Teine 638(639)

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
Igor
Tavakasutaja
Posts: 16
Joined: 01. Jun 2006 00:00
Location: Lõuna-Harjumaa

Re: Teine 638(639)

Unread post by Igor » 07. Sep 2018 09:04

Vaadates Sinu tegemisi, siis see "keemiline metall" ei ole hea lahendus.
Kovrovets 1961
Jawa 1988

hmm
Tavakasutaja
Posts: 571
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 07. Sep 2018 09:42

Ma ise kaldun ka seda sama arvamust tugevalt toetama... Keemilinemetall on pigem n.ö. tugevam suremaid konarusi täitvam tihend kuskil silindriall oleva tikkpoldi ava juures... teisest küljest peaks see keemiline metall ka seal laagripesas hakkama saama, kuid ma ei pruugi nakkepinda õlist väga puhtaks saada ja selle metallipaksus on ka suht õhuke seal. Lisaks hõõritseda on vaja ikka.
Püüan täna automotofoorumi kasutaja _rein_ juurde minna ning leida temaga koos parim lahendus.
Lahendusi on üldjuhul kaks:
1. kas siis lisada alumiiniumkeevisega täidist juurde, mõõtu puurida ja hõõritseda.
2. puurida ava suuremaks, sisse täiendav puks ja sinna laager.

see teine on tugevam, kiirem ning "odavam" lahendus, kuid ega seal puksi jaoks nüüd üüratult ruumi pole...
Järgmine asi on kogu karteri vahetus...
Siin ka väike pilt laagripesast. Näitlikustamiseks, et kui palju see pesa on kannatada saanud, paigaldasin vana teise poole laagri...
20180906_220428.jpg
Nüüd siin ka pilt juppidest. Uued jupid vasakul, vanad paremal. Pildi tegemise hetkel on väntvõll veel karteri küljes - nüüd juba eemaldatud. Mulle tundub, et hammaka poolne laagrril on külg suunas (väntvõlli suhtes piksuunas) väike loks. Seda siis, mitte laagripesas vaid kuulide pesas. Üles alla ei loksu. Kui juba asjad nii pulkadeks, siis vahetusse. Ülejäänud laagrid on korras.
20180906_074939.jpg
Uued jupid (lisaks tulevad kuullaagrid ka):
20180906_074932.jpg
Igatahes kõik kuullaagrid (ei ole kontrollinud väntvõlli sisemise rakisel olevaid laagreid, ega kontrolli ka) on omadega ühel või teisel moel otsa saanud.
Käigukasti omad - selge nõellaagri metallipuru on need rikunud.
Väntvõlli omad said õhtale pigem liiga suurest tahtest hoida karteris rõhku kinni. Ehk siis teisisõnu jäeti väljapoole katted peale. Sai siin alas-kuul tegelasega seda ka arutatud ning ta tõi näiteid, kus need samad katted on väiksematel kiirustel ning vaba õhu käes läinud ka väga kuumaks. Seega selle tegevusega ületavad laagrid projekteeritud temperatuure ja metall saab kahjustatud. Need katted on efektiivsed väiksematel kiirustel ning jahedamas keskkonnas: näiteks velje rummudes... 8 )
Nagu paar postitust tagasi mainisin on karter disainitud nii, et küttesegu kas siis surutakse või tõmmatakse laagri ja kaelustihendi vahelisest ruumist läbi laagri ja sellel on kaks olulist tegurit:
1. määrida
2. jahutada
Survet peab karteris hoidma kaelustihendid... ja neid on tegelikult oluliselt lihtsam vahetada kui laagreid...

Kahetaktilistel on üks erand kuhu võib selle katte alles jätta: 3 käigulise 125cc väntvõlli veohammaka poolse laagri simmeri vastu. 125cc on veovõlli pool kaks laagrit ning mõlema laagri vahel on simmer. Välimisel laagril toimub nii ehk naa õlitus käigukasti poolt survevaba õlitusena... aga seda saab siis arutada selles teemas...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

hmm
Tavakasutaja
Posts: 571
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 08. Sep 2018 22:26

Sai siis täiendavalt mõõdetus silindreid ja seda lihtsalt igaks juhuks.
Mõlemad silindrid siis 59,00 ehk 4 remondi algmõõt.
Kolvid 4B mõõtudega
Rõngad: vasak Ülemise suutsin ära võttes katki teha; keskmine 0,6 (lukupilu vastastküljel väike kahjustus); alumine 0,5. Parem: Ülemine 0,5; keskmine 0,5 (lukupilu juures kahjustused, nagu oleks aknaid hammustanud); alumine 0,5

On olemas üks kolmene komplekt 59,0 x 2 rõngaid... nende rõngaste lukupilu jääb sinna 0,15 juurde Seega pean kuskilt veel ühe komplekti 59,0 x 2 hankima... sest ega pole mõtet neid ositi vahetada.

