JAWA "Cafe Racer"
JAWA "Cafe Racer"
Kirjutaks siis põgusalt ka enda esimesest kaherattalisega seotud projektist. Kõigepealt peab tõdema , et kõik mis puudutab mootorrattaid ja nendega seonduvat siis selles valdkonnas olen täielik rookie ...
Kuigi autojuhiloal minu taskus täitub sel kevadel 17 aastat siis ratta lubade hankimise mõte ei tahtnud möödunud suve lõpul kuidagi peast enam kaduda ja enne esimese lume tulekut ta mul taskus oligi.
Nüüd oli puudu vaid ratas. Kuna huvi pakuvad chopper stiil ja vanad vene kui ka lääne päritolu rattad siis esialgu nende poole sai piilutudki.
Kuna piisavalt kiirelt ei leidnud sobiva hinna - kvaliteedi suhtega isendit siis järjest rohkem hakkas kummitama mõte midagi oma kätega valmis teha. Peale piisavalt pikka mõtlemist ja arutelu otsustasin siis möödunud laupäeval , see oli siis eile , vedada koju kaks JAWA raami . Kulutasin nende peale kahe õlle raha ... Üks siis kuulus sellisele isendile nagu 634 ning teine on arvatavalt 360 oma. Sai siis mõlemad raamid üle vaadatud ja kriitilise pilguga hinnatud ning tehtud otsus kasutada tulevases projektis raami 634.
Millest siis nimi Speedster ... malli sai võetud lääne ajakirjadest kus chopperite ja muude rohkem või vähem tuntud stiilide kõrvale on hakanud rohkelt ilmuma selliseid rattaid mil lühike raam , tagarattaga võrreldes suurem esiratas , kompaktne veidi allapoole kaardus lenks , pikliku kujuga bensiinipaak , ühekohaline iste ja praktiliselt olematud porilauad (esirattal tavaliselt üldse puudub) ...
Tavaliselt on sellistel juhtudel baasrattaks HD kuid kuna meie oludes leidub mõistliku hinnaga idarataste juppe siis sai valik selline.
Praeguseks hetkeks on siis alustatud raami lõikumisega ja mõned kinnitused uuesti keevitatud. Peaaegu valmis on siis tulevane istumise alune raamiosa ja järgmisena tuleb ümber teha tagumiste amortide ülemised kinnituskohad.
Esiratas saab siis olema 18" või suurem ning tagumine 16" või väiksem.
Esimesed pildid tulevad siis kui hakkab aimu saama millega tegemist.
Kuigi autojuhiloal minu taskus täitub sel kevadel 17 aastat siis ratta lubade hankimise mõte ei tahtnud möödunud suve lõpul kuidagi peast enam kaduda ja enne esimese lume tulekut ta mul taskus oligi.
Nüüd oli puudu vaid ratas. Kuna huvi pakuvad chopper stiil ja vanad vene kui ka lääne päritolu rattad siis esialgu nende poole sai piilutudki.
Kuna piisavalt kiirelt ei leidnud sobiva hinna - kvaliteedi suhtega isendit siis järjest rohkem hakkas kummitama mõte midagi oma kätega valmis teha. Peale piisavalt pikka mõtlemist ja arutelu otsustasin siis möödunud laupäeval , see oli siis eile , vedada koju kaks JAWA raami . Kulutasin nende peale kahe õlle raha ... Üks siis kuulus sellisele isendile nagu 634 ning teine on arvatavalt 360 oma. Sai siis mõlemad raamid üle vaadatud ja kriitilise pilguga hinnatud ning tehtud otsus kasutada tulevases projektis raami 634.
Millest siis nimi Speedster ... malli sai võetud lääne ajakirjadest kus chopperite ja muude rohkem või vähem tuntud stiilide kõrvale on hakanud rohkelt ilmuma selliseid rattaid mil lühike raam , tagarattaga võrreldes suurem esiratas , kompaktne veidi allapoole kaardus lenks , pikliku kujuga bensiinipaak , ühekohaline iste ja praktiliselt olematud porilauad (esirattal tavaliselt üldse puudub) ...
