IZH Enduro

Kasutajate uued ja vanad võistlusrattad.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Ühe projekti lugu. Ehk on mõnel huvitav lugeda... :wink:

Iidamast-aadamast , täpsemalt siis üheksakümnendate lõpust, valitses mind tahtmine kokku panna üks masin mis IZH'i tehases jäi tegemata. Nimelt metsas, kruusal ja maanteedel sõiduks sobilik kerge tsikkel. Jah, K15 ja K16 baasil olid küll võistlus-endurod olemas, aga... Tollel ajal tegelesin endale Planeta Spordi ehitamisega, ostsin kodulinnast kokku kõik mis oli müügis ja meenutas sport-IZH'i. Nii sattuski mulle ka üks K15 raam, mõned paagid nii 15'lt kui ka üks 16'ne oma, K16 resokas ja iste. Ei olnud rattaid, esiharki ja pidureid. Kuna Spordi-träni jagus, otsustasin nendega asendada. Originaal ei olnud kunagi eesmärk, ei tahtnud ennast ära nikastada puuduvate osade otsimise ja ostmisega. Piisas kui asenduseks minev jupp pärineb (Sport)IZH'ilt. Esiratta ladusin kokku kusagilt saadud 21" kroomitud pöia ja Spordi rummu peale, tänava-esihargile leidsin mingid kummalised kroomitud ca 15m keermestatud pikendused. Tagajooks läks samuti Spordilt, võllid-puksid-distanstsplaadid tegi treial, hammasratta ka. Üks "venelase"mootor oli ka garaazhist võtta, tuli ainult tagumine kinnitus ringi teha, krossimootoril vist olid kitsamad. Kuna oli ka üks (vist) isetehtud ringraja-Jupiteri mootor ostetud, siis sealt sain väikeste ülekandevahedega käigukasti. Tollel hetkel ma veel ei teadnud et see ilmselt oligi mingi krossi-IZH'i pealt võetud... Süüde pärines muidugi Minsk'ilt, tuled ja viled pidid ju ka tulema. Mingid räbalad plastikporikad kruvisin ka külge. Sai siis masin käima pandud. Peab ütlema et suu venis proovisõidul kõrvuni, muidugi, suur tagumine hammasratas, krossika käigukast, kaalu napilt üle saja kilo, lust misugune! Sai selgeks et projektiga tasub edasi minna. Tööd ootas tegelikult palju ees, sel hetkel oli ikkagi tegu tõelise "rotikaga". Kahjuks ei olnud siis digiajastu, polnud 13+ Mp kaameraga telefoni taskus, pilte pole ette näidata. Paraku kadus aga siis tõsisem motohuvi rohkem kui kümneks aastaks ära, tulid uued hobid ja tegemised. Ja projekt jäi pikaks ajaks seisma. Tagantjärgi vaadates, ehk oli isegi hea, praegu on osade hankimiseks ning ideede leidmiseks meeletult paremad võimalused kui aastal 2000, info liikumine on hoopis teine.
Last edited by Vihmamees on 15. Dec 2016 13:15, edited 1 time in total.
NB! Uinudes sule silmad!
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Aga siis, 2015 aasta kevadel, külastas mind vanadest moto-aegadest pärit hea tuttav. Vesteldes ja muljetades tekkis mulle uuesti säde (või no, pigem leek) silma, ja unustusehõlma vajunud projektid said uue hoo sisse. Suvel sai lahtivõetud ja ladustatud projektikas uuesti kokku pandud. Mootorile sai tehtud kapitaalremont, uued kepsud-kolvid-laagrid-tihendid. Tänu tuntud Spordi-entusiasti madeinussr vihjele leidsin ka K15 originaal esihargi. Saksa e-bay'st õnnestus osta kauaotsitud natukenegi retrostiilis esituli/kondel. Venest ja Ukrainast sai kümnete kilode kaupa soodsaid varuosi tellitud, neist jagus ka endurole. Sügiseks sain hääled uuesti sisse ja sadakond kilomeetrit ka prooviks läbitud. Sellest perioodist on ka juba mõned pildid. Sai selgeks et ülekannet tuleb muuta kiiremaks, 60 hammast taga on kruusakate jaoks ikka liig. Aga just kruusa- ja metsa- ja asfaltteede jaoks masin mõeldud saigi. JTR'i kataloogist leidsin mingile seitsmekümnendate Honda 200ccm endurole mõeldud soodsa 50-se hammaka, see sobis vähese ümbertegemisega. Saanud veelkord kinnitust et olen õigel teel, lõpetasin novembri lõpus hooaja. Talveks ja kevadeks jäi tegelemine igasugu detailidega, muidugi ka värvimine ja muu selline.
