hmm: Jawa 360 + velorex 560

Liikmete rattad ja tegemised.
Lugemiseks registreeru kasutajaks.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Isal ostis 1972a. märtsi kuus ühe jawa 360. Sõitis sellega ja siis mingi hetk müüs maha... alati räägib, et 125 ja 175 on ühed võrrid ja korralik ratas on 350...
Siis krdi Ermo - järgmine aasta võiks korvidega euroopasse minan, no jah... kinnas jälle visatud... vossile korvi külge ei kruvi :twisted:

Sai siin mõned nädalad jawa raipeid saadud... 559 on ju tore küll, kuid 250 ikkagi... siis ostas üks 360 koos külkaga ning dokumentidega.
Tegin pakkumise ja keegi rohkem seda ronti endale ei tahtnudki (oleks äärmisel juhul ühe pakkumise veel teinud ja siis jätnud) ja 700€ ta endale saingi. Käru sappa ja Narva. Seal suht lahe tegelane Егор võttis kuskil garage rägastikus mind vastu ja tõstsimegi jawa furgooni, vormistasime ostu-müügi ning kodu poole tagasi.

Esimese asjana pesin masina puhtamaks, siis kuuri ning eesmärk oli kehvas olukorras kroomdetailid paremate vastu vahetada, siis säde üles otsida ning tööle.
Ütleme nii, et sai raam suht paljaks roogitud ning mõningaid asju avastatud, mis kehvasti ning asju mis hästi. Kõik kuluosad tuleb ikkagi vahetada.
Sädeme otsimisel tuli ilmsiks, et üks geneka kinnituspoldi pesa vajab korrastamist - see võib eeldada keevitamist e. karteri pool tuleks eemaldada...
Silindreid eemaldades jäi hing rahule, sest suht rahuldavad tundusid silkupinnad, kolvi ja kepsulõtkud.
Sidurikaane eemaldamisel jäin väga rahule, mida ma nägin. Kasti õli suhteliselt puhas, kõik detailid samuti heas välimises korras. No jah... sidurikett vajaks ehk vahetust ehk ka vända hammakas - sidurikorvi osas kaalun, kas jätan või panen nõks korralikuma.
Rohkem täna ei kaevanud.

Nüüd on kaks teed, kas teha kohe ka raam + plekkdetailid korda e. puhastada ja värvida. Või las nad olla ning panustan tehniliselt korras masina saavutamisele kõigepealt (siis see raami värvimine jääbi +10a....)
Last edited by hmm on 29. Sep 2020 08:36, edited 1 time in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
roosakummik
Tavakasutaja
Posts: 719
Joined: 09. Mar 2005 01:00
Location: Raplamaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by roosakummik »

Õnnitlused.
Sul tuleb hästi välja see puhastamine ja komplekteerimine. Jäta ta omasse mahla. Küll hiljem jõuab värvida.
roosakummik
Tavakasutaja
Posts: 719
Joined: 09. Mar 2005 01:00
Location: Raplamaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by roosakummik »

roosakummik wrote: 29. Sep 2020 07:07 Õnnitlused.
Sul tuleb hästi välja see puhastamine ja komplekteerimine. Jäta ta omasse mahla. Küll hiljem jõuab värvida.
Ootan põnevusega teemat.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Jah, raamil tuleks osades kohtades roostetõrjet teha ning vasak esimene summuti kinnitus korralikumalt keevitusega paigata ja siis ka värviga need katta. Samas kui juba värviga möllata, miks mitte juba kogu raam.
Tegin ka kiire eelarve masina korrastamiseks (kohe - st kriitiline, et saaks masina sõitma; oleks mõistlik - st kui asi juba lahti, siis võiks... jne)
Silku osas on näha, et odavam on soetada terve silindri komplekt, mis on juba valmis. Nüüd vaja silku täpsemalt inspekteerida ning veenduda, et kepsud on 16mm sõrmele, mitte 15mm. Kui on 15, siis peab puurima+kolvid, rõngad jne.
Poole eelarvest on VAPE...

Aga:
Jawa360_eelarve.jpg
Masina enda pildid nõks hiljem
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
madeinussr
Moderaator
Posts: 1552
Joined: 13. Jan 2006 01:00
Location: Kesk-Eestist pooliku Planeta Spordiga

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by madeinussr »

hmm wrote: 29. Sep 2020 09:34 ....
Poole eelarvest on VAPE...

Aga:
Jawa360_eelarve.jpg
Masina enda pildid nõks hiljem
Igasugu masohiste on olemas kes kontaktsüütega edukalt sõidavad aga Jawa puhul on Vape suht must have lisa.
Mina sõidan oma vanade motikatega. Kas sina ka?
User avatar
Nobody
Admin
Posts: 2213
Joined: 04. Oct 2003 00:00
Location: Tallinn
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by Nobody »

Vägev, jälgin huviga. "HMM" tähekombo on juba eraldi tsikliteemade bränd foorumis! 8 )
Auto võib olla, tsikkel peab olema.
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by Mattu »

Kui viitsid ja mahti on ning tüli ei tee, palun pane raami ja mootori nr koos aastaarvuga, mis sildil ning sama ka külgkorvi kohta. Saaks tabelit tootmisaastate/vahemike kohta täiendada. Külgkorviga kulgemine on aga omaette mõnus piin küll. Korvi mahub tavaari küllalt kaasa või siis on variant komplekti lisada veel järelhaagis ja on eriti tüüne matkale minna. :)
Sõidan nagu suudan.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Ei tee tüli.
Mõned pildid

