Sapi-Vana pisivõrr

Kasutajate võrrid, mopeedid ja motorollerid. Tutvusta oma masinat!
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Sapi-Vana pisivõrr

Unread post by Sapi-Vana »

Võib öelda, et Eestmaa on pea veel ühe kaherattalise väikse põrgulise võrra rikkam. Algas asi mõttest, et peab juba praegu järeltulevale põlvele masinaid soetama hakkama. Selle mõttega sain omale 30 euro eest kaks poketiromu koju veetud. Üks siis mootoriga, millest võib isegi pasliku karbussi korral asja saada ning teine siis mootoriga, millest peale üllatavalt korraliku silindri ei olnud nagu midagi võtta. Mõtlesin, et saan kahest kuidagi midagi normaalset kokku, aga ju siis hiinlased sel korral normaalse doonori peale ei mõelnud... Noh, lõpuks siis sai kõik lahti monteeritud ja algava projekti tarbeks sai sealt kokku 3 korralikku ratast ning mulle olulise piduriketta. Mootor sai kokku soritud järgnevate ideede tarbeks ning samasse kasti läksid ka kahvlid-amordid. Muu pärib ilmselt metallihunt.

Piduriketta järgi sai pisut ümber treitud miski Riga tagahammakat ning selle sisse sai siis piduriketas kinni tõmmatud. Oligi veohammakas olemas ja rattal küljes.

Seejärel sai raamihunnikust välja otsitud miski R-13 raam ja pärast pikemat vägistamist tungrauaga hakkas poketi tagaratas juba raamis ringi käima. Veidi rohkem loomingut nõudis esihargi paigaldus, aga sobivate kausside leidmise järel läks sinna miski mägijalgratta jäik kahvel. Esirattaks läks siis tiba suurem ratas, kui taha... ja juba hakkas looma.

Kui mootor ja paak peale pandud sai, oli ka kindel, et järeltulevad põlved saavad sellega kärutama hakata eeldusel, kui sellest minu järel miskit alles on. Sest asjale otsa vaadates tõusevad suunurgad iseendast ülespoole. Esiratas võiks olla tegelikult 10" jalgratta oma, nii et kui kellelgi on sihuke asi üle, võiks teada anda.

Sumpaks läheb Ervin Roosi poolt tehtud patentsumpa (kui selliseid asju liikumas näete, ärge kahelge, ostke kohe ära), kahjuks tema poolt tehtud resonaatorit selle projekti peale panna ei saa. Sadul tuleb 100% ise teha, selleks lähevad kasutusse Audi tagaistme käetoe poroloon, puust plate, dermatiin ja papinaelad. Tuledevärk ilmselt hakkab jooksma osalt akude pealt, osalt aga kindlasti ka dünamo abil.

Kuna asi peaks jääma kiiruse osas tagasihoidlikumaks, siis ilmselt seda arvele võtma ei pea.

Image
Last edited by Sapi-Vana on 23. Aug 2013 07:06, edited 4 times in total.
sempron
Tavakasutaja
Posts: 53
Joined: 15. Nov 2011 01:00

Unread post by sempron »

Oleneb tagahammasrattast, aga selle pocketi mootoriga saab 50km/h vabalt sisse, kusjuures kiirendus on sama hea kui 2t rolleril.silinder on ka vähemalt 39 või 44 mm ja numbrita seega sõita ei või, kui sa just silindrilt tähiseid maha ei võta ega mentide ees kiirelt ringi ei paaruta. :P
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Unread post by Sapi-Vana »

Noh, ega ma täpselt ise ka ei oska veel arvata, mis see kiirus tulla võib, kuna D-seeria mootorid käituvad erinevas seades erinevalt. Igal juhul proovin nii teha, et mootoril oleks maksimaalselt kergem hingamine. See Gauja sumpa seal otsas ei ole üldse atribuut - see on lihtsalt selle pärast sinna silindri otsa visatud, et tegemise käigus juhuslikult selle kaudu midagi mootorisse ei pudeneks.

Aga siis pilt ka sellest va tagarattast, ehk tekib kellelgi idee miskit omalegi taolist aretada. Ega seal muud ei olnudki,kui et tuli treipingis hammasratast ühest kohast umbes millimeeter maha võtta.

