Page 1 of 1

Jawa 350 -69

Posted: 14. Jun 2020 19:19
by Myrka
Kingiti sünnipäevaks üks vana Jawa. Dokumentides kirjas, et 69 aasta mudel. Vene dokid, üks omanik varem olnud. Omanik õnneks elu ja tervise juures ja kontakt ka olemas. Papil oli see ratas igapäeva sõitudeks, kuni aastani 83, vist. Ülevaatsel viimati käinud 83 aastal. Siis tuli perre lisa ja osteti Mosse. Jawa läks garaazi seisma. Ja nii ta seisis, nii oma 35 aastat. Praegu isegi vana bensiin veel loksub paagis. Mootor käib kenasti ringi, tundub, et silindri surved on ka olemas.
S1020005v.jpg
Praegu oleks plaan ratas lihtsalt puhtaks pesta ja siis otsustan, mis saab. Kui on piisavalt hea värvkate, siis värvima ei hakka. Originaalroostega ratas mulle meeldiks väga.

Nüüd peab natuke maha istuma ja vaatama, mis järjekorras ja mis ratast edasi ehitan. Mitu asja pooleli ja uut otseselt ei tahaks juurde võtta. Aga natuke võiks putitada ikka.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 16. Jun 2020 15:53
by Prii
Väga äge ratas! Sellised pikalt normaalsetes tingimustes seisnud ja poiste poolt lõhkumata masinad on väärtus. Isegi rool on veel lukus :D

Re: Jawa 350 -69

Posted: 16. Jun 2020 20:52
by Myrka
Selle taba võtme sain kaasa. Kas veel töötab ka, ei tea :)

Re: Jawa 350 -69

Posted: 22. Jun 2020 23:03
by Myrka
Natuke sain masinat lähemalt uurida. Kõigepealt leotus ja siis survepesuriga suurem õli,tolm ja muu pask maha. Võtmed kõik olemas - nii süüte oma, tabaluku oma kui ka iste luku oma. Kõik õnneks toimivad. Peal on vana aku, klemmis küljes. Uus aku olemas, peale veel ei pannud. Veoketti pole peal, sidurit ei ole ( tross küljes, aga vajutades ei toimu midagi). Rehvid olid tühjad, pumpasin täis. Esimene püsis täis, tagumine suht kohe jälle tühi. Kaasas olevast kastis oli 2 uut veoketti, uued siduriketttad, 2 ketikaitset , uus tagumine ketiratas ja muud pisemat nodi.. Kuna sidurikettad olid uued kaasas, siis ilmselt vanal omanikul nende vahetamine plaanis . Ilmselt esimese asjana vaatan siduri üle.
Vana pensiini lasin paaist välja. Lõhnas küll õige asja järgi, ilmselt leiab rakendust jaanitule süütamisel.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 05. Jul 2020 21:24
by Myrka
Läbisõit tänase seisuga
S1090002v.jpg
S1100005v.jpg
Võtsin maha vana aku. Sellega vist pole suurt midagi peale hakata. Uue peab muretsema tulevikus. praegu ajutiselt panin ühe olemasoleva peale. Uus aku peal, keerasin võtit ja näitas elumärke, laadimise tuli hakkas põlema. See oli hea märk. Edasi sädeme kontroll. Puudus. Puhastasin kontaktid ära ja säde ka olemas. Panin peane uued NGK küünlad, piipudelt võtsin takistid välja. Vanade küünalde pealt paistab, et vasakpoolne küünal tahmane/must.
S1100009v.jpg
Värske bensiin paaki ja 4 löögist tegi juba häält. Algul natuke puterdas, muidu üllatavalt hästi töötab. Sidur oli kokku kleepunud. Seisva mootoriga käik sisse ja sai loksutatud edasi-tagasi ja hakkas tööle. Lasin kohapeal natuke soojaks tuksuda. Kiiver pähe ja väike prooviring tundus nagu kohustus. Kuna mul pole kunagi Jawat olnud, Iz aga nii mõnigi, siis käiguvahetus osutus esimese hooga veits naljakaks. Käigud teistpidi ju. Õnneks selle sai kiirelt selgeks. Mootor ja kast üldiselt toimivad. Tagumine õhukumm vajaks nüüd vahetust.
Päris mõnus on ratta kallal nokitseda, kui saab selle veidi kõrgemale tõsta. Selleks mul üks abivahend.
S1100002v.jpg

Re: Jawa 350 -69

Posted: 11. Jul 2020 00:34
by Myrka
Väike video käivitusest.
https://www.youtube.com/watch?v=CA7swC7RX2E
Põhjus, miks vasak küünal tahmane oli, on vist näha. Üks silinder tossab . Tuleb hakata siduri poolset simmerit vahetama?

