kassartur: Riga 13

Kasutajate võrrid, mopeedid ja motorollerid. Tutvusta oma masinat!
User avatar
kassartur
Posts: 8
Joined: 14. Aug 2010 00:00

kassartur: Riga 13

Unread post by kassartur »

Minu poolt siia üks võrritaastamis projekt. Tegemist siis võrriga Riga 13, mis mulle hulk aastaid tagasi Rakvere Dünamost osteti. Maksis 350 rubla ja oli üleni valget värvi. Traatkorv pakiraamil ja puha.
Kuna tuleva aasta kevadel saab võrri ostust 20 aastat, siis otsustasin proovida masin korda teha.
Esimeseks tööks oligi võrrijäänuste leidmine. Enamus säilinud kraamist tuli välja vanematekodust- raam ja rattad vanarauahunnikust, peenem kola kuuridest ja keldrist. Tulemust võib suht heaks lugeda, kuna need tükid siin pildil(v.a. need popid küljeplekid ja roheline tagaots) on
konkreetselt selle võrri jupid ,millega mina poisikesena ringi sõitsin. Samas on muidugi hulk tükke aastatega kaotsi läinud- praktiliselt kogu elekter, tuled, kõik väntadega seostuv jne. Samuti on enamus säilinud tükke rohkem või vähem vigased. Raam lõigatud, rattad roostes ja kõverad jne.
Vahepealsetel aastatel pole mul kaherattaliste mootorsõidukitega kokkupuudet olnud. Aga ühe sääreväristaja taastamine ei tohiks ju keeruline olla.
Image
Image
Image
om
Moderaator
Posts: 223
Joined: 30. Aug 2004 00:00
Location: Läänemaa
Contact:

Unread post by om »

Edu ja meelekindlust!
User avatar
kassartur
Posts: 8
Joined: 14. Aug 2010 00:00

Unread post by kassartur »

Alustasin vast kõige keerulisemast- rattad. Kuna selle võrriga sai reeglina sõidetud mööda auklikke kruusateid, vend pakiraamil, siis tagumine ratas on ikka päris kandiline. Tagaratta võtsin algosadeks, esiratta (mis on paremini säilinud) jätan esialgu kokku, et oleks näidismaterjaliks, kui tagaratta kodaraid hakkan tagasi laduma. Tagaratta rumm on ok, kodaratest saab uuesti kasutada kõige rohkem kümmet. Rattalaagrid on ribadeks ning piduriosad on rummu seest täiesti puudu. Osa kodaraid rikkusin liigse agarusega ära- läksin pesemisega liiga hoogu ning kodarad said halliks. Järgmisena tuleb hakata pöida sirutama.
Image
User avatar
kassartur
Posts: 8
Joined: 14. Aug 2010 00:00

Unread post by kassartur »

Esimene "veljepink" sai puust. Põhimõtteliselt isegi toimis- üksikuid mõlke saaks sellega välja suruda, aga kui velje serv on üks pidev mõlgirida, siis läks asi jamaks.
Image
Järgmiseks tegin rullidega abivahendi, mis toimib nii hästi, et vist tehasest tulles polnud veljed ka nii rõngas kui nüüd. Väline kroom õnnestus ka suht puhtaks saada.
Ootamatu probleem tekkis aga kodaratega. Arvasin, et Rakvere motopoes on uued kodarad letis müügis aga ostma hakates selgus, et ei sobigi. Veidi lühikesed. Mis siis ikka- Kloostrimetsas ikka vast on. Aga polnud sealgi. Vast õnnestub mõni ratas hankida, kust saab vajaliku koguse kodaraid harutada.
Image
PCYX
Tavakasutaja
Posts: 46
Joined: 27. Oct 2009 01:00

Unread post by PCYX »

Seleta rakise mõõte.
User avatar
kassartur
Posts: 8
Joined: 14. Aug 2010 00:00

Unread post by kassartur »

PCYX wrote:Seleta rakise mõõte.
Kumma? Hetkel kumbagi neist käepärast pole aga homme võin mingid mõõdud anda.
User avatar
kassartur
Posts: 8
Joined: 14. Aug 2010 00:00

Unread post by kassartur »

Ei läinud aastatki... Kuna muud tegemised tulid peale, panin võrriprojekti ajutiselt kõrvale. Nüüd aga veidi jälle edasi.
Ratastest veel niipalju, et kodarate saamiseks pidin osta.ee-st ühe võrriratta ostma, lootuses, et seal on korralikud kodarad. Kodarad saingi ning lisaks ratta jagu heas korras kodaramutreid. Maksin ka järjekordse kooliraha- peale roostega maadlemist jätsin ühe velje korralikult roostesurmast puhastamata ning tulemuseks laiguline kroom. Õnneks oli mul ka üks varuvelg, kuid see polnud nii korralik. Aga mis teha.
Kodarate paikaladumine:
Image
-ma tean, et seda tehakse ka niisama käevahel, kuid minu närvikava seda ei võimaldanud. Pärast tuli loomulikult klassikalisel viisil kahvli vahel keerutades kodarad üle käia. Lõpptulemus sai päris ok.

Image
-----------------------------------
Järgmiseks raam. Õnneks on metallitöö suht tuttav teema, nii et raami parandamine pole enam selline pimeduses kobamine, nagu seda oli rataste taastamine.
Raamis seisukord siis selline:
Image
Image
Suurimaks defektiks raami oli mahalõigatud sadulatoru ots koos pakiraami kinnitustega. Õnneks oli mul käepärast üks veidi vanema Riga raam, kust sai sadulatoru välja harutada ning siis valge raami külge istutada. Selle sinise raami küljest saab veelgi tükke võtta.
Image
Image
stella1000
Tavakasutaja
Posts: 27
Joined: 05. Jul 2009 00:00
Location: Ida-Virumaa
Contact:

Unread post by stella1000 »

Kuidas te velje kroomilt rooste maha võtate?
User avatar
kassartur
Posts: 8
Joined: 14. Aug 2010 00:00

Unread post by kassartur »

stella1000 wrote:Kuidas te velje kroomilt rooste maha võtate?
Sorts Coca-colat ning siis nühkisin hõbepaberinutsakuga. Pärast pottide küürimiseks mõeldud lapiga üle.
minimo
Tavakasutaja
Posts: 459
Joined: 21. Jun 2008 00:00
Contact:

Unread post by minimo »

kassartur wrote:
stella1000 wrote:Kuidas te velje kroomilt rooste maha võtate?
Sorts Coca-colat ning siis nühkisin hõbepaberinutsakuga. Pärast pottide küürimiseks mõeldud lapiga üle.
Usu või mitte, võtab maha rooste, proovisin võrri veljel järgi, päris hea sai aga rooste oli ühes kohas liiga sügav ja jäi roostene koht..
User avatar
Sisse
Tavakasutaja
Posts: 193
Joined: 06. May 2011 00:00
Location: raplamaa
Contact:

Unread post by Sisse »

Kuidas seda rattalaagritega veljepinki teha mis vaja?
uazik.
Post Reply