Sapi-Vana "roheline" mopeed

Kasutajate võrrid, mopeedid ja motorollerid. Tutvusta oma masinat!
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Sapi-Vana "roheline" mopeed

Unread post by Sapi-Vana »

Mingil ajal eelmine aasta võtsin nõuks ökosõbralikult käituda ja panna kokku masin, mis keskkonnale ja minu rahakotile midagi ei maksa ning mis siiski oleks 100% funktsioneeriv silmale ilu ja hingele rahuldust pakkuv. Sportlik huvi tekkis nimelt seoses faktiga, et kohalikus jäätmejaamas ja Valga Tolmetsis ei pilguta keegi silmagi, kui ma seal "metallivalikus" sobran ja omale hea õnne korral midagi huvitavat leian. Nagunii lõpliku variandina rändab kõik see metallihunti ja siis sulatusahju, kust võibolla hiljem näiteks see väljub järjekordse Fiati pritsungidetaili või sillatalana, millele ju ka nagunii on juba ette programeeritud mitte toimida. Kui sellise mõttetuse teelt on võimalik ratta jagu kraami kõrvale tõsta ja kui sellest lõpuks tõesti ka masin valmis saab, siis juba puhtalt filosoofilises plaanis on asi kulda väärt.

Selge see, et täiesti ilma rahaliste kuludeta ei ole võimalik töötavat mootorit kokku komplekteerida - lootus metalliplatsilt saadavale siledale silindrile ja toimivale kolvikomplektile on ikka väga mõttetu. Vaikselt panin kohe algul paika, et kui kogu masin läheb mulle maksma alla 25 euri, siis olen oma eesmärgi täitnud, kui üle 40, siis kindlasti mitte.

Kuskil novembris siis algas juppide tagaotsimine. Algul läks kõik maru võimsalt - sain omale peaaegu komplektse "Colnago" ja juba ainult mõte lapsepõlve unelmate ratta omamisest ajas kõvaks. Aga kuna sellele mootori pealepanek tundus pühaduserüvetamisena, siis antud projekti raames asjast tolku ei olnud. Pealeselle selgus, et "Colnago" jaoks olen piisavalt võidukamehe "standardist" väljas ja niisiis sai ratas leitud väga originaalilähedaste juppidega taastatud ja 200 euroga maha müüdud. See tähendas, et põhimõtteliselt oli esialgset plaani silmas pidades kulureserv kasvanud 225 euro peale ;)

Detsembris oli juba toimiv terasraam ja keskjooks olemas ja raamile mittesobiv amortidega esikahvel ka. Pärast mõningaid hookuspookusi töötoas sobis kahvel raamile nagu valatult.

Jaanuaris olid juba olemas kõik rattad, hammasrattad, esiporikas, sadul, korralik kett, 2 tuliuut summutit (üks Riga 13 oma ja teine Gaujalt), praktiliselt kogu mootoriosakond ja hunnik rutskasid.

Veebruaris sain okidoki kaudu uuena paistva silindri ja mulle vajaliku suht viimase detaili - süütemängu kaane. Teate ju küll, et enamasti neid kaasi peale ei jäeta. Selle kõige lõbu eest tuli 20 euri välja käia. Alles jäänud 5 euro raames sain Lätist uute detailidena siduriketta, kolvi ja kolvirõngad. Selleks ajaks oli mootor juba puhastust saanud ja põhimõtteliselt koos. Puudu oli paak, mille sain omale märtsis.

Aprillis sai asi niikaugele, et raamiosa rauda oli kõik juba kokku monteeritud-keevitatud, elementaarne värvgi suures osas peale pandud, mootor peal.

Mais sai siis asi põhimõtteliselt valmis, vaid süüteosa tahtis veel aretamist. See sai siis ka lõpuks ära tehtud ja umbes nädal tagasi sai paaki ka lõpuks bensiin sisse valatud ja käima aetud. Kompressioon oli ülikõva ja tõmme metsik, aga seda pidigi olema, sest taha sai meelega pandud väiksem ratas kõige suurema hammasrattaga, mida "saada" oli. Paraku selgus siis, et ilmselt kondeka vigasuse tõttu sõidust ikkagi midagi välja ei tule. Sain selle siis asendatud teise samasuguse vigasega. Kui nüüd uue konde saaks, siis võiks projekti rahumeeli õnnestunuks lugeda.

Lähiajal lisan ka pildirea.
Kasutaja
Posts: 7
Joined: 20. Jan 2012 01:00

Unread post by Kasutaja »

Silinder ja süütekaan peaksid vist minu garaazist pärit olema :)
Edu ehitamisel.
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Unread post by Sapi-Vana »

Kuna mul on kombeks häid asju paremaks tegema hakata, siis antud hetkel on ka roheline mopp osaliselt ümbertegemisel. Jällegi on asjad keti taga... lihtsalt ei ola vastava sammuga ketti saada. Ja kui ei saa seda ketti kusagilt, siis tuleb totaalne ümberehitus, kus mootoriks tuleb 2 kW saemootor ...

Image


Image
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Unread post by Sapi-Vana »

Ehitasin vahepeal selle "rohelise" Güde 2 kW saemootori peale ümber. Muud ei olnudki vaja teha, kui alusraam alla keevitada, mootor istus raamile nagu valatult. Sidurile kombineerisin peale mingisuguse väikse hammasratta, mille leidsin Tolmetsi metalliplatsilt, tagaratta keerasin teisipidi. Esikahvi vahetasin ka ära, siinna läks siis mingi krossiratta pikkade amortidega kahvel koos 26" esirattaga. Ikka väga härjaks läks vaatepilt kätte.

Sõita oli ka hoopis teine tunne. Jõudu ikkagi topeltrohkem, minekut aga metsikult enam. Nii metsikult enam, et gaasihooba lõpuni lükates tuli juba surm silme ette. Kuna sumpa panin R-13 oma ja keevitus joppas, oli sõit peaaegu sama vaikne kui "susistajal".

No ja siis selle esimese sõidu sees trehvasin paari vana tuttavaga, kellel oli oma võrokeste kamp kaasas. Võrumaa mehed läksid väga äksi täis, tahtsid ratast omale ära osta. No ma selgitasin siis, et esimene sõit, pole veel piltegi teinud, nemad aga ikka et anna ära, anna ära. Ja hinnad muudkui kerkisid. Sellist oksionivärki polegi kohanud. 250 euro juures ütlesin naljaviluks, et kui raha on kohe kaasas, siis lööme käed. Raha oli kaasas ja nii ma siis koju tulin juba kahel jalal. Natuke kahju oli, aga samas ikkagi hea diil ja igas mõttes omal ka kasud sees.
Post Reply