Re: Jawa 350 -69

Posted: 11. Jul 2020 09:03
by hmm
Ma kontrolliks enne lekkeid karpa juures ning kontrolliks süüdet ja alles siis lammutama.... ehk on paremsilku hoopis liiga lahja

Re: Jawa 350 -69

Posted: 12. Jul 2020 00:53
by roosakummik
Jawa puhul sellist probleemi, et üks pool lahjem kui teine pool ei teki, see pigem Jupiteride teema (pikk kollektor). Tee katsesõit ja siis kontrolli käigukastis õli.
Planetaga kui simmeri valesse kohta panin oli iga 40 km järel käigukastist pool õli läinud.
Natuke lonkab tühikäigul. Vana asi mis seal ikka, tuleb inspekteerida.
Jõudu.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 12. Jul 2020 01:32
by fomoco
Hääle järgi justkui vändalaagrid vajaks vahetust?
Ning sûütemängu pool mingi polt kõrises, ehk teeksid uue video ilma selle poldita ja rohkem eest, silindrite juurest?

Re: Jawa 350 -69

Posted: 14. Jul 2020 22:29
by Myrka
Tühikäigul natuke lonkab jah. Ratta juures käin nädalavahetustel, praegu uut videot teha ei saa. Vasakpoolne silinder jätab tühikäigul vahele. Muidu sõidab hästi, kiirendab hästi,isegi pidurdab hästi . Taga hargi puksid vajavad vahetust, sõites ka tunda, et tagumine ost natuke vedel. Rattalt on maha keeratud põlvekaitsed ja tuuleklaas, kinnitused aga ratta küljes, ka poldid tagasi pandud, need poldid kõrisevad. Need plaanid ära võtta, koos kinnitustega. Ma esimese hooga ei kipu mootorit laiali võtma, et laagreid ja tihendeid vahetada. Katsun enne dokumendid korda saada, seni aga väiksemaid parandusi, tuled/viled ikka nokitsen.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 19. Jul 2020 22:58
by Myrka
https://www.youtube.com/watch?v=_OPljI7 ... e=youtu.be
Selline hääl ilma üleliigsete tilisevate poltideta.
Lisaks sidurit all hoides kaob üks kõrvalhelidest ära
https://www.youtube.com/watch?v=2sTdrSC ... e=youtu.be

Pole suurem asi Jawa mees, äkki targemad teavad kohe pakkuda, mis neid hääli põhjustab.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 19. Jul 2020 23:26
by fomoco
Kahjuks jään konkreetse vastuse võlgu, tundub et vändalaagrid need ei ole.
Ehk loksuvad kolvid silindris, võta kaan maha ja vaata sisse, loksuta.
Teine asi võiks olla sidurikett.

Kui ei häiri need hääled siis proovi see hooaeg ära kulgeda ning talvel puurid silindrid ja paned uued kolvid, siduriketi koos ketileevendiga.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 19. Jul 2020 23:32
by fomoco
Kui mootorit soovid remontida siis osta omale varumootor, muidu võib juhtuda nii, et lammutad oma töötava mootori laiali ja remont venib pikaks ja sõita ka ei saa.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 03. Aug 2020 17:19
by Myrka
Ratas tänasest uue numbriga ja minu nimel. Väga sujuvalt läks kogu paberimajanduse tegemine maanteametis. Tegin kohe ka kindlustuse ja suundusin ülevaatusele. Kui ARK-i läks käru peal, siis peale uue numbri külge keeramist liikus ratas omal jõul. Ülevaatusel pandi märkusena kirja tagatule helkuril olev mõra. Tagatuli tegelikult plaanis uus panna. Sain ülevaatuselt umbes 20 km kodu poole kulgeda, kui järsku kadus vedu ära. Mootor töötas ,edasi ei liikunud. Kas juhtus midagi siduriga või käigukastiga, ei tea veel öelda. Lähipäevil peaks tekkima aega uurida.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 03. Aug 2020 21:28
by alex
Mis and vaatasid arkis? Mis tuleb kirjutada? Mul on vana pruun pass ja ostu müügi lepping omannikuna. Mida tuleb oodata? Mis kompletsuses tuleb tulla?