Nüüd jawa enda juurde. See mootor, mis hetkel peal ja töötab on ikka hea ja terav... Eelmine nädalavahetus pani valgustusvool plehku. Kahjuks polnud siis aega süveneda... täna võtsin asja ette ja näedsa kaitse läbi. Panin uue kaitsme ja süütevõtme sisselülitades plõksti läbi. Järelikult kuskil lühis. Tester näitas 0,02 oomi + ja - vahel... võttes süütelukust võtme tõuseb takistus 17 oomile.
Egas midagi hakkasin süütelukust ahelaid eemaldama, et nähe millisest ahelast see lühis tuleb. Lõpuks üks ilus sinine juhe, mis läheb piduritule lülitile, mis asub vasaku küljekarbi juures. Nimelt käisid küljekarbid värvimises ning loomulikult said kõik kummid ja muud lisavidinad küljest võetud. Pidurilüliti väljaulatuvad klemmid olid värvi suutnud maha kraapida ning sealt otse massi.
Tegin mustast mägiAivari teibist ilusa padja + pidurilüliti teipisin ka sisse. Nüüd valgustusvool püsib ilusti omal kohal 8 )
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

v301060
Tavakasutaja
Posts: 441
Joined: 01. Oct 2009 00:00
Location: Viljandi

Unread post by v301060 » 02. Nov 2018 00:08

Cafekat sel hooajal päris valmis ei saanudki - läheb pubi aknapeale talvituma. Klassikul pidi originaalmootori käigukast varsti kokku saama ja ehk saab siis ka originaalmootori jälle peale.

hmm
Tavakasutaja
Posts: 571
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 02. Nov 2018 12:28

Vahepeal on siis karter tulnud korrastusest ja alumise võlli otsalaagri pesa CNC pingis suuremaks freesitud nii, et sai kalibreeritud alumiiniumpuks sisse pressida. Keevitamise peale ei läinud, sest see oleks oluliselt kallim tegevus + alumiinium pingete möll ka.
Karter on korra juba koos käinud ning paika sätitud alumise võlli pikilõtk ja see seatud 0,4mm peale (kirjandused annavad erinevaid vehemikke 0...0,6 ja 0,3...0,6) seega jätan selle lõtku võimalikult 0,3 juurde ning eeldan, et karterite kokkupanemisel võib tulla ~0,1 +/- 0,05mm lisa ja seda siis tihendisilikooni jagu.
Käiguhammakad ja kahvlite töö vajab veel kalibreerimist (vaja veel lõtkud mõõta ning mõnedesse kohtadesse reg. seibid panna, kus lõtke pole vaja), kuid hetkel lülituvad käigud ilusti ning poomist pole.

Mootori kokkuladumine on toimunud väga pikkaaegselt ja seda just muude tegevuste kiuste.
Kuid sätin asja nii, et järgmise nädala lõpus peaks karter olema koos.
Silindrite osas võib tulla täiendavaid tegemisi, sest olen kiirete mõõtmiste tulemusel tuvastanud kolvigrupi kaalu erinevused silindrite vahel - 5-6g, kuid see vajab täiendavat uurimist, et kus see vahe tuleb, kas mõõtmisveast või marerjalist. Kaalude ühtlustamiseks pigem korrigeerin sõrmede kaale.

Pöörasin sellele korraks tähelepanu, sest mäletamist mööda oli mootoris korralik vibra 70+ km/h kiirusel... Lisas pean kuskil pingis/rakises mõõtma väntvõlli viskumise ka igaks juhuks.

