Siin on vaja samuti teema ilusti lõpetada, kopin FB grupi kokkuvõtte ka siia:
Enne kui lugema hakkate siis ka kokkuvõttev videoke:
https://www.youtube.com/watch?v=ErXp56nbwRE&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=9
Mootorratastega reis Lõunasse päikest otsima selleks aastaks lõppenud. Rattad pakitud Transitisse ja asusime kõige otsemat teed kodu poole, marsruudiks 1546km. Transiti sõidu geoape link (näeb meie asukohta ja teekonda reaalajas)
https://tracking.geoape.com/?track=AbeWykhvbM
Tagasi sõitsime ilma ööbimiseta otse Riiga, sest Mariapole-s olid kella 02.30ks kõik voodikohad hõivatud... 14.08 hommikul 06.00 jõudsime jawa.lv poe juurde. Cirkelks transitile paak täis ja endale söök ning panime mõneks tunniks silma kinni. Hommikul 10 paiku avastasime, et jawa pood tehakse 11 lahti... no ei jäänud ootama, vaid liikusime Royal Enifeldi läti esindusse interceptorit kiikama. Salong ja service väga viisakad, masinad kah. Natuke juttu ning kodu poole teele 300km sõita Tallinna ning 100 veel Rakverre.
Ratastega sõitsime 2232km Leedus, Slovakkias, Austrias, Sloveenias, Itaalias, Horvaatias, Bosnia ja Hertsogoviinas, Ungaris. Lisaks bussis veel 2x1560km Eesti, Läti, Poola, Tsehhi.
Zuumige geoape linki, näete täpsemalt meie radu. Kui kuskil on triip e. netti polnud, siis triibust vasakul ja paremal käänuline tee on meie rada:
https://tracking.geoape.com/?track=FB7Lju5MPi
Mina panin jawasse 78L kütust (arvestan praegu juurde ka 6l, mis täis paagist veel puudu), mis teeb 3.5L/100km. Izhide kütuse liitreid ei lugenud, kuid igal tankimisel panid nad keskmiselt 11L, kui mina 6. Seega arvestuslikult oli neil 5.5 L/100km.
Kütusesse õli kulus 2l e 1:35le umbes.
Ratastega eriti midagi ei juhtunud, kuid väike kokkuvõte ka kohendamistest, sest tegu on ikkagi 1973a masinatega ning pea iga mutri ja detaili ise rattal paiganud... v.a. vallo muidugi...
Jawa360:
1. Qmount juhtmevaba laadimine jupsis. Viga lahendatud lüliti nupu kate takistas korralikult ümberlülitamast USB-Qi. Eemaldasin selle kattekese.
2. Mootorratta enda AGM aku kuumutasin Eestis üle (vihmaülikond oli akukarbis) ehk hakkas lekkima. Eks tuleb aku väljavahetada, kuid reisi see ei seganud...
3. Tuledelülitis toitevoolu juhtme kiud läks vastu lenksu e. mõned kaitsmed kõrvetas läbi.
4. Vasak amort ajas ülevalt õli välja, kui bussis oli lenksust kinni tõmmatud. Tegelikult peaks kogu lüliti välja vahetama, sest signaalinupp pani enne reisi jehhat.
5. Käivitamine on problemaatiline, ehk kohati jookseb täis või ei saa kütet peale - ei saa alati aru, mis sellega on, ihgatahes igal seismisel sulgen kütusekraani. Lisaks teatud pööretel või siis kui siiber on 1/3 lahti ja koormust pole, hakkab karpa siiber resoneerima nagu oleks detonatsioon silkudes - seega karpa vaja uus vaadata.
6. Vahepeal oli vaja ka kontrollida, kus kohast õliloik alla tuli - õhupuhasti tühjendus avast ehk tagasi löödud küttesegu immitses puhastist välja. No korralikult tuli sealt õli.
7. Lenksukate e. Lennuk esimene kinnituse aasad tulid hüplevatel Hungari teedel pesast välja ning esitule element tuli oma pesast lahti.
8. Siduritrossi kiud läksid automaatsiduri juures lahti - panin originaalse vana trossi tagasi, mille võtsin igaks juhuks kaasa.
Izhid... Ermo Vl kütust tangitud pea 2x rohkem e. küttekulu kuskil 6 kandis.
Paaril Korral kuumenes mootor üle, kui julmadel 1-2 käigulistel tõusudel hullatud sai või väga kuuma ilmaga 90km/h sai sõidetud. Masinal korrigeerisime karpa nõela madalamaks.
