord lahendavad ka probleeme, selle asemel, et niisama häda kõrvalt vaadata ja pihku irvitada. Noh, eks ma olen seal keskkonnas juba pikemat aega ringi vaadanud ja nüüd ma tean, et tegelikult tuleb kõigepealt rääkida inimestega ja alles siis vaadata kataloogidesse.

Tsirkus algas momendist, mil hakkasin vestlema härra Liniga, kes tol hetkel kurtis muuseas miski ekseemi üle, mis käeseljal olles takistas trükkimist. Saatsin talle kiirelt õpetuse, kuidas nisujahust ja meest salv kokku keerutada ja paar päeva hiljem võttis Lin minuga uuesti ühendust. Oli toiminud ja mees tänulikkust täis. No et mida ta saab minu heaks teha. Kirjutasin mehele, et otsin vertikaalmootorit tsentrifugaalsiduriga. Et on igasuguseid, aga "delivery" muudab asjad mõttetuks. Lin teisel pool maakera kirjutas selle peale, et asja lahendus on "pepu kaudu hamba väljatõmbamine", ehk siis kauba saatmine kahekordse teekonnaga... ehk siis pärale, siis tagasi, siis saatmiskulud nulli ja sama kaup samale adressaadile uuesti tagasi. "Delivery" oleks sel juhul nagu juba makstud. Miski raamatupidamislik action.

Mul jäi sellise asja peale suu lahti. Ahsoo... no aga miks mitte?! Valisime siis kauba välja ja panime selle mööda Maad ringlema. Saate aru - miskist Hainani provintsist hakkab mootor liikuma Eestisse, siis siit tagasi Hainani ja siis sealt jälle Eestisse. Laevaga, rongiga, rekkaga. Kusjuures täiesti tasuta.

Noh, ooteaeg hakkas täis saama... ja siis võtab Lin jälle sõna. Et kurat jama selle Euroopaga, Hiina kaupa niimoodi liigutada ei õnnestu. Et mootor on hetkel kurat teab kus, aga ilmselt on vähemalt 3 ringi juba Maale peale teinud. Kuna selleks hetkeks ei olnud veel ei mina, ega ka Lin kogu selle logistilise komöödia vältel sentigi investeerinud, jätkasime sporti. Selle mootori kandis vastav tehas maha, ikka juhtub, et vahel lähevad saadetised kaduma. Ei koti.

Nüüd oli eesmärgiks leida Euroopa tootja, kelle kaubaga samamoodi käituda. Pärast üht sisukat õhtupoolikut, kus Helmes ja Hainanis kummalgi pool ekraani irvitati ja tooste öeldi, jõudsime Kölnis ühe tootjani, mille müügimeheks oli entusiastlik Fredi (Manfred), keda vastav transpordiskeem puhtmatemaatiliselt väga huvitas ja kes oli valmis oma munad panti panema, et nii ei saa. Noh, Kölnist saime mootori ja sellele sobiva siduri. Ning potentsiaalse trofeena ka kaks kuuma saksa munandikotti.

Seejärel hakkas sõber Lin maailma logistikaga skeemitama. Kölnist läks mootor Hannoveri, sealt läbi Kasseli Magdeburgi ja sealt Trieri kaudu läbi Luksemburgi Prantsusmaale, kus see väljus Montpellieri kaudu Vahemerele, et sealt Suessi kanali kaudu India ookeani jõuda. Seejärel jõudis mootor Hainani provintsi, kust alustas teekonda minuni. Minuni jõudmata oli mootor mõni aeg hiljem Hainanis tagasi, kus siis kustutati kogu "delivery", mille eest mitte keegi ei olnud siiani mitte midagi maksnud. Seejärel liikus mootor kui "free delivery" objekt tagasi Eestisse, kus siis ühel hetkel tuli mulle teade, et ma võiksin kaubale järgi tulla. Ületamaks tolliprobleeme oli Lin vormistanud toote kui ettemakstud asja väärtuses 15 eurot. Tegin saatedokumentidest fotod ja saatsin need Linile, ühteaegu tegin ka ülejäänud ülekanded, nii nagu seda nägi ette müügileping, mille alusel Manfred oli toote Linile müünud. 6,5 hobujõuline vertikaalmootor koos tsentrifugaalsiduri ja automaatlukustuva splindiga läks mulle maksma 122 eurot.