Tavaliselt on sellistel juhtudel baasrattaks HD kuid kuna meie oludes leidub mõistliku hinnaga idarataste juppe siis sai valik selline.
Praeguseks hetkeks on siis alustatud raami lõikumisega ja mõned kinnitused uuesti keevitatud. Peaaegu valmis on siis tulevane istumise alune raamiosa ja järgmisena tuleb ümber teha tagumiste amortide ülemised kinnituskohad.
Esiratas saab siis olema 18" või suurem ning tagumine 16" või väiksem.
Esimesed pildid tulevad siis kui hakkab aimu saama millega tegemist.
Last edited by xander4 on 12. Jun 2009 19:06, edited 1 time in total.
JAWA Speedster
Täna sai siis amortide ülemised kinnituskohad valmis tehtud.
Raami viimistlusega läheb veel aega. Kõigepealt vaja leida sobivad rattad , esihark ja sadul ning seejärel valmistada sadulakinnitused ning meisterdada jalarauad. Lisaks tuleb vaadata kuhu teha uued summutikinnitused kuna vanad jooksid liiga madalalt.
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/44837375
Raami viimistlusega läheb veel aega. Kõigepealt vaja leida sobivad rattad , esihark ja sadul ning seejärel valmistada sadulakinnitused ning meisterdada jalarauad. Lisaks tuleb vaadata kuhu teha uued summutikinnitused kuna vanad jooksid liiga madalalt.
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/44837375
kuigi endale chopperid vms ei meeldi, soovin ma ikkagi paksu rahakotti ja jõudu/jaksu ehitamisel :)... Anna ikka teada ka mis sa teinud oled, ning ära unusta ka igat oma liigutamist jäädvustamast :). Mullei ei meeldi see masin, see sind ju ei koti :) SEE ON SINULE ja teed oma maitse järgi :):!: Aga igaljuhul jah... EDU. Sellest võib üks kuradima ilus masin tulla :)
Www.Tauri32.pri.ee
ATM SM50 (72ccm)
ATM SM50 (72ccm)
Re: JAWA Speedster
Ole ettevaatlik eest otsast selle roolikannu lahtilõikamise osas. Seal on seinapaksust suht vähe ja kinnikeevitatud detaile palju, kui muud ei aita siis loobu roolikannust ja säilita raam. See ees ju vaid toru, selle teeb treial järgi ja ehk isegi parema. KUi sa ikka plaanid esiratast ettepoole viia.xander4 wrote: Praeguseks hetkeks on siis alustatud raami lõikumisega ja mõned kinnitused uuesti keevitatud. Peaaegu valmis on siis tulevane istumise alune raamiosa ja järgmisena tuleb ümber teha tagumiste amortide ülemised kinnituskohad.
Esiratas saab siis olema 18" või suurem ning tagumine 16" või väiksem.
Esimesed pildid tulevad siis kui hakkab aimu saama millega tegemist.
Rataste osas. Soovitan ise nii, Osta poest 19" ratta see kroomrõngas ja kodarad. (ketaspiduri süsteem kallis, mistõttu ehk parem ikka trummelpidur nagu 638l) Selle rummu saad mõne vana jawa või 634/638 ratta küljest mis pole veel väga läbikulunud ja õmbled veljekokku.
NB 638/634 omab originaalis 18" velge, kuid uued "võrrid" 125sed jawad juba 19".
Tagarattaga on sama teema, kuid sinna soovitaks ise 16" ratast. Selle saab samamoodi nagu esimesegi. (NB vanal jawal on ka 16 tolli rattad, kuid uuemal 250sel jawal 2007a omal peaks olema velg laiem)
Rumm soovitavalt jälle otsida mõne vana ratta küljest. Sest need rummud kuradid on suht kirka hinnaga ca 800-1000eeki tk. Kodarad olid mälu järgi 5eeki tk plus 2eeki nippel.
Tagakiigega on kõige suuremad mured. Nimelt kuidas saab seda teha ümber pikemaks. 638/634 raam on tagant hapu. Kui võimalus vaheta kiige välja, et saaks ikka monoamort panna. Originaalid väga väga koledad minu arvates. Kui ikka täis velge näeb see on ilus vaade.
