Page 1 of 1

Sapi-Vana R-13

Posted: 04. Aug 2012 22:34
by Sapi-Vana
Karjatnurmest sellel kevadel sain omale 50 euro eest sellise masina...

Image

Noh, tegelikult selline ta alguses ei olnud. Kõigepealt tuli minema visata mingist vanast plangust, vahtkummist ja dermatiinist sadulakäkk ning siis läks mootor täies tükis kapremonti, sest kuigi müüja lubas pühalikult, et asi toimib, ei toiminud tegelikult asjad kohe üldse. Mootori juures sai siis süütesüsteemi nii palju ümber ehitatud, et ei saanud kohe kuidagi kaant peale pandud - sestap tuli siis netist otsida üks lisakaan, sellelt siis põhi ära lõigata ja selle peale pandud kaan sai siis piisavalt kaugele, et kontaktide ja muu mölluga lühist ei tuleks. Praegu on siis masin selline, et pane varvas kodara vahele ja tõmba mootor käima.

Image

Sadulaga ma ei ole tegelikult rahul üldse - sinna peab minema ikkagi mingi IZi või Urali või BMW kummsadul. See praegune variant on küll silmale ilusam vaadata, aga on tegelikult räme perselõhkuja.

Kõigepealt on plaanis võrr ARKikõlbulikuks teha ja ära registreerida. Siis ilmselt läheb raam ümbertegemisse - kahvli nurka tahan miski 5 kraadi muuta, sadul läheb veel 5 cm madalamaks (täpselt vastu raami ülatoru) ja tuled lähevad igal juhul powerLEDi peale. Ja loomulikult tuleb taha ka normaalsem porikas.

Esiporikas ja paak on siis proovi korras üle pintseldatud. Värviks Pentaprimi alküüdvärv, porikal siis ilma kõvendita ja paagi ülaosal kõvendiga. Tänu sellele läigib paak oluliselt enam.

Posted: 05. Aug 2012 13:23
by Nobody
Sa räägid koguaeg kõvendist. Mida sa kõvendiks kasutad, kust hangid ja millele see sobib?

Posted: 05. Aug 2012 18:46
by teints
See kõvendi huvitaks mind ka.

Posted: 06. Aug 2012 18:39
by Sapi-Vana
Uretaankõvendi. Ma usun, et seda müüakse kõigis korralikemates autovärvipoodides "universaalkõvendi" nime all. Sobib nii akrüül- kui alküüdvärvidele, viimane on siis keemiline lähisugulane nii pentaftaal- kui glüftaalvärvidele. Sõltuvalt soovist läheb siis värvile sisse 2 - 10% värvi üldhulgast. Motipi toode, varem kasutatud Presto omast paremaks ei nimetaks. Värv sai ehk tiba paksem kui Presto kõvendiga. Hetkel saigi potsik tühjaks, seepärast siiis saigi paagi ülaosa ainult lisandit. Aga potsikut ennast ma minema veel ei visanud. Praegu just puhastan/remondin oma keldriboksi, seal räme segadus praegu. Aga kui see porr lõpeb, siis ilmselt oskan täpselt öelda, mis nimi ja nii edasi.

Posted: 06. Aug 2012 23:14
by Nobody
Kas seljuhul sobib kõikide akrüülvärvide kõvendid? Kuidas on lood epokrundiga, kas sellel sama?

Posted: 07. Aug 2012 07:43
by Sapi-Vana
Põhimõtteliselt jah. Aga küsimuse teisest poolest ei saa ma hetkel aru - epoksiitvärvi ilma kõvendita ei olegi ju olemas. Mõtled puhast epoksiitvaiku siis või? EPOkõvendis on muidugi uretaankomponent täiesti olemas küll. AGA - kõvendi lisamisel epoksiitvaigule pead kohe arvestama, et see vaik hakkab nüüd märksa ebaühtlasemalt tahkuma ja seetõttu ei tule välispind iial sile. Ta jääb lainjaks, need ebatasasused autotööstuses kaovad lihvimise ja poleerimisega. Sel põhjusel ei ole polüestervärvid ja epoksiitvärvid üldse mitte laiatarbe värvid.