Aga Kölnis istus üks saksa müügimees munadel, mis moraalselt polnud enam tema omad. Rõhudes mehe sõnale ja dokumenteeritud vestluslogile panime mehe mõtlema, et mis küll võiks olla "equal to your balls" ja Manfred saatis pikema järelemõtlemise peale Hainani jämeda pudeli viskit, mille "delivery" oli oluliselt kallim pudelist enesest. Aga mis teha, munadel on oma hind. Leppisime kokku, et pudel oli parema muna eest ja delvery vasaku eest. Lin irvitas Skype-ühenduse vahendusel üht kõigi aegade rõõmsamat hiinlase naeratust ja teatas, et saadud kogemustest ajendatuna avab ta oma isikliku transpordifirma. Viimane kontakt Liniga tuli läbi Eesti Posti, mille vahendusel jõudis mulle koju pakk ülikvaliteetset Hiina teed. Te ei tea, mis on kvaliteetne Hiina tee. Mina ka ei teadnud enne. Aga nüüd tean.

Kogu see aeg tiirles see esimene mootor ühest punktist teise. Rahvusvahelisel naljapäeval koju tulles avastasin ukse tagant miski kullerpaki, mille peal oli igasuguseid kleepse nii palju, et pakendit ennast polnudki suurt näha. Selle sees oli siis see esimene mootor.

70 euro eest müüsin Hiina mootori külamehele, kelle juures selle abiga töötab miski veski. Ma arvan, et haamerveski.

Ja absoluutselt kõik olid õnnelikud. Mina selle pärast, et ma sain omale saksa mootori, mis tõesti on korralik. Lin selle pärast, et ta sai võimsalt kogemusi oma firma asutamiseks (mis ilmselt vahendab õhku). Kalev sellepärast, et sai omale ägeda masina veski jaoks. Ja Fredi oli õnnelik, et tema munad talle alles jäid. Rääkimata lugematutest inimestest Euroopas ja Aasias, kes asjade edasitoimetamise eest palka said.
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Re: "Metsik" - saksa mootori peale ehitatav mopeed

Unread post by Sapi-Vana »

Loodavast masinast niipalju, et see mootor läheb R-7 raamile, mis tuleb tiba ümber teha. Ratastel raami ja ühtteist veel sain kunagi varem seoses auto ostuga. Nimelt autoga tuli kaasa ka miski JBL-i supakas. Aga mul on nii, et pagasiruumi iga cm3 on arvel, seega ei olnud subwooferiga teha midagi. Noh, sai siis see minu jaoks mõttetu vidin vahetatud metalli suhtes korraliku R-7 raami vastu.

Kuna mootori poolt pakutakse 14 Nm väänet, siis ei ole Riga originaalse tagarattaga teha midagi. Pärnust sain selle projekti jaoks kümneka eest siis miski krossika tagaratta, mille kodarad ja rumm on ikka midagi hoopis enamat. Peal on korralik kärn, nii et veos ei tohiks ratta suhtes ka küsimusi tulla.

Et mootoril on pöördeid kuni 3800 ja siduril hambaid 14, sain tegeleda ka natuke ülekandematemaatikaga. Liikumiskiirus peaks tulema nii umbes kuni 80 km/h, kuna haakumine toimub juba 700 pöörde pealt, siis on ka madalamad kiirused täiesti saavutatavad. Pealeselle - vedrusid saab ju ka ahjus natuke mõjutada. Arvestades kaherattalise veotakistust ei tohiks mootori juures ülekuumenemine üldse mitte päevakorda kerkida, seda enam, et silindril on jahutust suunav kate.

Vedama hakkab 420-nene kett.

Hetkel on masin projekteerimise faasis, arvutame siin välja, millistele raami punktidele hakkab langema milline koormus ja sellest lähtuvalt millised torud kuhu lähevad. Raami keskmine pulk sellisena kaob, selle asemele tuleb tahapoole kõverduv toru, mille "pauna" mootor otsapidi sisse istub. Raami alumine kinnitus tuleb lahti ja alumist toru vääname ilmselt mõned sentimeetrid ettepoole. Alla tuleb siis toruraam, mille peale kinnitub mootori kinnitusplaat.

Suurim mure on pidurid. Ilmselt tuleb taha ketaspidur, aga kogu kinnitusteema on üks paras aretamine.

Tegema hakkame seda ilmselt Valgas Viimase Võimaluse motoklubis, pealik on koledasti äksi täis; minu jaoks on põhiküsimus ajas. Eks ta selle suve projekt ole.

Kui miskit mingis suunas jälle areneb, annan teada.
Post Reply