Esihargi osas kasuta 638 oma. Kuid soovitavatl võta see must/hall värv alt maha ja poleeri alumiinium ära. Chopperil on niimoodi parem vaade.
Muus osas ei oska hetkel midagi öelda.
NB on olemas ka selline masin nagu jawa 639 chopper. Mõned lahendused tollel masinal on päris head.
Googeldades leiad kindlasti palju häid pilte eeskujuks võtta. Kuid kahjuks enamik asju on ikkagi vene keeles.
http://www.mz-b.de/638/d638kat.htm
http://myweb.tiscali.co.uk/sadiez/
http://www.jawaersatzteile.de/
http://www.jawa-club.at/index1_de.html
http://www.roker.kiev.ua/forum/
http://www.jawaold.su/
Sull7 wrote:Väike täpsustus-uuel 125-sel on ees 19 ja taga 16 tolli rattad,250-sel aga mõlemad 18.See niisama mainimiseks.Muidu Jawa baasil pole siinmail vist mingit sellist ümberehitust näinud nii et jaksu!
Sorry kirjutasin mälujärgi, ega kontrollinud fakte üle. -Minu viga.
Ehk saaksid sa mõõta palju see 125se tagavelje laius on? Tean et 638l on 3,25 rehvidele mõeldud velg ( kuigi pannakse omaloominguliselt 3,5 tollist kuni 4ni) kuid see rehv seal jääks väga kummis. Chopperile on ikka lai velg taha hädavajalik. Kuid ma ei tea selle 16tollise velje laiust.
Sull7 wrote:Velje laius on 77 mm,peal on 3,25 rehv.
Ja nii ta ongi. Jawa 638 velg on seestpoolt mõõdetuna 48mm ja väljastpoolt on 68,5mm. Ja see velg on konkreetselt mõeldud 3,25tollisele rehvile.
Seega sull7 sul peaks vabalt sinna min 4tolline papu ära mahtuma. Kuid chopperile on see vist ikkagi vähe võitu.
Ehk ehitajale veidi mõtteainet antud velje mõõtudest. Kuid otsuse mis velge kasutada tuleb ikka temal teha....
Ootan pikkisilmi lõpptulemust, saada siis kindlasti mõni pilt ka!
Ise olen ka Jawadega suhteliselt palju tegelnud, just 638.
Sebisin baigi kondlid ja natuke ümbertegemis, nind seega sobitasin nad raamile peale. Lõpp tulemus sai minu meelest päris asjalik, kuigi mõne koha pealt suht porno, eriti esiots. pildid ka mõned: http://nagi.ee/photos/Tommssuu/5074117/in-set/83435/ muidu enamvähem aga esiporikas rikub pildi ära:)
Ise olen ka Jawadega suhteliselt palju tegelnud, just 638.
Sebisin baigi kondlid ja natuke ümbertegemis, nind seega sobitasin nad raamile peale. Lõpp tulemus sai minu meelest päris asjalik, kuigi mõne koha pealt suht porno, eriti esiots. pildid ka mõned: http://nagi.ee/photos/Tommssuu/5074117/in-set/83435/ muidu enamvähem aga esiporikas rikub pildi ära:)
Suzuki GSX-R 600 ja Jawa 638
...
Kõigepealt siis täpsustuseks ... tegemist ei ole chopperiga.
Teises postituses oleval aadressil siis värske pilt ...
Täna sai siis käidud kaubareisil . Esimese asjana tõin tagaamordid. Need kuuluvad siis 638-le ... uued ja tugevus reguleeritav.
Järgmisena sain kätte IZ350 esihargi . Selle üle on endal kõige rohkem hea meel . Tahab muidugi veidi modimist aga loodetavasti mitte liiga palju ... Seejärel võtsin suuna Võhma poole ja sealt sain siis rattad ... esimene IZ56 ... 19" ... tagumine JAWA 360 ... 16"
Samast kohast tuli ka JAWA lenks , kavrossi paak ja K55-e sadul ...
Lenksuga pole veel asi kindel kuid selle saatuse otsustan siis kui paak paigas. Kahjuks on kavrossi paak tiba suur kuid plaanin veid lõikuda ... eks siis näeb kas läheb õnneks.
