Page 1 of 1

Kaherattaline kaasaegse saemootori baasil.

Posted: 30. Jul 2012 17:01
by Sapi-Vana
Tervist, kamraadid! On tegemisel üks järjekordne projekt, kus ilmselt võrriraamile (R-7 või R-2) tuleb vedajaks 2kW saemootor kubatuuriga tiba alla 50. Praeguses seisus on mootor puhastatud, timmitud, vabastatud kõigest liigsest (paak, plastkäepide jne). Mõte on selline, et kõigepealt tuleb sidurile peale paari sentimeetri paksune terasest ring. Sellise hoorattaga peaks veojõud märksa paranema. Siduri küljest läheb siis seestpoolt hammasrattaga kettühendus esimesse jõuülekandesse, kus siis ilmselt suurelt hammasrattalt (vähemalt 40 hammast) läheb vedu väiksemale hammakale, kus siis oleks hambaid kindlasti alla 20. Sealt siis omakorda läheks vedu ratta külge keevitatud hammakale, kus on 46 hammast. See annaks mootori veojõule hooratast arvesse võtmata üle 4x jõudu juurde, samavõrra loomulikult langeks siis ka pöörete arv.

Vedava rattana kasutaks ilmselt Delta tagaratast.

Küsimused nüüd siis sellised...
1) kas ma peaksin sellele sidurile väljapoole miski võlli juurde tegema ja sellele laagri peale panema, et väntvõllile langevat koormust (stardi ja kiirenduse survenurgad eelkõige) tasakaalustada, või ei ole seda vaja (puid lõigates need surved on ju suured niikuinii ja asi peab vastu küll)?
2) kui suureks võiks sellise riistapuu kiirus tõusta? Kui suureks saab üldse veo peal saemootori pöörete arv minna? Tühjalt käiates võib jah see 5000 või 12000 pööret minutis tulla, aga veo puhul ei iial ju.

Tean, et siin on paljud omale kunagi saemootori baasil liikureid teinud, neilt ootaks kaasamõtlemist eelkõige. Ka "Dru¸ba" kogemus on näitaja, sest vastavaid võimsusi ja pöörete arvusid saab ju ümber simuleerida.

Posted: 31. Jul 2012 01:07
by gen
Esimesel ma veel vasta ei oska.

Mootoril on kaks olulist näitajat väände moment ja max võimsus.
Võrril on kõige parem väände moment kusagil 15km/h maks võimsus viib ta 40km/h Ülekanne mootorist rattasse on 16,81.

4T mopeedil on suurim väände moment 7000p/min ja maks võimsus 9000p/min(tühjalt jookseb mootor 14000p/min)4käigul ülekanne mootorist rattasse on 10. Sõites 4käiguga tahomeeter üle 9000p/min naljalt ei lähe.

Raamatust"Bensiinimootorsaed"lugesin välja et "Husgvarna 154"sae maks võimsus on pööretel 9000p/min(arvan et enamus saagidel on sama).Sellest lähtuvalt saaks arvestada kiiruse kui teaks ülekannet.

Näide:Lähtudes võrri ülekandest(16,81) ja Delta rattast siis 9000p/min peaks olema selle masina kiirus kusagil 54km/h.See oleks teoreetiliselt,praktikas võib number erineda.Ehk andis mõtte ainet.

Posted: 31. Jul 2012 05:58
by Sapi-Vana
Hetkel mul kasutada hammakad hammaste arvuga 44 ja 22. Kui pöörete arv jääb tõesti 9000 peale, siis väiksem hammakas teeb pöördeid 4500... Sealt edasi 46 hambaga elukas teeb pöördeid 2153 ühe minuti jooksul. See oleks siis järelikult ka tagumise ratta pöörete arv. Selle ratta veoteekond ühe pöörde juures on umbestäpselt 160 cm, järelikult minuti jooksul oleks läbitud teekond 3,444 km. See viitab kiirusele 206,6 km/h. Kuradi karm. Ja kuidagi ebareaalne. Aga kui see nii läheb, siis sellise tapamasina peale istuda küll ei tahaks.

Kui kasutada väiksema hammaka koha peal võrri 12- hambalist, siis läheb pilt veidi normaalsemaks, aga ikkagi oleks tippkiirus üle 100 km/h.

Tegelikult ma usun, et sellise ülekandekoormuse juures ei tõuse mootori pöörded oluliselt üle 3000. Ja hooratas peaks pöörete efektiivsust madalamas vööndis ka ju kergitama.

Sel juhul oleks esimese ülekande puhul tipp kuskil 68 km/h juures ja teise puhul siis umbes 40 km/h juures. Need numbrid oleksid juba oluliselt normaalsemad. Aga no nii või teisiti paneb lõpuks praktika kõik paika.

Eile lasin tuttaval politseinikul sirgel tasasel lõigul ära mõõta oma kiirmopeedi "Susistaja" tippkiiruse. 72 km/h tuli ära :) Võrri mootoriga... johhaidii.

Posted: 31. Jul 2012 12:44
by Sapakas
72Km/h ?Mingeid pilte saaks näha sellest masinast?

Posted: 31. Jul 2012 14:45
by Sapi-Vana
Vaata kasutajate mopeedide alt. Seal vist pealkirjaks "Sapi-Vana prijekt nr.4 - susistaja". Seal on kahjuks pooliku projekti pildid, aga abiks seegi.

Posted: 31. Jul 2012 22:34
by gen
Mulle jäi segaseks kui suur on mootori otsa tulev hammakas.
Ütleme et mootoril on 10hammast edasi tuleb 44/22 rattal 46hammast,siis ülekanne kokku oleks 9,196.Mis annab kiiruse 98km/h.See oleks liiga kiire ülekanne mootoril ei jaguks jõudu kohalt liikuma hakkamiseks.
Et saaks lihtsamalt kohalt minema peaks ülekanne olema 15 ja ülespoole.

Kahjuks pole veel leidnud sellist head ja lihtsat valemit mille abil saaks arvestada mootorile optimaalse ülekande.

Katsetada siiski tasub