Jawa 559 restaureerimine

Mootorrataste mehaanika, elektroonika, hooldus
tauka
Tavakasutaja
Posts: 11
Joined: 20. Nov 2011 01:00

Jawa 559 restaureerimine

Unread post by tauka » 19. Aug 2018 19:48

Tervist!
Minu kätte jõudis aastaid tagasi jawa 559. Masinast pilte näete allolevalt lingilt. Olukord on selline, et ma pesin sita sealt mingilmääral maha. Õli, sopp, hein ja rukkis oli/on masinale sellise pasa kihi tekitanud, et kohati polnud teada, mis all ootab. Leidsin näitekes, et mootori pealt on nr maha toksitud, sellest peaks pilt ka olema. Tean ka seda, et palju juppe on puudu ja palju ei kuulu üldse 559le. Siit ka küsimus, kui palju teie arvates on pärit võõralt, kui saate siis võite üles ka nimetada, saan parema ülevaate. Kui küsimus on selles, kui korda ma selle teha tahaks, siis pikemas perspektiivis võiks olla must nrmärk aga hetke eesmärk on saada kõik tööle, puhtaks ja ilusaks mõlgivabaks.
Seega kõik tähelepanekud ja arvamused masina kohta on teretulnud.
Ootan ka nippe ja trikke kuidas, kust ja millest alustada ja kuidas muuta tööd efektiivsemaks, mis on tähtsad punktid millest kinni pidada jne
Ma ei ole ennem millegi sellisega tegelenud, ja kooli kõrvalt on plaanis putitada ja ajarajad ellu äratada.

https://drive.google.com/open?id=1XkvNN ... D-1XN4ML4z

Mattu
Tavakasutaja
Posts: 189
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn. Kahjuks.
Contact:

Unread post by Mattu » 19. Aug 2018 21:21

Genekas ja relee ei ole 559. Süütelukust ei saa täpselt aru, mis sellega tehtud. Tundub nagu lülitiosa oleks valge ja seega õige aga südamik on mingi ümberehitus?

Mina klaariks ta juhtmed niipalju ära, et ajaks korra käima ning vaataks kuidas toimib jne. Siin foorumis ja automotos on kuhjaga teemasid. Vaatan ka, et järgmise põlve jawaspetsid on foorumid juba vallutanud, kes kindlasti varsti tulistama hakkavad omi mõtteid. 559 on nii elementaarne ratas, et selle juures ei oskagi midagi välja tuua. Või siis on asi 20 aastas elust Jawadega 🙄
Sõidan nagu suudan.

tauka
Tavakasutaja
Posts: 11
Joined: 20. Nov 2011 01:00

Unread post by tauka » 19. Aug 2018 21:36

Olen proovinud seda ühe tuttavaga, kes taastas ise kunagi ühe jawa, häält tegi aga käima me ei saanud teda. Ma kaldun kahjuks arvama, et käima teda sellises olukorras ei saa. Mul on jube kihk ta täiesti laiali võtta, aga ma kardan, et kui mul pole mingit plaani kokku pandud siis see jääb ka laiali. Mis teie 20 aastane kogemus ütleb, kust peale hakkata, kas algul võtta suuremad jupid ära ja korda tegema ja siis pidevalt väiksemaks minema kuniks raamini välja ja hiljem kokku laduma? :roll: :D

Mattu
Tavakasutaja
Posts: 189
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn. Kahjuks.
Contact:

Unread post by Mattu » 19. Aug 2018 23:08

Mina olen alati ratta ära komplekteerinud detailidega, mis pärast külge ka jäävad (peale värvimist). Uuesti pilte vaadates on väga hapu tagumine poritiib, piduripedaal, elektrisüsteem. Muud asjad on roostes ja kroomitud asjade puhul tähendab see üldiselt nt jawamarkt.cz tellimist. Samas ei riskiks ma aga kunagi raami värvi ettevalmistust nii ära teha, et uusi summuteid enne külge ei sobitaks. Ehk et ikkagi enne ratas komplekteerida, siis juppideks ja värvi ette ning värvimine.