Attachments
DSC_0006.JPG
DSC_0007.JPG
DSC_0013.JPG
NB! Uinudes sule silmad!
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Kuna paralleelselt tegelesin ka oma tänava-Spordi modifitseerimisega, jäi talvel-kevadel enduroprojekt natuke toppama. Tegelikult sai tõsisemalt käsile võetud alles mai lõpus.
Varasuviste tööde nimistusse mahtus: seisujala valmistamine, elektrisüstemi ehitamine, näidikutebloki konstrueerimine, küljekarpide ehitamine, igasugu kronsteinide tegemine, jne, jne,jne. Raam läks pulbervärvi alla ja paagi ning küljekarbid värvisin eelarve rahustamiseks ise garaazhi taga ära.
Sujuvalt sai valmivaid detaile ka külge kruvitud ja juuli esimestel päevadel oli lõpuks masin valmis. Käima ajamine kestis paar päeva, no mitte ei saanud aru miks ainult paugatas paar korda, ometi, sügisel ju kõik töötas...? Nojah, kuna kogu juhtmestik sai uuesti ehitatud Minski skeemi alusel siis ununes ära selline väike asi nagu süüteanduri otste ringi tõstmine. Spordi mootor jookseb ju teatavasti vastupidi, müstika kuidas selline asi sai meelest minna...
Attachments
DSC_0236a.jpg
DSC_0237a.jpg
DSC_0238a.jpg
NB! Uinudes sule silmad!
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Kuna tsikkel sai lõpuks jooksma, sai ekspluatatsiooni käigus hakatud ka peenhäälestusega tegelema. Põhiliselt siis karburaator. Enamik Spordi-mehi on Mikuni-usku, paraku hakkab mul see usk vaikselt kaduma. Mul on kasutada kaks VM32 originaal karburaatorit ja peotäis Saksast tellitud peadüüse. Ei näe mõtet kogu tralli siin kirjeldada aga mina neid ideaalselt tööle ei saanud. Kui ei ujutanud üle, siis jäi jälle keskmistel pööretel lahjaks, jne. Ilmselt on viga minus, vast paremad 2-taktiliste tuunijad saaks hakkama. Igatahes on hetkeseis selline et kasutusel on Keihin PWK 34 mm Hiina koopia Aliexpressist. Sellele sai sealtsamast Alist tellitud ka kaks peotäit düüse, üks peotäis peadüüse ja teine siis vastavalt tühikäigu-omi. Vene foorumitest leidsin soovituse düüside valikuks ja voila, hoopis teine tera kohe algseades! Eks näis kuidas pikemal kasutusel käitub kuna paraku sai järjekordne hooaeg läbi.
Tükk aega sai madistatud ka algse, rohkem kui kümme aastat tagasi valminud summuti ümber tegemisega. Kuna originaali toona ei olnud, tuli seegi ise konstrueerida. Paraku jäi müra linnasõiduks liiga suureks, liiga kinni toppida ka ei saanud, kippus mootorit kägistama. Kuna tuttav plekksepp jäi millegipärast uue, suurema ovaalse kesta painutamisega venitama, on hetkel kasutusel universaalne auto resonaator.
Attachments
DSC_0347a.jpg
DSC_0363a.jpg
NB! Uinudes sule silmad!
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Talveks jääb veel ühe mootori komplekteerimine. Nimel soetasin endale katseks ühe eritellimusel valminud 79mm kahe kitsa rõngaga kolvi, sellest oli ühes teises teemas ka juttu... Samuti ei vasta päris hästi minu vajadustele krossi käigukast: Nimelt metsaradadel töristamisel jääb esimene käik kiireks, samas on isegi 50 tagahammast kruusal ja ammugi asfaldil palju. Et nokk kinni - saba lahti ja vastupidi. Soov on uuel mootoril kasutada siis standard käigukasti.
Üks märkimisväärne tähelepanek on ka ca 7l paak, pikemateks jalutusäikudeks on see ikka väike, 100 km trippi ei julge küll ette võtta. Samas ei ole ka IZH'i valikust midagi sobilikku võtta.
NB! Uinudes sule silmad!
vootele
Tavakasutaja
Posts: 208
Joined: 29. Jul 2005 00:00