Image
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Re: Sapi-Vana

Unread post by Sapi-Vana »

Mõni tund töökoda hiljem on seis siis selline:


Image


Mis hetkel veel tegemata:
1) ketipingutid,
2) poritiib ette ja tagumine lõpetada,
3) pidur ette tekitada,
4) tuled / helkurid monteerida.

Ja siis ongi valmis.

Ilma ketipingutiteta sain sõita nii umbes 6 meetrit, siis hakkas juba ratast ära kiskuma. Jõudu on masinal roppumoodi. Tundub, et see projekt on õnnestumine.
iceman
Tavakasutaja
Posts: 653
Joined: 27. May 2009 00:00

Re: Sapi-Vana

Unread post by iceman »

Sapi-Vana wrote:Mõni tund töökoda hiljem on seis siis selline:


Image


Mis hetkel veel tegemata:
1) ketipingutid,
2) poritiib ette ja tagumine lõpetada,
3) pidur ette tekitada,
4) tuled / helkurid monteerida.

Ja siis ongi valmis.

Ilma ketipingutiteta sain sõita nii umbes 6 meetrit, siis hakkas juba ratast ära kiskuma. Jõudu on masinal roppumoodi. Tundub, et see projekt on õnnestumine.
ilmselt võiksid taha35-se,ehk mopi oma panna,jõudu peaks sellegagi jaguma ,vaat et teistelegi laenata.
sempron
Tavakasutaja
Posts: 53
Joined: 15. Nov 2011 01:00

Re: Sapi-Vana

Unread post by sempron »

See nagu mini mäkketõusu masin:) Kuidas selle pleki tagaporikaks keevitasid?Spets plekikeevitus?
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Re: Sapi-Vana

Unread post by Sapi-Vana »

Ega ma temaga veel mägesid ei ole jõudnud vallutama hakata, pori juba ukse ees poolde säärde :) Aga tagaporika juures kasutasin lihtsat argoonkeevitust. Kõigepealt kolme vardaga tegin valmis porika aluskarkassi ja siis sellele karkassile väänasin/keevitasin otse 1,2mm pleki peale. Kui krassid maha lihvida, siis peaks täitsa sile tulemus tekkima. Äärele tuleb veel kindlasti täiendav kummikrae, muidu hakkab selga poriseks loopima.
sempron
Tavakasutaja
Posts: 53
Joined: 15. Nov 2011 01:00

Re: Sapi-Vana

Unread post by sempron »

See"sportpütt" toimib paremini kui tavaline?
minimo
Tavakasutaja
Posts: 459
Joined: 21. Jun 2008 00:00
Contact:

Re: Sapi-Vana

Unread post by minimo »

Ma aretaks pigem mingise reso sinna alla, saaks mootori tööd kohe kordades paremaks. Otsa veel summutav osa ning väga hea saab.
sempron
Tavakasutaja
Posts: 53
Joined: 15. Nov 2011 01:00

Re: Sapi-Vana

Unread post by sempron »

minimo wrote:Ma aretaks pigem mingise reso sinna alla, saaks mootori tööd kohe kordades paremaks. Otsa veel summutav osa ning väga hea saab.
Siis pm juba rolleri sumps valmis. :D
extinction
Tavakasutaja
Posts: 473
Joined: 29. Jul 2009 00:00
Location: Jõgevamaa

Re: Sapi-Vana

Unread post by extinction »

Ilmselgelt ei alustata mootori töö paremaks saamist resonaatorist... :mrgreen:
Harjutamine teeb harjutajaks.
GSX-R 1146
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Re: Sapi-Vana

Unread post by Sapi-Vana »

Hääle ja gaasiandmise järgi arvestades peaks sellest sumpast palju abi olema. Pöördesse minek on ikka oluliselt äkilisem. Tundub küll, et ka see originaalne R-13 sumpa siiski suurematel pööretel poob ja mitte vähe. Mul on olemas veel sellesama sumpaga "originaallahendus" koos sellele määratud resonaatoriga, samuti Ervin Roosi poolt tehtud. Ühel teisel R-13-l see lahendus tõstis veokiirust pea 60 km/h; tõsi, ma ei tea, mis seisus oli mootor ise.
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Re: Sapi-Vana

Unread post by Sapi-Vana »