Ladusin ka jupid "ausõna" peale omavahel kokku ... kuigi niimoodi veidi vildakas , sain hetkel asjast mingi ülevaate.
Teises postituses oleval aadressil siis värske pilt ...
Täna sai siis käidud kaubareisil . Esimese asjana tõin tagaamordid. Need kuuluvad siis 638-le ... uued ja tugevus reguleeritav.
Järgmisena sain kätte IZ350 esihargi . Selle üle on endal kõige rohkem hea meel . Tahab muidugi veidi modimist aga loodetavasti mitte liiga palju ... Seejärel võtsin suuna Võhma poole ja sealt sain siis rattad ... esimene IZ56 ... 19" ... tagumine JAWA 360 ... 16"
Samast kohast tuli ka JAWA lenks , kavrossi paak ja K55-e sadul ...
Lenksuga pole veel asi kindel kuid selle saatuse otsustan siis kui paak paigas. Kahjuks on kavrossi paak tiba suur kuid plaanin veid lõikuda ... eks siis näeb kas läheb õnneks.
Ladusin ka jupid "ausõna" peale omavahel kokku ... kuigi niimoodi veidi vildakas , sain hetkel asjast mingi ülevaate.
...
Praeguse seisuga praakisin Jawa lenksu ja kavrossi paagi välja. Kõigepealt tuleb korralikult esihark paika ja toimima saada siis vaatab edasi. IZ`i hark hetkeseisuga ka peaaegu juppideks ... viimane vidin ligunemas.
Eile vedisin koju enam vähem komplektse 638 ... dokumentidega ja arvel. Tulevikus lootust siis oma sõiduriista ka väljaspool koduhoovi demonstreerida.
Mõned uued pildid siis ka ... teine post.
Eile vedisin koju enam vähem komplektse 638 ... dokumentidega ja arvel. Tulevikus lootust siis oma sõiduriista ka väljaspool koduhoovi demonstreerida.
Mõned uued pildid siis ka ... teine post.
...
tuleb kahjuks tõdeda , et ajapuudusel on projekt juba pikemat aega seisnud ... samas oli nii kange tahtmine ilusate ilmade tulles mingi kaherattalisega ringi vuristada , et lõpuks sai koju üks 638 veetud ... pealtnäha suht viisakas ning korras paberitega ... TÜV järgmise aasta kevadeni ... ainus suurem viga mis hetkel küljes , on kohaltvõtul siduri järsk lahutamine aga veidi harjutades saab ka sujuvalt minema ...
siit ka üks pilt siis ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/51021615
siit ka üks pilt siis ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/51021615
...
täna sai siis kastis õli ära vahetatud ... enne konsulteerisin , et mida sinna sisse toppida ja arvamusi oli kahesuguseid ... vanakooli mehed soovitasid avtooli ja teised korralikku 80W90 ... valisin viimase kuna pidavat hästi kasti vastupidavusele mõjuma ...
kuna endal on veidi tavapärasest erinev maitse rataste suhtes siis sai ka algust tehtud väikeste muudatustega ... eemaldatud sai kukkumisrauad ja tagumised jalatoed ... lühendasin ka summuteid 15 cm ... kavas on ratas muuta 1-e kohaliseks ...
siin ka paar uut pilti ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/sets/700845
kuna endal on veidi tavapärasest erinev maitse rataste suhtes siis sai ka algust tehtud väikeste muudatustega ... eemaldatud sai kukkumisrauad ja tagumised jalatoed ... lühendasin ka summuteid 15 cm ... kavas on ratas muuta 1-e kohaliseks ...
siin ka paar uut pilti ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/sets/700845
...
Kaarup wrote:Aaaaaa
Mis mõte on sellist klassikalist rattast sedasi ära tuunida, originaalis tal kindlasti rohkem väärtust.
kindlasti originaali väärtus oleks tulevikus suurem , kuid leidub piisavalt ka neid JAWA huvilisi kes selliseid rattaid originaalis säilitavad ... mul lihtsalt oma nägemus , milline see ratas peaks olema ...
samas tehtavad muudatused võimaldavad tulevikus ratast vajadusel kergesti originaali taastada ...