Re: IZH Enduro

Unread post by vootele »

Kuidas see ratas tänavalegaalseks sai?
IZ tehasel on küll K16 baasil tänavalegaalne mudel Springbok, kuid see ilmselt eeldab ka vastavat birkat?
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Kuna minu "Spordimehe"-tee alguses träni kokku ostes sattus mulle ka dokumentidega tsiklirappeid, siis sain segastel aegadel :roll: ta ümberehitatuna arvele võtta.
NB! Uinudes sule silmad!
User avatar
madeinussr
Moderaator
Posts: 1552
Joined: 13. Jan 2006 01:00
Location: Kesk-Eestist pooliku Planeta Spordiga

Re: IZH Enduro

Unread post by madeinussr »

Mulle meeldib, eriti see kollane mustaga, K-16 paak kollasena koos IZ-i kirjaga jätab väga mõnusa mulje.
Ratas tundub päris kõrge, kuidas niimoodi sõita on?
Mina sõidan oma vanade motikatega. Kas sina ka?
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Kuigi ma olen suhteliselt lühikest kasvu, ei nurise. Seistes toetan küll jah ühe jala peale, aga sõites ei saa arugi. Ega ma ausalt öeldes ühegi tehaseseades IZH'i krossika seljas olegi istunud, ei oska võrrelda :wink:
NB! Uinudes sule silmad!
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Pisuke teemavärskendus...
Kevad-talvel sai kokku pandud uus mootor: tutikas krossikarter, 79 mm "imekolb" millest ülevalpool juttu oli, puuritud/hoonitud K15 silinder, kepsu remontkomplektiga taastatud väntvõll, tänavasõidu käigukast, uued laagrid, tihendid, jne...
Paraku saabus esimesel käivitamisel ebameeldiv üllatus, mootor koliseb/kõlksub (vms) tühikäigul :?
Ligi 2000 pöörde juures kaob kolin ära, või sumbub suurenenud mootorimüra sisse. Mootori soojenedes ei kao ära, vbla pisut isegi valjeneb. Vibratsiooni ei ole. Vastu silindrikaant kolb ei tao, kontrollitud. Sai veelkord üle kontrollitud vändagrupp, nii korras kui olla saab.
Lisan paar videot, ehk oskab keegi pakkuda millest selline heli. Teisel videol aetakse mootorit ringi drelliga, küünal maas.
https://www.youtube.com/watch?v=ckak-TiizPo
https://www.youtube.com/watch?v=sUdJ4e5TLMs

PS. Madeinussr ei tohi vastata kuna tema juba teab milles viga oli :wink:
NB! Uinudes sule silmad!
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: IZH Enduro

Unread post by hmm »

Eks selle kompromiteeriva küsimusega on väga kerge ennast "lolliks" teha... aga pakun ikkagi, sest minul on suht kama kaks kuidas arvatakse. Küsija välistab igasuguse seotuse vändagrupiga (põsed, võll, keps + laagrid, kolb jne)...
Läbi interneti on ravitud igasuguseid haigusi seega pakun mootoriveoketiga seonduvat - s.h. ka sidurikorvi, mis võib kuskile vastu käia.
Tahtsin mainida ka genekat, kuid see tuleks väga lihtsalt välja ning siis küsija sellest teemat ei teeks.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: IZH Enduro

Unread post by Nobody »

Teinekord kipub põrgulärmi tegema ka mõni pisem resoneeruv vidin. Kondekas, õhufiltri korpus, tross vastu paaki.. lihtsalt üks võimalus :)
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Kuna peale kahe foorumlase keegi rohkem variante ei paku, olgu siis põhjus välja öeldud:
Selgus et treial-hoonija osutus täielikuks käpardiks. Hülsi alumine 7-9 mm oli mitte soovitud 6-7 sajandikku kolvist suurem, vaid kohati lausa kerges miinuses. Samas esines hülsi keskkosas kuni 15 sajandikku tolerantsi. ASS-s kiilus kolb all servas kergelt kinni, kepsu tõukel sealt vabanedes lajatas siis liugpinnaga vastu liiga suureks puuritud silindriseina.
Foorumlasele Hmm täpsustan et ma kirjutasin vändagrupp (keps, ülemine- ja alumine sõrm/tapp, raamlaagrid). Kolvist seal juttu ei olnud :D
Kõnealune meister sai valitud tuttava soovitusel, et teeb hästi ja soodsalt. Paraku selgub et oleks ikka pidanud minema enda poolt äraproovitud kohta. :wink: Täna tuleb see tee koos järgmise silindriga jalge alla võtta, ehk saab nädalalõpul taas pauku teha. :D
Pilt tund aega piinatud kolvist kah.
Attachments
DSC_0577.JPG
NB! Uinudes sule silmad!
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: IZH Enduro