Esimene pikem proovisõit tehtud! Veojõud on metsik, paraku kiirus muidugi väike. 45-kraadisest tõusust krõbistas üles ilma et oleks hinge kinni tõmmanud. Aga veokiirus sai tiba liiga tagasihoidlik. See tähendab et ilmselt viskan taha vedama kolmandiku võrra väiksema hammasratta. Igal juhul külarahvas sai jälle teemat, mida aretada ja millest jutte vesta.
Robert66
Tavakasutaja
Posts: 87
Joined: 19. Mar 2013 01:00

Re: Sapi-Vana

Unread post by Robert66 »

sa kirjutasid alguses, et vedasid terve varanduse pocketeid kokku ja nüüd paned ikka võrri mootori... võiks ikka pocketilikum olla, et ka väiksed entusjastid saaksid osa võtta:)
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Re: Sapi-Vana

Unread post by Sapi-Vana »

Vaat väikestel entusiastidel tuleb kõigepealt sõiduvõtted selgeks saada, siis vaatame edasi, mis sellest kiirusest saab. Selles mõttes on esialgu kõik täpselt nii, nagu olema peab. Kui "sidur-pidur-gaas-gaas!" juba automaatselt tulevad, siis läheb kõigepealt tahapoole väiksem hammakas ja kui sellest vähe, siis on mul olemas üks tõsine vana "madjar" - Budapesti tehase kahetaktiline kiire muruniidukimootor - mis ilmselt aiste vahele pannes tekitab vajaduse tagahammakas esialgse vastu tagasi vahetada. Masinad peavad arenema koos inimesega, vastasel juhtumil võib inimene rängalt viga saada.

Selle pocketiasjaga aga ma ei teagi, mis ma temaga teen... esialgu peale vaadates ta usaldust ei ärata, ülekandekohad tunduvad nagu kiuste kohe õrnakesteks tehtud olevat, Husqwarna saemootoriga võrreldes on pocketi mootor täiesti mõttetu materjaliraiskamine. "Vene rauaga" on need lood, et see on ennast ära tõestanud iga nurga pealt, võrri mootor on ikka üks paganama töökindel elajas ja kuni ma Lätist "labriidi", "saldejumsi" ja "priiviba!" eest võileivahinnaga originaaljuppe saan, seni ma ei näe põhjust valikuid muuta. Kaks nädalat tagasi näiteks sain kahe euri eest omale tuttuue tehasemäärdes täiskomplektse silindri + samas konditsioonis D-8 mootoripooled. Nüüd on ainult mõtlemisainet, kuidas see määre kõige paremini sealt ribide vahelt kätte saada...
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Re: Sapi-Vana pisivõrr

Unread post by Sapi-Vana »

Eile vahetasin ikkagi tagahammaka välja, panin sinna asemele miski kolmerattalise lasteka keskjooksuhammasratta. Vedu läks märksa kiiremaks; veojõud muidugi langes, kuid sellegipoolest vedas üle murukamara minema. Lähipäevil peaks sellega Tõrvasse tripile minema, siis on linnarahval ka, mille üle pläkutada. Enne tuleb siis muidugi ka tuled ja helkurid külge panna, muidu läheb sinikubedega tasuliseks aruteluks. Igal juhul meie küla mehhaanikud pidid võrri nähes eile end küll peaaegu et ärevusest täis sittuma. Masin on täielik heatujupill.
Sapi-Vana
Tavakasutaja
Posts: 368
Joined: 07. Jul 2010 00:00
Location: Tõrva, Helme
Contact:

Re: Sapi-Vana pisivõrr

Unread post by Sapi-Vana »

Nonii... hooaeg käib täiega! Algatuseks võtsin ette korralike jämedate kodaratega 12" tagaratta ja panin sellele väikse hammaka vedama. Allamäge tuli korralik kiirus, nagu aga kaldenurk läks ülespoole, oli veoga kõik läbi. Liiga väike ülekanne... Nii... relakas käiku, hammakas haljaks ja selle peale uus hammasratas, mis kunagi oli miski "medvežonoki" keskjooksuhammakas. Kett peale, proovima. Toimib! Aga kuna tagaratas oli nüüd suurem, oli raami nurk lootusetult paigast. Tuli ette suurem ratas vaadata. Läks 24", mis oli lihtsalt hetkel saada, aga mis oli liiga suur - mõnus oli küll, aga pöördenurga teravus kadus. Ilmselt tuleb ette 20" ratas panna. See kõik on masina visuaalselt ka suuremaks kasvatanud.

Leiutamine käib.
Post Reply