Kui see jawa taastaja seda ratast käima ei saanud, pole ta eriline taastaja või on see mootor ka otsas omadega. Ilmselt praegu sinust selle remontijat pole (mootori lahti võtmist nii, et pärast on kokku ka midagi panna).

Vaata, kas sa suudad ratta jupid ülevaadata, mis kõlbab ja mis mitte ning ta kokku panna. Alustada võiks sellest ja puuduvate detailide hankimisest.
Sõidan nagu suudan.

tauka
Tavakasutaja
Posts: 11
Joined: 20. Nov 2011 01:00

Unread post by tauka » 20. Aug 2018 16:13

Okei, sellest oli juba palju abi, tekkis mingigi ettekujutus olukorrast ja edasisest...
Mootori suhtes jah, ei julgeks seda ise nõnda lahti võtta. Hea meelega teeks seda kellegi kõrval, kes jagaks(vaatan et te ise olete tallinnas :roll: ) Kes mind tookord aitas, ma ei tea mis olukorras tema jawa oli kui ta käe külge pani, aga ta oli lähim isik, kes jawadest midagigi jagas :D
Eks ma hakkan siis vaikselt proovima ja vaatama, ma mõtlesin tagumist porikat ise ka remontida ja keevitada jne, kuna seal otseselt midagi kaoada ei ole, saab kogemust juurde ja tunde kätte. Eks läheb aega kõvasti, kuna ma hakkan sellega koolikõrvalt tegelema ja to sööb kõvasti aega. Kõige enam ma kardan seda elektrisüsteemi ja mootorit ennast, kaks põhielementi millest enamus peale hakkab aga ka kõige keerulisemad minu jaoks.
Eks ma uurin siit foormusit ka veel edasi, kindlasti infot küll.
Ja muidugi - Suured tänud! :wink:

vaalo
Tavakasutaja
Posts: 328
Joined: 13. Dec 2004 01:00
Location: Tallinn

Unread post by vaalo » 22. Aug 2018 11:35

Tere
Tegu on mudeliga 559/02
Parempoolne summuti on mingi tundmatu looma nahk, aga muidu ütleks, et asi kõige hullem ei olegi, mõned vastava aastakäigu spetsiifilisemad jupid on isegi täitsa alles: viltuse küünlaga silindripea, vanema tüübi rattarummud, vanem siduri lülitusmehhanism. Samas on gaasirutška vale (peaks olema tooreklapi hoovakesega, alles hiljuti oli osta-s müügil, oleksid sa teema varem teinud, oleksin viite andnud, suhteliselt haruldane jupp...), ning ilmselt on seega pandud ka ilma tooreklapita karbuss, mis on üks tüüpilisemaid ümberehitusi 559-te puhul. Loomulikult on ka suhteliselt kirvemeetodil suurendatud karburaatori kattes olevat ava uputushoova tarvis (originaalkarbussil seda ei ole, sest on tooreklapp : )). Filigraansem lahendus oleks olnud lihtsalt lisaava puurimine...
Aga üldiselt nagu ikka algajatele soovitatakse, siis alustama peaks üldse KIRJANDUSEST

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 571
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 22. Aug 2018 12:29

Natuke võin ka oma kogemust jagada - jäta ilu kõige viimaseks asjaks. Palju parema fiilingu saad, kui masin on ratastel ja sõidab. "Blogi" pidamine koos pildistamistega on mind hoidnud järjepeal ning kohati on hea viidata, mida vaja või kus kind pigistab. Tihtilugu on kaaskannatajad minuga ühendust võtnud ning arutletud asjade üle ja seeläbi saadud efektiivsem suund restuareerimisele. On ka juhtnud, et pakutud heas korras asju...