Unread post by hmm »

Vot seda ei osanud pakkuda jah... isegi, kui oleks terminites kodus olnud.
Peast käis läbi ka sõrm, kuid sellist möödalaskmist vaevalt oleksite teinud, ning tavaliselt poleks ka küsinud, sest see oleks liiga lihtne ;)
Igatahes tänud, sest seda "kellukese" efekti võibki kohati otsima jääda, eriti kui veel ise oma käega ei tee enne montaazi mõõtmisi. Aga tõesti ei tahaks hakkata ju "meistrit" üle kontrollima, et kas ikka tegi nii nagu vaja... :roll:
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: IZH Enduro

Unread post by Nobody »

Kas jagad hea ja järgiproovitud koha kontakte ka? :)
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Kui Viljandimaa meistrid huvitavad, siis Jaanus Ligur. Ligur Motors kontakte siis netist otsida.
NB! Uinudes sule silmad!
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: IZH Enduro

Unread post by hundu615 »

Äkki ütled kus siis "NII HÄSTI" hooniti,teab vältida.
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Kuna uue silindri puurimine/hoonimine viibib, sai mõned muud plaanilised tööd ette võetud.
Võtsin inspektsiooniks silindri maha eelmiseks hooajaks ehitatud mootorilt. Töötanud on see mootor ca 30 tundi, alguses kiilus kolb paar korda kinni kah. Nagu varasemates postitustes mainitud, oli selle mootori koostamisel kasutatud uustoodangu varuosi: kepsukomplekti, IPS 418 kolb, Poola MOTUS rõngad, jne.
Peab ütlema et avanenud pilt on hea, vähemalt minu arust. Kolvil on mõned märgid kinnipoomisest, aga muidu OK. Rõngaste lukupilud olid 0,65...0,75, need said uued pandud. Kolb sai bensiinis leotatud ja puhtaks pestud. Hea meel oli kepsust ja selle laagrite lõtkudest. Või noh õieti lõtkude puudumisest :wink:. Tuleb välja et need venekeelsetes vastavates foorumites kahtluse alla seatud kepsu remontkomplektid siiski töötavad normaalselt.
Sidurikettad on vist varasemalt mainimata, IZH-I mehed teavad et põhiline mure on eboniit/tekstoliit ketaste "kõrvakeste" pidev murdumine. Nii selles kui ka uues mootoris on kasutusel metallalusele liimitud friktsioonkattega kettad, nn Atlant tüüpi. Nende kohta ei ole ka paha sõna öelda, sidurikorvi polnud metallist kõrvaksesed "söönud" selle aja jooksul grammigi.
Niisiis sai mootor tagasi kokku pandud ja jääb oma aega ootama : )