...
täna läksid vahetusse mõlema summuti tihendid ... nagu selgus , oli ühel poolel tihend omadega õhtal ja teisel poolel puudus üldse ... tagumised amordid vahetasin välja vedrudega versiooni vastu ja vahetusse läksid ka kõik suunatuled ... originaaliga võrreldes 2x väiksemad ... tegemist mingi uue väiksema JAWA suunatuledega ...
paar pilti siis ka ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/sets/700845
paar pilti siis ka ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/sets/700845
...
algatuseks sai iste ära lõigutud ... järgmise nädala jooksul lubatud ka uus kate meisterdada ... lisaks sai ka raami tagaosa ümber tehtud ja uut porikat proovitud ...
paar pilti ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/51390397
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/51390401
paar pilti ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/51390397
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/51390401
-
- Tavakasutaja
- Posts: 725
- Joined: 09. Mar 2005 01:00
- Location: Raplamaa
- Contact:
...
veidi on malli võetud Norton Commando Cafe Racer`ist ... tagaporikas on 634 päritolu ...
...
roosakummik wrote:Pagan ma ei näe neid piltte. Ütleb page error.
kontrollisin üle ... pildid peavad toimima
...
sadul peab veel uue naha saama ja uus tagatuli ka olemas ... õnnestus leida selline mis välimuselt sarnane vana Nortoni omale ... kui kunagi õnnestub leida sarnane bensiinipaak nagu 638 originaal aga madalam siis selle vahetaks ka välja ...Kaarup wrote:On sul plaanis veel midagi muuta?
...
samas külmutan ka projekt "Speedsteri" ... sai veidi mõeldud ja ei näe asjal enam mõtet ...
"Cafe Raceri" plaanin järgmise nädala jooksul valmis saada ... sõltub muidugi sadulsepa kiirusest ...
"Cafe Raceri" plaanin järgmise nädala jooksul valmis saada ... sõltub muidugi sadulsepa kiirusest ...
...
asi hakkab siis hetkeseisuga valmis saama ... täna läks porikas külge ja sai ka uus elekter veetud ... ebay`st sai ka sobivad peeglid tellitud ning nüüd jääb üle vaid sadula valmimist oodata ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/51586381
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/51586381
-
- Tavakasutaja
- Posts: 182
- Joined: 17. Jun 2005 00:00
- Location: Abja-Paluoja
- Contact:
...
634 oleksin tõenäoliselt originaalis säilitanud aga korralikku dokumentidega (registris), sõidukorras eksemplari polnud saada ...hautz wrote:Milleks ehitada 638-st 634?
...
nende "tiivakeste" külge kinnitub nyyd uus number ... algul kui käisin pabereid enda nimele vormistamas , jätsin vana numbri ... nyyd aga kui ratas hakkab valmis saama siis vana , suur , mõlkis , kole number ei sobinud enam üldpildiga ja seega käisin täna pealinna ARKis uue numbri järel ... sain ka päris hea kombinatsiooni ... 11XO ...Kaarup wrote:Hm kena, Kuid tagumise laterna kinnituse võiks äkki samamoodi kaardu panna nagu porilaud on, või need äärmised tiivakesed eemaldada
kui sadul valmis siis ka mõned värskemad klõpsud ...
...
tulevikus oleks soov leida vana võidusõidu ratta paak ... muidugi mõistliku hinnaga ... ebay`st saaks ka kohe aga hind alates 300 USD + post ei tundu hetkel ahvatlevana ...karlerik110 wrote:Cafe racerile sobiks ümaram paak rohkem. Näiteks äkki vana Jawa oma?
Edu!