Vallo Izhi küttekulu kuskil 5 kandis. gaasitrossi käepideme poolne ots läks lahti, sai trossiparanduse kmpl uus ots paigatud.
Spidomeeter andis lõplikult otsad. Tühikäigu pöörded panime kõrgemaks, et vasak silku ei koriseks. Leegikad keerasid ennast lahti. Lähituli väga nigel e. Pole piisavalt valgustse jõudu. Täistuli väga ok.
Igatahes suhteliselt käte määrimise vaba sõit. Teosisõnu käed puhtad, valge särk seljas. Kuid summutite kohale pakikale midagi kinnitada pole mõtet, sest see lõhnastatakse korralikult...
Rahast... kokkuhoid ei olnud eesmärk, laristamine ka, pigem tegime enda jaoks mõistlikke kulutusi, et reis meeldejääv ja huvitav oleks. Ööbimiste eest maksime keskmiselt 60€ öö vähemalt kolme magamise koha eest.
Ühised kulud (üks meist maksis kõigi kolme sarnase teenuse eest nt majutus, sarnase maksumusega söök, bussi kütus) kokku 1269,43€ e. 423,14€ igaüks. Lisaks igaühe isiklikud kulud nt ratta küte, näksimine, jook jne. Minul oli see kuskil 276€. Seega kogu reisi kulu oli 700€. Loomulikult on izhi mehed palju rikkamad.
Aga ei tasu unustada, et reisile eelnes masinate ostmine/korrastamine, mida saab ka rahas mõõta.
Kõigi kolme sõitja kiivris oli Midland BTX2 pro S. Pea kogu reisi nuputasime, kuidas need süsteemid konverentsi kõne peale tööle saada, kui kolmandal päeval lugesin uuesti kasutusjuhendit. Lisaks vaja taustal olevat heli nt raadio gps jne tugevamaks keerata. Seda saab teha äpiga, kuid enne vaja peakomplektide soft updateda, mis meil polnud tehtud.
Videod... gopro funkas ka hästi, kahjuks fikseerisin ISO 400 peale ning pimedas filmitud videod jäidki pimedaks... No oleks võinud ka sõidu väliseid videosid teha. Hetkel pea 3h jagu sõitu... see vajab korralikku montöörimist, et hea vaadata oleks. Materjali pea 200gb.
Hoolikas peab olema ka näppudega, et objektiivi ei määriks. Lisaks igal kiivri peast võtul vaja gopro obje puhtaks teha. Nii mitmel korral oli obje must ning videod hägusemad.
Videote muutmine ja üleslaadimine oli aja ning andmemahukas. 1:30min lõik oli keskmiselt 3gb ja no nii 20...50min kulus video ettevalmistamiseks üleslaadimiseks
Internett: mina kasutasin mobiilset netti roaminguna kuskil 3GB. Kaardil 6.5gb roaming EUs. BIH ostsin 4kohaliku raha eest data sim kaardi, kuid seda ei suutnud korralikult tööle saada. BIH pole ka EUs.
Majutuses ikka kogu aeg WiFi kasutusel, et mobiilset andmesidet säästa.
Meid juhatas waze, mis oli seadistatud: väldi tasulisi, kiirteid kruusateid, sõiduk mootorratas. Teed mida ta pakkus sõitmiseks olid lihtsalt ägedad v.a. kui tal polnud midagi pakkuda nt Ungari... Bosnia ja Hertsogoviinas läks ta oma pakkumistega ekstreemseks ka, kus lihtsalt 50m tunnelist juhatas kõrvalt läbi hoovide... tee läks sirgelt, kuid tal oli vaja ikkagi üks haak tee kõrvalt teha jne. Lõpuks tuli vägivaldselt lubada kiirteid, siis pakkus ilusti tavalisi teid. Ungari teedest oli juba juttu, ülejäänud riikide teed olid siledad.
Kohad - mägikülad klassikaliselt head. Aadria mere äär no super. Soe meri, söögid ja radler. Lisaks väga palju turiste, seega majutuse hinnad laes ning raske leida. BIH Mostra vanalinn ka hea, kuid igal reisil külastatav Bratislava jääb alati meelde murevaba pidutseva rahvaga, Pubi Rock Polina, kebab jne.
Majutused olid tegelikult head, kuid oli ka üllatusi, lisaks läbitavad teed no nii google järgi taastatud visioonid... ehk hinnangulised kaugused:
1. Leedu Marijampole
BHB hotel- väga OK koht.