1. Seega - tõesti kõigepealt kirjandus (hoolduse-, kasutuse-, jms remondijuhendid), seejärel varuosakataloog.
Varuosakataloogi järgi fikseeri, mis sul tegelikult olemas ja mis seisukorras.
Kõik jupid tuleb selguse huvides hoikarpidesse panna, lahterdada, märgistada ja katalogiseerida (see nõuab vastikut pingutamist, kui harjunud pole... aga hiljem on lihtsam ja tulemuslikum ülevaadet hoida), isegi kui paned selle "korraks-nädalaks-kõrvale". Tea, et see "nädal" võib kesta aastaid... Hetkel on väga head hoiukastid/sortimendikastid/kohvrid Magazinis.
Kui jupid on katalogiseeritud siis järgmist punkti on lihtsam ja kiirem teostada...

2. Komplekteeri kõik paremas olukorras jupid raamile. Lisaks võid panna ka mitte heas korras aga ÕIGE asja raamile - nüüd just nende juppide otsinguid võidki alustada (laadad, foorumid, osta.ee ja tsehhi netipoed. jne... lõpuks kui kuud-aastad jne on möödas lootes raha kokku hoida, olnuks odavam kohe tsehhist korralik detail mõne saja € eest soetada). Tsehhi netipoe kaudu saad ka teada korralikke juppide eelarved...

3. Mootor korda - üldjuhul on see oskajal tegelasel ~päeva töö, kui kõik korras jupid olemas.
Varuosakataloogi järgi hangi KÕIK kuluosad uued (laagrid, simmerid, ketid) ära isegi looda, et saad nende osas mõne € kokku hoida ja vana jätta.... Kolvigrupi detailide ja muude osade uuendamine selgub lahkamisel ja mõõtmisel ning on ajakulukas...
Mootori korda tegemisel ei tasu tegelikult väga palju karta, kui kruvikeeraja käes püsib, lihtsalt on vaja õigeid töövahendeid (tõmmitsad, pressid ja muud sarnased mootori spetsiifilised asjad) - saab ka alternatiividega hakkama, kuid mitte oskajal on siis suurem tõenäosus midagi kogemata rikkuda...
kindlasti tuleks studeerida ka youtube videosid, kus sama mootorit on lahti/kokku võetud + juhendmaterjal ja ka loogika lisaks.
Lisaks ei maksaks unarusse jätta, et eesmärk peaks olema tehniliselt ülikorras mootor ja värvitud ka.

4. kogu kompott ratastele ja liikuma. Veel parem, kui punnitad tänavalegaalseks. Kui asi juba liigub ning on tehniliselt korras õigete juppidega, siis see hoiab taastamise motivatsiooni kõige paremini - mida sa ikka seal kuuris kogu aeg passid, JAWA on ju sõitmiseks.

5. Värvimine. Värvimist tuleb teha ka siis, kui kõik õiged värvitavad detailid on olemas ja kõik KORRAGA ühe tegija juures. Aga nii mõnelgi algajal taastajal on see olnud "surnud" punkt e. nagu oleks kõik olemas aga asi venib, samas on asi lahti võetud ning detailid "kuskil" aga olemas...
Jupiti värvides on tulemus erinev. Isegi, kui värvija kasutab sama tootja värvi, siis mis iganes põhjusel on toonid ikka nõks erinevad. Seega hea tulemuse saamiseks kõik detailid lõppviimistleda korraga.