Pildimaterjali kah.
Attachments
unspecifieddfsg.jpg
unspecifiedjfkkfkh.jpg
NB! Uinudes sule silmad!
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Teise lisatööna võtsin ette Minski'l baseeruva elektrisüsteemi ümberehitamise. Nimelt saabus ida-lääne tõmbetuultes visklevast Ukrainast kontaktivaba, optilise anduriga, mikroprotsessorjuhtimisega süütesüsteem. Kõnealuse süsteemi boonuseks on lisaks kolmele süütenurga graafikule ka kaks tellija valikul seadistatavat lisafunktsiooni. Mina valisin süüteküünla "kuivatamise", s.o. imiteeritakse 1500 RPM mis kuivatab-soojendab küünalt enne käivitamist ja pöörete piiraja @ 4000rpm. Et ei tekiks sissesõidu ajal kiusatust... :wink:
Paraku eeldab antud süsteem alalisvoolu, akut. Mul oli valida kaks lahenduskäiku, kas teha Minski el. süsteem alalisvoolu peale, või paigaldada IZH'i generaator koos relee-regulaatoriga. Paadunud nihilistina valisin raskema, s.o. teise tee :roll: Aga noh, 40W võimsuse võit on ka asi :D
Kuna kasutusel on krossiversiooni karter, ei saa generaatorit lihtsalt külge kruvida, geneka ist tänavasõidu karteris on 103mm, aga krossikal 105mm. Samuti ei klapi "kinnituskõrvade asukoht", tuli staatorile täiendavad "kõrvad" keevitada. Kahemillimeetrise diameetrierinevuse kõrvaldasin 1mm paksuse alumiiniumplekist vitsa paigaldamisega. Samuti lähevad vahetusse suunarelee ja signaal.
Lisaks tuleb valmistada ja paigaldada akukast, krossiraamil on problemaatiline sellele asukoha leidmine. Sobivaks kohaks arvan olevat õhupuhasti ette, päris ära peita ei õnnestu. Aku ostsin väikese AGM tüüpi, 3,2 A/h, seda saab suvalises asendis kasutada.

Mõni pilt kah.
Attachments
unspecifiedrrt.jpg
uio.jpg
NB! Uinudes sule silmad!
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: IZH Enduro

Unread post by hundu615 »

Alles nüüd kohmasin Ligur hoonis jah?! Mul tegi kunagi krossi minski silindri,see ka täilikult munas,nüüd olen cz omad lasknud Lauril teha,tema omadega pole siiani probleeme.Lasin ka tõukuris teha aga seal ei jõua ära oodata,enne saab hooaeg läbi kui need silku hoonitud saavad :D
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Ei-ei, Liguri juurde viisin nüüd teha, ootan millal kätte saab. Olen enne kaks silindrit tema juures teha lasknud, need olid OK.
Kui paar aastat tagasi tema käest huvi tundsin, sain aru et ta väiksemaid mõõte (MINSK?) ei teegi.... :?:
NB! Uinudes sule silmad!
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: IZH Enduro

Unread post by hundu615 »

Minul tegi,asi oli pärast ellipsis igatahes.
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Üle kahe kuu pisuke teemavärskendus...
Peale väga pikka ootamist sain kätte teise silindri, seekord õnnestus, sai igaks juhuks üle mõõdetud ka enne paigaldamist. Kiiresti külge ja käima! Hoopis teine tera, kolin on kadunud. Ainus pisut häiriv müra on mootoriülekandest või käigukastist. Sidurit lahutades kaob müra ära. Selle paratamatusega tuleb vist leppida, nii ülekanne kui käigukast pärinevad kasutatud osade kastist, valitud selle järgi mis vähem kulunud. Kuigi feng shui järgi peaks olema jah ühest komplektist, vähemalt mootoriülekande paar...
Peale mõningast kohapeal töötamist sai siis lõpuks ka väiksemaid sõite tegema hakata : )
Paraku selgus et laadimist ei toimu, ergutust ei olnud. Pagan, tuttuus alaldi-relee sai ju peale :evil: Ega's midagi, kraapisin kastidest välja ühe kasutatu, see töötas. Aga ainult sadakond kilomeetrit, siis lõi jälle kontroll-lambi põlema, seekord siis ülelaadimine. No on needus! Üks vana relee peaks veel kusagil olema, ehk sellega joppab... :? Lugedes natuke venekeelsetest foorumitest jäi silma et ergutuse tüürimine on kõnealustel releedel nõrk ja ebakindel külg, seevastu alaldi (dioodsild) jälle igavene. Tänava-Spordil on mul kasutusel VAZ'i laadimisrelee, kui muu ei aita, tuleb ka sellel rattal sama teed minna.
Vahepeal sai närvide rahustuseks :D käsile võetud akukarbi ja uue näidikutebloki valmistamine. Eelmiseks hooajaks tehtud "armatuur" ei "käranud" enam, isetehtud spidokas valetas natuke ja odomeetrit ka ei olnud. Kuna igasugu elektroonilised vidinad mulle väga meeldivad, siis uus sai digitaalse spidomeetri ja tahhomeetri. Taaskord tulid appi Ukraina meistrid SirkoCycle Development'ist : )
Hetkeemotsiooni ajel sai masin ka kirja pandud Motonostalgia igamehesõidule, kui taevaisa annab ja masin kestab, katsun ta naljaviluks kah "joonele" ajada.