- Peatus oli vaja teha, sest Transitil katkes roolivõimu rihmaratta leevendi... tuli sõit katkestada ning leida msinale remondi koht. Õhtul sõitisme siis ööbimiskohta.
Ööbimise kohast Transiti juurde sõites sadas viham ning õnnestus ka korraks külg maha panna:
https://www.youtube.com/watch?v=WA1AOUoesDI&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=2
Hommikul Fordi juurde saabudes oli masin korras. Rattad pakkisime bussi ja teele.
Kuna ega pikalt sõita jõudnud, sest pimedas läks asi ekstremseks, siis otsustasime teha peatuse ja selleks oli:
2. Slovakkia Holic piiripunkti rajatud
GAS Truck Centrum - ka OK
Hommikul ärkasime, sõime lobi ja rataste selga.
Teekond kulges läbi Austria erinevate külavahe teede Ungari Sopranosse - tegime söögipausi ja siis edasi. Teekond muutus mägisemaks ja mõnusamaks. GRAZ linnas avastasin enda ratta alt korraliku õliloigu... kontrollides osutus see õhupuhasti avast tilkunud ülejäägiks... mitte käigukasti õliks... kiivril visiir heledaks ja mägedesse. No need olid mäed... pimedas ja kui 30km/h kiirusel oli tõus 1m/sek. Minghi hetk tegi Ermo peatuse, sest mootor läks kuumaks. Jahtusime ning asusime teele... laskudes ütles ka Vallol Gaasitrossi rutska poolne ots üles.. paikasime ka selle. Mul oli piduritega jama... tahtsin paremaid ning tuli natuke peale keerata. Lõpuks jõudsime ööbimiskohta. Päevaseks sõiduks korralikud 510km
:
Öised mägede rallid:
https://www.youtube.com/watch?v=OfRTc8z_CnY&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=7
https://www.youtube.com/watch?v=Yb7rZOHvdxo&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=8
Peatus e. jupi hingetõmbe paus
https://www.youtube.com/watch?v=Z0hXHFteaFg&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=10
3. Sloveenija Cerklje külas
Hostel Mamas House - Ülduhul Ok, kuid seal on saada ainult madratsi koht, olimegi krt teab mitu inimest katuseall... aga puhatud ja pestud sai. Saab selels kohas ka virtuaaltuuri teha:
https://www.hostel-mamashouse.com/virtual.html
Hommikul masinad tööle ja kohalikku pagari juurde keha kinnitama. Pärast seda otse üle mägede Italliasse Trieste linna. Sõitsime nõks edasi Muggia randa. lesisime, ujusime, nautisime Aadria mere sooja soolast vett ning vaateid.Egas midagi võtsime suuna läbi Sloveenia küngaste Horvaatia suunas. Kell hakkas jälle õhtut lööma ning ega eriti kuskil öömaja läbi bookingu ei leidnud. Õnneks/kahjuks jne oli KRK saarel mõistliku hinnaga tuba saada. Sõitsimegi sinna.
https://www.youtube.com/watch?v=bTBXd7b1wtY&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=4
https://www.youtube.com/watch?v=32yNGxUn8J8&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=3
KRK saarelt tuli korralikult turiste ära - tee oli suhteliselt umbes just välja sõidul. No seda hotelli oli ikka raske leida, kuid pärast mitut kõnet leidsime. Päeva teekonnaks tagasihoidlikud ~250km
4. Horvaatia KRK saarel KRK -
Hostel/restoran "KRK" - No Vanalinnas, huvitav... wc ja pesuruumid ühised, tuba palav... kuid hommikusöök hinnas - kes mida siis sõi.... Juurdepääsu otsisime ikka mitukümend minutit, sest KRK vanalinna on keelatud mootorsõidukitega siseneda aga hotellikülastajatele tehti erand.
http://www.hostel-krk.com/eng/accommodation.html
KRK-sit välja sõites oli samuti tee umbes ~5-10km - tegime julma ja tee kesktriibust sai meie sõidutee. Umbe mineku põhjuseks oli ühel paati vedanud treileriga masin oli tõusul ära koolenud...
https://www.youtube.com/watch?v=FX2dUVYUSFU
Kuid rannikule jõudes ranna äärne tee oli oma headuses.
Sõitsime Starigradi, ja nautisime seal vee mõnusid, saime ka kuidaig öömaja ning õhutul mereandide söök/jook. Päevasõiduks tagasihoidlikud 190km.
5. Horvaatia -
Starigrad 7CWQ+J3. Kahjuks sellesse majja google mingeid hotelle või muud majutust ei anna aga Zimmer oli ukseküljes, puhata saime. Vanamemm pakkus 60€ eest kaks tuba 4 vodiga.. Masinad parkisime viinamarjade alla.