Nii ta tuli
Saabumine
Saabumine
Numbrid. Nüüd ka lõik dokumendid omanikuga ostmüük +veel mõned dokid) olemas, et arvele võtta.
Märkasin, et birkal pole aastaarvu kohale numbrit löödud... kuigi passis 73 märgitud.
Numbrid
Numbrid

Kiire defekteerimine. Alustasin tagarattast, sest pidurihoob ei tahtnud liikuda. Lisaks kui juba asju eemaldaain, leotasin kõik mutrid poldid ning kruvisin lahti.
Osandamine
Osandamine
Selle käigus oli korralikud hoiatuse signaalid, et ära igaks juhuks käivita...
Hoiatuse signaalid
Hoiatuse signaalid
Siis mootor lauale ja hakkasin kaevamakaevama. Silkud seest suht ok.
Pead maha
Pead maha
Siduri poolse kaane mahavõtmisel ilus vaatepilt.
Sidurikaan maas
Sidurikaan maas
Veel ei ole mõõteriistadega asju inspekteerinud.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by fomoco »

Originaal süüdet saab väga edukalt asendada ka võimsama, 634 generaatoriga kuid siiski pole kumbki neist mõeldud tuledega sõitmiseks, madalatel pööretel kipub aku tühjaks imema.
Abiks võiks olla LED valgustus mis ei sobi eriti või rolleri genekas mis on sisuliselt sama nagu vape süüde kuid vajab veidi rohkem "kuldseid käsi".

Kuldsemaid kui minu omad 😁

Nimelt on mul ühe sellise süüte aretamine pooleli.
Tundub, et puudu vaid korralik süütepool.
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by Mattu »

Mis tal passis ENSV-s registreerimine oli? August-september 1973 võiks arvata raaminr järgi.
Sõidan nagu suudan.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Ma soovin nii ehk naa 12V süsteemi masinale, seega aja, leiutamiste ja rahalises mõttes tuleb VAPE suht ökonoomne lahendus.
Ma võin süüte osa ka ise kokku keerata, mis lõpuks isegi parem (võimsam, ökonoomsem, rohkemate seadistamise võimalustega jne), kui VAPE aga see on aeg millegi arvelt + tootearneduse läbielamised e. pakendamine ning vastupidavus... No ei ole seda aega.

ENSV passis oli märts (vist, igatahes kevadel), sest oli väga lähedal samale kuule, millal isa kunagi ostis ratta.

Edit
Ehk siis jawa tehase dokument on numbriga 890459 välja lastud 19.9.73
Masin ostetud mai 1975
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Nüüd natuke mõõtmistega tegeletud - pean tunnistama, et mõõdevigu võis ka ette tulla, sest mõõtsin fikseeritavate sisendpulkadega ja mõõdu pulgalt võtsin mikromeetriga. Kahjuks mul veel puudub indikaatorkellaga sisemõõdik. Aga vähemalt saan n.ö. suuna kätte.

Väntvõlli kepsudel alumine loks puudub ja praegu ei soovi väntvõlli eriti puutuda. Äärmisel juhul võtan geneka poolse kaane maha, et kiigata käigukasti ning parandada geneka kinnituspoldi pesa alimiiniumkeevitusega. Kuid ehk pressib vänvõlli ikkagi välja ning vahetan simmerid -no nii igaks juhuks.
Kepsud 15mm sõrmega ja sõrmede mõõdud on 14,94.

Igatahes sain silindri mõõtudeks (1 - risti sõrmega, 2 sõrme kohalt):
Mõõtsin nii:
silinder ülevalt ->ülevoolukanali akna pealt->sissevõtuakna pealt.
Kolb ülevalt alumise rõnga alt-> sõrme alt -> seeliku äärest.
Vasak kolb (märgid kolvi sees MH 585 16 L) ja silinder suht OK väljanägemisega.
vasak silin 1: 58,00 -> 58,04 -> 58,08
Vasak kolb 1: 57,73 -> 57,92 -> 57,95
Vasak silin 2: 58,00 -> 58,01 -> 58,00
Vasak kolb 2: 57,80 -> 57,85 -> 57,88
Kolvilt võetud ülemise rõnga luku vahe töötsooni keskel 0,6
Vasak silkukolb
Vasak silkukolb
Paremal kolvil (märgid kolvi sees MH 585 6 P) korralikud hõõrdumise jäljed... kuid silindril hõõrdumise jälgi pole märgata
Parem silin 1: 58,01 -> 58,02 -> 58,00
Parem kolb 1: 57,88 -> 57,92 -> 57,97
Parem silin 2: 58,01 -> 58,01 -> 58,0
parem kolb 2: 57,85 -> 57,88 -> 57,80
Kolvilt võetud ülemise rõnga luku vahe töötsooni keskel 0,5
Parem silkukolb
Parem silkukolb
Kolvid seest
Kolvid seest
Loodan, et lugesin näite õigesti, sest kolbe müüakse alates 58.00 mõõdus, ning varuosakataloog annab 1 silindrimõõduks 58,25 (kas see on siis 1. remont?)

Mina annaksin kolvigrupile hinnangu - 4 (5 palli süsteemis). Oma olematu kogemuse pealt ütleksin, et kolvigrupp on sõitnud <10 000 oleneb kasutatavast õlist... Igatahes kolvigrupp oleks käivituse, töötamise ja sõitmise ~1000-5000km ilusti üle elanud
Õhufilter oli igatahes läbi ja räbal.