Enamasti leiad autodelt ja tsiklitelt kas uretaanvärve või metanaalvärve. Metanaalvärvi kõvendi teiste värvidega väga ei sobi, sest metanaal (lahusti) kaob värvist väga kiiresti. Aga uretaanvärviga seda muret ei ole, pealeselle ongi enamus uretaanvärve lihtsad alküüdemailid, millele annab keemilise tugevuse uretaankõvendi.

Kõvendi annab värvile juurde jäikust, tugevust, aga see ei ole peamine eesmärk. Peaeesmärk on alati värvi muutmine keemiliselt pöördumatuks. Kõvendiga värvile võid rahus bensiini peale valada, ega ta tagasi ei lahustu. Tänu lisakõvadusele muidugi läikeomadused paranevad ka.

Posted: 07. Aug 2012 12:02
by Nobody
Mõtlesin seda, et töökojas jääb järgi erinevaid sorti akrüülvärvide ja epokruntide kõvendeid. (jah tean, et õiges koguses manustatuna peaksid toodetel kõik klappima) Kuid tavaliselt on reaalsus, et suurt purki kasutades mõni tilk kõvendit järgi. Seetõttu ka küsisin, kas nende kõvendid on kõik samad ja saaks rahumeeli näiteks Combicolorisse, Pentaprimi või mõnda muusse sadolini/vivacolori alküüdvärvi sisse panna?

Posted: 07. Aug 2012 18:23
by Sapi-Vana
Arvan küll, et võid sekka segada. Halba kindlasti ei tee.

Posted: 15. Sep 2012 21:23
by Sapi-Vana
Vaatasin värvipottide virna lõpuks üle. Kõvendeid kahte sorti, üks on Motipi oma, millega olen paar värvimist teinud, kuid mis ei ole see konkreetne, milles juttu sai tehtud. Aga see, mis näib universaalsena ja millega olen igasugu eksperimente teinud, on tootjalt MOBIHEL. Ühtegi konkreetset markeeringut ei saa anda, kuna kõvendid on markeeringuta plastiktopsides, täpselt nii, nagu Valgas autovärvide poes ARKi juures müüakse, ainsaks markeeringuks kuupäev, kaal, hind ja mahuprotsendid :) "Autovärvide pood" on selles osas muidugi tinglik nimetus, sest antud kohast saab tegelikult laiatarbe metallivärve, mis siis kõvendiga manipuleerides annavad ka autode jaoks sobivaid lahendusi. Niipalju saab aru, et liitrijagu kõvendit maksaks umbes 8 euri, kui asi kroonidest eurodesse ümber visata. Noh, kuna euro ju hindasid ei tõstnud, siis arvan, et praegu pigem 12-13 euri liitri eest. Odav iseenesest.

Seda kõvendit soovituslikult peaks värvi sisse minema neljandik kuni kolmandik värvi mahust, aga olen saanud väga toimivaid tulemusi ka oluliselt väiksema kõvendi mahulisaga. Lihtsalt segada tuleb märksa enam ja lahustit juurde lisada ei ole mõttekas. Igal juhul on see kõvendi mõeldud akrüülemailidele eelkõige, aga kuna akrüülvärvid on keemiliselt lähedased alküüdvärvidele ja need omakorda on igasugu pentaftaal- ja glüftaalvaikudega mõnusalt ühilduvad, siis ongi nii, et näib käivat kõigiga. Vähemalt siiani on küll nii olnud. Kogemus püstoliga värvimisest puudub, kuna lihtsalt siiani ei ole olnud püstolvärvimiseks vajadust. Tiksotroopse emailiga andis supertulemuse.

Posted: 27. Dec 2012 20:08
by Sapi-Vana
Vaatasin kalendrisse ja panin tähele, et võrride registreerimiseks on jäänud vaid 2 päeva... sai siis selle pilliga Valgas ära käidud ning nüüd on siis meie õhukesel vabariigil veel üks registreeritud sõiduk juures. Riga 13 aastast 1978. Sünniaeg sai pandud meelevaldselt, ma ei ole üldse kindel, kas sel aastal juba R-13 oli olemas või tuli veel aastakese oodata. Kui nii, siis järelikult on tegu raske rariteediga :)

Posted: 28. Dec 2012 13:17
by gen
Riga 11 sai tootmis küpseks 1977,paak tõsteti ette raami pulgale alles 1983a
:lol: :lol: :lol:

Posted: 28. Dec 2012 14:34
by minimo
Mul on riga 11 vist. Esipaagiga, riga11 raam, kõrge lenks aga kerevärvi lühike summuti. Aastat ei mäleta, võin pirkat uurida.