Iseenesest saaks cafeka mootori juba kohe classiku pealt võtta ja cafekale anda, sest ega classikuga nii ehk naa ringi ei vurata.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

hmm
Tavakasutaja
Posts: 571
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 06. Nov 2018 23:47

Ah nagu ikka on mingi asi puudu... ja seda avastad alati kokku ladumisel. Nimelt vaja 17mm sisemõõdus reguleerimisseibi 0,2 paksusega, et peavõlli nuudid tuleks 0,2mm kolmanda käigu 16h. hammakast väljapoole. 0,5 on olemas, kuid see on liiga paks, käia ka pole. Seega balticboldist sai homseks /tellitud/võetud 0,1 10tk ja 0,2 2tk - rohkem lihtsalt polnud.
Sai ka üks hiinaka odav 500g@0,1g sammuga kaal soetatud. Hälve on 210g juures 0,6g seega 100g juures ~0,4 aga kõik oleneb kui täpselt midagi kuhu asetad. Kindel on see, et asi valetab vähemalt 0,3%. Kuid mul ei ole ju tegelik kaal oluline vaid kaalude võrdlus. Selleks sobib see asjandus küll.
Võtsin kolvid kepsude küljest ära. Kepsude kolvisõrme osad ise toetudes kaalule jäävad 0,3g erinevusse, seega võib öelda, et OK.
Nüüd kogu kolvi süsteem (kolb+sõrm+nõellaager+3rõngast+stopperseib) erinevad 2,7g. Seda on palju. Erinevus tuleb ainult kolbidest endast. Ülejäänud vidinad on üheskaalus - njah rõngad erinevad ka 0,1g.
Pildil siis all 1+2g kalibreeritud kaaluvihud ja siis on mõlema kolvi kaal võrdne. kolvile märgitud 2,7 oli ilma rõngaste ümberjaotamiseta, jaotasin rõngad ringi ja sain suurema erinevuse, kolvid ise olid 2,9g erinevusega. Selles osas mängibiki rolli kaalu mõõteviga, kui asju eralid mõõta.
20181106_223109.jpg
Seega küsimus, kas ja kus kohast seda 2,7g või isegi 3g võtta? Sõrmest või kolvist?
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

User avatar
teints
Tavakasutaja
Posts: 651
Joined: 02. Mar 2007 01:00
Location: Kesk-Eesti, maalt Sport Iz -ga.
Contact:

Unread post by teints » 07. Nov 2018 11:19

Kolvid tunduvad jube paksu seinaga olema. Sealt võid proovida gramme maha viilida küll. Kui need kolvid on originaalidest tunduvalt raskemad, siis on vibratsioon garanteeritud.
Oman mõnda roostes mootorratast.

hmm
Tavakasutaja
Posts: 571
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 07. Nov 2018 14:51

Vibratsiooni üle kurta ei saanud - seda oli ikka mõnusalt.
Kogu kolvigrupi raskus on: 287,8 ja 290,6 (+/-0,1).
sellel lehel annab 59 mõõduga 638 kolvide ja rõngaste kaaluks 490g
Siin on ühe kolvi kaal 220g: https://www.jawashop.com/piston-58-00-6 ... met_z2116/

0 mõõt on 58, hetkel kasutame ju 4. remonti ehk 59 mõõduga, mis on juba nõks suurem...
Õhtupoole saan öelda kolvide enda raskused, hetkel telefonis ainult võrdluskaalu pildid (ülejäänud tõstsin arvutisse)
EDIT:
Toon siis asjade kaalud ka välja, nii kuidas mu hiinakas lubab:

Ese________Vasak__vs__Parem___vahe
Kolb________218,7_vs__215,7_____3g
Rõngas1_____5,7___vs___5,9_____0,2g; mitu korda mõõtsin, iga kord sama kaal, seega üks rõngas on mõlemas komplektis väiksema kaaluga :|
Rõngas2_____6,0___vs___6,0
Rõngas3_____6,0___vs___6,0
Sõrm_______42,3__vs___42,3
Nõellaager__10,8__vs___10,8
stopperrõngas 0,5__vs___0,5
stopperrõngas 0,5__vs___0,5

Seega on minu kolvid "kergemad, kui lehtedel viidatud" ja saan kogu kolb+3xrõngast mõlemad kokku 467,4g ehk siis tervelt 22g kergemad :?