Sidurikorvi hammakas ja väntvõlli hammakate otsad on teravad, seega korralikult kulunud.
Sidurihammakad
Sidurihammakad
Sidurikettad korgid ja tunduvad ok. Kuigi kasutatav õli kleebib need ikka korralikult kinni. Lisaks oli primaarvõlli sees korralikku tökatit, mis ei lasknud tõukevardal vabalt liikuda.
Sodurikettad
Sodurikettad
Kahjuks ei saanud vändahammakat olemas olevate võtmetega lahti - hakkas fiskeerivat tööriista paunasid painutama - egas midagi, kuskilt vaja korraks laenata suruõhu löökdrelli ja sellega lahti võtta.
Tööriist
Tööriist

Nüüd tõenäoliselt hangin uued kolvid 15 sõrmele - vist ikkagi 0 grupp ja rõngad. Praegu olen näinud, et müüakse normaalse hinnaga 16 sõrmele kolbe...
Last edited by hmm on 30. Sep 2020 12:08, edited 1 time in total.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
User avatar
teints
Tavakasutaja
Posts: 222
Joined: 02. Mar 2007 01:00
Location: Kesk-Eesti, maalt Sport Iz -ga.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by teints »

Mul pakkuda 1. remondi 15 mm sõrmega originaalkolvid 58.25 ja 16 sõrmega uustoodangu originaalmõõt 58.
Originaal sõrmepuksid saab ilusti 16 mm peale teha, olen ise teinud.
Oman mõnda roostes mootorratast.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Nu vot. Nüüd on dilemma... Sama kui juba endale teha, siis võiks silindri lasta koos kolbide ja rõngastega teha 1R ning. Siis on endal hing rahul ja kolvid rõngad saavad koos toimida algusest peale.
Praegu kui jäävad silkud vanade kolvide ning rõngaste poolt kujuntatud seisu, pole uutel ehk hea seal sees majandada.
Esialgu ei hakkaks kepse 16 sõrmedele üle mudima, las jäävad 15. Pean ainult veenduma veel täiendavalt, et kas puksid on OK. igatahes kolbide loksutamisel oli kuskil väike lõtk käele tunda. Aga alati saab ka uued puksid sinna panna.
Seega Teints, mis hinnaga neid 15mm sõrmele originaal kolbe müüksid ja kas on ka rõngaid, sõrme, sõrmepukse olemas?

Sai suheldud ka Teletorni motopoega ning silku 1R puurimine (tööraha 2x40, kui ei pea silkusid pesema jne..) koos kepsupukside vahetuse (15€kokku) + kolvid (2tk 45€), rõngad (3€x6 e 18€), sõrmed (12€) oli hinnaks kokku 170€ . No ehk nõks saaks ka alla... vist... kauplemise argument on jawa.lv:
Vaadates Jawa.lv pooest saaks sõrmed -1€, rõngad -4,2€, kolvid -11€ kokku materjal -16€...

Edit:
Otsustasin ikkagi nõks eelarveliste vahendite jaotamisest teostada asja nii, et masin saaks võimalikult kiirelt liikuma. See tähendab mootoril olevaid silindri komplekte (silkud + kolvid + rõngad) jäävad vahetamata, kuid pööran tähelepanu sõrme ja kepsu puksile - kui lõtk pole häiriv - jäävad samaks, kui on siis vahetan puksid ja sõrmed - sest kepsupukse saab vahetada kui väntvõll on karterist väljas. Lisaks puhastan kõik tahmanud detailid ning püüan kolvilt välja õrnalt eemaldada peene liivapaberiga kokkujooksmise triibud.
Teine silkukomplekt, mis on 1R lähedal lasen hiljem puurida sobivasse remonti ning uued kolvid/rõngad/sõrmed... siis kui olemas olevate silkudega sõidan... See on küll häiriv otsus aga kõike korraga ei saa ning ka tulevastel lugejatel tekib parem ülevaade, et mis on kriitiline mis nõks vähem kriitiline.

Pigem suunan rahapataka karteri sisu korrastamisele (et ei peaks hiljem karterit lahti katkuma) ning süütele ja veermikule.
Kõike ei jõua finantsilielt teha ning ülimalt kehv on see, kui asi jääb toppama mingi raha taha...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hundu615 »

Mina paneks uued rõngad vähemalt,kolvilt on ju selgelt näha,et pauk on käinud rõngastest alla.Vända pressiks ka lahti ja vahetaks kõik laagrid,see ei maks ju niipalju,et koonerdama hakata.Pärast laod kokku ja vänt saeb sees.Aga noh mis mina ka tean.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Rõngad - võiks siis asendada küll.
Igatahes kõik laagrid vaatan üle ning mis vajab kas või natukenegi tähelepanu - vahetusse. Kuid vända sisemine laager, siis vänta hetkel ei tahaks puutuda - aga eks näis mis ta räägib, kui karterist väljas on. Kui juba vända lahti pressimiseks läheb, siis panen juba uued kepsud ka, millel ka sõrm laagritel.