Järjekordne kuum päev - sõitsime ja nautisime ranna äärseid vaateid. Hommikusöögiks kohalikult ostetud arbuus + puu otsast võetud mandlid.
Plaan oli Omišis võtta öömaja ning pikemalt nautida aadria mere hüvesid. Hüvesid nautisime, kuid öömaja saamine meil ei õnnestunud. Kuna kell veel väga õhtut ei peksnud otsustasime Bosnia ja Hertsogoviinasse sõita... Splitist ida poole kiigates oli taevas tume. Sõitisme läbi 7km tunneli siis oli taevas korralikult tume ja kohati sähvis ka äike. Õnneks vihma ei saanud... Mostra linna jõudes öömaja leidsime lihtsalt. Piiriületus oli ka väga valutu.
https://www.youtube.com/watch?v=ZSquGWA0JR4&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=Zw6I8XeJuQ0&list=PLHOLLDFsxg9OeqNd6IIHMyR1dKvgVcBYZ&index=6
Selle päeva sõidu pikkuseks tuli 294km
6. Bosnia ja Hertsogoviina, Mostra linnas
BeB mostar - vist oli see... Kuid Koht oli hea, kuid vist seal olid mingid putukad, mis tekitasid punne nahale....
Hommikul väike turistikas ehk vaadatud seda Mostra linna kuulsat silda kahe kloostri vahel... siis väike kohalik lobi ja teele. No temperatuur oli ikka korralikult seal +37...38 kraadi juures. Visiiri ei saanud praokile jätta, sest silmamunad hakkasid praadima... Mööda jõe äärt mägede vahel sõites oli temp ok ja vaated võimsad. Kahjuks nett mängis mäkra, siis oletan sõidetud teid Bosnia ja hertsogoviinas.
Waze juhatas väga huvitavatesse kohtadesse - üle mägede väikeste teede. Kohtasime ka põlengut, kuid kohalikel oli sellest suva... Aga mis seal ikka vurasime ka meie edasi.
Gradiška linnast ületasime piiri. Tagasi BIH ei keeranud vaid otsisme 100km kaugusel Kutinas öömaja.
Peamiselt sõitime M16 mööda + mõned mõnusad haagid... ehk km tuli seal 360km juures.
7. Horvaatia, Kutina,
Guest House Kosec - super, lihtsalt väga hea koht!!
Öömajast võtsime suuna Bratislava peale. Esimeseks sihtkohaks valisime Keszthely linna järve kaldal. No Horvaatiast Ungarisse jõudes oli kohe aru saada, kus teedesse on investeeritud... Ungari oli küll tasane aga väga tihedate muhkude/lohkudega. Kohati oli raske sadulas püsida - lihtsalt viskas õhku. Sellise rappumise peale lõi jawal lenksu katte "lennuki" esimesed nagad pesast välja ja esitule rippu - õnneks panin nipuka sinna enne julgestuseks... Egas midagi asjad oma kohale tagasi ja edasi.
Keszthelys läksime esimesse randa... koerte ujutamise randa... Njah.. seal kinnitasime keha ja sõitsime edasi.
Bratislavas öömaja oli muidugi oma ette ooper. kuid õhtu jällegi mmmm super. Hommikul ~4 paiku jõudisme majutusse tagasi.
sõitsime sellel päeval ~440km
8. Slovakkia, Bratislavava
Pull studioa Hostel - No krt... vanamees rendib ühte tuba oma korteris, kus on 3x nari. Info on ka segane bookingus...
Hommikul teele ja Fordi juurde, lihtne 110km... Seal rattab bussi ja Kodu poole vurama. Plaanisime Leedus Marijopele kohas uuesti majutust leida aga ei õnnestunud. Siis otsustasime ikkagi edais sõita Riiga Jawa poodi.
9. Rohkem ei ööbinudki... viimane puhkepaus oli Transitis Jawa.lv poe juures.
Ilmad olid päiksepaistelised, soojad e.+35 keskmiselt - seda me siit ju otsima tulimegi ja võime kinnitada, et lõunas on päike olemas ning pakub oma soojust korralikult.
Järgmine aasta püüame uuesti sarnase tegemise ette võtta, kuid siia teised kohad ning ehk ka teised rattad.
Aga, et meeled oleksid erksad ja nostalgia laks kummitaks, siis videoke ka:
https://youtu.be/ErXp56nbwRE
ps
mõned videod on reisist veel, need eraldi listis...