Re: Sapi-Vana R-13

Posted: 06. Apr 2013 17:20
by Sapi-Vana
Lõplikuna on siis masin sihuke:


Image


Väga mugav on sõita, jõus puudujäääke ei ole, mööda sõites inimesed keeravad päid nagu öökullid. Ju siis tuli välja. Valguse panin 100% LEDide peale, ees on ühevatine PowerLED ja taga siis viis tavalist.

Re: Sapi-Vana R-13

Posted: 25. May 2013 18:21
by Sapi-Vana
Tõmbasin tagarattale BMX-i sliki rehvi peale. Survet lõin sisse umbes 4,5 baari. Asfaldil kiirus kasvas väga tuntavalt. Samas aga muutusid kruusateede kurvid ka "libedamaks".

Re: Sapi-Vana R-13

Posted: 01. Jun 2013 18:56
by Sapi-Vana
Üleeile õnnestus siis selle võrriga omale toimik tekitada. Asi algas sellest, et oli vaja aiamaa peal kilehooneid kinni panema minna ja no ei viitsind jala minna. Pealeselle olin just valmis saanud uue seguretsepti aviobensiini ja Nitrox Hot Shoti baasil ning hing ihkas proovi. Kuna sõit pidi tulema lühike ja oma küla sees, siis jäi kiiver seekord garaaži. Kui segu paaki valasin, siis esialgu oli tunne, et kogu vaev oli asjatu. Aga pärast segukruvi paika kruttimist läks asi paremaks. No ja siis läks ring tiba pikemaks. Sõidukiirus oli julgelt 60 km/h. No ja siis külasse tagasi pöörates oli eravärvides "kiirreageerijad" kohal. Üks vend tahtis ikka väga korralikult ära "reageerida", teine - kes oli enne hargil seisvat võrri täie põnevusega uurinud - oli aga märgatavalt leebemas meeleolus. Lõpuks siis leppisime 20 euro peale kokku ja lahkusime enamvähem sõpradena. Selles mõttes sõpradena, et tegelikult läks mul kuramuse hästi ja teiseks panin tigedama venna politseiarvutist mulle kasulikku infot leidma ja see info maksis mulle palju enam... aga sellegipoolest nende tegelastega rohkem kohtuda ei soovi. Kahjuks rikkus see "talentide kohtumine" segu testimise, aga tundub küll, et olen õigel teel.

Aviobensiin võrrimootoris on õige asi ja nitrolisand peale täiendava võimsuslisa paneb mootori ka palju ühtlasemalt tööle. Küsimus on vahekordades... Aviobensiin ei olegi probleem, aga see krdima nitroks maksab 8 euri pudel. Venelased müüvad ka kiiruse ja plahvatusühtluse suhtes spetslisanditega bensiini, võibolla sellega läheb lõpliku segu omahind odavamaks. Aga kui iga testiring "sõbrad" kokku ajab, siis läheb ju lõpuks tuju ära :)

Re: Sapi-Vana R-13

Posted: 10. Dec 2013 10:59
by Sapi-Vana
Selliste külmadega võrriga ringi kärutada on tõsine kaif. Tänu autoremondile sai siis korduvalt töökojast koju "võrritatud". Ülekuumenemise hirmu ei ole mitte mingisugustki, pöörded saab täiega laes hoida, ainus probleem on tasakaaluhoid. Minu arvel on siis Tõrva Õhne jõe jalakäijate sillal korralik "külgpidurduse" jälg :) Jalatugi tõmbas ikka mehise krassi maha. Kui oleks istumise all olnud Iz, siis ilmselt istuks siiani haiglas, võrriga aga ei olnud muud midagi, kui et masin püsti ja edasi, ainult jalatugi tuli pärast kuvaldaga sirgeks koputada.

Kütuse pealt juhuslikult avastasin supersegu - bensiiniks 95 Ecto, sellesse siis 1:35 sisse punast kahetaktiõli ja siis 1:25 juurde STP punast puhastussegu/ergutit. Pöörete tõstmine on ikka midagi täiesti uut.