...
täna sain siis uue istumisaluse kätte ...
vahepeal sai hakatud paagi kallal nokitsema ... eemaldasin külgedelt kummilapakad ning nende kinnituskohad ... loomulikult üritasin lihtsalt läbi ajada ja tahtsin paagi värvimise (pahteldamise , lihvimise jne.) jms.-ga hakkama saada paaki rattalt eemaldamata kuid peale kolme päeva pusimist võtsin eile siiski paagi maha ja lükkasin haljaks ...
nimelt otsustas üks vanadest värvikihtidest hakata uue värviga reageerima ... lisaks on tagumise kinnituse juures väike leke mis peale paagi värvimist veel eemaldada tuleb ...
ja siis tulevad ka värskemad pildid ...
vahepeal sai hakatud paagi kallal nokitsema ... eemaldasin külgedelt kummilapakad ning nende kinnituskohad ... loomulikult üritasin lihtsalt läbi ajada ja tahtsin paagi värvimise (pahteldamise , lihvimise jne.) jms.-ga hakkama saada paaki rattalt eemaldamata kuid peale kolme päeva pusimist võtsin eile siiski paagi maha ja lükkasin haljaks ...
nimelt otsustas üks vanadest värvikihtidest hakata uue värviga reageerima ... lisaks on tagumise kinnituse juures väike leke mis peale paagi värvimist veel eemaldada tuleb ...
ja siis tulevad ka värskemad pildid ...
...
hautz wrote:Enne värvid ja siis parandad paaki
värvimine toimub pealt ... allpool on vana tugev ja ilma roosteta värvikiht ... seda pole hetkel plaanis üle värvida ...
...
vahepeal sai paak ilusti korda ja oma kohale tagasi ning siis oli aeg ka uut istet proovida ... iste on minu arust väga ilus aga ei sobi kokku sellega mida plaanis ning seetõttu sai eile õhtul alustatud uue istme valmistamist ... uus iste koosneb kahest osast ... üks osa läheb nahaga katmisele ja teist hakkan klaasriidest ja vaigust valmistama ... aga eks kui teatud maani olen jõudnud siis saab piltidelt parema ülevaate ...
hetkel paar värskemat pilti ... sadul mis siis kasutusse ei lähe ... kui kellegile peaks meeldima siis teatud raha eest on saadaval ... vahetasin ära ka õhufiltri ... näeb küll bling välja aga tegelikult tavaline ühekordne paberfilter ... kui vanaks saab siis vahetus ainult koos korpusega ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/52591581
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/52591585
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/52591587
hetkel paar värskemat pilti ... sadul mis siis kasutusse ei lähe ... kui kellegile peaks meeldima siis teatud raha eest on saadaval ... vahetasin ära ka õhufiltri ... näeb küll bling välja aga tegelikult tavaline ühekordne paberfilter ... kui vanaks saab siis vahetus ainult koos korpusega ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/52591581
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/52591585
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/52591587
...
sai veidi klaasriide ja vaiguga mäkerdatud ... teha veel küll aga üks värske pilt ka jutu jätkuks ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/52921267
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/52921267
...
täna oli siis see päev kui esimest korda sai rattaga hoovist väljas käidud ... paistab täitsa toimivat ... hetkel sai istumiseks kasutatud siis ajutist sadulat ja parema nähtavuse huvides paigaldasin vana peegli kuna ebay pakk pole veel saabunud ...
tõin sadulsepa juurest ka uue sadula ära ning tegin ka väikse prooviistumise ... "mõnusalt" kõva aga siis ei jää vähemalt sangas magama ...
lisaks õnnestus leida läbipaistvat voolikut mis õli seedib ja vahetatud välja seega bensuvoolik ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/53118377
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/53118379
tõin sadulsepa juurest ka uue sadula ära ning tegin ka väikse prooviistumise ... "mõnusalt" kõva aga siis ei jää vähemalt sangas magama ...
lisaks õnnestus leida läbipaistvat voolikut mis õli seedib ja vahetatud välja seega bensuvoolik ...
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/53118377
http://fotoalbum.ee/photos/xander4/53118379
...
uued papud on selle kuu plaanides ...
...
Kaarup wrote:Tagumine porilaud ja paak tunduvad esimese porika suhtes kuidagi tuhmiks jääma.
esiporikas on veel valet värvi ... terve ratas peab kunagi matt must tulema ... esialgu plaanin lihtsalt asja viia sinnamaani , et ise ratta olemusega rahule jääksin , siis saab terve ratas uue värvi selga ...