Re: Jawa 350 -69

Posted: 04. Aug 2020 00:01
by Myrka
Ega tegelikult ei erinenud tavalisest omanikuvahetusest suurt midagi.Vaatas hoolega raami numbreid birkal ja raamil, tegi pilte iga nurga alt. Mul oli kaasas vana pruun pass ja ostumüügileping vana omanikuga. Ratas mul täiskomplektne, sai ju ka ülevaatus kohe tehtud. Tagumine tuli ainult vale, aga see ei huvitanud kedagi.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 08. Aug 2020 00:22
by Myrka
Veo kadumise põhjused kindlaks tehtud. Õnneks filmis elukaaslane sõitu enne probleemide tekkimist kuni lõpuni. Nimelt videost näha, et vasakpoolne silinder hakkas veidi enne tunduvalt rohkem suitsema. Sõites ise aru ei saanud. Käigukasti õli oli umbes 0,5 liitrit kastis. Seda natuke vähevõitu. See ilmselt kõik selle jama põhjustas. Võtsin siduri koos korviga maha. vedu 4. käiguga kadus sellepärast,et hammakas hakkas üle viskama. Üle hakkas viskama, kuna käigukahvel kõver. Kõver ja sinine. Natuke kuumaks läinud. Jama.
S1290001v.jpg
Praegu seis siis selline, et tuleb mootor laiali võtta ja kõik vajalik ära vahetada. Kohe ei ole plaanis tööd ette võtte. Kuna imelikke hääli oli varem ka kuulda ja õli kadumine tuleb kindlaks teha, siis muud varianti väga pole ka. Väntvõlli vasakpoolne simmer oli ilus ja tundus mitte palju sõitnud, seega selle viga esimese hooga ei kahtlusta. Tundub, et eelmine sõitja oli õli kadumisega kursis ja simmeri vahetanud.
Jawa hooaeg selleks aastaks ilmselt lõppenud, aga ei maksa pead norgu lasta. Dokumendid on korras ja ülevaatus tehtud.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 08. Aug 2020 01:45
by fomoco
Kui sa just kapitaalremonti ei plaani teha siis selle mootori pooleks võtmine, uus kahvel, paar laagrit ja simmerid... ühe päeva töö ja masin sõidab taas.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 08. Aug 2020 08:46
by Myrka
Kõik õige, ilmselt saaks kiireminigi kui päevaga. Lihtsalt ei tahaks veel ühte mootorit laiali võtta praegu, mul töökojas 3 mootorit juba on laiali. Tahaks need enne kokku panna. Pole mõtet liiga palju asju korraga ette võtta, nii ei jõua midagi valmis. Aga varuosad ostan valmis ikka, tihendid ja laagrid. Kolvigruppi seisukord selgub lahti võttes ja tegutsen siis vastavalt vajadusele.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 08. Aug 2020 18:46
by Myrka
Sellise palava ilmaga ei kannata tööd teha. Pigem garaazis istuda , külma õlut juua ja motikat putitada. Võtsin mootori laiali. Karteri poolte vahel tihendit ei ole. Nendel vist ei peagi olema ? Üks kahtlane koht paistis, kust teoreetiliselt võis õli karterisse sattuda, aga kindel ei ole. Siduri poolne simmer oligi vahetatud, erines teistest simmeritest. Teised vanad, see oli värskema välimusega. Laagrid ilusad, pole loksu ega häält ka ei tuvastanud. See imelik kõrin tuli ilmselt siduri ketist. See lotendas päris palju. Praegu pilti panna ei saa, aga käigukahvel oli sulanud hammaka soonest välja ja kahvel päris kõver. Õnneks hammakad pole kahjustada saanud. Jäin vist õigel ajal seisma. Silindrid on eelmine omanik vahetanud, hooni jäljed kenasti peal, lukupilude järgi on ka rõngad vahetatud. Kolvid ka head,ei paista kriime ega kulumist. Vist terve kolvigrupp vahetatud. Plaan on vahetada simmerid, igaks juhuks väntvõlli laagrid ja uued käigukahvli panna. Muud tihendid ka muidugi. Varuosad palju ei maksa õnneks. Millal kokku panna saab, eks paistab.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 20. Aug 2020 09:45
by Myrka
Leidsin aega mootor kokku laduda. Vahetusse läksid väntvõlli simmerid , siduri kett, väntvõlli laagrid ja vigane käigukahvel sai välja vahetatud. Mootor omal kohal tagasi ja ka väike prooviring tehtud. Kõik tundus hea. Sai ette võetud natuke suurem prooviring. Paak täis ja tuld. Kokku tuli 217 km. Paagitäiega sai sõita 210km, siis tuli reservi peale keerata. Muidu sõita pole paha. Käigud lülituvad enam-vähem. Mingi kala siduriga, Nagu kettad kipuks vahepeal kokku kleepuma. Hoovast tundub et kõik toimub, aga sidur ei lahuta alati. Kohalt minnes vahest natuke ragistab. Samas proovid kohe uuesti, siis ei krõmpsu ka ei tee. Sõidu ajal vahest samamoodi. Asulas, kui vaja tihti käiku vahetada, siis töötab ilusti. Lased maanteel 30 km, siis esimene siduri lahutus ei pruugi olla kõige parem, teine juba ok. Soojast peast käivitades korra ei käivitunud, tõmbas täis. Lükates läks käima. Mis oli väga ebameeldiv - rehvid. No tegelt oli see ka ette teada. Rehvid all aastast 71. nagu rehvi peal kirjas. Iseenesest mustrit on, pragusid ei ole, kalgiks pole läinud. Aga mis sa vanast rehvist ikka tahad. Kandilised ka, kallutada maru põnev. Järgmiseks hooajaks kindlasti uued rehvid alla.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 20. Aug 2020 10:00
by hmm
Mis õli kastis?
Soovitan jawale Castrol SYNTRAX™ UNIVERSAL PLUS 75W-90
Oluline on jälgida, et vastaks API GL-5 nõuetele.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 20. Aug 2020 11:22
by fomoco
Millised kettad sisse läksid?
Kui panid kork kattega siis need kleepuvad rohkem kui plast kattega kettad.
Lisaks sellele tuleb kettaid ja nende vaheplaate peeglipeal kontrollida, et oleks ikka sirged mitte kõverad.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 17. Jun 2021 22:41
by Myrka
Uued rehvid all. Sõita nagu öö ja päev.