Eks näis kas koonerdamine või finantside hajutamine on sünonüümid - selles suhtes on sul õigus, et kui asi juba laual, tuleb võimalikult palju asju vahetada, mis seda vajavad, et ei peaks hiljem karterit poolitama.
Kahjuks ei oma ühtegi sõbra staatuses tegelast, kes suudaks jawa vända lahti-kokku pressida nii, et ta korda jääks.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by Mattu »

No on mis on aga kui sa päriselt sellega järgmine suvi tahad Euroopas tiirutada siis oleks mõistlikum see mootor, mis just minu silma ees kolvigrupi (rõngastel rooste alget või on see tahm?) ja kardetavasti ka väntvõlli osas tähelepanu tahab, korda teha. Külkaga jawat on siiski üpris visa tee pealt ära lükata :)

Pikalt seisnud mootoritega võib ka see olla, et selline õrn rooste alge on detailidel peal ja töötades see küll tuleb maha aga käib ühtlasi läbi laagrite. Mul oli kunagi üks 559, mis polnud kinni roostetanud aga kolv oli sees pruunikas juba ja mõned tuhanded hiljem see mootori sisu lahkus sealt karterist ning läks uus keps, vändalaagrid, kolb, silinder.

Kui matkaplaan on, tee põhjalikult mootor ära. Kui sõidad kodukandis, saad rohkem mängida :)
Sõidan nagu suudan.
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hundu615 »

Viljandis tegeles mu jawa ja muude väntvõllidega Hannes Leitsalu.Kui kaugel elad saad ju kasutada posti või kullerteenust.Jawalw pani ta mul 634-ja kepsud ja tapid.
User avatar
teints
Tavakasutaja
Posts: 222
Joined: 02. Mar 2007 01:00
Location: Kesk-Eesti, maalt Sport Iz -ga.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by teints »

Ma müün 1. remondi originaalkolbe 40 euroga. Rõngaid ja sõrmi pole.
Kui väntvõlli välja võtad, siis pese see korralikult puhtaks ja vaata kõik laagrid üle, niipalu kui seda on võimalik teha. Seisnud mootoril võivad laagrid olla korrosioonikahjustustega ja nendega pikka pidu pole. Täieliku ülevaate saab ainult vända juppideks pressides.
Oman mõnda roostes mootorratast.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Eile õhtul sai siis mootor pulkadeks, ning hinges nii rahuolu kui "No mida krt" tunnet.
Hea tunne oli näha siduri poolseid võlli otsasid
Võlliotsad
Võlliotsad
Esimene "mida krt" oli siis kui geneka alumine kinnituspoldi pesa oli katki. See takistas karteripoole avamiseks pressi kinnitamist õigetesse aukudesse. Tuli leiutada ning panin ühe poldi siduritrossi avasse mis oli läbi karteri seina, see aitas kinnitada pressi ühte külge.
Karteriavamine
Karteriavamine
Järgmine "oi krt" oli selles, et kogu karter oli kinni ainult 6 poldiga 11st... nendest kaks poldi pesa oli kinni kititud mingi EPO liimi taolise asjaga - no kogu karteri pool oli EPO taolise jamaga kokku pandud.

Pressisin karteri väntvõllilt lahti ning järgmine üllatus e. "oi krt" Väntvõlli põse peal vurises ilusti kaks alumiiniumist julkarat, mis tõenäoliselt on sinna pressitud, kui geneka alust polti oli liiga sisse kruvitud...
Julkarad
Julkarad
Siis märkasin, et väntvõlli mõlemad simmerid olid vastu laagrit, ning õlitus/jahutus kanal oli sellega suletud. Seal peaks olema separaator või vähemalt väike pilu simmeri külge tehtud. Laagrid olid made in tsehhoslovakkia ning ikkagi läbi.
Seoses sellega on narr loota, et väntvõlli keskmine laager korras oleks.
Käigukast vända väljapress
Käigukast vända väljapress
Käigukasti võllindus tundus OK olema, isegi käiguvahetuse juhtvõll sirge ning tihe oma läbiviikudes. Samas alumise võlli puksid võiks vahetada küll.
Karter pulkadeks
Karter pulkadeks
Enne karteri kokkuladumist siis järgmised tööd kindlasti:
1. kõikide detailide korralik puhastus
2. parema poole karteri üleliigsete avade kinni keevitamine + geneka kinnituspoldi pesa uuestu puurimine ja keermestamine. Lisaks vajalikud poldiaugud puhastada EPO jamast.
3. väntvõll lahti pressida ja laagrid (28€) ning kepsud (60€ koostapiga), millel ka sõrm nõellaagritel, vahetada - rihtida x€.
4. uued laagrid käigukasti (12€) , vähem kulunud sidurikorv+ vända hammakas ja uued sidurikettad (25€) + kett (13€)
5. komplekt uusi polte (13€) ja simmereid (3x3€) ning Reinozil (12€) tihendimastiksiga kokku tagasi.

Kui kepsud nõellaagritel (22€) ja 16 sõrmega (11€) + siis komplekt uusi silkusid koos kolbide, tihendite ning rõngastega (110€ kokku) hiljem peale.

See on siis lähi nädalate-kuude ettevõtmine (315+€ ettevõtmine) ja peaks siis karteri koos silkudega saama hää.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
vaalo
Tavakasutaja
Posts: 57
Joined: 13. Dec 2004 01:00
Location: Tallinn

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by vaalo »

Käigukasti võllidel ja vastavatel hammakatel (2. ja 3. käigu omad) tuleks nuutide otsad üle kontrollida. Vahevõll tundub pildi pealt veel enam-vähem OK, vedava võlli omasi pole hästi näha (on sattunud pildil täpselt käigulülitusplaadi alla). Lisaks soovitan ka vedava võlli sirgus üle kontrollida, olen päris palju kõveraid näinud.
Edu!
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by fomoco »

Kusagilt olen kuulnud, et nõellaagritega ja pronkspuksidega väntvõllid on veidi erinevad.
Nimelt 360 vändale ei saanud paigaldada 634 kepse kuna tapp on paari sajandiku võrra teises mõõdus.
See on muidugi külajutt, millele tuleks siiski tähelepanu pöörata enne kui vahetamiseks läheb.