Natukene pildimaterjali akukarbist ja "armatuurist" kah...
Attachments
DSC_0618.JPG
DSC_0674.JPG
NB! Uinudes sule silmad!
Vihmamees
Tavakasutaja
Posts: 89
Joined: 26. Jul 2015 17:07

Re: IZH Enduro

Unread post by Vihmamees »

Aeg läheb lennates, muudkui täiustades ja nokitsedes :wink:
Eelmises postituses mainitud laadimise-teema sai pärast erinevate vene (sõiduautode) pingereleede proovimist lahenduse, mingiks ajaks...
Kuna juba eelmisel aastal sai plaani võetud selle rattaga Motonostalgia 2017-st osavõtt, tuli mõelda ülekande kiiremaks saamise peale. Viljandist edasi-tagasi ikkagi ligi 350 km tripp. Eesmärgiks et reisikiirust kannataks vabalt 80 km/h (pöörded 3500-4000) hoida. Kuna ette üle 18 hamba PS-i mootoril ei mahu, siis sai veel üks tagumine hammakas tellitud, seekord siis 45H.
Nii napilt nädal enne Motonostalgiat sai siis kõik mis viimistlemist vajas, valmis. Paaril-kolmel õhtul sai mõni ca 50 km tiir ka tehtud, kõik oli tip-top.
Reedesel õhtul enne Motonostalgiat sai neljaliikmelise sovjetitsiklite pundiga teele asutud, vihmas.
Paraku jagus sõidurõõmu tiba rohkem kui kolmekümneks kilomeetriks. Mingil hetkel lakkasid spidokas ja tahokas töötamast, seejärel märkasin et esituli ka ei põle enam. Ja kilomeetri-kahe pärast suri mootor välja 8O . Kuna kaasas oli elektriku tööriistadest ainult lihtne 12/24 V indikaator, sellega sai akut mõõdetud, tühi mis tühi! Esmane järeldus oli et ju siis ikka laadimisega mingi jama :oops:
Kuna kohapeal midagi teha ei saanud, lükkasin masina lähedal asuvasse tallu, lahke pererahvas lubas tsilkile paariks päevaks peavarju anda. Hea et ühel reisikaaslasel oli abikaasa saateautol kolonni sabas, sellega siis koju tagasi teise tsikli järele, ülejäänud seltskond jätkas teed. Kodus langes valik ennast antud trassil juba tõestanud Planeta Spordi kasuks. Sellega mingeid komplikatsioone ei olnud, kõrvetasin uhkes üksinduses, saateauto taas sabas, teistele järele.
Paar päeva peale viperustega väljasõitu sai masin kaubikuga küla pealt koju toodud ja mis muud kui defekteerima! Üllatused olid paraku väga ebameedivad, selgus et tegemist oli tugeva ülelaadimisega, läbi põlesid kõik elektritarvikud mis sõidu ajal töötasid: spidomeeter, tahhomeeter, esi- ja tagatuli, süütekommutaator (see põles siis viimasena läbi), pooled leedid suunatuledes. Ka AGM aku oli kutu, kummis. Täielik müstika mis sellel masinal laadimisega toimub :evil: !
Viimase (ehk...) katsena praeguse laadimissüsteemi reanimeerimisel panin otse generaatori külge pingeregulaatori (VAZ 2110;2111;2112) mis on kokku ehitatud harjadega. Läbipõlenud tahoka asemele paigaldasin konstantselt voltmeetri, ilma selleta enam ei saa! Kommutaator ja aku said ka uued ostetud. Mis muud kui jälle käima! Praegu on kõik jälle OK, aga kauaks... :wink:
Kui seda postitust loeb keegi kes on pädevam nendes teemades, oled lahkelt oodatud kommenteerima, mul on mõistus otsas!
Konfiguratsioon siis selline:
Generaator ГП-1 (100W, PS-i varasematelt mudelitelt), rootori mähise takistus 4,8-5 Ohm, staatorimähistel 2,4 Ohm
Aku AGM-tüüpi, 3,2 Ah
Alaldi standartne IZH, lahutatud pingeregulaatorist (ehk siis ainult dioodsild)

Üks foto kah uuest pingeregulaatorist
Attachments
DSC_0765.JPG
NB! Uinudes sule silmad!
Post Reply