ja nii palju siis sellest, et enne ei aja ühtegi motikat töötuppa, kui kõik valmis on.
S2280003v.jpg

Re: Jawa 350 -69

Posted: 18. Jun 2021 10:05
by hmm
Loen teemat ja tunnen oma tegemisi. Sinine ning sulanud käigukahvel, sarnased helid silkus...
Eelmise aasta august september aju ei salvestanud jaffide muresid... samas ei monitoori ju izhide, panoniatr detailseid jamasid...

Kangete rehvidega pole üldse mõnu sõita. Mul 3x mitased all ning hea sujuv, isegi kui külka velg viskab.

Käigukasti panin alguses motul transexpert 10w40, enam vährm töötas, kuid ei lahutanud sidurit kõige paremini. Nüüd motul 5100 15w50 ja kohapeal saab käigu ilma raginata sisse ning käigud lülituvad oluliselt sujuvamalt. Aga pean nuputama kuidas siduri mehhanistm kergemas saada... liiga kange

Re: Jawa 350 -69

Posted: 18. Jun 2021 23:39
by Myrka
Mul ka Mitased ja täitsa rahul. Kokku umbes 100 km uute rehvidega sõitnud. Täna aga töölt tulles kadus keset suvepealinna üks silinder ära. Sõitsin koju ära nii. Täna polnud sega uurida,mis juhtus. Tuleval nädalal peaks tekkima seda aega natuke.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 24. Jun 2021 09:46
by Myrka
Ära kadunud silindri leidsin üles. Aitas vasaku süütepooli vahetus. Õnneks või kahjuks jäin Lihula lähedal tormi kätte. Vett ja rahet tuli taevast alla päris jubedalt. Nii sõites sain aru, miks ikka peaks kinnise kiivri muretsema omale. Raheteradega kiivri ja prillide vahele saada on meeldejääv kogemus. Jawale ka sellised tingimused ei sobinud. Suure vihme käes kadus ära üks silinder ja varsti ka teine. Küünla juhtmed tilkusid ,nagu kogu ratas tegelt. Oli selline tunne, nagu oleks koos rattaga ujumas käinud. Tundus mõtetu tee ääres midagi teha ja sai kärupeal koju sõidetud. Teekond lõppes küll käru peal, aga ise olen rahul. Seiklus missugune :)