Teine asi mida võiks kaaluda on need Narvas müügil olevad kepsu alumised laagrid, osta.ee`s on müügil.

Sidurist niipalju et korkidega kettad kleepuvad ebameeldivalt ja mina paneks sinna kõvakattega kettad.
Kui keegi arvab teisiti siis võib minult saada korkidega kettaid, tasuta.
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hundu615 »

Alumine kepsutapp tehakse ümber ja lähevad 634-ja asjad sisse nii mis mühiseb
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hundu615 »

Parandan end,mitte tapp vaid põsed tehakse tapi järgi.
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by fomoco »

Kuidas see ümbertegemine välja näeb ning kui suur on mõõtude erinevus?
Kas otsatapid on ka erineva mõõduga?
hundu615
Tavakasutaja
Posts: 138
Joined: 26. Mar 2010 01:00

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hundu615 »

Mina viisin Leitsalule jawa vända,643-ja kepsud koos tappidega,laagrid ostis ta ise,siis nädala pärast läksin järgi,maksin 90 raha ja mure lahendatud.
roosakummik
Tavakasutaja
Posts: 719
Joined: 09. Mar 2005 01:00
Location: Raplamaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by roosakummik »

hundu615 wrote: 03. Oct 2020 08:09 Mina viisin Leitsalule jawa vända,643-ja kepsud koos tappidega,laagrid ostis ta ise,siis nädala pärast läksin järgi,maksin 90 raha ja mure lahendatud.
Need vända tööd tylebki viia alati spetsialistide kätte, siis on ka sõidurõõmu. Ega südameoppi kõik ei tee.
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by fomoco »

Millise täpsusega neid tehases rihti?
vaalo
Tavakasutaja
Posts: 57
Joined: 13. Dec 2004 01:00
Location: Tallinn

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by vaalo »

Kirjanduse andmetel on tolerants (ilmselt siis ka tehase oma) kolm sajandikku; iseasi, kui palju sellest kinni peeti.
vaalo
Tavakasutaja
Posts: 57
Joined: 13. Dec 2004 01:00
Location: Tallinn

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by vaalo »

fomoco wrote: 02. Oct 2020 16:04 Kusagilt olen kuulnud, et nõellaagritega ja pronkspuksidega väntvõllid on veidi erinevad.
Nimelt 360 vändale ei saanud paigaldada 634 kepse kuna tapp on paari sajandiku võrra teises mõõdus.
See on muidugi külajutt, millele tuleks siiski tähelepanu pöörata enne kui vahetamiseks läheb.

Teine asi mida võiks kaaluda on need Narvas müügil olevad kepsu alumised laagrid, osta.ee`s on müügil.

Sidurist niipalju et korkidega kettad kleepuvad ebameeldivalt ja mina paneks sinna kõvakattega kettad.
Kui keegi arvab teisiti siis võib minult saada korkidega kettaid, tasuta.
Üks allikas selle mittesobimise kohta on SIIN
Mul on komplekt tutikaid originaal 634 kepse, mõõtsin just alumised tapid õle, mõlemal on 22,0 mm, nii et raske kommenteerida. Seal teemas nagu väidetakse jah, et tapi ava läbimõõt 360 vända põskedes on 21,9 mm, aga olevat läinud niisama sisse.

Teemaalgatajale: mul on tegelikult üks 634 vänt üle ka, on teine küll suhteliselt roostes ja kõver, aga põski ja otsatappe saaks ehk isegi kasutada veel. Asub Tagadil, pead ainult ise järele tulema. Mõne õlle eest võid sarnases seisukorras 638 vända kauba peale saada. Olen neid alles hoidnud ainult õppimise eesmärgil, kui peaksin kunagi pressi juurde sattuma.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Nüüd on ka raam paljas.
Positiivne, et esiamortide liugpinnad on korras. Seega uued tihendid ja amordid kokku tagasi.
Tagakiigel tundus olema väike lõtk. Ehk peaks uued puksid panema, võll kriimudeta ja istus raamil tihkelt. Kuna jawa on rajanud mingi õlitussüsteemi tagakiigele karterist, siis on juhuseid, et see hakkab õli läbi laskma ning õli kulu muutub suureks... kas on mingi püsivam lahendus tagakiige süsteemi jaoks. Ehk lükkan korralikult laagrimääret täis ja unustatud. Või on parem lahendus olemas?

Nüüd on aeg asju hankida.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
roosakummik
Tavakasutaja
Posts: 719
Joined: 09. Mar 2005 01:00
Location: Raplamaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by roosakummik »

See tagakiige õlitus on üks porr värk. Esiteks läheb õli ja teiseks kitib sinna igasugune maantetolm kinni. Korralik määre ja asi valmis. Vene Jawafoorumis treitakse, keevitatakse sinna suurem puks ja pannakse laagrite peale. Tagakiige süsteem on vanal jawal üldse nõrk koht. Nii kitsas ja jõuõlg on korralik mis kipub väänama.
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by Mattu »

Kui tagakiige võll ja puksid on korras ning tihendid on uued, õlitusvõll on kinni keeratud - ei ole selle süsteemiga probleemi. Aga kui tihendid on ärakeeratud, liige juba loksub siis ei saa need ka pidada. Tihendite vahetamine eeldab aga kiige küljest võtmist ja käsi püsti, kes seda niisama teha viitsib?