Seinte paksus on ikka korralik jah. Eks ma siis natuke lihvin-viilin kolbi seestpoolt (seal on ka üks korralik rant sees...)
Ma päris peenhäälestust mootori tasakaalu osas ei hakka tegema, pole vahendeid ning ausalt öeldes ka oskusi väntvõlli ja kolvide pöörlemise kineetikat mootori karakteristikaga joonele ajada.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

v301060
Tavakasutaja
Posts: 441
Joined: 01. Oct 2009 00:00
Location: Viljandi

Unread post by v301060 » 10. Nov 2018 20:16

Nüüd siis cafeka peal remonditud originaalmootor:
Cafekas pubis.jpg
Cafekas pubis.jpg (57 KiB) Viewed 196 times

hmm
Tavakasutaja
Posts: 571
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 11. Nov 2018 19:21

Sai siis eelmine nädal classikul poleeritud tsehhist tulnud mootor maha võetud ja viidud cafekale.
Cafekale tuld alla ei saanud, sest seal originaalsüüte süsteem, poleeritud mootoril VAPE... seega lihtsalt juhtmeühendusi ei hakanud õhtul taga ajama.
Pilt vahetult mootori paigaldamisest:
20181108_232857.jpg
Classicu enda mootor sai ilusti kokku.
Kolvikomplektid ajasin 0,1grammi pealt paika e. kaaluerinevust ei ole.
20181110_155601.jpg
Siduriketi pingsus:
20181107_204430.jpg
Osta.ee tihendikomplektid on saast kuubis. Aga sain kuidagi kasutada silindrialust ja karburaatori alust tihendit. Kuigi oli vaja terava noaga äärised kanalite järgi õigeks tehtud.
20181110_204617.jpg
Mootor ilusti koos, tõstsin eile õhtul aistevahele ja tegin ka esmakäivituse. Kuigi süüde vajaks ehk täpsemat sättimist, sest panin kevadel tehtud märkide järgi asja uuesti paika.
Mis siis mootoris tehtud:
1. karteris laagripesa parandus puksiga.
2. Uued käigukasti võllid ja hammakad
3. Uus sidurikett.
4. uued laagrid ja tihendid. Vanad laagrid jäid kepsudele (nii alumine kui ka sõrme omad) ja väntvõlli sisemised.
5. Uued rõngad.

Täna tuli siis proovisõit ka teha, et teada kas asi ikka töötab ning kuidas töötab. Hea, et ilm on kuiv, kuid suht külm on... Ratas käivitus 6 löögist. Mootori töö on ühtlane aga mitte selline, mis tsehhist tulnud poleeritud mootoril. Mis seal ikka spidol näit 06750 (panen näidu siia, et hea hiljem logi pidada).
Võtsin suuna bendujaama lisasin 10L B98+350g Motul 2T 510 õli ja siis ots Kadrinale. Masin toimetab ilusti, siduri tross vaja veel pingutada. kahel korral lükkas 4 käigu välja :| kui ~50 sõitsin ja gaasi maha lasin.
Spidometer hakkas rohkem valetama ja kui näidikul on 100, siis kiirus on 87 GPS WAZE järgi.
Mis on ülimalt positiivne - vibra minimaalne, isegi nõks väiksem, kui poleeritud tsehhi mootoil. Veel on hea see, et poolautomaatne sidur töötab ideaalselt nii üles, kui alla vahetamisel. Seega siduritrossi lõtvus ei häirinud, sest sai jalaga ilusti käike vahetada.
Kes veel ei tea, siis 638-l on nii, et kui jalahoova alla, või üles lõppu liigutad lahutab hoovastik siduri ja lülitab hammakad ümber. Hoova vabastades keskele sidur rakendub. Seega töötab asi käigukasti jaoks samamoodi nagu käega sidurit lahutades.
Väga mugav asi ja põhimõtteliselt saab ilusti isegi kohalt liikuma minna nii, et käega pole vaja sidurihooba alla hoida 8 )
Sõidust tulles oli näit 06789 ehk sai sõidetud 39km. Küünlad eemaldades olid nad ühesugused nõks tumedama poolsed pruunid.

Tänane masin
20181111_Jawa_orig_mootor_kapremont.jpg
20181111_Jawa_orig_mootor_kapremont1.jpg

Mis siis veel teha:
1. Vaja süüdet kontrollida ja ehk ka paremini paika sättida.
2. Tulekorpuses olevad märgutulede elektrisse vaja süveneda, et nad kuidagi nõrgalt esinevad.
3. Käimalöömise hoob tahab vastu resokat ennast kraapida...
4. Tahavaatepeeglid vaja vähem värelavaks muuta.
5. Esiporikas...

Aga üldjuhul olin täna masinaga isegi väga rahul 8 )
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Post Reply