6. kroomimine... odavam on hankida korras kroomiga datail, kui lasta olemas olev korda teha... :|

Minu näited ongi sellised:
algselt hakkasin võrriga pihta - kokku ja tööle - rõõmu laialt...
Siis Minsk M103 - sain enam vähem kokku ja sõitma, siis kohe lahti, et värvin.. nüüd kaks aastat juba kastis...
K58 - lootusi polnud eriti palju, kui ainult komplekteerida - nüüd registris ja sõidab, mis kõige tähtsam hoiab motti üleval.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

fomoco
Tavakasutaja
Posts: 567
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Unread post by fomoco » 22. Aug 2018 21:41

Ehk alustaks sellest, millist tulemust soovid saada?
Kas tahad omale elutoakaunistust või masinat, millega sõita ilusate ilmadega?
Kui soovid sõitmiseks, siis eeldame, et sellest ei tule mingi võsaniiduk vaid tänavalegaalne retromasin, sul load on olemas või plaanid neid teha?
Masinal dokumendid on olemas ja võid selle masina oma nimele kirjutada?
Kui masin on sinu nimel, alles siis võiks hakata aega ja raha kulutama.
Esmalt komplekteeriks ära ja teeks tänavalegaalseks.
Kui oled mõnda aega ringi sõitnud, siis näed täpselt, mida ja kuidas on vaja paremaks teha.
See kõik võtab aega ja kui tahe katkeb, siis on sul reservis komplektne masin, mitte hunnik juppe.
Värvimise ja kroomi jätaks kõige viimaseks, siis kui tehniliselt on kõik korras.

tauka
Tavakasutaja
Posts: 11
Joined: 20. Nov 2011 01:00

Unread post by tauka » 24. Aug 2018 11:12

Head tähelepanekud, ma unustasin mainida jah, et rattal on dokid puudu, aga loomulikult ta tahaks sõitas tänaval. Mis selleks vaja teha, et registrisse saada? Mis nr kappima peavad jne?
Soovid on saada registrisse. Sitast puhtaks ja korda(ma ei mõtle prillikiviks), selliseks, et enamus juppe on org. mis kohe silma torkavad, võib esineda ka iluvigu jne. Siis kui kõik etapid edukalt saavutatud siis alles hakkata vaikselt nühkima seda perfektsust taga ja see on kõige viimane samma üleüldse ja sellel ma hetkel ei mõtle.
Aga ennekõike ma hakkan pihta raamatutest nagu soovitati ja siis vaatan edasisi juhised. Umbes selline kujutluslõng mul peas oli nagu fomoco välja tõi.
Tõsi on ka see, et lube mul ei ole. Ja selle peale ma hakkan mõtlema siis, kui masinast hakkab juba asja saama, mul on inimene, kellega sõita saaks esialgu. Nagunii võtab see ilmatuma aja.
Tänud kõigile, kes jagasid mõtteid, ma olen saanud kõvasti targemaks juba, igast jutust saab midagi kaasa võtta!

Online
hmm
Tavakasutaja
Posts: 571
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere-Tartu

Unread post by hmm » 24. Aug 2018 12:10

No siis oled sa samas seisus, mis mina 30.juunil 2016: viewtopic.php?f=13&t=23546
Mingid masinate jäänukid ja jupid...
Arvel ja dok polnud
Endal A-kat load puudusid.
Eelnevalt polnud kunagi ühtegi masianat taastanud (pisiremonte aga küll).
Nüüd 2a. hiljem on olukord nii, et A-kat load olemas (2 kuud võttis aega nende tegemine - kooli õppemaksu tasumisest +3päeva kooli teooriaeksam, +3n kõik sõidud ja ARK teooriaeksam +2k arki sõidueksam - lihtsalt Rakvere järjekorrad olid pikad), üks mootorratas tänavalegaalne ning julgeb üle 200km järjestikku sõita + võitis motonostalgial <200cc masiante hulgas esikoha...

Seega korralik blogi püsti ja asjatama - praegu on soojad ilmad ja nii ehk naa sul mootorratastega tänavale sõitma asja pole. (muide soovitan A-kat pihta hakata saad kevadel kohe sõidueksami sooritada... juhul kui jääd kogemata oma komplekteeritud jawa katsetamisega miilitsale vahele on julgelt +1a lubade tegemisel otsas)

Minu järeldus on selline, et inimene EI ÕPI teiste vigadest 8 ) KÕIK tuleb ise läbielada :lol:
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493

Post Reply