Mul on ühel rattal tehtud määrdenipli peale süsteem, õlitustorusse kannatab M6 nipli jaoks keere lõigata. Ma päris enne iga sõitu ei määri, pigem määrin harvem aga seal on kaks probleemi.

1) kiigevõll ei ole vanema tüübi oma, millel olid õlisooned välispinnal.
2) selline kooslus jääb siiski kasutades n-ö kuivaks ja sööb need puksid ikka ära.

Variant a) panna originaalsüsteem aga eraldi õlipaak raamitoru külge.
b) kasutada korrektselt originaalsüsteemi
c) kasutada mingeid eriti plastseidmäärdeid ja määrdenipli lahendust.

Kusjuures nipli variant oli ka esimestel 353/354 generatsiooni masinatel aga see jäeti kõrvale ja mindi n-ö automaatse süsteemi peale üle..

Korviga rattal võiks aga kiige kinni saada küll alla.
Sõidan nagu suudan.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Tagakiige võllil puuduvad kriimustuse e. kulumise jäljed. puksinduse pean üle vaatama, et seal kulumise jälgi poleks. Tihendid olid kuidagi mitte väga head e. tundusid "ära keeratud" - igatahes võll oli suht koht kuiv. - kõige muret tekitavad asjad on tihendid raami ning kiige vahel. Äärmiste tihendite uuendamine pole probleem, kuid keskmistega....

Kiik ju ei liigu nii palju, et õlitus toimiks kogu detaili lõikes, pigem 2-3 kraadi edasi tagasi. Nii need pinnad kuivaks jäävad.
Kiige võlli kättesaamine oli tegude rohke - ei märagnud fikseerivat polti (oli teine jäänud väikese mudakogu alla peitu, millele ei pööranud tähelepanu), õnneks polnud see tugevalt kinni keeratud ning andis järgi, kui kiigevõlli välja pressisin.
Iseenesest see kiige lahtivõtmine pole nüüd üüratu töö, kuid ebameeldiv just siis kui masin on koos - suht palju peab lammutama, et kiige tihendid kätte saada.

Teen siis nii alustuseks, et komplekt uusi tihendeid ning originaallahenduse peale. Juhul kui õlirida hakkab kiige alla tulema - eks siis teen ringi...
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by Mattu »

Kui sul tagakiigel lõtk on siis pole seal puksidest midagi vaadata vaid need on vaja ära vahetada... Amordid liiguvad kokku ca 5 cm, selle järgi võib liikumismaa kiigel välja arvutada aga ega see midagi anna. Kui pukse sisse lööd siis vaata, et kraed küljest ära ei löö, see grafiidisegune originaalmaterjal on habras. Kaasajal müüakse ka pronkspukse. Võlli hoolimata visuaalsest väljanägemisest võiks ülekontrollida.

Täiendus:

"• 1958 aastal muutub tagakiige õlitus voolikusüsteemi peale nagu hilisemal 559/360 mudelitelgi kasutusel. Kuni selle ajani tööriistakomplektis määrdeprits ja kiige (ning piduripedaalivõlli) määrimine toimus läbi määrdenipli.
• 1958 aastal piduripedaalilt kaob määrdenippel ja piduripedaali kronsteinile lisatakse avavus pedaalivõlli õliga määrimiseks."
Sõidan nagu suudan.
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by fomoco »

Kui liiga palju õli lekib kiige võlli juurest siis pane tükike vilti või vatti õlitorru.
Seda tuleks panna kohe algusesse, kus on väljavõte karterist.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

Mõni aeg on mööda läinud ja toimetanud sellega suhteliselt madala pulsiga.
Peamiselt detalide täiendava puhastamise, defekteerimise ja korrastamisega.

Karterit sai kohendatud ksf Madeinussri juures e. keevitatud kinni geneka alumise poldi pesa, mis läbis karteri seina. Kodus lihvisin/freesisin keevitatud koha parajaks nii, et saaks ka 6V genekat tulevikus kinnitada. Hetkel pole veel poldi pesa puurinud/keermestanud, kuid teen seda puuripingis - käsidrelliga ei pruugi korrektselt õnnestuda.
Lisaks eemaldasin kaks murdunud polti, mis olid väntvõlli ümbruses. Seega ei saanudki mootor korralikult töötada, sest vänvõlli ümbrus võis lahti paisuda ning EPO, millega karter oli kokku pandud, ei suuda paisumise ava tihendada - ta ju kalk.
Ühe murdunud poldi sain kätte korralikult, teisega oli natuke ratsimist, kuid uuele poldile jäi piisavalt keeret.
Defekteerimisel märkasin, et karteri pooled ei lähe tihedalt üksteise vastu vaid keskele tekib ~0,1mm ava. Eks peab sileda pinna leidma ning 240mm liivapaber alusele ning õrnalt karterid sirgemaks lihvima. Reinozil võtaks ka olemas oleva ava kinni, kuid pigem olgu korralikult sirged, siis pingeid karteris vähem.