Re: Jawa 350 -69

Posted: 25. Jun 2021 00:59
by fomoco
Kunagi kasutati sellist nippi, et küünlajuhtmed tehti öli või diisliga kokku, et niiskus vahele ei läheks.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 25. Jun 2021 07:57
by Nobody
fomoco wrote: 25. Jun 2021 00:59 Kunagi kasutati sellist nippi, et küünlajuhtmed tehti öli või diisliga kokku, et niiskus vahele ei läheks.
Tehniline vaseliinmääre. Hea asi garaazis konserveerimiseks ja niiskuse eest kaitsmiseks.

https://www.stokker.ee/vaseliinmaare-va ... d=10950701

Re: Jawa 350 -69

Posted: 18. Jul 2021 23:38
by Myrka
Jawa on nüüd ära kuivanud. Käivitus ühe silindriga. Tundub, et teele jäämist otseselt vihm ei põhjustanud. Nimelt olid olematud mõlemad kontaktivahed. Enne sõitu veel , kui süütepooli vahetasin, olid vahed olemas. 200km ja kontaktide vahed läinud ? Vilt olemas , aga jumala kuiv. Lasin veel viimati tilga mootori õli peale. Nukkmuhvist näha, et soojaks on see elu seal läinud. Õli vildi peal alumisele kontaktile valgunud. Lisaks meenus nüüd käivitades, et enne seisma jäämist hakkas põlema laadimise tuli. Põles see ka nüüd käivitades. Muidu kohe kui kontakti vahed paika said, käivitus teisest matsust. Laadimise tuli põles. Geneka harjad olid pesas kinni. Ettevaatlikult tõmbasin välja, liivapaberiga kerge lihv ja panin tagasi. Laadimine ka kohe olemas.
Kui nüüd kogu selle jama põhjuse ka üles leiaks, oles päris hea. Ilmselt kontaktivahe kagumise ja harjade kinni jäämisel sama põhjus. Tol päeval oli muidugi pea 35 kraadi sooja ka.

Re: Jawa 350 -69

Posted: 20. Jul 2021 12:31
by vaalo
Soovitan laadimispinge üle kontrollida. Kui releest on laadimist "äkilisemaks keeratud", hakkab rootor ja koos sellega ka nukkmuhv ning lõpuks ka ülejäänud detailid kuumenema, mille tagajärjel bakeliidist harjahoidik pundub üles ning harjad jäävad kinni. Järgmisena lihvitakse harjad õhemaks, et need liikuma hakkaksid, ning lastakse edasi võiduka lõpuni kuni rootor maha põleb... Been there, done that : )
Täispööretel ilma akuta ei tohiks pinge tõusta üle 8,1 V (eelnev jutt käib siis originaalsüsteemi kohta).

Re: Jawa 350 -69

Posted: 18. Jun 2022 23:39
by Myrka
Ega väga palju pole sõitnud ka rohkem. Mõned kümned kilomeetrid möödunud suvel ja nii ta seisma jäi. Täna panin paaki värske bensiini, vahetasin esitule pirni ja oli mõte minna ülevaatusele. Esimene leek kolvile oligi sõit ülevaatusele. Teisest matsust käis. Sõitsin rahulikult 60-ga. Sõita tuli umbes 25 km üks ots. Ei mingeid probleeme, ülevaatus läbitud edukalt. Huvitav, kas lühises esitule pirn ei võinud möödunud suvi seda jama tekitada? Laadimine ok, ei saanud suuremat numbrit kui 7,2, koos tuledega .
S4100020v.jpg

Re: Jawa 350 -69

Posted: 19. Jun 2022 16:03
by fomoco
Vägev pill sul, minuarust on tore, kui mõnda masinat säilitatakse nii nagu nad on "omas mahlas"
Värvi veel sadula nahk spreyga mustaks.
Esitule pirn vist lühisesse niisama ei lähe.
Küll aga võib lühist tekitada esitule sees olevad juhtmed või kaablikõri sees mis esitule seest välja läheb.
Mul tekkis lühis pidurikonna juures kuna üks lehtvõti kukkus sinna.

Good Luck!