Kolvid puhastatud, et näha mis olukorras nad tegelikult on. Igatahes parempoolne on täitsa OK ja vasakpoolsel on väljalaske poolepeal kokkujooksmise jäljed. lihvisin need 2000 vesiliivapaberiga siledamaks. Kuid paistab, et saab kolbe kasutada küll.

Väntvõlli ja silindreid defekteerisime ka täiendavalt ning jõudsin järeldusele, et läheb koos kolbide ja uute rõngaste+sõrmedega tagasi. Peamine argument on selles, et kepsudel loksud puudusid ning saaks masina esmalt liikuma. Kolvi/vända grupi seis on 10 palli süsteemis 8 kandis ja seda tõmbab alla peamiselt vasak kolvi, nõks silkude kulumine ja väntvõlli algne suur tahmasus. Tahm sai küll maha pestud, kuid komplektsele võllile ju igale poole nühkima ei pääsenud. Keskmine laageri hääl ja olemus ei pannud mind närveerima.
Lisaks veel teadmine, et panen teist korda 350cc jawa mootorit kokku, seega tõenäosus, et midagi võib nihu minna veel on - kõiki võtteid pole ju käpas. Lisaks saab mootor raamil sõita, millega testida kogu kooslust, mis annab aega, et kõrvale tekitada korras väntvõlli, kolvi ja silindri komplekt. Olemas oleva komplektil veel ressurssi paisad olema e. 5-10K km ilusti e. sõidan selle läbi ning siis asendan. Tulevikus mootori lahti võtmine ning asjade asendus pole mulle enam teab mis suur raketi teadus, kuid vähemalt masin sõidab.

Käigukasti hammakate puhastamisel märkasin, et kolmanda käigu hammakad on korralikult kuuma saanud. tõenäoliselt vahetuse kahvel on tugevalt vastu olnud surutud. Peab veel täiendavalt vaatama, et miks see nii on olnud. Igatahes paigaldan varudest uued hammakad, võlli osa vaatan veel.
Uued lähevad käiguvahtuse kahvlid, nende juhtvõll. Vahetusplaadi korrastan e. et oleks 90 kraadi karteri suhtes ja käiguvahetuse tihvide liugpinnad korrketsed. Lisaks pean vaatama, et oleks 634 käiguvahetuse plaat, millel 1 käik oleks alla ja ülejäänud üles. 360 on kõik käigud üles.

Karpa sai ka puhastatud nign vääljavahetatud, sest oli seest igasugu läga täis. See läga ussitas ujuki kambri põhja augu. Võtsin varudest korraliku 360 karpa, millel ka korras õige düüs sees, lisasin ujuki, ujukikaane, siibri, nõela, vedru ja saingi väga korras karpa. Kuigi peaks tulevikus mikuni VM 30 sinna hankima, et mootor paremini laulaks.

Esiamordid võtsin lahti. Õnneks on amordiputkede liugpinnad suht Ok. Nüüd vaid tihendid vahetada ning kokku tagasi.

Sai hangitud korralikumad paagi põsed, tsinkdetaile (tagapiduri fiksaator, kaasreisija jalatoed, piduri lingid/võllid) vähem korras asjad lähevad 250 komplekteerimiseks, et see ehk ka sõitma/tööle saaks - parem müüa siis ka. Ehk võtan ka selle arvele.... võimalus ju on.

Jawa.lv-st sai ports juppe ka tellitud 190€ eest nii, et saaks mootori ja raami kokku tagasi. Kahjuks mõnda lihtsat detaili neil laos polnud nt 6305 laagreid ja vänvõlli simmereid ning käigukasti sekundaarvõlli pukse. Kuid neid saab eestist ka, kuigi ~+20€ kallimalt...

Ehk on kellegil velorexi kinnitusi vedelemas - vaja just jawa raamil olevaid ülemisi vastuseid. Velorexil endal on hoovastik olemas s.h. alumised kinnitused komplektsed.
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by Mattu »

"Lisaks pean vaatama, et oleks 634 käiguvahetuse plaat, millel 1 käik oleks alla ja ülejäänud üles. 360 on kõik käigud üles."

634-01 käiguvahetuse skeem on esimene üles ja ülejäänud alla (kulissil puudub neutraaliandur, nö vastus, karteril puudub anduri koht).
353, 354, 559, 360 käiguvahetuse skeem on sama nagu 634-01, kulissil on neutraaliandur. Sealjuures on andurid ja nende kulissil olevad n.ö vastused erinevad 353 generatsioonil ja uuematel.
Hilisematel 634 käiguskeem on esimene alla ja ülejäänud üles.

Mis sul täpsemalt ülemistest korvikinnitustest puudu on? Raami kaela käivad jublakad ainult või täismäng (poldid, puksid jne)
Sõidan nagu suudan.
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by fomoco »

Kas tõesti sobib Jawa 634 käiguvahetusplaat Jawa 360 hammasrataste ja võllidega?
Minuteada peaks paigaldama ka 634 võllid ja hammasrattad ning ringi tuleb teha ka veoketi hammasratta kinnitus, 634 on see osa veidi pikem.
Lisaks sellele sooviks teada, kas 360 karterisse sobib 634 sidur koos keti ja hammasrattaga?
roosakummik
Tavakasutaja
Posts: 719
Joined: 09. Mar 2005 01:00
Location: Raplamaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by roosakummik »

Kui käigukast ja plaat ära vahetada on tulemus juba tummisem. Sidur võib jääda ühe realiseks. Kaherealine sidurikorv ei mahu hästi sinna kaane alla ära. Kuigi osadel vanadel Jawadel on spetsiaalne väljaulatuva osaga mootorikaas. Neid kasutati külgkorviga rataste puhul.
Külgkorviga Iz del on küll kaks ketast rohkem juures.
Mattu
Tavakasutaja
Posts: 335
Joined: 19. Mar 2008 01:00
Location: Tallinn.
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by Mattu »

Vastupidisel viisil küll sobis.

Ma olen sõitnud ma ei tea kuipalju kilomeetreid kokku vanade Jawadega. S.h mootoritega, millel minuni jõudes polnud uut käigukasti sees. Senimaani pole mul õnnestunud ühtegi käigukasti meelega ära lõhkuda, samas, ma pole seda ka proovinud. Ptüi-ptüi-ptüi aga senises probleemid on tekkinud leketega otsatihendi vahelt või mutrite järgi andmisest. 634 käigukast mahub karterisse aga siis tuleb ketiratta võll lühemaks teha sest 634-l on see topeltlaagri tõttu pikem. Variant kaks tellida Tšehhist 360 jaoks tehtud sobiv varuosa, mis juba on lühem.

634 sidur mahub sisse aga sealjuures on ju kettad-vedrud samad ehk, et maitse asi kas ühe- või kaherealine kett seda kõike käitamas.

Mis puudutab väljaulatuva osaga mootorikaant siis mõeldud on ilmselt mudelit 559/360 automatic nagu nt see:
https://www.eurooldtimers.com/eng/galer ... matic.html

Kuid see ei ole spetsiaalselt külgkorvi jaoks tehtud.

nn. vana Jawat külgkorviga rakendades tuli lisada külgkorvi kinnitused (kuni 1958.aastani oli esimene ülemine kinnitus raami küljes juba tehasest keevitatud, mitte polditav), vahetada parempoolne jalaraua vahetapp koos piduripedaali külge käiva trosside kinnitusega. Lisada alumisele traaversile n.ö tõukeleevendi (saab vabalt ilma sõidetud), vahetada veoketiratas väiksema vastu (360 15hammast, 559 16 hammast), esiamortide vedrud jämedamate vastu ( soolorattaga võrreldes läbimõõt 0,5mm suurem). Siinjuures telli endale heaga uued esivedrud ära, kuigi neid müüakse ühes läbimõõdus, kuid need juba ongi jämmumad. Vanad vedrud väsivad külgkorviga siva ära ja siis on nina lontis vastu maad. Ühendada tulede juhtmed sadula alustesse pistikutesse. Esimese hooga ei tule rohkem meelde, mida peaks tegema või seadma korvi kasutuselevõtul.

Kuna seisuhark jääb alumise tagumise kinnituse tõttu kõhu alla ebameeldivasse asendisse siis oleks mõistlik tegelikult seda korvi pagasiruumis hoida ja kasutada ainult rattavahetuse korral.
Sõidan nagu suudan.
tom
Tavakasutaja
Posts: 126
Joined: 05. May 2009 00:00
Location: Tartu
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by tom »

Omasin kunagi Jawa mudel 360, millel oli sidur 634 oma kaherealise keti ja hammasratastega + 634 väntvõll ja silindrid.
roosakummik
Tavakasutaja
Posts: 719
Joined: 09. Mar 2005 01:00
Location: Raplamaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by roosakummik »

tom wrote: 16. Oct 2020 15:56 Omasin kunagi Jawa mudel 360, millel oli sidur 634 oma kaherealise keti ja hammasratastega + 634 väntvõll ja silindrid.
Siis on tõestus, et saab korraliku mootori. Ega vana Jawa enda kastiga kaugemale, kui Eesti ei julgeks reisida küll.
hmm
Tavakasutaja
Posts: 1507
Joined: 23. May 2016 15:24
Location: Rakvere

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by hmm »

roosakummik wrote: 16. Oct 2020 19:55 ...Ega vana Jawa enda kastiga kaugemale, kui Eesti ei julgeks reisida küll.
No mida... kui juba voss mööda Tartraid uhab, siis jawaga pole kahtlustki 8 )

Velorexi kinnitused on mul olemas sellised:
Velorex kinnitused
Velorex kinnitused
Mingi isetehtud plaadike ka, kuid selle saab jawa.lv-st parema tellida või natuke rellakat ja asi paremaks viilida.
Plaat
Plaat
Puudu on ka parempoolne jalaraud, millel lisa piduritrossi ühendus olemas.

Käigukasti juppidest, mida võiks kasutada on need:
Parempoolsed jupid on jawa kastist tulnud, vasakul pool siis mida võiks kasutada.
Kasti jupid
Kasti jupid
Kahjuks on kõik käiguvahetuse plaadid sama jaotusega, kõige paremas korras on see plaat, mis sees oli e. kõige vähem kulumise jälgi ja lõtke.
Primaarvõll
Primaarvõll
Sekundaarvõll
Sekundaarvõll
Kahvlid
Kahvlid
Võrr Riga7 u900: viewtopic.php?f=18&t=23493
fomoco
Tavakasutaja
Posts: 744
Joined: 04. Oct 2011 00:00
Location: Virumaa
Contact:

Re: hmm: Jawa 360 + velorex 560

Unread post by fomoco »

Ehk on abiks:
Image

Image
Post Reply